Consumentenbond.nl

Een inkjet of een laser?

• 8 september 2016
  • 13 reacties
  • 2092 Bekeken

Printers. Hoewel we steeds meer digitaal doen zijn ze voor de meeste huishoudens nog steeds onmisbaar. Bij de aanschaf heb je de keuze uit een laserprinter of een inkjetprinter. Beiden hebben zo hun voordelen. Het grootste voordeel van de inkjetprinter is toch wel de prijs, voor een paar tientjes haal je tegenwoordig een inkjet in huis. Maar de grootste kostenpost zit in de inkt die een printer verbruikt. Een inkjetprinter verbruikt inkt om nu en dan de printkoppen mee te reinigen. Een laserprinter heeft daar geen last van. Lees hier waar je nog meer op moet letten bij de aanschaf van een printer.

Waar heb jij voor gekozen en waarom? Voor de goedkoopste printer, ondanks het mogelijke dure inktverbruik? Of voor de duurdere laserprinter die op den duur veel zuiniger is?

13 reacties

heb een kleurenlaserprinter, Canon Isensys LBP 7018C. Prima apparaat en goedkoop in gebruik. Niet om foto's te printen
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb een Canon MP 2155 inktjet printer met aparte cartridges voor zwart en color inkt. Reden: goedkoop in aanschaf (rond de € 40,=) en redelijk goedkoop in gebruik: all-in-one (scannen, kopiëren, printen) en de catridges zijn, mits aangeschaft bij een goedkope inktverkoper (niet-zijnde Canon), vrij goedkoop (ca. € 30,- voor de twee cartridges samen incl verzending).
3 jaar geleden bewust gekozen voor een al in one laserprinter. Het werd, door een aanbieding, een HP. De laserjet pro 100 color MFP 175NW. Nog steeds perfecte kwaliteit en geen moment spijt van gehad.
Voor mij is een printer een soort noodzakelijk kwaad. Ik print per maand een paar documenten, meestal (trein)tickets.

Al jaren had ik daardoor problemen met inkjet printers, steeds vastlopende printkoppen en vlekkerige afdrukken. Daarom heb ik nu al jaren een goedkope zwart-wit laserprinter. Goedkoper in gebruik, nooit problemen en nèt iets betere afdruk-kwaliteit.
Reputatie 1
Badge
Ik gebruik al jaren een eenvoudige Hewlett Parker deskjet 5550 inkjetprinter. Het voordeel van die oude printers is dat ze nog steeds in zwart/wit printen ook al is de kleuren cartridge leeg. Tegenwoordig zijn de fabrikanten "slimmer" geworden en stoppen de printers met printen als één van de cartridges leeg is. Ik print alleen maar in zwart/wit. Soms koop ik een originele HP56 cartridge, soms een alternatief. Kleuren cartridges koop ik niet meer, veel te duur in gebruik.

Ik zou best willen overstappen op een all-in-one inkjetprinter maar dan moet deze ook moeiteloos kunnen printen met alleen een gevulde zwart/wit cartridge. En ik zie momenteel geen printer die dat nog kan. De 5550 doet het nog prima trouwens en is redelijk zuinig in het gebruik.
Reputatie 1
Badge
ik heb al jaren een inkjet printe .ik ben met HP begonnen om dat ze toen heel lang mee gingen.maar de laatste jaren is HP een slechte printer die heel kort mee gaat.de laatste die ik had van HP was een dubbel zijdige printer en hij deed 14 maanden goed en net na de garantie ging hij stuk. want ze geven maar 1 jaar garantie. maar voor dat ik die laatste printer kocht had mijn computer winkel HP al af geraden van wege de korte levens duur. maar om dat ik altijd goede ervaringen met HP had had ik zijn advies niet op gevolgt met dit als resutaat. ik heb nu een canon MG 7150 ook dubbel zijdig en er zitten 6 inkt patronen in en ik heb hem al meer dan een jaar en hij wekt heel goed. en ik volg nu zijn advies op als ik wat nieuws koopt. wan al je dit niet doet kom je je eigen tegen.
Alsj je geen foto's ermee afdrukt: altijd een laserprinter kopen, ook als je weinig afdrukt, ik zou bijna willen zeggen: JUIST als je weinig afdrukt. Inktcartridges die weinig worden gebruikt drogen uit en ook kan er gedoogde inkt in de printkop gaan zitten, waardoor de spuitkanaaltjes verstopt raken. De dan noodzakelijke reinigingsprocedures gebruiken ook weer veel inkt. Een laserprinter is misschien iets duurder in aanschaf maar kent dit probleem niet. Je komt jaren uit met dezelfde (bij aanschaf geleverde) toner als je weinig print. Bovendien kun je foto's veel beter naar een fotoafdrukcentrale sturen, dit is veel goedkoper dan zelf afdrukken en veel beter. Als je veel print is een laserprinter sowieso veel aantrekkelijker
Heb vorig jaar november 'n nieuwe printer gekocht, 'n inkjet, was niet echt goedkoop maar denk dat ik de prijs van € 395,-- zal terug verdienen op basis van inkt gebruik. - Het gaat hier om de Epson ET-4500 met Ecotank. - Er gaan 4 kleurtankjes in die helemaal niet zo duur zijn, ongeveer € 9,-- per tankje, ik print hier nu bijna 'n jaar mee en hoewel zwart nu begint te minderen kan ik amper zien dat de drie kleurtankjes zijn verminderd, kan daar zeker nog anderhalf jaar mee vooruit. - Hiervoor heb ik HP en Brother printers gehad, raakten gauw stuk, gebruikten bergen inkt en hebben me meer gekost wat gebruik betreft dan de Epson die ik nu heb, heeft nog niet één keer geweigerd, kan deze printer, er is trouwens ook 'n goedkopere uitvoering, iedereen aanbevelen.

