Ervaringen Fairphone?

• 30 October 2021
  • 21 reacties
  • 356 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb op internet een review gevonden maar vraag mij af of dit echt is of een verkooppraatje.

Het gaat over de "Fairphone” en omdat mijn smartphone aan het verouderen is lijkt het mij een oplossing. Hier is een klein deel van dat review:

De splinternieuwe Fairphone 4 is eenvoudig te repareren, heeft vijf jaar garantie en is op een zo duurzaam mogelijke manier geproduceerd. Kost € 579.-

Dus standaard 5 jaar garantie en gemaakt van recycled materiaal? Je kunt het hier lezen:

Androidplanet.nl: reviews Fairphone 

Groetjes, Marja

21 reacties

Er was hier onlangs een draad over de Fairphone.

Reputatie 1
Badge +1

Hoi Léonz, maar die schijnt te zijn verwijderd, want ik kan er niets over vinden. Ikzelf had nog nooit gehoord van deze smarthphone.

Reputatie 7
Badge +4

wat fairphone stelt klopt helemaal. duurzaamheid staat bij ze voorop. de directeur/trice/ceo was laatst bij BNR

Het was deze draad.

Maar of u er iets aan heeft?

Er zullen hier nog wel deskundologen reageren. Er is er al één ten tonele verschenen, zie ik. :relieved:

Er was ook nog een vraag over een test van de Fairphone.

Het is een beetje een niche product, de meeste mensen hebben er wel eens van gehoord maar ik heb er nog nooit een gehad en ik ken ook niemand die er ooit een gehad heeft. Er zit een mooi verhaal aan vast dat iedereen kan lezen en persoonlijk geloof ik de intenties wel.

Reputatie 1
Badge +1

Er was in de 'draad’ die Léonz stuurde wel iemand die er eentje had en problemen had met het toetsenbord. Er werd haar een fabrieksinstelling voorgesteld, maar een ander stelde haar voor om gebruik te maken van de 5 jaar garantie. Dus die schijnt dan toch te bestaan. Ik vraag mij af of die garantie ook geldt voor het updaten van Android.

Die FP test bestaat helaas niet meer en zou best handig zijn als die weer eens werd uitgevoerd. Want alleen van "horen zeggen” word ik niet zo blij……. 

Als ik 'Test Fairphone’ intik in Startpage zie ik aardig wat resultaten/reviews.

Reputatie 1
Badge +1

vreemd, ik krijg een pagina die meldt dat de pagina niet meer bestaat. Slip of the keyboard, eh, verkeerd ingetoetst? ik ga verder zoeken….

Tweakers heeft legio artikelen en reviews: https://tweakers.net/zoeken/?keyword=fairphone

En ja, hij is wat ‘under-spec’ in de zin dat andere smartphones mooiere/grotere schermen hebben, betere cameras en dergelijke, maar ik denk dat we bij smartphones (net als bij laptops en PCs waar we daar al een paar jaar zijn) het punt aardig zijn genaderd dat betere specs er niet meer zoveel toe doen tenzij  je een enorm veeleisende gebruiker bent, en dat de standaard specs van 3-5 jaar geleden ook al prima zijn voor dagelijks gebruik.

Hallo M. Petersen,

Startpage is mijn internet zoekmachine.

Dus: typ ‘Test Fairphone' eens in in uw zoekmachine.

Reputatie 1
Badge +1

Dank je wel Léonz, we hebben dezelfde zoekmachine! ik heb inderdaad de test gevonden en gelezen. Dit ging om een oude versie 3, die niet op 5G kon. Dat kan de nieuwe versie wel. Er stonden 2 reviews bij; 1 uitgebreide goede en 1 negatieve.

Dat Tweakers artikel vind ik ook erg interessant Ronaldvr; ik ben niet zo'n veeleisende gebruiker, eigenlijk gebruik ik m'n telefoontje als handcomputer, als de desktop uit staat 's avonds. Ik vind het wel jammer dat de camera zoveel minnetjes is. Ik kan nog 1 jaartje door met m'n huidige Sony Experia en Android 10, dus kan ik nog even sparen. Dank jullie wel voor alle antwoorden, ik heb er heel veel aan!

Reputatie 4
Badge +3

Het zijn nette telefoons die je eenvoudig zelf kunt repareren. Echter voor de helft van dit geld koop je een merktelefoon die betere specificaties heeft. Die zijn dan minder duurzaam en duur om te repareren en hebben 2 jaar garantie.

Vanuit duurzaamheidsaspect is het een toptelefoon, als maar je geen hoge eisen aan camera beeldscherm en processor stelt.

Daarmee stel ik mezelf gelijk de vraag hoe lang kan Fairphone updaten als de hardware nu al niet heel krachtig is.

