DSL internet: KPN Netwerk en T-Mobile wijzen naar elkaar

  • 24 June 2022
  • 6 reacties
  • 100 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 2 reacties

Beste lezers, 

 

Onlangs heb ik een huis gekocht dat bij de verkoop gesplitst is in twee woningen: boven en beneden. In het huis waren reeds twee telefoonlijnaansluitingen van KPN Netwerk (DSL) aanwezig, aangezien de woning eerder al eens gesplitst is geweest.

 

Aangezien ik mobiel bij T-Mobile zit, leek het voordelig om tevens Internet Only af te sluiten bij T-Mobile. Na het ontvangen van het modem bleek er geen verbinding mogelijk te zijn met mijn DSL lijn.

Na een kort bezoek van een T-Mobile monteur bleek al snel dat er een monteur van KPN Netwerk moest komen om het signaal te controleren/traceren. 

 

Een week later kwam een monteur van KPN Netwerk. Na een bezoek van een aantal uur werd zowel mijn aansluiting als de aansluiting van mijn nieuwe bovenburen getraceerd tot in de verdeelkast in de wijk. Inmiddels weet ik zelfs de exacte positie die wij beide hebben in het rek van de verdeelkast. Vanaf dit moment heeft mijn internetverbinding via de DSL prima gewerkt. 

 

Hoewel mijn contract bij T-Mobile al was ingegaan, was het contract van mijn bovenburen nog niet ingegaan. De KPN Netwerk monteur vertelde mij dat het zou kunnen gebeuren dat wanneer het contract van mijn bovenburen in zou gaan, dat ik dan mogelijk mijn signaal zou kunnen verliezen. De monteur gaf aan dat dit te maken zou kunnen hebben met een mogelijke kruising van de twee lijnen in de KPN Netwerk administratie, die nog zou moeten worden aangepast.

 

Nu bleek dit inderdaad het geval te zijn. Na het ingaan van het contract van mijn bovenburen werkte mijn internetverbinding niet meer. Het is dus administratief niet aangepast.

 

Helaas wil/kan KPN Netwerk mij hierbij niet helpen, contact moest verlopen via T-Mobile aangezien ik daar een contract heb; begrijpelijk maar frustrerend.

Echter bij het benaderen van T-Mobile en het aanmaken van een storingsmelding kreeg T-Mobile later het bericht terug van KPN Netwerk dat ik geen aansluiting zou hebben en las-en graafwerkzaamheden benodigd zouden zijn. T-Mobile reageerde hierop dat ze deze kosten niet willen dragen en stelde voor mijn contract dan maar te beëindigen. Erg frappant, aangezien de verbinding twee weken perfect heeft gewerkt.

 

Ik ben hiermee niet akkoord gegaan, omdat het simpelweg niet correct is: ik heb immers twee weken lang internet ontvangen op mijn eigen DSL lijn. De storing is wederom (na 5 uur aan de telefoon te hebben gezeten met T-Mobile) weer aangemeld bij KPN Netwerk. T-Mobile meldde dat als KPN Netwerk wederom het zelfde antwoord zou geven dat ze genoodzaakt zijn het contract te beëindigen omdat ik respectievelijk geen aansluiting zou hebben.

 

Een lang verhaal kort: het voelt alsof ik in een spiraal ben beland waar ik niet uit kom. Ik kan geen contact krijgen met iemand van KPN Netwerk die iets voor mij mag doen, omdat het via T-Mobile moet lopen, maar T-Mobile krijgt foutieve informatie terug van KPN Netwerk (ondanks het eerdere bezoek van de KPN Netwerk monteur).

 

Overstappen naar een 4G oplossing kan natuurlijk nog altijd, maar ik zou het graag werkend hebben via de DSL verbinding. 

 

Heeft iemand tips hoe ik deze kwestie het beste kan aanvliegen? 

Alvast bedankt voor uw reactie.


6 reacties

Overstappen naar Ziggo of glasvezel wanneer dat komt? Zoals ik het begrijp wil T-Mobile u niet als klant en ik kan mij voorstellen dat u niet terug wil naar KPN.

Badge

Overstappen naar Ziggo of glasvezel wanneer dat komt? Zoals ik het begrijp wil T-Mobile u niet als klant en ik kan mij voorstellen dat u niet terug wil naar KPN.

Overstappen zou kunnen, echter wil T-Mobile wel meewerken. Ze krijgen gewoon foutieve informatie terug van KPN Netwerk dat mijn aansluiting niet zou bestaan, ondanks dat er een monteur is geweest en ik gewoon een aansluiting heb. De grap is dat mij is verteld dat ik wellicht juist naar KPN zou moeten gaan voor mijn internetcontract aangezien zij een leverplicht hebben op hun eigen aansluitingen.

