Consumentenbond.nl

Dynafix - Telefoonreparatie

• 20 juli 2020
  • 6 reacties
  • 359 Bekeken

Badge +1

Afgelopen donderdag viel mijn telefoon stuk (Samsung s10+). 

Via  de Samsung site en kom uit bij Dynafix om mijn telefoon te laten repareren.  De telefoon werkt nog - alleen ‘t scherm is gebarsten.  Nu komt het Dynafix heeft de telefoon onderzocht en zegt dat het meer dan 600 kost om de telefoon te repareren. Alles moet vervangen worden schijnbaar, van het plaktape, schroeven, batterij, chip, scherm, enz. 

Drie keuzes: 1) 36 euro betalen, 2) mijn telefoon daar laten of 3) hem laten ‘repareren’ voor 600 euro.  (Nieuwe telefoon is 636,-). Mijn idee is dat ze hun machtspositie misbruiken om teveel voor de reparatie te rekenen. Ze hebben ook een hele lage rating op google review; het is dus echt een rot bedrijf.  Ik wil gewoon mijn telefoon terug; niks meer te maken hebben met dit bedrijf. Samsung zegt niets te kunnen doen voor mij en zich bij het oordeel van Dynafix neer te leggen.

Wat kan ik nu doen om hier relatief ongehavend uit te komen? Ik schat de restwaarde van de telefoon op 100,-

6 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Onderzoekskosten  a 36 euro betalen. 

Ik ben een beetje verbaasd over deze klacht. Er gebeurt helemaal niets dat u niet van tevoren had moeten weten. Uw telefoon is blijkbaar total loss en als u denkt dat hij nog €100 waard is betaalt u toch gewoon de €36? Net als bij auto's is er vast wel een beun die het zaakje voor minder zegt te kunnen repareren met garantie tot de deur. Mocht u daartoe besluiten dan hoor ik graag de ervaringen.

Reputatie 5
Badge +4

Als je de S10 terug wilt, zul je de € 36,- moeten betalen. Daarna kun je het bij 1 of andere beunhaas laten repareren. Kans dat daarna het scherm niet meer goed reageert is zeker aanwezig. Ook is je S10 daarna niet meer waterdicht. 

Badge +1

Ik heb de telefoon daar achtergelaten. Hij wordt ‘mileuvriendelijk’ opgeruimd. I.e. refurbished doorverkocht. Goede business dit. ;-) 

Topic mag gesloten worden.

Badge

Het probleem en de oplossing waren toch duidelijk? En ook het type telefoon! Zelfs met het serienummer kunnen ze exact bepalen wat het kost om het te repareren, dus onderzoekskosten van €36 zijn totaal overbodig.

Mij overkwam. exact het zelfde, alhoewel ik mijn telefoon nog niet had opgestuurd. Maar de discussie aan de telefoon gaf geen oplossing. Ik vroeg simpelweg het scherm van mijn Sony telefoon te vervangen omdat het touchscreen het niet meer goed deed (na 27 maanden, de problemen waren er eigenlijk al een jaar maar werden steeds erger)..

Maar Dynafix wilde geen reparatie tarief geven omdat ze "de prijs van de onderdelen niet weten"....????? Onbegrijpelijk!

Nou ja, ze willen in ieder geval €36 kunnen rekenen en een  de gok nemen dat ze de telefoon voor weinig kunnen refurbishen als je besluit hem niet terug te willen ontvangen (voor €36). Als ze dus, zoals in uw geval, na 'onderzoek' een belachelijk bedrag van €600 rekenen, en u hem daarom uiteraard niet terug wil, hebben zij een koopje en verdienen er een paar honderd € aan als ze hem (met gratis onderdelen  gratis van een andere telefoon gerepareerd doorverkopen.

Dit riekt naar een vooropgezet plan en is dan oplichting, flessentrekkerij of wanprestatie en is strafbaar in het Nederlands recht (het eerste in het strafrecht, het laaste civielrechtelijk) 

Badge +1

Op het moment dat je je telefoon opstuurt ben je compleet afhankelijk van Dynafix.  En ze hebben je tuk met die overbodige onderzoekskosten. Ze hebben een belang bij het feit dat ze gewoon die onderzoekskosten claimen en je telefoon doorverkopen met winst. Dit is een typisch belangenverstengeling probleem.

Reageer