Beantwoord

Electro schakelkasten

• 3 July 2022
  • 17 reacties
  • 277 Bekeken

Bestaan er A-en B merken voor schakelkasten in de meterkasten en waar hangt dat mee samen?

icon

Beste antwoord door Free Spirit 5 July 2022, 18:45

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +5

dat is over het algemeen een prijs/kwaliteit verhouding. goedkoop is meestal een mindere kwaliteit. bij elektra spullen is vaak het keurmerk van belang, als die er niet is, sowieso niet kopen.

dus controleer altijd of het KEMA-keurmerk aanwezig is, dan is het goed(gekeurd) 

Reputatie 6
Badge +6

Bestaan er A-en B merken voor schakelkasten in de meterkasten en waar hangt dat mee samen?

ik heb ook gezocht naar B merken brandmelders, maar wil ik en u dat wel!

A-pk voor auto of B-pk, ook niet gevonden.

Als u voor veiligheid kiest en de link volgt, is uw vraag 100% beantwoord.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/elektrische-apparaten/veiligheidseisen-elektrotechnische-producten

Een deel van de schakelkast is van de energieleverancier en kan je niet aankomen. Daar zit o.a. het telwerk in en daar komt de slimme meter bij. 

Daarboven is het de groepenkast conform de groepenberekening. Die groepenkast is een metalen chassis met rails voor de groepen waaroverheen een afdekkap gaat. Het chassis en van gewoon roestvrij ijzer en de afdekkap van pvc kunststof. Daar zit weinig kwaliteitsverschil aan denk ik.

Op de rails komen de schakelautomaten, het zal overal wel anders zijn, maar bij mij gaan ze in groepjes van vier en dan komt er een hoofdschakelaar voor die vier. Op de eerste rail twee groepen van vier en op de tweede rail een groep van vier. Op de derde rail zit de beltrafo en ik dacht drie aardlekschakelaars. 

Dit is een situatie voor 1x25A aansluiting, maar je hebt ook 3x25A. Dan kan de groepenkast wat groter zijn, meer groepen en meer rails.

Die automaten zijn allemaal standaard in de handel verkrijgbaar met keuringsmerk, ik zou niet weten waar daar kwaliteitsverschil in kan zitten. 

Wat A en B kwaliteit is bij automaten van verdeelkasten wisselt nog wel eens.
Ieder merk heeft wel eens een iets slechtere serie.
Je moet er actief voor in het vak zitten, om daar over te oordelen.

Wel heb je automaten in alle soorten en maten.
Van een simpele 16A automaat heb je heel veel varianten.
Of de aardlekschakelaar in de automaat zit of niet.
Een verdeelkast zonder losse aardlekschakelaars is veel meer luxe dan apart.
Ook heb je varianten op de reactiesnelheid van de automaten.
Voor normale groepen, gebruik je de B variant.
Voor een wasdroger zou je een C variant kunnen gebruiken.(trager bij pieken)

Je kunt er ook voor kiezen om een overspanningsbeveiliging in te bouwen.

De nieuwste trend zijn automaten met vlamboog detectie.
Die reageren als er een draadje los zit, dat brand kan veroorzaken.

Ook voor de behuizing heb je heel veel varianten.
Sommige zijn ook handiger, als je in de toekomst wenst te wijzigen.

Het is ook een trend om de kast en bedrading halogeen vrij te maken.
Dat wil zeggen, als de kast verbrand er geen giftige dampen vrij komen.
PVC is daarom een kunststof die verdwijnt.
Na de oude bakelieten kasten, kwamen kasten van PPS

Wortelstamper; Bondgenoot; Bondsbolleboos en James Bond hartelijk dank voor jullie verhelderende antwoorden. Ik vind het wel vreemd dat voor schakelkasten geen Kema keur vereist is. Als de meterkast en mogelijk de rest van je huis in de hens vliegt vanwege ontoereikend materiaal dan zal je gauw de vraag stellen waarom je daarop beknibbeld hebt.

Vriendelijke groet,

1552744439

Reputatie 7
Badge +5

waar (wie) staat dat geen kema keur nodig is? volgens zeggen we allemaal dat dat juist het enige wat belangrijk is.

Het hele Kema Keur is een beetje aan het verdwijnen.
Zelfcertificering met CE is nu de praktijk.
Men gaat er van uit, dat er geen ontoereikend materiaal meer verkrijgbaar is.

De overheid praat al jaren over een APK voor o.a. de meterkast.
Maar verder zijn ze nog nooit gekomen.

Als je wilt weten of je meterkast veilig is, kun je een keuring aanvragen bij een erkent installateur.
Iets wat binnen bedrijven periodiek verplicht is.
De meeste schade in meterkasten ontstaat door fouten bij het aansluiten.
Daarom is het ook heel gebruikelijk, dat je het werk door een 2e monteur na laat kijken.

