Consumentenbond.nl
Beantwoord

Een total security kiezen

• 20 januari 2019
  • 84 reacties
  • 2983 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Binnenkort moet ik mijn security verlengen. Ik ben al op zoek naar een andere c.q. goede total security. Ik heb nu Symantec Norton. Maar inmiddels is dit jaar Bulgard de beste ?, daarvoor Bitdefender, daarvoor Norton, dan GData enz. Nu kreeg ik op een andere topic advies Defender van Windows doet alles. Ik kan niet daarop ingaan in een ander topic, vandaar hier, weet iemand goede raad wat ik het beste doen kan.
icon

Beste antwoord door A. Deen 24 januari 2019, 00:55

@L.J.F. de Ruiter
Net als een aantal maanden geleden kom je zo geen stap dichterbij een beslissing, we zijn weer in de fase beland waarin mensen menen te weten dat andere mensen er geen verstand van hebben en jij kunt het zwaard toch niet hanteren. Eigenlijk verwacht ik nu ieder moment iemand die zegt dat je Apple moet gebruiken of Linux en dan is het feest helemaal compleet.
Kun je niet een lijstje produceren Leo, van wat jij begrepen hebt wat je opties zijn, zoiets van
a) laat alles bij het oude en betaal Norton €50,
b) deinstalleer Norton en draai (automatisch) verder met Defender,
c) schakel over op product X,
d) afijn je snapt het idee.
e)
f)
Dan kan iedereen stemmen en wie weet komt er een duidelijke winnaar uit.
Bekijk origineel

84 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Beste Frans,

Dank voor je goede woorden en medeleven***.

Zo begin ik nu, maar ook hiervoor, echter die tekst ben ik ineens kwijt. Gebeurt mij wel meer, eigen fouten, doe wat verkeerd, maar wel heel vervelend. Ik moet het nu overdoen, maar het wordt nooit meer wat het was. Uiteraard heb ik adviezen gehad om een reactie eerst elders te zetten, bijv. in word, waar je het op kan slaan en niet meer kwijt kan raken. Maar helaas ik vergeet dat steeds. Ook weer eigen schuld.

Ik had zo net geschreven dat ik het menselijk meeleven bijzonder respecteer, maar wel dat al dit soort zaken out of topic zijn en dat ik aldus kan begrijpen dat moderatoren ingrijpen om bij de topic te blijven. Wat mij betreft horen dit soort menselijke begrippen en bijvallen erbij, maar ik heb het niet voor het zeggen.

Zelf heb ik me in mijn eerste reactie bij het topic gehouden. Totaal overziend vind ik het een goede discussie met voor- en tegenstanders. Wellicht liep ik een beetje uit te pas met de mededeling dat ik het eigenlijk met ieder eens was. Verzekeren doe je uit vrije wil voor de zekerheid en veiligheid..... als er eens iets gebeurt. Betaal je vele jaren en is er nooit wat gebeurd, ja dan kan je zeggen al die jaren voor niks betaald, maar dat vind ik te gemakkelijk. Anders is het, en dat is mijn stelling en van vele anderen als je jaren betaalt en je hebt de verzekering nodig, dat ze dan niet thuis geven, niet willen betalen, smoezen verzinnen, met kleine lettertjes komen enz. Dat vind ik zeer laakbaar en aangezien dit aan de lopende band gebeurt of veel te lagen bedragen betaald worden, ben ik niet meer zo'n voorstander van dit soort maatschappijen en instellingen.

Daarom een vraag aan Frans en Bert. Ik weet van vergelijkingssites, van depender enz., maar waar kan je betrouwbare informatie krijgen en waar zijn betrouwbare maatschappijen die wel uit betalen als het nodig en terecht is, en nieuwwaarde in plaats van dagwaarde. Waar kan ik die vinden?

