Consumentenbond.nl

En mijn soort laptops dan...? Game On!

• 22 september 2019
  • 8 reacties
  • 449 Bekeken

Beste CB,

omdat ik nogal graag een spelletje speel mag ik ook graag een passende laptop kopen.
Mijn meest recente aankoop is een MSI GT73EVR 7RE Titan, een powerhouse met een I7-7700HQ processor, een GTX1070 grafische kaart en 256GB SSD en een 1TB 7200rpd HDD. 16gig werkgeheugen en dus best aan de maat in een laptopje... In deze cathegorie kan ik bij de test voor laptops niet veel vinden. Nadeel is de hoge aanschaf echter kunnen deze laptops vaak jaren langer mee dan de "goedkopere" versies van 700-800 euro. Mijn vorige heeft 5 jaar trouwe dienst gedaan en mijn dochter maakt hier nog iedere dag dankbaar gebruik van, zonder problemen echter met SSD aanpassing van een paar tientjes. Kan de consumentenbond in dit segment een aantal topmodellen van rond de 1600-2000 euro mee nemen in de tests? ik ken best veel mensen van mijn leeftijd (44) die ook vaak in dit segment een laptop kopen. met een beetje bijval van andere leden is dit misschien een overweging dus ik dacht, ik stop t in een topic... 🙂

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ik steun dit initiatief van harte. Ik kan mij voorstellen dat er heel wat mensen zijn die een zgn. stevige laptop willen, een laptop die wat meer kan dan de onderlaag. Qua laptop hoor ik niet bij degenen die overall veel capaciteit nodig hebben en aldus een dure laptop. Qua PC ligt dat anders en heb ik er wel één van rond de 1500 Euro. Overigens al enkele jaren, dus qua jaren haal je het er zeker uit. En je hebt niet steeds van die mededelingen dat de capaciteit, het geheugen enz. enz., niet voldoende is. Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +5
Hoi @J. Straathof, bedankt voor het delen van je ervaring met je gaminglaptop en dat je vertelt over wat je mist in onze test! Ik ben benieuwd of andere forumbezoekers het ook zo zien.

Wij zouden graag duurdere gaminglaptops meenemen in onze test. Maar tot nu toe hebben we dat niet (vaak) gedaan omdat ze over het algemeen niet lang en/of breed genoeg verkrijgbaar zijn. In ieder geval als je het vergelijkt met andere laptops. En we kunnen ons beperkte inkoopbudget maar 1x uitgeven. Wanneer we moeten kiezen tussen het testen van een Apple MacBook Pro, een Microsoft Surface Book of een gaminglaptop, dan heeft die laatste minder kans.

Aan de andere kant. Als we hier veel signalen over krijgen dan wordt er hopelijk opnieuw gekeken naar het inkoopbudget.
Reputatie 7
Badge +7
Dat is volkomen duidelijk en begrijpelijk, maar al is het maar licht benoemen met voor en nadelen, dan weet je tenminste dat er ook andere, dan de gewone, meest simpele, Laptops en PC's bestaan. Consumenten zijn toch niet allemaal koopjesjagers, niet teveel betalen is iets anders. Groeten Leo.
ben het er helemaal mee eens, ook de duurdere
Reputatie 4
Badge +5
Het is niet zo dat we geen dure laptops testen. Maar het zijn nu vooral (zeker niet alleen) de eerder genoemde Apple MacBooks en Microsoft Surfaces, omdat deze goed verkopen, lang op de markt blijven en breed verkrijgbaar zijn. Hoe meer dat ook voor dure gaminglaptops geldt, hoe hoger de kans dat we ze inkopen en testen.

@L.J.F. de Ruiter licht benoemen van voor en nadelen in de vergelijker waar de andere laptops volledig zijn getest?
Reputatie 7
Badge +7
Geachte @Dennis Pronk . Het was me de eerste keer al duidelijk en zelfs zonder enige uitleg (maar dank daarvoor) begreep ik dat men voor de meest verkochten....... dus voor een groot publiek...... kiest. Maar ook al is het een heel kleine minderheid, er zijn er nu eenmaal die ook wel eens iets van de duurdere soorten willen weten. En zelf ben ik helemaal geen gamer, maar weet uit ervaring dat de duurdere PC's en Laptops meest ook uit de gameserie komen...... en je krijgt er telkens nieuwe game ervaringen bij, waarop ik helemaal niet te wachten zit. Het gaat mij om de snelheid en wat er allemaal kan, waarbij de 'goedkopere' het laten afweten. Dank niettemin voor uw commentaar. Groeten Leo.

Tja, het is met game laptops inderdaad erg lastig. Mijn zoontje wil er ook een voor zijn verjaardag, maar ik vind bedragen van €1000-1500 dan toch behoorlijk aan de prijs. Ik zat te zoeken naar iets rond de € 500-600, maar daar is kennelijk niet op te zoeken. Als ik naar de gewone laptops kijk, zijn er wel beste koop laptops in die prijsrange, maar uit de test is helemaal niet duidelijk of deze dan geschikt zijn om te gamen. Zou dat niet als zoekcriteria erbij vermeld kunnen worden, of bij de specificaties?

Groetjes,

Marc

Een goede grafische chipset geschikt voor gamen kost al gauw 300 euro of (veel) meer. Dan blijft er met een budget van 500 a 600 euro weinig over voor de rest van de laptop.  Voor dat bedrag haal je een leuke, goedgebouwde laptop die geschikt is om op te internetten en wat kantoorwerk op te doen. Persoonlijk zou ik voor gaming sowieso geen laptop nemen in verband met de vervangbaarheid van onderdelen zoals de grafische kaart, maar dat is misschien ouderwets ... 

Reageer