E-books, wat mag je ermee?

• 5 February 2020
  • 29 reacties
  • 4277 Bekeken

Badge +8
  • Community Manager
  • 2202 reacties

Het klinkt raar, maar wie e-books koopt, heeft minder rechten dan met papieren boeken. Zo mag je een uitgelezen e-book officieel niet doorgeven aan een ander. Zelfs niet als je het origineel van je eigen e-reader verwijdert. Je e-reader uitlenen mag wel.

Meer lezen over regels van e-books? Bekijk dan deze pagina van onze website.

Wat zijn jouw ervaringen met het delen van e-books? Praat mee!

29 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Dus ik koop inderdaad steeds meer gewone boeken, en kan deze gewoon doorgeven, zonder dat anderen daar maar iets mee te maken hebben. Raar, dat je zo iets vanzelfsprekends ineens gaat waarderen.

Er is wat betreft boeken juist helemaal niets veranderd, de veranderingen hebben betrekking op boeken-bestanden

Klopt helemaal @A. Deen. Maar ik ben me pas laat gaan realiseren dat je alleen een leesrecht koopt op e-books. Daardoor ben ik de gewone, fysieke boeken juist meer gaan waarderen.

Reputatie 1
Badge

@A. Deen voor alle duidelijkheid , ik had het niet over het verkopen van het boek(dat mocht onder de Borland licentie ook niet), maar over het doorgeven als je het boek uit hebt.

Vwb leesrecht: volgens mij heb je als je een fysiek boek leent bij de bieb ook alleen een leesrecht. Gek dat je daar bij een bieb veel minder voor betaalt. Eigenlijk zou dat ook moeten gelden voor het kopen van een leesrecht  van een E-book. Maar ja, dat is tegen het zere business-been

Badge

Vwb leesrecht: volgens mij heb je als je een fysiek boek leent bij de bieb ook alleen een leesrecht. Gek dat je daar bij een bieb veel minder voor betaalt. Eigenlijk zou dat ook moeten gelden voor het kopen van een leesrecht  van een E-book. Maar ja, dat is tegen het zere business-been

Precies. De huidige regelgeving omtrent e-boeken benadeelt de consument ten opzichte van fysieke boeken, gesteund door het europees hof. Dat kan acceptabel zijn als de prijzen van e-boeken daar ook naar zijn, maar in de (online) winkels zie ik dit verschil nauwelijks. Lenen van e-boeken bij de bibliotheek is ook lastig wegens een beperkt aanbod. Het ontbreken van leenrecht bemoeilijkt het uitbreiden van de collectie. Onlinebibliotheek.nl zegt het zo: Op e-books berust geen leenrecht. Dat betekent dat wij als Bibliotheek niet zomaar e-books mogen uitlenen, in tegenstelling tot papieren boeken. Over elk e-book maken wij daarom apart afspraken met uitgevers en auteurs.
Dit lijkt me onnodig ingewikkeld en omslachtig.

Natuurlijk kost het geld om e-boeken te kopen of te lenen, want het werk van een schrijver dient beloond te worden en dat geldt ook voor de schakels in de keten die het boek bij mij, koning klant, brengen. Maar ik vind dat de huidige regels de vrijheden van de lezer nu teveel inperken ten gunste van de verkoper van e-boeken - herstel: leesrechten. Ik zou meer vrijheden willen, zoals 1-op-1 particulier doorverkopen of uitlenen, voor een bepaalde periode tegen gereduceerd tarief uitlenen aan de leden van de leesgroep en leenrecht voor bibliotheken. En daarnaast ook een DRM systeem dat niet gebonden is aan 1 enkele commerciële partij zoals Adobe en Kobo.

Aangezien dit een forum is voor consumenten en dus voor consumentenbelang: Wie komt er op voor de belangen van de consument in het consumentenrecht bij de totstandkoming van wetgeving op dit gebied? Hebben wij ook een lobby in Den Haag en Brussel die voor een betere balans tussen commercie en consument ijveren? En krijgen wij consumenten ook een eigen stichting die mag handhaven, analoog aan de commercie die daartoe stichting Brein heeft?

Ik snap niet dat het maar niet in wil zinken dat het recht een boek door te verkopen nooit verloren is gegaan maar dat het recht een bestand door te verkopen nooit bestaan heeft en ook nooit zal bestaan. Het is echt elementaire logica als je auteursrechten erkent. Nou mag iedereen het afschaffen van auteursrechten bepleiten, wat niemand doet, maar als je dat niet doet is alles verder gewoon  consequentie. Daar had het hof weinig moeite mee. 

Reageer