Consumentenbond.nl

Dual boot Linux Mint Cinnamon 19.2 met behoud WIN7 : beveiligingsaspect.

• 15 januari 2020
  • 7 reacties
  • 326 Bekeken

Badge

Mijn vertrouwde en goed werkende laptop uit 2012 werkt momenteel via dual boot Linux Mint Cinnamon 19.2 (op D-partitie) met behoud WIN7 (op C-partitie), dit laatste omwille van 1 programma dat mij zeer nauw aan het hart ligt en enkel functioneert op WIN7. Op WIN7 is heden de standaard Windows Firewall geïnstalleerd, samen met het standaard MS antivirusprogramma Security Essentials. Gebruik bijkomend ook Ccleaner en Malwarebytes. Heb al die jaren nooit last gehad van enige hacking, Het is de bedoeling dat ik voortaan maximaal op Internet werk via LINUX en slechts sporadisch nog via WIN7, dat niet meer wordt opgevolgd door MS sedert vandaag.

Ik had graag geweten of de bestaande standaard Windows Firewall de Firewall-functie vervult voor beide besturingsprogramma’s en of ik nog de specifieke LINUX MINT Firewall, die nu standaard is uitgezet, dien te activeren voor de werking van LINUX MINT zelf? En indien extra activering van de LINUX Firewall is vereist, zal deze dan niet in conflict komen met de bestaande Windows standaard Firewall?

Kan ik best ook nog een specifiek antivirusprogramma downloaden voor LINUX MINT alsook eentje specifiek voor WIN7 (ter vervanging van Security Essentials dat ook niet meer zal worden bijgewerkt door MS)? Ook hier de vraag of beide antivirusprogramma’s elkaar dan niet zullen blokkeren?

In geval van 1 specifiek antivirusprogramma per besturingssysteem, welke freeware raden jullie aan voor LINUX en voor WIN7?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

@Marteaux ik heb geen verstand van Linux behalve dat het geweldig is, en ook niet van dual boot. Ik begrijp van je dat Windows 7 boot vanaf je C-schijf en Linux van je D-schijf.

Eerlijk gezegd heb ik nog niet eerder meegemaakt dat twee operating systems tegelijk kunnen booten op één pc. Wel een en dan start je vanuit de een de andere op, niet samen. De Windows Firewall zou dan ook het internet verkeer van Linux moeten bewaken. Ik heb hier geen jota verstand van, maar m'n buik zegt oh ja, is dat zo? Of is het dat Windows Firewall alleen Windows 7 bewaakt en Linux Firewall alleen Linux. 

Een gewoon standaard anrivirusorogramma zal de functie van Essentials wel kunnen overnemen. In Windows 10 heb je dat niet meer nodig voor Defender. 

Ik ben het nog niet tegengekomen dat een programna dat op Windows 7 draait niet op Windows 10 draait. Want als je Windows 10 installeert is voldaan aan je vraag. Dan moet je alleen nog vinden dat het waar is dat Windows Defender waakt over de apart gebootte Linux. Volgens mij kan dat alleen als je Linux opstart vanuit Windows. Maar nogmaals, ik weet niks van Linux.

Zowel de firewall en antivirus zijn software en zoals Jan zegt, je boot één operating system, niet twee tegelijk, dus Windows software is niet actief als je Linux draait en viseversa.

Reputatie 5
Badge +5

Met GRUB selecteer je het besturingssysteem.
Linux Mint is normaal compleet met firewall
Ik ken geen Linux gebruiker die een AV gebruikt.
Zomaar spontaan iets installeren kan namelijk niet, zonder toestemming.

Je Home folder op een aparte partitie zetten is wel handig.
Dan kun je bij herinstalleren makkelijker het systeem weer opbouwen.
Bij voorbeeld als de versie ‘end of life’ is.
In jouw geval 2023

Reputatie 2
Badge +4

MS antivirusprogramma Security Essentials.” (zie online testen en reviews)
Het slechtste van Microsoft ooit.
Gelukkig is dit in Windows 10 behoorlijk verbeterd.

Badge

Allen bedankt voor jullie bijdragen. Even enkele misverstanden ruimen:

1.) Linux Mint werd op mijn oude laptop geïnstalleerd door een professionele IT’er. Zelf heb ik daar geen verstand van (ik stam nog uit de tijd van telraam en schuifrekenlat,,,). Dus LINUX Mint is reeds aanwezig en hoeft niet meer opgeladen. Doch dien ik zelf te trachten het programma te verfijnen zodat het vlot bruikbaar wordt en ik van WIN afkan. Deze IT’er had daar zelf geen tijd voor. Ik dien dus ook beroep te doen op LINUX Mint gebruikers via Internet fora, zoals dit van de Consumentenbond, voor praktisch advies.