Ja, en hiervoor kwam ik toch met benoemen van wat redenen bij de topic terug, maar helaas ...... dat ben ik nu kwijt. Wel dat het over mensen ging en je altijd afhankelijk bent van goede betrouwbare mensen, er zijn nu eenmaal goede en slechte mensen. En bij de rechtbank kom je dus veel slechte mensen tegen. Misschien gedreven hun beroep uitoefenend maar liegen en bedriegen hoort daar niet bij. uiteraard heb ik geen cijfers, maar denk wel dat wat discussianten hier inbrachten heel veel de kant opgaat van slechte behandelingen, slechte service, weinig goede steun van de rechtsbijstandverzekering. Omdat ik toch wel voor zekerheid kies, ben ik benieuwd waar ik goede sites en maatschappijen kan vinden.
Groeten Leo.

*** (opmerking beheerder: deze reactie is uit een ander topic hiernaartoe verplaatst omdat het gesprek daar off topic ging).
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter schreef: "Daarom een vraag aan Frans en Bert. Ik weet van vergelijkingssites, van depender enz., maar waar kan je betrouwbare informatie krijgen en waar zijn betrouwbare maatschappijen die wel uit betalen als het nodig en terecht is, en nieuwwaarde in plaats van dagwaarde. Waar kan ik die vinden?"
"Wel dat het over mensen ging en je altijd afhankelijk bent van goede betrouwbare mensen, er zijn nu eenmaal goede en slechte mensen."

Gelukkig kom je overal veel goede mensen tegen en een klein percentage waar je ernstig voor moet uitkijken, zo ook met de verzekeringsmaatschappijen.
Mensen kunnen veranderen in hun denken en doen, verzekeringen kunnen ook veranderen met hun voorwaarden.

Mensen ken je pas na een bepaalde periode, wat verzekeringen betreft kun je de voorwaarden lezen, maar die kunnen ook weer veranderen.
Als er iemand vandaag alle voorwaarden zou lezen van alle maatschappijen, zou je een rijtje kunnen maken van waar elke maatschappij van uitgaat als er uitgekeerd moet worden.
Maar dat kan volgend jaar weer anders zijn, bij wijzigingen in de voorwaarden.
Daarnaast is schrijven één en de uitvoering weer een andere.

De betrouwbaarheid is af te zien aan het gedrag wat vertoont wordt door mensen en maatschappijen.
Er zou dan iemand, of eigenlijk een hele berg mensen die je nodig hebt om overal doorheen te lezen en het gedrag te volgen, moeten zijn, die dit het gedrag van verzekeringsmaatschappijen jarenlang bijhoudt wat ze doen en wat ze uitkeren en dan komt er een betrouwbaarheidcijfer uit.

Maar ik ken geen berg mensen die die gratis gaat verzamelen en bijhouden en publiceren.
Dat gaat enorm veel geld kosten aan mankracht en morgen kan het weer anders zijn.

Alleen ervaring van anderen kunnen je een inzicht geven en dat is zo fijn van dit forum, hier kun je vragen stellen over prducten den diensten en lezen hoe anderen er over denken.

Veel succes met je zoektocht gewenst.☺
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Bert ,

Dank voor je reactie. Ik begrijp het volkomen, maar ik kon het toch proberen, wellicht is er wel een organisatie. Sorry ik vergeet waarop ik nu zit, de consumentenbond. Er zijn inderdaad best wel wat vergelijkingen verschenen, maar gingen wel vaak over een bepaald onderwerp. mar wellicht weet een moderator een actuele test?
En zoals je toch 'enigszins, naar ik denk' stelt zijn dit soort zaken zolang het duurt. Ieder jaar is wel 'een ander' de beste. Ben nu aan het uitzoeken welke total security ik moet nemen, mijn Norton moet verlengd worden. Dit jaar komt Bulgard er goed vanaf, daarvoor was het Bitdefender, daarvoor meen ik Norton, daarvoor Gdata....... heb ik dus allemaal gehad en nu staat GData ergens bijna onderaan. Dus ja wat heb je eraan, je hebt volkomen gelijk. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter Ik gebruik al 12 jaar Defender van Microsoft, eerder onder een andere naam, maar allemaal met MpCmdRun.exe als achtergrond.