Hartelijk dank Wortelstamper,

Zo zie je dat niet alleen de meterkast aan revisie toe is, maar ook mijn "kennis”omtrent electra.

Ik heb een oude stoppengroepkast en had begrepen dat als er zonnepanelen geplaatst worden de meterkast aan de eisen van vandaag moet voldoen.  (vernieuwen dus)Toen waarschuwde iemand mij dat ik bij de offertes er goed op moest letten geen  B merk schakelkast te nemen ook al werd de offerte daardoor goedkoper.

Vriendelijke groet,

1552744439

Ik ben er ook mee bezig, de zonnepanelen.
1 installateur wilde de panelen gewoon aan de lasdoos van de wasmachine hangen.
Dat is bij mij ook nog een schroefkop en een losse aardlekschakelaar.
De ene verkoper zegt dat het gewoon kan en de plaatselijke installateur zegt dat het niet mag.
Voor de panelen, gebruiken ze vaak een speciale automaat.
Ook moet je ruimte over laten, om later de nieuwe groepen voor b.v. de auto of het fornuis in te zetten.
Neem ook in alle gevallen een Hoofdschakelaar die een ruime waarde heeft. Het prijsverschil tussen 40A en 63A is heel erg klein.

Bedankt Wortelstamper, ik hou het in mijn achterhoofd bij de plaatsing van een eventuele nieuwe kast.

Vriendelijke groet.

Reputatie 6
Badge +5

@Gebruiker1552744439 
Ik had ook wat meer ruimte in de groepenkast nodig en heb er een groepenkast bij geplaatst.
Als je gaat zoeken naar: “De beste groepenkast merken vergeleken” kom je de gerenommeerde merken wel tegen.

Hager, ABB, Eaton, Attema, Schneider

Ik had een Hager en heb er ook weer een bijgekocht, zelfde merk sluit naadloos op elkaar aan.

Zonnepanelen horen op een eigen groep, als dat niet kan om wat voor reden dan ook, dan mag het op de wasmachine stopcontact aangesloten worden mits je er een PV verdeler tussen zet.
Dat is een kleine versie van een groepenkast op de plek van de wasmachine aansluiting met extra veiligheden.

@Wortelstamper

Jou laatste opmerking klopt niet helemaal, je hebt het niet over een hoofdschakelaar, maar over een aardlek schakelaar.
40A is niet relevant, het gaat om de lekstroom, voor huis gebruik moet die 30 mA zijn, je kunt ook 300mA krijgen, maar die zijn niet geschikt voor een huis situatie.
Een ander punt, er mogen maximaal 4 groepen op een aardlek schakelaar.
Voor de duidelijkheid, je hebt een aardlekschakelaar en met daarachter een installatieautomaat.
Maar je kunt ze ook gecombineerd krijgen als aardlekautomaat.
Dat scheelt ruimte.

Bedankt Free Spirit, Fijn dat je wat merknamen noemt waardoor het kiezen weer wat makkelijker wordt.

De technische kant laat ik liever over aan de installateur. Maar het is goed te weten dat bij 10 groepen 3 aardlekschakelaars horen of 10 combinatie schakelaren. In veiligheid maakt het blijkbaar niet uit alleen de gegeven ruimte bepaald de keuze.

Vriendelijke groet,

1552744439

je hebt het niet over een hoofdschakelaar, maar over een aardlek schakelaar.

Ik heb het wel over een Hoofdschakelaar.
De 40A versie is vaak dezelfde unit, met net iets minder koper er in.
Sinds 2005 is deze ook verplicht na ingrijpende wijzigingen in de meterkast.

Reputatie 6
Badge +5

De hoofdveiligheid is van de netbeheerder, die is 1 x 35 of 3 x 25.
Een 40 Ampere automaat heeft dus niet zoveel nut.
40A staat op de aardlekschakelaar en is de maximale stroom die hij kan hebben en heeft niks met met de lekstroom te maken, en daar schakelt hij op uit.
Het wordt pas anders als je een 3 x 50A aansluiting aanvraagt, dan is een 40A versie pas te licht.

HOOFDSCHAKELAAR.
Dat is een domme schakelaar, om in geval van nood, alles in een keer uit te doen.
De brandweer, vindt dat heel nuttig.

Reputatie 6
Badge +5

Ik denk dat je zo'n schakelaar bedoelt, maar ik vraag me af of dit nog veel voorkomt.

Tegenwoordig bestaat de hoofdschakelaar per fase uit een 25A automaat, of 35A als je maar 1 fase hebt.

@Free Spirit 
Je hebt gelijk, nu de hoofdschakelaar verplicht is bij een wijziging,
zullen steeds minder mensen die gaan plaatsen.

Voorbeeld van een 4 polige Hoofdschakelaar

Reageer