Beantwoord

EPSON WorkForce WF-7720

• 12 January 2022
  • 10 reacties
  • 250 Bekeken

Op basis van de uitkomst van een Consumentenbond test en aanbeveling heb ik begin 2019 de EPSON WorkForce WF-7720 gekocht. Ik gebruik de printer onregelmatig en ervaar dan dat bij gebruik de print head nozzles (printkopsproeiers) vaak verstopt zitten. Met wisselend succes kan ik dit soms verhelpen met de “Clean the printhead” optie in het menu.

Ik lees nu elders op internet dat Epson is de enige firma is die piëzo-inkjetprinters op de markt brengt en dat regelmatig printen met deze printers belangrijk is om geen problemen te krijgen. Graag had ik deze informatie gelezen op de Consumentenbond site voordat ik tot aanschaf was overgegaan. Ik heb juist een Consumentenbond lidmaatschap in de veronderstelling dat ik daarmee via de Consumentenbond site goed geïnformeerd wordt over dit soort producten!

Graag uw reactie

icon

Beste antwoord door H. Beukman 12 January 2022, 13:08

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Elke printer moet zeker 1 keer per 3 weken printen, beter nog elke 2 weken. Doet u dit niet, dan kan u beter een laser printer kopen.

Ik weet niet beter dan dat alle inkjet printers af en toe last hebben van verstopte koppen en dan moet je reinigen. Het probleem is potentieel groter als je de printer maar af en toe gebruikt maar ik heb nooit gelezen dat Epson daar gevoeliger mee is dan andere merken.

Elke printer moet zeker 1 keer per 3 weken printen, beter nog elke 2 weken. Doet u dit niet, dan kan u beter een laser printer kopen.

Ik kan misschien wel 1x per week aanbevelen. Of je dan voldoende hebt aan heel weinig printen (een postzegel) of dat het meer moet voorstellen weet ik niet. Evenmin weet ik of je er dan aandacht aan moet besteden dat alle kleuren gebruikt worden, al weet ik dat printers soms zwart maken door meerdere kleuren te mengen. Ik ken dit probleem al zo lang inktjetprinters bestaan maar ik heb fabrikanten er nooit op kunnen betrappen daar enige zinvolle informatie over te geven. Toch heeft het mij ook meerdere printers gekost waaronder een die niet erg goedkoop was.
De schoonmaakroutine moet je zien te vermijden want dat kost je veel geld aan inkt als je niet uitkijkt en drie dagen later komt het apparaat met de mededeling dat er een opvangkussen vol is (een half schoonmaaksponsje zonder schuurdeel) dat je voor 25 euro kunt bestellen en laten vervangen door een servicecentrum.
Je merkt dat ik ook een fan ben van die dingen. ;-)

Ik heb al acht jaar een Epson Workforce. Er gaan wel eens weken voorbij dat hij niet wordt gebruikt en dan nog onregelmatig. Tot nu toe geen enkel afdrukprobleem gehad.

Ik gebruik de originele Epson inktpatronen. De onderhoudscassette heb ik nog niet hoeven te vervangen maar dat zit er volgens het statusmenu wel aan te komen. 

Hartelijk dank voor de reacties.

Ik laat de printer nu enkele uren rusten na de uitgevoerde printkop reinigingsoperatie  - een wachttijd van maximaal zes uur wordt aanbevolen door Epson (kwam ik ergens tegen op internet). Dan nog maar eens proberen.

Ook heb ik alvast via Bol.com een Brother en Epson Printkop onderhoud set compleet met Printkopreiniger van 100 ml aangeschaft.

Op internet kom ik verder nog tegen dat het verstopt zitten van printkoppen kan gebeuren, ongeacht of de originele Epson cartridges worden gebruikt. Kan temperatuur nog een rol spelen? De printer staat op een zolderkamer waar het momenteel vrij koud is.

ik heb deze printer ook gekocht nav de test van de consumentbond. Heb er inmiddels enorm spijt van.