Maar niet alleen bij mij, ook bij anderen geïnstalleerd of nu in Windows 10 staat hij automatisch aan als je geen ander AV op zet.
Inmiddels bij een stuk of 200 mensen en ik heb er geen klacht of vreemd gedrag over gehoord in de laatste 8 jaar.
En sindsdien zelf ook nooit geen problemen gehad.
Daarvoor verschillende AV uitgeprobeerd en regelmatig problemen gehad en er in de tijd vele verwijderd van computers die problemen hadden met netwerkverbindingen, internetverbindingen, printerverbindingen enz. of onderdelen van het besturingssysteem die het niet meer deden.
Daarna waren de problemen weg.

Probeer het maar eens, maar kies vooral het programma waar jij je veilig bij voelt.

En nu weer on-topic over de rechtsbijstandverzekering.☺

Of een nieuw topic openen waar we graag over willen praten.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo @Bert ,
Uiteraard weer on-topic

😂, maar dit soort beschermingen is een uitbreiding van verzekerde rechten. Kan er ook weer een topic van maken, maar wordt wellicht niet gewaardeerd.
Echter blijkt alweer, maar ik ben nu eenmaal een digibeet, heb nog nooit van MpCmdRun.exe gehoord, wel van Defender, maar eigenlijk nooit geweten, niet in verdiept, dat het een security is, dus ook antivirus, anti malware enz., al hetgeen in een zgn total security pakket staat. Het ligt uiteraard aan mij, maar bij een security pakket van welk merk ook zie je vaak wat ze doen, ze waarschuwen op de achtergrond, zetten 'slechte' mails in ongewenst, updaten e.d., je ziet vaak iets op je scherm van norton, gdata, bitdefender enz. Ik zie van Windows Defender nooit wat...... doe ik weer iets niet goed?
Ik zal toch maar een topic maken, anders worden hier antwoorden geplaatst die er dus niet thuishoren. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Hoi Leo, ik weet niet van total security, wel van "zo goed mogelijk". In 1988 had ik mijn eerste computer en sinds die tijd altijd maar waarschuwingen tegen hacken, virussen, ransomware en zo. Ik heb heus wel eens een virus gehad, maar die kreeg ik er met een programmaatje altijd weer uit.

Ik heb nooit betaald voor een antivirus programma. Ik heb altijd de gratis versie genomen, of freeware. Ik ben nooit gehackt geweest, of dat er ransomware in m'n computer kwam. Niet lang terug bleek een raadslid via internet pikante foto's gekopieerd te hebben uit computers van vrouwen. Maar zelf heb ik nooit zoiets meegemaakt dat anderen via internet in mijn computer konden grasduinen en bestanden kopieren.

Ik heb daarom slechts Windiws Defender aanstaan en AVG antivirus. Van Ziggo had ik F-secure, en net als Norton gaan die bij het opstarten je hele harde schijf eerst scannen. Daar werd ik zo beu van dat ik het maar met AVG antivirus doe. Zoveel boeiend spul heb ik niet op mijn harde schijf staan, zoals ik al zei, foto's van het type van eendjes voeren met de kleinkids en een dagje stappen naar de Consumentenbond in Den Haag en veel archiveerwerk.
Qihu 360 Total Security Essential: totaal gratis en totaal prima.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Jan,
Je hebt uiteraard gelijk, maar zoals je zelf al zegt word je ook vaak angstig gemaakt. Dat is in feite wat mij voert. Ik heb natuurlijk wat problemen met de computer gehad. En vele adviezen gekregen o.a. ook op het nationaal computer forum. Wat me ook opviel waren de vele tegenstrijdige adviezen. Maar ook dat velen meteen begonnen met je PC is gehackt, je PC is overgenomen , je PC zit vol malware en niet vergeten alle verhalen over geld stelen via je PC van je bank enz. En zo is er nog wel meer te verzinnen.

