Consumentenbond.nl
Beantwoord

Ervaringen met gebruikte laptop winkels

Met alleen uitkering moet ik kijken bij 2e hands laptops,maar ik weet niet welke webwinkels daarin het meest betrouwbaar zijn. Bovendien ben ik een digibeet,doordat ik al meer dan 25 jaar niet meer aan het arbeidsproces en echte sociale leven kan deelnemen kan,ik ben bijna geheel aan bed gebonden . Ik ben echt onthand nu mijn laptop(10 jaar gebruikt),niets meer doet. Geeksquad heeft eerder goed geholpen,maar kunnen nu niets meer doen. En zij mogen niet adviseren.
icon

Beste antwoord door Ronaldvr 28 mei 2018, 12:41

Als je op tweakers.net bij Vraag en Aanbod kijkt, en dan ook bij een verkoper die hoog scoort, dan heb je wat mijn ervaring is, de hoogste kans op een fatsoenlijke laptop voor niet al teveel geld. Kiest dan bij voorkeur ook een merk en model dat zakelijk gebruik heeft (Dell, HP, Lenovo) dan heb je de hoogste kans op een laptop die nog jaren mee kan.
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Hallo @marielouise58

Even een vraagje van mijn kant, wat wil u met de laptop allemaal doen.
BV: internetten , YouTube, of …………… en moet er een webcam op zitten.
Een DVD speler nodig?? deze maakt hem duurder!!.
Hoe groot moet het scherm zijn bv 15 inch of groter of kleiner.
Wat mogen de kosten zijn in euro`s ………… maximaal.
Dan kijk ik even voor u mee, tweede hands koop je meestal een ander zijn problemen.

Gr Hans
Reputatie 4
Badge +5
Hoi @marielouise58,

Veel van de bekende winkels die nieuwe laptops verkopen hebben daarnaast vaak ook een collectie 2e hands laptops te koop staan (van klanten die hun producten terug sturen / showmodellen / licht beschadigde modellen). Let erop dat de winkel is aangesloten bij thuiswinkel.org. Uit mijn hoofd verkopen o.a. deze winkels 2e hands: bcc.nl, coolblue.nl, mediamarkt.nl en paradigit.nl.

Zoals @H. Beukman aangeeft is een nieuwe laptop ook een mogelijkheid. Zo nu en dan zijn er goede aanbiedingen waardoor een nieuwe laptop binnen je budget kan vallen.
Als je op tweakers.net bij Vraag en Aanbod kijkt, en dan ook bij een verkoper die hoog scoort, dan heb je wat mijn ervaring is, de hoogste kans op een fatsoenlijke laptop voor niet al teveel geld. Kiest dan bij voorkeur ook een merk en model dat zakelijk gebruik heeft (Dell, HP, Lenovo) dan heb je de hoogste kans op een laptop die nog jaren mee kan.
Hallo @marielouise58

Dan kijk ik even voor u mee, tweede hands koop je meestal een ander zijn problemen.

Gr Hans
11-15 inch. Is retributies niet ontdaan van andermans problemen?
Internetten,Facebook,fotos,you tube en dvd spelwr zou een plus zijn. En ook webcam want het is mijn contact met de buitenwereld. Sorry typfouten,,maar heb door gebroken nek maar gedeeltelijke controle. En doordat ik op rug moet liggen is een desktop geen optie
Sorry vergeten ,of niet.max 400 euro,dat is mijn vacantiegeld
Reputatie 6
Badge +5
is het een probleem wanneer hij 3k weegt? of wil je het liefst 2?
Reputatie 6
Badge +5
met 1,9kilo gewicht en een
DVD+ is dit volgens mij een van de beste keuzen die je kan maken.
En ook nog is ruim onder je budget!
Ik zou alleen winkels pakken die je ziet, Want via andere website's is het niet altijd veilig.
Op tweakers is het (bijna) altijd veilig
klik op mij.
Nee niet op hem maar op mij!

Hopelijk is dit precies wat je wilt!