Ondanks diverse reinigings- en herstel acties heb ik voortdurend last van

• Slechte dekking, uitlijning op alle papiersoorten
  • voortdurend verstopte kanalen, vooral geel
  • zeer gammele hardware van de ADF, tandwielen lopen los, als je niet technisch bent zoek je je een ongeluk.
  • ADF verslikt zich voortdurend in papier. Meer dan een paar pagina's lukt niet
  • foto's zien er sowieso niet uit, maar daar heb ik m niet voorgekocht
  • Reinigingscyclus kost erg veel inkt, deze wordt opgevangen in een apart te kopen unit

als iemand dit nog leest voor aankoop, ik zou zeker nog even verder zoeken. Voor mij de miskoop van het jaar, binnenkort gaat ie naar de recycling.

Reputatie 2
Badge +3

Beste @MikeGolf Goed dat je deze ervaring deelt. Wel heel jammer dat de printer in praktijk zo is tegengevallen. Eventueel kun je je ervaringen toevoegen als review op onze productpagina. Dit model uit 2017 is inmiddels niet of nauwelijks meer verkrijgbaar, maar het kan best dat mensen er nog informatie over zoeken.

ik heb deze printer ook gekocht …  miskoop van het jaar, binnenkort gaat ie naar de recycling.

Vergeet je hem niet definitief onklaar te maken? Anders komt hij nog terecht bij een kringloopwinkel en gaat een ongelukkige er nog meer inkt aan besteden.

Ik heb met deze printer regelmatig problemen dat ie om onverklaarbare reden offline gaat. Soms staat er ook ‘niet actief’ bij. Zou graag het verschil willen weten. Over het algemeen zijn de problemen oplosbaar door of laptop of printer eens uit en aan te zetten. Als dat niet helpt gooi ik de printer uit het netwerk en installeer hem opnieuw.

Het probleem van nu is hardnekkiger. Ik probeer te scannen, en dat doet ie, maar als ik op verzenden naar e-mail druk, krijg ik na een tijdje proberen de melding dat ik mijn wifiverbinding moet nakijken. Terwijl ik 1000 promille zeker weet dat dat het probleem niet is….. printer opnieuw verbonden met netwerk, krijg dan netjes een testpagina/rapport waar o.a. op staat dat de verbinding uitstekend is, maar een scan e-mailen ho maar. Wie heeft een oplossing voor dit probleem? Ook printen doet ie niet zo blijkt nu, wederom melding dat de printer offline is. Oplossen met de probleemoplosser geeft als melding dat dit probleem daarmee niet op te lossen is.

Ik word er helemaal tureluurs van. Je zal maar haast hebben…...

Ter afsluiting van dit onderwerp:

Na de aanschaf van een Brother en Epson Printkop onderhoud set compleet met Printkopreiniger van 100 ml ben ik hier ook nog mee bezig geweest. Filmpjes op internet zitten kijken hoe dit reinigen in z'n werk gaat. Proberen, proberen en tussendoor testafdrukken maken. Het mocht allemaal niet baten. Verder heb ik nog contact gehad met Epson Nederland. Ik kon de printer opsturen naar een service center voor reparatie. Ja, de groeten, opnieuw geld spenderen en geen garantie naar de toekomst toe.

Ik heb de printer voor een tientje op Marktplaats gezet met de beschrijving van het manko. Uiteindelijk verkocht aan een gepensioneerde heer die er aardigheid in had er een weekend aan te spenderen om het print probleem te verhelpen. Dit was hem namelijk al eens eerder gelukt. En ik blij dat dit bakbeest mijn huis had verlaten.
Ik heb nu een Canon PIXMA TS6350 all-in-one printer. Een stuk kleiner, dan maar geen A3, maar doet tenminste wat die moet doen.
Jammer dat ik me ooit op basis van een Consumentenbond test heb laten verleiden tot de aanschaf van een EPSON WorkForce WF-7720.

Reageer