En helaas het maakt toch vaak angstig. Het is ook niet leuk als je gehackt wordt en er verdwijnt geld van je rekening. Ik ben dan graag beveiligd, misschien te veel, maar dat zit in je aard. Voorheen had ik dus antivirus, ook ik ben rond 70-80 met computeren begonnen. Op de krant waren er al vroeg computers en van lieverlee kon je dat ook thuis doen en overseinen met zo'n gillend modem. Ophef over security was er toen nog niet zo. Maar door alle reeds genoemde verhalen is dat er nu wel. En had ik wat jaren terug dog diverse security, die vaak in strijd met elkaar waren, maar je had nog niet alles in één, dus had ik antivirus (ook AVG gehad), en antimalware, firewall en noem maar op, google eens naar total security en je ziet wat er allemaal aanstaat waartegen je beschermd wordt. En vroeger was dat allemaal apart en goedgelovig als ik ben lijkt me alles in één het beste, geen strijd meer tussen de software onderling, één security voor alles. En omdat ik 2 PC's heb, een laptop, een tablet en wat smartphones, is het wel makkelijk, angstfobie wellicht, om dat alles te beveiligen, dat noemen ze dus meerdere devices. En dat steeds verlengen vind ik ook lastig en nu bieden ze al voor 3 jaar aan. Zo ben ik dus op total security gekomen en op.

Maar ben of wil ook geen dief van eigen portemonnee zijn, en door aan discussies deel te nemen kwam ineens naar voren dat Windows Defender ook alles doet, ??? ik weet het niet, en dat er inderdaad ook gratis security is, ???, ken alleen AVG, zal het weer eens opzoeken, googlen, want wil wel weten waar het allemaal tegen beschermd. Ook ik heb geen geheimen op mijn PC, maar zoals ik al meldde, toch angst als je iets geks overkomt. Maar wat is wijsheid?? Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo @Léonz ,

Ik heb het begrepen, ga ook kijken naar Qihu 360 total security. Onwetendheid is mijn probleem, in principe ken ik die software niet, Defender weet ik nauwelijks wat van, Qihu ken ik helemaal niet. Maar ga er zeker naar kijken. Ik heb nog een aantal weken de tijd voor mijn Norton Security afloopt. Groeten Leo.
Inderdaad van alle kanten ("deskundigen" incluis) wordt gezegd, dat het ingebouwde Defender voor Windows 10 gebruikers zeer goed is. Houd het daar gewoon bij, zou ik zeggen.

Trouwens: angst is een zeer slechte raadgever!
Ik ben absoluut geen fan van Norton maar als u dat nu heeft, het staat ingesteld en het functioneert naar tevredenheid laat dat dan gewoon fijn doorwerken. U heeft meer te vrezen van (weer) een chaos creëren op uw computer dan dat u behoefte heeft aan een mogelijk net iets betere bescherming.
Doe net als bij uw auto, vul het ruitenwisserwater bij maar laat de rest gewoon met rust tot hij signalen geeft dat er iets niet in orde is en rij dan naar de spreekwoordelijke garage.
Reputatie 7
Badge +7
Beste A. Deen,

Dank wederom voor het advies. Ik ben best tevreden over Norton, maar fan is een groot woord, ben trouwens van geen enkele security fan, maar volgt adviezen dat het nodig is om problemen met virussen, malware, hacken e.d. te voorkomen.
Waarom zoek ik toch even. Welnu elders kreeg ik het advies niet je security verlengen bij de fabrikant of de winkel, dat is veel te duur. Ik vergeleken en inderdaad, kan Norton verlengen zo ik het wil, dus total security, 10 devices, 3 jaar voor een 80 Euro. De winkel rekent me 250 Euro en dan komen de installeer kosten er nog bij. Dus er zijn behoorlijke verschillen, alleen moet ik bij de goedkopere versies zelf installeren, en helaas daar ben ik ook niet zo''n held in, durf het wel, maar er gaat altijd iets fout. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter schreef: "maar bij een security pakket van welk merk ook zie je vaak wat ze doen, ze waarschuwen op de achtergrond, zetten 'slechte' mails in ongewenst, updaten e.d., je ziet vaak iets op je scherm van norton, gdata, bitdefender enz. Ik zie van Windows Defender nooit wat...... doe ik weer iets niet goed?"