2.) Linux en WIN functioneren volledig gescheiden van elkaar, dat wist ik wel. Om van het ene systeem over te gaan naar het andere dien ik telkens opnieuw uit- en in te loggen. Wel werd Linux opgeladen op de D-partitie, terwijl WIN op de C-partitie bleef staan, hetgeen nog wat anders is dan beide gelijktijdig in gebruik te nemen. Blijkbaar werd ik verkeerd begrepen.

3.) Het programma dat mij nauw aan het hart ligt betreft ZoomBrowser EX van Canon, in gebruik genomen in 2006 op XP en later omgezet in WIN7. Toen WIN10 uitkwam had ik Canon per e-mail gevraagd of zij dit programma, met wat het toen aanbood, in WIN10 zouden ondersteunen. Het antwoord luidde neen, er werd wel een nieuwere versie uitgebracht die echter veel meer basic is dan de oude XP-versie (omgezet in WIN7) in mijn bezit. Het is wel zo dat bedrijven hun commerciële consumentenprogramma’s dienen aan te passen aan nieuwe uitgaven van Windows.

4.) De bestaande standaard Firewall laat ik verder draaien op WIN7 en Security Essentials heb ik vandaag op inactief gezet en vervangen door AVG AntiVirus Free voor de WIN7-omgeving,
LINUX Mint beschikt idd over een eigen Firewall die ik zonder regeltjes standaard heb geactiveerd (uitgaande verbinding toegelaten, inkomende gesperd). Verder empirisch testen wat dat in de praktijk geeft.
Er bestaat wel degelijk een risico op virusbesmetting in LINUX, uiteraard flink beperkter dan bij WIN, maar toch relevant : https://help.ubuntu.com/community/Antivirus Heb eerder de neiging om de open source ClamAV uit te proberen, verder advies ter zake blijft welkom.

Voorts ook nog uitzoeken hoe het in de LINUX-omgeving vergaat met JAVA en of er ook een Ccleaner-programma op LINUX-niveau bestaat die de nutteloze cookies en trackers opruimt en de partitie zuiver houdt. Wie daar weet van heeft, laat maar komen.

Reputatie 7
Badge +6

@Marteaux dank voor je uitgebreide omschrijving. Ik ben leek op het gebied van Linux. Ik heb voor mezelf geprobeerd te vinden of Windows en Linux tegelijk opstarten of alleen na elkaar. Op Google struikelen de sites over elkaar om je uit te leggen hoe je Linus naast Windows op je pc kan installeren in een dual boot situatie. Maar ik ik zocht: kun je ze tegelijk naast elkaar opstarten op één pc. 

Dat antwoord vond ik in dit filmpje op Toutube . Tussen 0 en 7 minuten komt eerst de hele uitleg om Linus Mint op een Windows10 pc te installeren. Maar bij 7:00 minuten herstart hij de computer waarna er een menu verschijnt waar hij Linux of Windows kan kiezen, en daarna start hij alleen Linux op. Bij 9:08 hoor je hem zeggen dat hij een “restart” gaat doen om daarna Windows op te starten.

Dus in antwoord op je vraag helemaal bovenaan, ook al heb je dual boot op één pc, Windows 10 en Linux starten niet tegelijk op maar het is of de een of de ander. Dus als Linux aan staat, staat jouw Windows 7 Firewall en Security Essentials uit en doet dus niets. Als je op dat moment Linux Firewall uit hebt staan ben je dus onbeschermd. 

Om je vraag te beantwoorden: de Windows Firewall vervult niet de Firewall-functie voor beide besturingsprogramma’s, en ja, je moet de specifieke Linux MINT Firewall in Linux aanzetten/activeren als je in Linux zit. 

Hier kan je Zoombrowser EX downloaden, in het rechter paneel staat dat deze geschikt is voor Windows XP t/m Windows 10. Als je perse de versie van 2006 aan wil houden kan je die gewoon op een pc met Windows 10 installeren en dan niet updaten. Probeer het eens uit op de pc van een kennis of zo, dan weet je het. Je hoeft daar dus niet persé Windows 7 voor aan te houden. Maar als je dat graag wil kan het natuurlijk ook. 

...of er ook een Ccleaner-programma op LINUX-niveau bestaat die de nutteloze cookies en trackers opruimt en de partitie zuiver houdt. Wie daar weet van heeft, laat maar komen”..

.

Hallo Marteaux, (dat rijmt),

Zie hier voor CCleaner alternatieven onder Linux.

Desgewenst kunt u “any license” omzetten naar “free license”.

Reageer