Consumentenbond.nl

Ervaringen met opslagdiensten in de cloud?

• 9 januari 2018
  • 64 reacties
  • 30080 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Voor de volgende Digitaalgids maken we een artikel over back-up en opslag in de cloud. Er zijn natuurlijk bekende diensten als Onedrive, Google Drive, iCloud en Dropbox. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen met andere diensten met veel gratis opslag, als het Mega en het Nederlandse Stack. Wie heeft daar ervaringen mee? Of met andere minder bekende diensten?

64 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Nou, laat mij dan aftrappen...

Ik ben enkele jaren geleden begonnen met hubiC, een Franse cloud-opslagdienst. Destijds met een gratis account (25 Gb), maar sinds twee jaar betaald (10 Tb voor € 50/jaar). Bevalt prima, hoewel ik niets kan zeggen over de support (nog niet nodig gehad).

Wel wil ik hier nog even benadrukken dat de standaard diensten als OneDrive, DropBox, etc. GEEN backup zijn. Het zijn handige tools om bestanden te synchroniseren tussen verschillende pc's maar het is - juist vanwege deze live-synchronisatie - niet geschikt als volwaardige backup!
Reputatie 1
Sinds vandaag 13 jan 2018 lid van dit forum en dit is mijn eerste bijdrage.
Sinds een jaar of twee gebruik ik STACK cloud-opslag bij TransIP
Op https://www.transip.nl/stack/ kun je een gratis invite-code aanvragen voor gratis 1000GB opslag aanvragen.
Je kunt met STACK jouw bestanden en mappen snel en eenvoudig uploaden, openen en delen met anderen.
Er zijn verschillende manieren waarop je STACK kunt gebruiken:
Reputatie 6
Badge +6
Hoi @DonnaW ,

Van harte welkom op de Community. Ik heb het linkje voor je aangepast, aangezien het niet werkte.

@Aardvark Bedankt voor de toelichting! Wat was voor jou de reden om te kiezen voor hubiC?
Reputatie 5
Badge +5
@Aardvark Bedankt voor de toelichting! Wat was voor jou de reden om te kiezen voor hubiC?

Vanwege de vlekkeloze voorgeconfigureerde verbinding naar hubiC vanaf mijn Synology NAS: loginnaam en wachtwoord ingeven, eenmalig een schedule aanmaken en de wekelijkse backup loopt volledig autonoom op de achtergrond. Ideaal!
Reputatie 1
Badge
@DonnaW
Ook ik maak gebruik van STACK sinds een jaar zowel voor Cloud opslag /delen als backup. De backup maak ik op mijn NAS (Linux) mbv het freeware pakket Borg ( https://www.borgbackup.org ) Borg ondersteunt zowel compressie als encryptie. Ook het maken van incrementele backups is mogelijk ( bijv. via cron).
Borg draait niet op Windows. Voor Windows-pakketten als alternatief voor Borg , kijk eens op https://alternativeto.net/software/borg-backup/?platform=windows.
MacOS wordt wel ondersteund.

STACK is vrij gemakkelijk in gebruik mede door de goede documentatie van TransIP.
Voor de kenners: Stack maakt gebruik van een customized versie van Owncloud/Nextcloud
open Source "Private Cloud" software, waarmee je je eigen cloud kan inrichten.

Ik doe alletwee: Voor mijn familie richt ik backups in richting mijn eigen Owncloud, en zelf backup ik naar Stack.

De software werkt prima en naadloos: mensen merken er niet veel van. (Anders dan dat er bij een crisis tóch een backup blijkt te zijn)

Overigens weet ik van STACK niet in hoeverre file versioning aan staat (Een handig feature waarbij oude versies van bestanden bewaard blijven voor een zekere periode) het lijkt er op dat je daar de betaalde versie voor nodig hebt.
Reputatie 1
Badge
Ik heb best veel van die diensten.
Veel gratis gekregen.
Maar geen werkt er zo goed dat ik het echt gebruik.