Je doet het juist heel goed.
Defender is van huis uit een bedrijfsAntiVirus wat pas iets laat zien als er iets mis is.
Als je op een kantoor werkt en je ziet de hele dag allerlei meldingen in beeld, dan wordt je daar niet blij van, vandaar dat Defender alleen zaken laat zien die niet goed gaan of twijfelachtig zijn.
Ken jij het programma niet of het is een vreemde naam of Defender geeft aan dat het gevaarlijk is kun je aangeven dat het verwijderd moet worden of dat het wel door moet gaan.
Zeer gevaarlijke programma's worden niet gevraagd en direct verwijderd.

Hij kijkt ook mee met wat de programma's doen, dus een nieuw virus of spyware programma wat ineens een verbinding naar buiten maakt, zet hij vast in je geheugen en vraagt aan jou of dat programma verder mag gaan.
Omdat hij niet eerst een programma scant, maar in het geheugen kijkt wat het doet, merk je bijna niet dat er een Antivirus draait en vertraagd je computer vrijwel niet.

Updates worden automatisch opgehaald en je wordt er niet mee lastig gevallen.
Eens in de zoveel tijd zal hij vragen om een snelle scan te doen, vroeger stond dit ook uit en werd automatisch uitgevoerd, maar mensen willen af en toe iets zien gebeuren, dus nu is het wel te zien.
het icoontje rechts onderin, het schildje wordt dan geel, als alles goed werkt dan is het een groene V, als er iets gevaarlijks is, dan wordt dat rood.

Probeer maar eens uit, maar maak altijd de keuze waar je je het veiligst bij voelt.☺
Reputatie 7
Badge +7
Beste Bert,
De berichten kruisten elkaar en zag eerst nu je reactie. Heb het gelezen en ga het zeker proberen en bekijken. Maar ik moet nu weg, we gaan naar de hospice, vrijwilligerswerk. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +4
gewoon windows defender aanzetten, overigens zet defender zichzelf aan als er geen andere scanner draait. tegenwoordig draait defender mee aan de top en proberen al die andere partijen hun brood veilig te stellen door angst en verderf te zaaien. hun dagen zijn helaas geteld.
Reputatie 5
Badge +4
Ik werk al zins het beging met de standard van Windows 10, als u Norton verwijderd gaat die van Windows 10 automatisch aan. Hij word ook standard met Windows update bijgewerkt, dus je hoeft er niets zelf aan te doen. Ga van dat geld lekker uiteten zou ik zeggen.
Reputatie 7
Badge +5
Een deel van deze discussie vond ook plaats in een ander topic, off-topic:
(Misschien kan een moderator dit hier naartoe verhuizen ☺)
https://community.consumentenbond.nl/geld-verzekeringen-6/heb-jij-nog-een-rechtsbijstandverzekering-18156?postid=88361
Reputatie 7
Badge +7
Beste forumleden,
Defender was me wel bekend, maar gewoon bekend van Windows, ze hebben het volgens mij al jaren. Maar er waren ook slechte berichten over, volgens mij ook vroeger van de consumentenbond, Defender bungelde altijd onderaan de lijst. Ik heb er dus verder nooit meer op gelet, en zoals ik al meldde ik zag er ook nooit wat van. Maar mij werd ook gemeld dat het juist goed is, Defender doet zijn werk in stilte enz. enz. Ik ga nu zeker Defender bekijken en meenemen in mijn keuze. Maar je ziet, het is moeilijk te kiezen, als je tenminste de raad en het advies van anderen wilt opvolgen. Er zijn al verschillende security genoemd. En uiteraard neem ik advies ter harte en ben zeker tevreden over goed advies wat niets kost, dus o.a. windows defender, of wat ik ook las Qihu 360. ik ga in elk geval meer over Defender lezen en hoop dat deze ook in de consumententest voorkomt. Dank voor alle advies, groeten Leo.
@L.J.F. de Ruiter
Zoveel mensen, zoveel zinnen.
Iedereen heeft zijn/haar eigen ervaringen en zijn/haar eigen voorkeuren.
Ik gebruik absoluut geen “ total security”, want dat heeft een serie onderdelen van verschillende kwaliteit en ook onderdelen die voor mij niet van toepassing zijn.
Ik gebruik liever aparte software, waarbij ik zelf de kwaliteit kan uitzoeken.

