Durf jij Linux aan?

Reputatie 4
Badge +6

Ken je Linux al? Linux is een interessant (gratis) alternatief voor Windows en Mac, vooral als je computer traag is geworden of geen updates meer krijgt. Linux Mint is een gebruiksvriendelijke, Nederlandstalige variant die veel op Windows lijkt.

De redactie van de Digitaalgids is op zoek naar mensen die Linux niet goed kennen, maar het wel een tijdje willen proberen. Je kunt Linux naast Windows of Mac installeren, zodat je de computer ook gewoon kunt blijven gebruiken. Je raakt geen bestanden kwijt. Het is ook mogelijk om Linux vanaf een usb-stick te draaien, zodat je niets hoeft te installeren.

Ben je nieuwsgierig en heb je een oude computer of laptop met 20 GB vrij, laat het ons hieronder weten. Wij vertellen je dan meer en sturen je de (installatie-)instructies. Nogmaals: we zoeken geen mensen met ervaring met Linux.

113 reacties

Reputatie 6
Badge +5

We hebben op het werk ooit eens een voorlichting gehad om over te stappen naar Linux.
De reden was dat oudere, maar nog goed werkende pc's van het werk na 3 of 4 jaar werden vervangen en voor een symbolisch bedrag aan het personeel werd aangeboden.
Helaas mocht daar om licentie redenen geen Windows op staan en was Linux dus een alternatief.

Wat op viel was het hoge fanatisme gehalte van Linux aanhangers, net zoiets als bij Apple aanhangers, ze vinden het het summum en de rest is niks.
Maar zo zwart wit liggen de zaken natuurlijk niet.

Het probleem voor mij was dat ik veel hobby gerelateerde programma's gebruik waar geen Linux versie voor is.
Maar voor algemeen gebruik is Linux een prima alternatief.

Nu een hoop laptops en pc's niet meer geschikt is voor Windows 11 zal dat een boost geven om daar Linux op te zetten.
Ik heb ook twee van die laptops waarvan ik een niet meer gebruik.
Daar zou ik wel Linux op kunnen zetten, maar heb daar verder geen ervaring mee.
Ik heb wel ruime pc ervaring en ik denk niet dat een Linux installatie mij veel problemen zou opleveren.
Het probleem komt daarna, welke Linux programma's kan ik het beste gebruiken?
In Windows ben ik goed thuis maar waar vind ik wat om Linux naar mijn wensen in te stellen?

Het is ook mogelijk om Linux vanaf een usb-stick te draaien, zodat je niets hoeft te installeren.

Niets installeren, dus ik hoef geen speciale linuxprogramma’s te installeren en kan mijn programma’s met instellingen blijven gebruiken?

Als je Linux gebruikt vanaf een USB-stick blijft het wel Linux waarmee je werkt.

Reputatie 4
Badge +6

Het is ook mogelijk om Linux vanaf een usb-stick te draaien, zodat je niets hoeft te installeren.

Niets installeren, dus ik hoef geen speciale linuxprogramma’s te installeren en kan mijn programma’s met instellingen blijven gebruiken?

Nee je hoeft niets te installeren. Je kunt Linux Mint proberen naast Windows of Mac zonder instellingen aan te passen. Het enige dat je moet instellen, is dat de computer opstart via de usb-stick. Maar ook dat kan zonder instellingen te veranderen. Ik gebruik Linux nu op een tweede laptop en ben enthousiast over het gebruiksgemak. 

Dus alle windows- en macprogramma's werken ook op Linux?

Reputatie 4
Badge +6

Het probleem voor mij was dat ik veel hobby gerelateerde programma's gebruik waar geen Linux versie voor is.
Maar voor algemeen gebruik is Linux een prima alternatief.

Nu een hoop laptops en pc's niet meer geschikt is voor Windows 11 zal dat een boost geven om daar Linux op te zetten.
Ik heb ook twee van die laptops waarvan ik een niet meer gebruik.
Daar zou ik wel Linux op kunnen zetten, maar heb daar verder geen ervaring mee.
Ik heb wel ruime pc ervaring en ik denk niet dat een Linux installatie mij veel problemen zou opleveren.
Het probleem komt daarna, welke Linux programma's kan ik het beste gebruiken?
In Windows ben ik goed thuis maar waar vind ik wat om Linux naar mijn wensen in te stellen?

