Durf jij Linux aan?

Reputatie 4
Badge +6

Ken je Linux al? Linux is een interessant (gratis) alternatief voor Windows en Mac, vooral als je computer traag is geworden of geen updates meer krijgt. Linux Mint is een gebruiksvriendelijke, Nederlandstalige variant die veel op Windows lijkt.

De redactie van de Digitaalgids is op zoek naar mensen die Linux niet goed kennen, maar het wel een tijdje willen proberen. Je kunt Linux naast Windows of Mac installeren, zodat je de computer ook gewoon kunt blijven gebruiken. Je raakt geen bestanden kwijt. Het is ook mogelijk om Linux vanaf een usb-stick te draaien, zodat je niets hoeft te installeren.

Ben je nieuwsgierig en heb je een oude computer of laptop met 20 GB vrij, laat het ons hieronder weten. Wij vertellen je dan meer en sturen je de (installatie-)instructies. Nogmaals: we zoeken geen mensen met ervaring met Linux.

113 reacties

Reputatie 4
Badge +6

Ik zou graag naar LINUX gaan. Geen ervaring mee en betrekkelijk eenvoudige PC gebruiker. Ik heb een 5 jaar oude Toshiba met een klein breintje. Dus Windows 10 kan al niet meer. Totale ruimte slid state 'hard disk’ is 28 GB. Maar met Windows 10 er op is nog maar 1,2 GB vrije ruimte. Over.

Kan ik toch mee doen ?

Anjo

Hallo Anjo. Als Windows 10 of 11 niet meer kan, blijft er alleen nog Linux over. Tenzij je nu Windows 8 draait, dat is nog veilig te gebruiken. Windows 7 is niet meer veilig. Probeer Linux Mint dus uit vanaf de usb-stick. Als het bevalt, kun je het over Windows heen installeren. Dat is een definitieve overstap, want Windows is dan weg.

Ik zal je de handleiding sturen, dus ik stuur je een pm. Maar let op: ik kan geen ondersteuning bieden als er iets fout gaat, hooguit meedenken. Ik ben ook onervaren op dit gebied. 

Ik doe graag mee. Gebruik een ca. vijftien jaar oude ASUS, maar die vind ik erg traag worden. Misschien komt dat omdat ik de gloednieuwe, supersnelle ASUS van mijn vrouw wel eens mag gebruiken.

Maar ik vind dat je zo lang mogelijk met zo'n apparaat moet doen voor je een nieuwe koopt.

groet,

Carlo

Leuk initiatief en mijn oude Toshiba satellite pro plusminus 8 jaar oud met windows 10 kan het vast wel aan.

Ben benieuwd, kom maar door met de handleiding.

Het lijkt mij leuk om dit te leren.

Ja ik wil graag Linux probeer op mijn MacBook. 
mij ben erg benieuwd en ontvang graag de documentatie. 

Mvg 

paul. 

Mag dat wel van Apple?

Reputatie 5
Badge +5

Dat mag zeker, maar of het heel gemakkelijk te doen is, is een andere kwestie.

Maar op internet is er genoeg over te vinden. 

Reputatie 6
Badge +3

@A. Deen Als het kan mag het (van mij). Voldoende suc6 verhalen te vinden.

Mag dat wel van Apple?

Tuurlijk. Open source altijd goed. 

Reputatie 4
Badge +3

Mag dat wel van Apple?

Van wie is de hardware?……. Als Apple het in bruikleen geeft hebben ze er wat over te zeggen en anders moeten ze terug in hun eigen hok.

Bij mijn weten wordt de hardware verkocht….   Het kan wel het einde van garantie betekenen.

Reputatie 4
Badge +6

Hallo meneer @P. Bloem 

De Linux-test is al klaar. Het artikel voor de Digitaalgids bijna en gaat volgende week al naar de drukker. Op 5 mei verschijnt het blad.

Hallo Rob,

mag ik toch nog de documentatie ontvangen?

ik vind dit erg interessant. 

mvg

paul. 

Reputatie 4
Badge +6

@P. Bloem Nou vooruit dan maar :-) Ik stuur je een privéberichtje.

Reageer