Reputatie 1
Badge +1

er zijn dus - en  + punten genoeg om over na te denken. Die laatste vraag van JMA vind ik ook om in dat 'nadenken’ mee te nemen. ik ben er dus nog niet uit en vraag mij af of bij de 'andere merken’ 2 jaar garantie + updaten het maximale is. Maar daar kan ik de reguliere testen van onze consumentenbond over nalezen.

@JMA 
Ze bieden nu 5 jaar garantie op model 4 tot eind 2022 als je registreert.
Ik zag ook al mensen experimenteren, door er open software op te zetten.
Dan ben je niet meer afhankelijk van Google of de fabrikant.
Ik zie er wel toekomst in.

er zijn dus - en  + punten genoeg om over na te denken. Die laatste vraag van JMA vind ik ook om in dat 'nadenken’ mee te nemen. ik ben er dus nog niet uit en vraag mij af of bij de 'andere merken’ 2 jaar garantie + updaten het maximale is. Maar daar kan ik de reguliere testen van onze consumentenbond over nalezen.

Een iPhone blijft ook langer goed te gebruiken en Samsung zet wellicht een trend in Android land door nu ook drie jaar te garanderen hoewel ik niet weet of dat voor alle modellen geld. Drie jasr uodates kan afhankelijk van hoe het uitpakt 4 jaar up toi date zijn en één jaar achter lopen en dan zit je ook op vijf jaar. Veruit de meeste smartphones zijn eerder kapot.

Reputatie 4
Badge +3

Nog even een aanvulling. Xiaomi gaat zijn telefoons 4 jaar lang van updates voorzien. Gaat dus de goede kant op.

Reputatie 1
Badge +1

Xiaomi klinkt Chinees. Inderdaad misschien een opsteker voor meer merken. Maar ik vermoed dat het prijskaartje dan een veel hoger bedrag zal tonen.

Reputatie 5
Badge +4

Mijn eega heeft in 2019 een Xiaomi Mi 9 SE 128GB Zwart voor ca 329 euro gekocht. Deze steekt qua bang for the buck goed af tegen een 2x zo dure Iphones.  

Ze is zeer tevreden met dit inderdaad Chinese toestel, mede uitgezocht obv een prima camera en toen al standaard 6GB RAM werkgeheugen /128GB opslagruimte. Het toestel werkt dan ook zeer soepel. Verder: En er werd toen al gesproken over een verbeterende upgrade policy en dat is tot nu toe uitgekomen.

Hij werd met Android 9 geleverd en is via 10 nu al op 11 beland. De kans dat deze ook nog 12 krijgt is heel groot. Op de developers forums staan ze al.

https://www.xda-developers.com/download-miui-12-stable-update-rolling-out-several-xiaomi-redmi-mi-poco-devices/ bij Mi 9 SE

Ze worden nu nog niet automatisch gelanceerd maar dat komt er wrs echt wel aan:

https://www.getdroidtips.com/xiaomi-mi-9-se-android-12/

https://tweakers.net/nieuws/184444/xiaomi-updatet-lijst-van-smartphones-die-elk-kwartaal-beveiligingsupdate-krijgen.html

De 9SE staat iig al op de lijst van Xiaomi-, POCO- en Redmi-toestellen die ieder kwartaal een beveiligingsupdate ontvangen.

Ergo: Xiaomi houdt zich aan haar beloftes!

Het bericht van @JMA slaat inderdaad op de nieuwere Xiaomi Xiaomi mobieltjes, die net uit zijn of nog gelanceerd moeten worden. Met prijzen vanaf ca 650 euro niet goedkoop maar op aspecten (oa scherm en meer RAM)  zelfs beter dan een ca 200 euro duurdere Iphone 12. Vergelijk zelf.

Ik zou zelf nooit zoveel geld willen uitgeven voor zoiets, het prijs regime van de 9  SE vind al hoog genoeg. 

Nog even een aanvulling. Xiaomi gaat zijn telefoons 4 jaar lang van updates voorzien. Gaat dus de goede kant op.

Reputatie 4
Badge +3

Xiaomi klinkt Chinees. Inderdaad misschien een opsteker voor meer merken. Maar ik vermoed dat het prijskaartje dan een veel hoger bedrag zal tonen.

Integendeel. Ze maken betaalbare telefoons met hoge specificaties.

Badge

Mijn vader had een fairphone maar die liep regelmatig vast dus die heeft hij na 1,5 jaar ingeruild voor een iphone.

Vandaag op Tweakers

Dus qua ondersteuning gaan ze wel erg lang mee:

en dat de Fairphone 2 daarmee zeven jaar Android-updates krijgt, al kwam de telefoon pas halverwege 2015 uit en gaat het momenteel dus om 6,5 jaar. De fabrikant zegt dat dit een record is voor een Android-smartphone

Reageer