Veel hobbyprogramma’s zijn niet beschikbaar voor Linux. Photoshop bijvoorbeeld. Linux-enthousiastelingen zullen tegenwerpen dat voor alles goede alternatieven zijn en dat je die Windows-software kan draaien binnen virtualisatiesoftware. Maar dan wordt het voor de ‘gewone’ gebruiker allemaal veel lastiger. Bijna alle dagelijkse software is er gewoon ook voor Linux.

Als je Linux Mint wilt proberen, stuur ik je de installatiehandleiding die ik nu aan het maken ben. Het is simpeler dan ik dacht en het gebruiksgemak valt me 100% mee. 

Reputatie 4
Badge +6

Dus alle windows- en macprogramma's werken ook op Linux?

Nee niet alles. Tenzij je virtualisatiesoftware gebruikt, want dan draai je een Windows-programma binnen Linux. Maar bijna alle dagelijkse software is er ook voor Linux: internetten, mailen, tekstverwerken, enz. Bovendien kun je alle cloudtoepassingen via de browser gebruiken.

Hoe ik die dagelijkse software die je noemt niet te installeren dan?
Ergens anders lees ik dat Microsoft Office niet voor Linux is.

Hoef ik die dagelijkse software die je noemt niet te installeren dan?

Wel.

Hoef ik die dagelijkse software die je noemt niet te installeren dan?

Wel.

De Consumentenbond zegt van niet:

Nee je hoeft niets te installeren.

Dit betekent dat Linux niet op je computer wordt geïnstalleerd.

Maar wil je binnen Linux bijvoorbeeld Firefox gebruiken dan moet je Firefox voor Linux installeren binnen Linux.

Nochtans, ik hoop dat ik het goed zeg, want ik heb zelf ook geen Linux ervaring. :relaxed:

Natuurlijk moet alle software die je draait op Linux wel Linux software zijn zoals @Léonz zegt. Cloudsoftware wordt niet geïnstalleerd en draait op de browser en doet het dus op ieder platform met een browser. Zo kun je op Linux dus Office gebruiken.

Ik denk dat jullie beter man en paard kunnen noemen want dingen als “dagelijkse software” leidt blijkbaar tot begripsverwarring. 

Reputatie 4
Badge +6

Firefox zit standaard in Linux Mint, net als de meeste andere ‘dagelijkse’ software. Dat zijn bijvoorbeeld LibreOffice (bijna net zo goed als Microsoft Office), Thunderbird voor e-mail en fotoviewer. Wil je aanvullende software installeren, dan zul je Linux echt moeten installeren op de harde schijf.

Gebruik je alleen de stick om Linux mee te draaien, dan kun je niets installeren. De harde schijf is namelijk niet toegankelijk en ook op de usb-stick kun je niet zomaar iets wegschrijven. Zelfs geen bestanden. Dat laatste is wel een tegenvaller, want als je een tekstbestand maakt en op bijv. het bureaublad opslaat, verdwijnt het wanneer je Linux afsluit. Je kunt dat oplossen door bestanden online op te slaan of op een tweede aangesloten usb-stick te zetten (getest, werkt). Maar het is ook mogelijk een aparte opslagpartitie te maken op de usb-stick. Het wordt zo wat ingewikkelder…

Hallo Rob,

Hoeveel GB moet de USB-stick minimaal zijn?

Reputatie 5
Badge +5

4GB volgens deze instructie: https://itsfoss.com/install-linux-mint/

Ik ken Linux nog niet, en wil het wel een tijdje proberen naast Windows 10.

Heel veel software is er gewoon voor Linux.
De meeste software haal je uit een distributie systeem.
Iets downloaden en installeren is ongebruikelijk, maar kan wel.
Het lijkt op het systeem van de Android telefoon.
Je hebt ook meerdere bronnen waar je software weg kunt halen.

Veel Windows software kun je via Wine draaien.
Voor complexe pakketten is dat af te raden.
Uiteindelijk ga je de optimale pakketten voor Linux gebruiken.

Ik heb linux mint wel eens voor mensen op de pc gezet.
Een oude pc wordt sneller en onhandige gebruikers moeten veel meer moeite doen om hem in de prak te helpen.

Aan het bestandssysteem moet je ook wennen.
Geen drive c: en d: meer.