De beste anti-virus software is Kaspersky of Avira.
Ik heb de gratis Avira gebruikt dat ging heel goed.
Ik heb de betaalde Eset gebruikt en die was ook goed.
Ik heb de gratis Avast gebruikt ook niets over te klagen.
Ik gebruik nu de gratis Kaspersky loopt ook als een tierelier.
Ik draai 1x per week een uitgebreide scan en 1x per week een beperkte scan.
Als aanvulling heb ik Malwarebytes online aan staan.
(ooit een betaalde versie voor een habbekrats op de kop getikt en nu heb ik een levenslang abonnement.)
Daarnaast heb ik nog SuperAntiSpyware, 2x per week een Custom scan.

Als firewall heb ik nu Simplewall, terwijl de Free Firewall van Evorim (D) ook een hele goede lijkt te zijn geworden.
Ik heb geen Windows Defender anti-virus of firewall, want dat is in het verleden altijd een puinhoop geweest.
Tegenwoordig schijnt het beter te zijn, maar ik begin er niet aan.
Als ik Windows Defender wil gebruiken, moet de Windows Update permanent aan staan.
Maar dat heb ik juist geblokkeerd omdat ik anders geen controle meer heb op de – soms weer eens falende – updates van Windows.

Nog enkele opmerkingen.
Qihoo 360 Total Security is een Chinees product.
Ik ga echt geen Chinese antivirus op mijn computer zetten (en ook geen andere Chinese software), ik denk niet dat je van de AIVD een positief advies zult krijgen.

Ik zag dat iemand zowel Defender als AVG had aanstaan.
Misschien is dat een vergissing, maat twee anti-virus programma’s tegelijk hebben aanstaan, is vragen om problemen, ze kunnen elkaar bijten.

Betaalde security software kan steeds meer, niet omdat het nodig is, maar omdat het steeds gemakkelijker geschreven kan worden en de leveranciers tegen elkaar opbieden.
Volgens de reclame wordt alles steeds beter en kan het steeds meer, maar veel wat in de pakketten zit, is niet nodig en het zorgt er steeds meer voor dat die totale pakketten steeds meer op de computer ingrijpen en de boel nodeloos vertragen.
Er zijn zelfs steeds meer stemmen die zeggen dat al die uitgebreide pakketten eigenlijk ook malware zijn die het functioneren van de PC moeilijker en moeilijker maken.

Koop niet te duur en niet te uitgebreid, leg al die reclame kletsverhalen maar naast je neer.
Er zijn ook hele goede gratis anti-virus programma’s.
Had ik al gezegd dat Kaspersky al jarenlang over de hele wereld als een van de allerbeste wordt beschouwd?
Ze hebben tegenwoordig zelfs een gratis versie.
Sterkte met het zoeken.
Reputatie 7
Badge +7
Beste Fred,