Cees Tol uit Volendam.
Ik heb een kleuren laserprinter, voor mijn kantoor werk. Ik heb geen voorgedrukte facturen, of briefpapier meer nodig. De printer kan ook scannen, dat heb ik ingesteld naar mijn NAS (netwerkshare) en ik ben heel erg tevreden met het apparaat.

Het is een HP Laserjet PRO 200 MFP
Badge +1
Jaren geleden kocht ik een Brother HL-1430 zw-w laserprinter en een Canon Pixma MP110 all-in-one inktjet. De laser print haarscherp, de inktjet print grover. Ik print weinig in kleur, dus de printkopjes zaten steeds verstopt. Schoonmaken lukte niet, dus ik gebruik de Canon nu alleen nog als scanner. Ben zeer tevreden over de Brother, ook met kloon-tonercartridges. Als ik in een zw-w-print iets wil benadrukken, gebruik ik daarvoor markeerstiften - geen kleurenprinter voor nodig. Foto's laat ik afdrukken via een winkel; die centrales hebben beter papier en printers dan je thuis hebt, toch? Als ik de twee apparaten moet vernieuwen, denk ik aan een laser all-in-one, misschien een kleurenversie, maar dan wel een waarvan ik elke kleur apart kan vervangen.
Ik heb een paar jaar geleden een laserprinter gekocht omdat ik met inktjet steeds last had van een verstopte printerkop en dat zat was. Op het moment dat je wil printen moet de printer het gewoon doen en bij mijn laserprinter is dat nu inderdaad altijd het geval. Ik zou in ieder geval iedereen een laserprinter aanbevelen: als je weinig print heb je geen last van uitgedroogde printerkoppen, als je veel print is het goedkoper.
Reputatie 1
Badge +2
Ik heb al een jaar of zes een Canon MP260 inkjetprinter voor gebruik thuis. Hij was niet duur, rond de € 150,-. Er gaan aparte kleur- en zwartwitcartridges in. Het afdrukken van foto's gaat probleemloos. Je kunt de afdrukkwaliteit per karwei zelf instellen. Ook kun je instellen of je in kleur of in zwartwit, al of niet in grijstinten, wilt afdrukken. Zo spaar je de kleurencartridge. De cartridges gaan heel lang mee en ik heb nooit last van verstopte inktuitgangen, misschien omdat ik de printer altijd meteen uitzet als ik klaar ben met afdrukken. Dan hoor je een zacht klopje doordat de voetjes van de cartridges omlaag vallen zodat de inktuitgangen worden afgesloten. Sinds kort accepteert de Canon geen nagevulde cartridges meer maar alleen zijn eigen merk. Dat is jammer maar scheelt niet ontzettend veel. Kort geleden heb ik een Canonprinter gekocht voor mijn dochter, meer geavanceerd en toch maar om en nabij de € 70,-.
HP heeft een probleem sinds 13 september met niet originele inktpatronen, deze werken ineens niet meer.

Zelf heb ik al heel erg lang een laserprinter en sinds een paar jaar een netwerk kleuren All in One van Brother. Cartridges zijn 60 euro per 4 (3 kleur en 1 zwart) als je ze op het goede adres koopt en verder doet deze het prima. Met name voor mensen die niet zo vaak printen is een laser een uitkomst. Brother heeft ook goede ondersteuning voor Linux en Apple en printen via je mobieltje (Android).

Reageer