Overstappen naar Ziggo of glasvezel wanneer dat komt? Zoals ik het begrijp wil T-Mobile u niet als klant en ik kan mij voorstellen dat u niet terug wil naar KPN.

Overstappen zou kunnen, echter wil T-Mobile wel meewerken. Ze krijgen gewoon foutieve informatie terug van KPN Netwerk dat mijn aansluiting niet zou bestaan, ondanks dat er een monteur is geweest en ik gewoon een aansluiting heb. De grap is dat mij is verteld dat ik wellicht juist naar KPN zou moeten gaan voor mijn internetcontract aangezien zij een leverplicht hebben op hun eigen aansluitingen.

Dat is precies het scenario dat ik ook voorzie dus vandaar dat ik denk aan Ziggo.

Badge

Overstappen naar Ziggo of glasvezel wanneer dat komt? Zoals ik het begrijp wil T-Mobile u niet als klant en ik kan mij voorstellen dat u niet terug wil naar KPN.

Overstappen zou kunnen, echter wil T-Mobile wel meewerken. Ze krijgen gewoon foutieve informatie terug van KPN Netwerk dat mijn aansluiting niet zou bestaan, ondanks dat er een monteur is geweest en ik gewoon een aansluiting heb. De grap is dat mij is verteld dat ik wellicht juist naar KPN zou moeten gaan voor mijn internetcontract aangezien zij een leverplicht hebben op hun eigen aansluitingen.

Dat is precies het scenario dat ik ook voorzie dus vandaar dat ik denk aan Ziggo.

Hoewel dit inderdaad een alternatieve oplossing zou kunnen zijn vind ik het zo ridicuul dat ik nog niet van plan ben om mij er bij neer te leggen.. Dank voor uw reactie.

Reputatie 5
Badge +3

De officiële weg is aan aanvragen van een nieuwe aansluiting : https://www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek/ T-Mobile heeft geen zin om deze kosten te dragen en daarom verwijzen ze naar een alternatief. Je kan ook wachten tot ze glasvezel gaan uitrollen en dan krijg je het zeer waarschijnlijk gratis. 

Reputatie 2
Badge +1

Tja, dit krijg je wanneer woningen gesplitst worden, en degene de juiste telecom voorzieningen niet via mijnaansluiting.nl aanvraagt.

Op een aansluiting kunnen wel 2 telefoondraden zitten (of meer), maar dat betekent nog niet dat die zomaar voor een ander adres gebruikt kunnen worden. Ooit is er 1 aansluiting aangelegd met 2 afgewerkte lijnen, deze is toegewezen aan het toen geldende adres wat binnen het kadaster bekend stond. Deze 2 lijnen horen dus bij 1 adres, als daarna een woning gesplitst wordt, hoort degene die dat doet ook gewoon een nieuwe invoerkabel aan te vragen bij KPN (via mijnaansluiting.nl) voor het nieuwe adres. En draagt daarvoor zelf de kosten, tenslotte op eigen initiatief.

Dat een monteur van KPN beide lijnen heeft uitgemeten is leuk, en vast goed bedoeld, maar zal in de administratie nooit zomaar aangepast worden naar adres X en adres Y. Bij KPN is er maar 1 ISRA punt bekend met 2 werkende telefoonaansluitingen en die hoort bij adres X.

 

Een leverplicht bestaat er voor KPN al heel lang niet meer.

De enige reden waarom een nieuwe aanvraag bij de provider KPN zelf wel zou kunnen werken is omdat hun best bereid zijn meerdere klanten op hetzelfde adres te voeren, T-Mobile en veel andere partijen doen dat liever niet. Wanneer je dan bij KPN een aanvraag doet, geeft het systeem aan dat er al een aansluiting op staat, en tevens dat er nog x aantal aders op het adres vrij zijn. Een medewerker neemt dan met je contact op om de situatie te bespreken en verplaatst dan eventueel de aanvraag naar de vrije telefoonlijn, voor de zekerheid wordt een monteur met de order ingepland om de kabels te testen en labelen.

Ditzelfde proces wordt ook gehanteerd bij gesplitste zakelijke panden waar soms tot wel 20 verschillende partijen op 1 invoerkabel zitten met allemaal hun eigen lijn. Elke lijn heeft zijn eigen serviceID, en met dat nummer kan een provider gewoon een lijn aanvragen als deze vrij is. Ook T-Mobile kan dat, maar dan moet je binnen T-Mobile een medewerker vinden die de juiste route weet te bewandelen om dit op de correcte manier binnen KPN Wholesale aan te vragen, veel succes daarmee.

Reageer