Ook jij bedank voor je reactie en uitgebreide advies.
Mijn zegswijze wordt wellicht vervelend, maar ik ben het met jou en een hoop anderen eens. Alleen verschillen de adviezen zo vaak.. Het zal ongetwijfeld komen van wat je zegt:
Zoveel mensen, zoveel zinnen.
Iedereen heeft zijn/haar eigen ervaringen en zijn/haar eigen voorkeuren.
En dat lijkt me ook goed en meer dan duidelijk, maar het kiezen wordt niet makkelijk, wat de één aanbeveelt, kraakt de ander af.
Door discussies in diverse topics kwam zo de security ter sprake en ik was net zoekend naar wat ik moest nemen, omdat iedere dag wel een mail verschijnt: uw security loopt af. Dat is o.a. dan van Norton.
Als je daar weer met anderen over praat krijg je zoals gezegd weer het advies niet bij de fabrikant of de winkel kopen c.q. verlengen. En dan neem ik dat weer ter harte en ga googlen en zie inderdaad enorme prijsverschillen.
Wat je zegt over alle reclames en alle actualiteit en ook alles hierover in consumentenprogramma's is waar, maar je bent een mens en laat je beïnvloeden en ook, kom ik rond voor uit, bang maken. Dan komt bij mij de simpele gedachte, als ik nou alles neem wat de reclame zegt, dus bescherming tegen alles, dat ben ik van dat probleem af, en kennelijk is dat dan wat ze stellen en adviseren total security. En om van nog andere problemen af te zijn, o.a dit telkens verlengen en telkens weer moeten kiezen, zie ik ook aanbiedingen voor 3 jaar en voor bijv. 10 devices.
Elders heb ik dat ook al aan forumcollega's gemeld, zo is het ontstaan en uiteindelijk had ik slechts de vraag welk 'merk' moet ik nemen. Maar dan begint de discussie en komt er veel meer bij zoals....... je hebt het allemaal niet nodig, defender doet alles....... maar wat jij ook zegt, vroeger was dat niet zo bekend en was het al bekend, dan negatief. Nu schijnt het dus beter te zijn. Ook diverse gratis software wordt genoemd. Andere adviezen blijf waar je bent enz.
Jouw advies heb ik in feite een jaar geleden of daarvoor uitgeprobeerd, maar kreeg het advies van velen, gebruik niet alles door elkaar, ze zitten elkaar vaak in de weg, en werken elkaar tegen. Je zegt het zelf ook ergens.
Het blijft dus moeilijk kiezen, ik ben er echt nog niet uit. Ik ga alles ook nog eens bekijken, en moet daar wel tijd voor nemen, maar antwoorden op het forum vind ik ook belangrijk, dus schiet er vaak een hoop bij in. Maar ik probeer alle adviezen na te gaan. Dus dank daarvoor, het is niet makkelijker geworden. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +3
Ik gebruik Windows Defender en verder houd ik mijn PC zo clean mogelijk, dus standaard Microsoft software en heb ik alle hulpmiddellen en tooltjes weggegooid. Dat bevalt mij prima.
Reputatie 7
Badge +7
Jan bedankt, weer een advies voor gratis Windows Defender te kiezen en niets meer te kopen. Groet Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Je leest wel eens dat iemand z'n computer was "gehackt" en dat ze dan bepaalde bestanden hebben gekopieerd. Bijvoorbeeld zoals dat gemeenteraadslid die allemaal privefoto's uit computers van een heleboel vrouwen had gedownload. Ik vraag me dan steeds af hoe ze dat doen. Kunnen ze echt via een hack binnen in je computer komen, op hun gemak je bestanden bekijken en eventueel openen, en dan kopieren wat ze interessant vinden? Of gaat het alleen maar zo, bijvoorbeeld: "Kopieer sterretje-alles van MijnAfbeeldingen naar MijnServer op timboektoe". Want als ze dat doen komen ze bij mij van een koude kermis thuis. Dat worden terabytes met scans van negatieven van wel 10 megabyte per stuk van vroeger. Daar zullen ze een plezier aan hebben. Dan hebben ze het ook meteen afgeleerd.

Ik moet eerlijk bekennen, ik heb zelf nog nooit zoiets gehad, dat ze bestanden uit mijn computer konden inzien en kopiëren. Ik heb zoiets ook nog nooit gehoord van iemand uit mijn omgeving.