Dit is niet tweedehands, Maar ik ben daar ook wel voor aan het kijken
Toevallig heeft tweaker gebruiker Oudji net een hele reeks aardige dingen op de V&A gegooid, maar hij heeft ook een webshop hier: https://gobytes.nl/

Een paar tips:
  • Bij een tweedehands laptop kan de accu slecht 'onderhouden' zijn, en vervangen kost ca €100. Dus vraag expliciet hoe de kwaliteit van accu is. Zelf kun je een accu lang goed houden door de batterij stand nooit onder de 80% te laten komen voor je hem weer oplaadt.
  • In het geval van Intel processoren, is een i7 van de 3e generatie (bij benadering) even snel as een i5 van de 4e, een i7 van de 4e net zo snel als en i5 van de 5e enzovoort.
  • Ik zou voor oudere machines niet direct een i3 (of erger een celeron of pentium) kiezen: De prestaties van oudere i3 processoren vallen behoorlijk tegen en het prijsverschil met een i5 blijkt vaak klein.
  • Geheugen: 8GB zou zeker mijn voorkeur hebben, meer geheugen maakt dat je laptop sneller werkt, en je minder wacht. En bij die webshop boven heb je voor €23 4GB extra, die prijs acht ik het zeker waard.
  • Beeldscherm: voordeel hier is omdat het een gebruikte is, dat je gelijk weet of er defecte pixels zijn. Qua type zou ik voor een IPS gaan als dat binnen je budget past.
  • HDD of SSD: Tja hangt een beetje van prijs en het gebruik af, een SSD slijt ook maar minder hard dan je zou verwachten, hoewel bij heel erg intensief gebruik zo'n ding wel op raakt. Dus ook een tweedehandsje kan nog prima mee. Een HDD is goedkoper, maar gaat wel eerder stuk als je je laptop eens laat stuiteren.
Reputatie 6
Badge +5
  • €23 4GB extra, die prijs acht ik het zeker waard.

Jeetje, Dat is goedkoop!
Ik verwacht DDR3 ram
Ik ben echt onder de indruk,van het advies dat ik hier van jullie krijg. En ook op een manier die ik begrijpen kan
met 1,9kilo gewicht en een
DVD+ is dit volgens mij een van de beste keuzen die je kan maken.
En ook nog is ruim onder je budget!
Ik zou alleen winkels pakken die je ziet, Want via andere website's is het niet altijd veilig.
Op tweakers is het (bijna) altijd veiligklik op mij.Nee niet op hem maar op mij!
Hopelijk is dit precies wat je wilt!

Dit is niet tweedehands, Maar ik ben daar ook wel voor aan het kijken
Bedoel jij de lenovo,die ik zie als ik op jou link klik?
In mijn gevoel staan er zo veel.
Ik zie niet dat die dvd heeft.
Welke zou jij adviseren aan een vriendin,wees niet bang dat ik jou op wat voor manier als ik pech heb,daarvoor verantwoordelijk houd.
Het is zoveel informatie
Sorry vergeten ,of niet.max 400 euro,dat is mijn vacantiegeld
Als jij een vriendin zou adviseren,welke zou dat zijn. Geen Dell . Ik neem het jou echt niet kwalijk als ik toch pech zou hebben. Er is alleen zoveel info,die moeilijk vergelijkbaar zijn. Foto's bewerken vind ik een leuke bezigheid,dus een mooie HD,zou leuk zijn en de mogelijk tot het gebruiken van dvd. Hoe dan ook ben ik blij met het meedenken en adviseren.(De tijd die je eraan gegeven hebt)

Hallo @marielouise58

Gr Hans
Ik vind de informatie moeilijk te vergelijken,ook al maak je het zo duidelijk mogelijk. Als ik een vriendin was,die zoals ik het niet zelf kan,naar wat,welke gaat jou voorkeur uit. Ik zal ,als ik pech zou hebben,jou niet daar op aanzien. De informatie staat er wel,maar het is mij niet duidelijk wat ik met wat kan vergelijken.
Dvd lijkt me in mijn geval een toegevoegde waarde hebben,webcam noodzakelijk,goed te gebruiken met HP printer en een goede HD(pixels). En dan ongeveer 400 euro max. Ik weet dat dit misschien veel gevraagd is,dus ik ben hoe dan ook al blij dat je tot nu toe de tijd voor mij genomen hebt
Hoi @marielouise58,

Veel van de bekende winkels die nieuwe laptops verkopen hebben daarnaast vaak ook een collectie 2e hands laptops te koop staan (van klanten die hun producten terug sturen / showmodellen / licht beschadigde modellen). Let erop dat de winkel is aangesloten bij thuiswinkel.org. Uit mijn hoofd verkopen o.a. deze winkels 2e hands: bcc.nl, coolblue.nl, mediamarkt.nl en paradigit.nl.