Ik gebruik bewust software op Windows die ook in Linux gangbaar zijn.
Er komt een moment dat ik stop met Windows.
Zo is Gimp een vervanger van Photoshop, maar je moet heel veel opnieuw leren om er mee om te gaan.
Libre Office is in mijn beleving veel handiger dan Microsoft Office.

SoftMaker is in mijn beleving veel handiger dan LibreOffice.

SoftMaker is er ook voor Linux.

Reputatie 4
Badge +6

Ik ken Linux nog niet, en wil het wel een tijdje proberen naast Windows 10.

Dat is goed om te horen! Zodra ik de handleiding klaar heb, stuur ik je een pm.

Fijn dat jullie allemaal meedenken. En ja, 4 GB is inderdaad de aanbevolen minimale stick-grootte.

Reputatie 6
Badge +5

SoftMaker is er ook voor Linux.

Er valt dus veel uit te proberen wat je het beste voldoet.
En hoe zit het met beveiliging als antivirus programma en beveiliging tegen andere crimi ongein?

Reputatie 4
Badge +6

@Free Spirit Er bestaat niet of nauwelijks malware voor, maar ik las dat het toch verstandig is om iets van antivirusbeveiliging te installeren. En uiteraard beschermt Linux je niet tegen phishing.

Het gaat er voor de meeste mensen waarschijnlijk niet om wat het handigste is. De meesten zijn iets gewend en het kost tijd om aan iets nieuws te wennen.
Ik ben een computergebruiker en geen programmeur, dus ik heb er in principe geen behoefte aan om iets te veranderen tenzij ik daarna meer voor mij nuttige zaken kan met de computer. Dat laatste is tegenwoordig vrij zeldzaam. De overgang van typemachine naar Word 4.2 was een sensatie. Op een gegeven moment werd het Wysiwyg en dat was ook vet cool. Alles daarna waren daarmee vergeleken (IMHO) pietluttige kleinigheden. Iets dergelijks geldt voor andere toepassingen.

Ontopic: tenzij er iets op zijn minst iets vet cools is wat ik door Linux kan vind ik het niet de moeite.

Reputatie 6
Badge +5

@Free Spirit Er bestaat niet of nauwelijks malware voor, maar ik las dat het toch verstandig is om iets van antivirusbeveiliging te installeren. En uiteraard beschermt Linux je niet tegen phishing.

Ik denk dat Microsoft zich flink in de voet heeft geschoten met Windows 11.
Ongeschikte Pc's en laptops zullen massaal overschakelen op Linux zeker na 2025.
Dan zal de criminele wereld zich ook op Linux storten.
Dat het risico nu klein is wil nog niet zeggen dat het veilig is.
Ik vind een goede beveiliging nog altijd noodzakelijk, beter safe dan sorry.

Reputatie 6
Badge +4

Ik denk dat Microsoft zich flink in de voet heeft geschoten met Windows 11.

Ongeschikte Pc's en laptops zullen massaal overschakelen op Linux zeker na 2025. 

Daar geloof ik helemaal niks van. De meeste Windows gebruikers kopen iedere 3 - 5 jaar een nieuwe laptop. Mijn inmiddels 2 jaar oude laptop heeft ook een processor die niet geschikt is voor Win 11, interesseert me niet, ik koop toch over 1 of 2 jaar een nieuwe.

Reputatie 6
Badge +5

@Mazzel 
PC's werden vroeger om de 3 tot 5 jaar vervangen omdat in die tijd de ontwikkelingen zeer snel gingen.
Dat is nu afgevlakt,
Ik heb 3 laptops één is een jaar oud de andere 2 zijn 10 tot 12 jaar oud waarvan één nog steeds in gebruik is.
De pc's zijn ook “oude“ beestjes, een van 10 jaar en een van 5 jaar oud, beiden nog vol in bedrijf.
Functioneel kunnen ze alles alleen werken ze niet met Windows 11.
Zodra de support op Windows 10 stopt worden het allemaal Linux klantjes.
Ik doe in ieder geval geen goed werkende pc's weg, ik doe ze alleen weg als ze hun taken niet meer kunnen doen of er de brui aan geven, dan pas worden ze vervangen.
Die van mij gaan de 15 jaar wel halen.

Dus mijn interesse voor Linux is direct ingegeven door de komst van Windows 11.
Het kost tijd om er in thuis te worden.

Reageer