Ik snap dat ze bedoelen dat iets wellicht technisch kan, en dat je erop bedacht moet zijn dat het werkelijk ook kan gebeuren. Daarom stel je Windows Defender in. Ik was nog niet zo ver dat die nou bovenaan de lijst staat in plaats van onderaan. Zo zie je Leo, ik steek ook wat op van jou! Maar ik denk dat die hackers zich dan eerder gaan richten op de computer en het mobieltje van Angel@ M€rtkel dan van mij.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Jan,

Dank voor je reactie. Eigenlijk weer een nieuwe topic, want ook zou wel eens willen weten hoe ze dat doen. Maar gelukkig gaat deze topic over bescherming en is nog eens mijn eigen topic ook. Dus ik heb er geen enkele moeite mee.

Maar de vraag is hoe dat ze dat nou. En wat je verder schrijft denk ik, is ook waar. Je hoort er veel te vaak over. Natuurlijk is het goed dat je gewaarschuwd wordt en dat het in de actualiteit verschijnt. Maar toen ik wat troubles met mijn computer(s) had en naar het nationaal computer forum ging, dat forum gaat uitsluitend over computers en zitter dus veel kenners in het forum. Maar zoals al eens opgemerkt je krijgt heel veel adviezen, en heel veel tegenstrijdig, en vaak kraken ze elkaars adviezen ook nog flink af. Maar als leek en digibeet kan ik daar geen oordeel over vellen, ik weet niet of het één goed en het ander slecht, of minder goed is. Wel is me gebleken en dat wil ik ook vertellen dat verschillende forumleden meteen kwamen met: "je computer is gehackt, je computer is overgenomen, anderen doet dat alles met je computer. " Ja, dat word je toch enigszins angstig, wat moet je geloven als kenners dat zeggen. Eerlijk gezegd heb ik er nooit zo in geloofd dat mijn computer gehackt was. Ik weet ook niet wat die hackers dan doen, maar volgens mij gaat het om geld krijgen,, chanteren, foto's van je computer afhalen die mogelijk chanteerbaar zijn enz. enz., in elk geval criminele zaken. Maar mijn mails laten verdwijnen, niet meer mails kunnen ontvangen, niet meer kunnen verzenden...... dat ligt toch aan heel iets anders, en grotendeels bij je provider, in dit geval Ziggo. Het is allemaal opgelost, maar er wordt volgens mij ook te vaak gezegd je computer is gehackt.

En helaas ik ben een mens en toch vatbaar voor dat soort dingen, je laat je bang maken en wil dus het beste hebben om al dat soort vervelende zaken als hacken, maar ook virus, malware enz. tegen te gaan. Ja zo zit ik en de meeste mensen in elkaar. Dan is er ineens weer een actueel nieuwtje, de wifi kan zo overgenomen worden, is uw wifi wel veilig. Weet ik veel, ik heb camera's die op wifi, dezelfde wifi als de PC, werken...... dus ik weer wifi beveiliging gekocht. en dan hoop je op hulp van de diverse forums, wat is het beste dat je kan doen. Maar als iemand zegt je kan beter hulp van de psycholoog of psychiater vragen, heeft ie misschien meer gelijk 😂 , Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan schreef: "Je leest wel eens dat iemand z'n computer was "gehackt" en dat ze dan bepaalde bestanden hebben gekopieerd. Bijvoorbeeld zoals dat gemeenteraadslid die allemaal privefoto's uit computers van een heleboel vrouwen had gedownload. Ik vraag me dan steeds af hoe ze dat doen."

Meestal gaat dit door een mail te sturen naar je, wat sprekend lijkt op een bericht van je provider of van je gemeente of je bedrijf om in te loggen om iets te verifiëren uit veiligheid☺, je logt dan in op een nep site en ze hebben dan ook meteen je login en je wachtwoord van het systeem en/of je email en als je dan ook nog ergens op OK klikt, dan geef je toestemming om een programmaatje te starten om in je computer te kijken en dit te gebruiken.

Zie de verschillende publicaties over acties van de russen om in de USA binnen te komen bij de verschillende partijen en overheidsdiensten.

Reageer