Zoals @H. Beukman aangeeft is een nieuwe laptop ook een mogelijkheid. Zo nu en dan zijn er goede aanbiedingen waardoor een nieuwe laptop binnen je budget kan vallen.
Ik vind het vergelijken van verschillende types moeilijk. Als je zoals ik ,de betekenis niet begrijpt. Misschien zou je kunnen denken wat je voor een onwetende vriendin zou uitzoeken. Als het verkeert uitpakt en ik toch pech heb,zal ik jou daar niet op aankijken. Maar eerst dacht ik dat een refurbisht bijna net zo goed zou zijn,maar nu brgrijp ik dat je daarbij een risico loopt met de batterij. Ik kan begrijpen als je dit liever niet doet. Ik ben hoe dan ook al dankbaar voor de moeite bent gedaan.
Reputatie 6
Badge +5
Bedoel jij de lenovo,die ik zie als ik op jou link klik?
In mijn gevoel staan er zo veel.
Ik zie niet dat die dvd heeft.
Welke zou jij adviseren aan een vriendin,wees niet bang dat ik jou op wat voor manier als ik pech heb,daarvoor verantwoordelijk houd.
Het is zoveel informatie

Bij specs zie je staan (Optische-drivetypeDVD+/-RW)
Volgens mij is dat het.

En zoals @Ronaldvr zei zou ik inderdaad op Tweakers bij die webshop kijken.
Hopelijk vindt je daar iets wat je bevalt en goedkoop is!
@marielouise58
"Geen dell" zei je, ik denk dat je niet moet verwarren dat zakelijke laptops van Dell/HP/Lenovo een totaal andere kwaliteit hebben dan de consumenten laptops. Daarom adviseer ik ook een zakelijk tweedehandsje via tweakers: Alle laptops (juist ook van Dell) die ik via die route voor familie en vrienden heb aangeschaft functioneren nog prima. (Zakelijke laptops worden namelijk meestal mét een "on site" onderhoudscontract of leasevorm aangeschaft, en dan is het natuurlijk in het voordeel van de leverancier als je zo weinig mogelijk langs hoeft te komen, want dat is na 3x al even duur als een hele nieuwe laptop. Daarom is de robuustheid en kwaliteit stukken beter).
Ik zal even een paar voorbeelden geven.

HP EliteBook 840 G1 Kostte oorspronkelijk rond de € 2000 nu voor rond de € 300
Dell Latitude E7240-8717 Kostte oorspronkelijk rond de € 1500 nu voor rond de € 250
Dell Latitude E7440-9110 Oorspronkelijk rond de € 2000 nu rond de € 350
Dell Latitude E5440 Oorspronkelijk rond de € 1000 nu rond de € 225

Dat zijn totaal andere behuizingen en onderdelen dan waar je nu nieuw €500 aan zou kunnen uitgeven. Vergelijk het maar met het kopen van een tweedehands auto: voor de nieuwprijs van een Fiat panda kun je een Golf uit 2015 kopen. De kunst is wel om een betrouwbare dealer te vinden 🙂 (en daar heeft Tweakers dus iets op gevonden)
Reputatie 7
Badge +7
Wat fijn dat jullie @marielouise58 zo ondersteunen bij het helpen van een goede keuze. Top!👍🏼
Reputatie 5
Badge +4
Tweede hands lijkt leuk maar is het net niet, of er moet Windows 8.1 of Windows 10 op staan. Windows 7 word nog ondersteund tot april 2020 dus zeker niet kopen. Windows 8.1 tot April 2023 en Windows 10 tot April 2025. En minimaal gaan voor een i3 processor i5 of i7 processor zeker niet lager. Zo en nu eens kijken of ik wat kan vinden
Reputatie 5
Badge +4
Ik zal even een paar voorbeelden geven.

HP EliteBook 840 G1 Kostte oorspronkelijk rond de € 2000 nu voor rond de € 300Dell Latitude E7240-8717 Kostte oorspronkelijk rond de € 1500 nu voor rond de € 250Dell Latitude E7440-9110 Oorspronkelijk rond de € 2000 nu rond de € 350Dell Latitude E5440 Oorspronkelijk rond de € 1000 nu rond de € 225

Dat zijn totaal andere behuizingen en onderdelen dan waar je nu nieuw €500 aan zou kunnen uitgeven. Vergelijk het maar met het kopen van een tweedehands auto: voor de nieuwprijs van een Fiat panda kun je een Golf uit 2015 kopen. De kunst is wel om een betrouwbare dealer te vinden 🙂 (en daar heeft Tweakers dus iets op gevonden)

En dit zeker niet kopen want Windows 10 krijgt problemen met het bios

Reageer