Ik heb
  • een Google Drive - (te klein of te duur)
  • MS Onedrive (te klein of te duur)
  • Canon Irista (ongebruiksvriendelijk, alleen voor foto's)
  • Stack (Gratis! ruim! maar heel traag)
Allemaal is het het nèt niet. Ik denk dat ik of een keer Onedrive voor een aantal jaar goedkoop op de kop wilt tikken want dat werkt wel heel goed, of een keer mijn own cloud op een nas moet opzetten. Dat zorgt voor eigen controle over data.
Ik heb er ook een paar geprobeerd. Ik wilde Stack ook een kans geven, maar wacht al weken op een invitatie code.
Dropbox had het nare fenomeen, dat het bijna niet op te lossen is als je teveel ruimte gebruikt hebt. De enige suggestie die je krijgt is 'upgrade'. Op de een of andere manier werkte het verwijderen van files niet omdat je dan een maand moet wachten voor ze echt weg zijn en ik geen 'haal de prullenbak leeg' aan de praat kreeg.
Voor foto's gebruik ik postimage.org. Wat ik bij mijn canon camera kreeg was onpraktisch. En die van Lumix was nog slechter.

De cloud is niet echt een oplossing voor extra schijfruimte, omdat de files die je wilt synchroniseren toch ook nog op je harde schijf blijven staan en ruimte innemen.

Kortom ik gebruik externe USB schijven voor back up. Helaas gaan die soms kapot.
@M. Wolff
Wat betreft de 'traagheid' van Stack: In feite gaat men er van uit dat je de client installeert (net als bij OwnCloud/OneDrive), waarbij je complete folders/mappen kunt synchroniseren op de achtergrond, en zodra er iets wijzigt wordt dat ogenblikkelijk doorgestuurd. Dan kan het iets langzamer gaan, maar zodra alles er is worden alleen de verschillen nog doorgestuurd.

Wat betreft OneDrive: (Voor het geval je dat niet al weet...) Dan is dat wellicht handigst om via de Office 365 route te doen: Je krijgt Office365 én maximaal 5x 1TB {voor iedereen in het gezin 1 TB) Onedrive.

@M.C. Reijsmeijer
Wat betreft backups gebruik ik een combinatie van Stack en Duplicati. Het is vind ik toch altijd verstandig om óók een backup "offsite" te hebben voor het geval er brand uitbreekt oid. Dus dan gaat het niet om het besparen van ruimte maar om het veiligstellen van gegevens. En ook daarbinnen zijn er prioriteiten: De muziek die ik van mijn CD's heb gedigitaliseerd heeft een lagere prioriteit dan de documenten die ik zelf heb gemaakt (en die an sich heel weinig ruimte innemen zeker als je die zipt). Foto's vallen op zich ook nog wel mee qua grootte, tenzij je natuurlijk veel RAW bewaart, dan loopt het snel op. Maar i dergelijke gevallen zou ik daarvoor toch zeker ook een externe dienst aanraden: Als je zoveel waarde hecht aan digitale zaken wil je toch ook dat de gegevens in ieder geval het een blikseminslag overleven...
Hallo Niels,

Ik gebruik Box.com als cloud opslag, een onbekendere speler in nederland maar groot bij bedrijven, onder andere in U.S. . Ze hebben bijv Office integratie (direct uit word je bestand opende of opslaan) en een handige camera app Box Capture waarmee je meteen naar pdf kunt scannen in de cloud folder. Daardoor heb ik geen papieren administratie meer. Ook een hele berg andere integraties zijn mogelijk.

Box.com is erg gebuiksvriendelijk, heeft ook een synchronisatie optie, maar de online cloud versie ik ook zeer goed. Die gebruik ik hoofdzakelijk. Veries terughalen of shared links naar bestanden maken voor anderen werkt supersimpel.

Met een betaalde licentie krijg je een berg extra functies waar je vooral als bedrijf veel aan hebt.

erg tevreden dus.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @E. Lanters ,

Bedankt voor de aanvulling! Box.com kende ik zelf nog niet. Volgens mij ze ze ook meer gefocust op de zakelijk markt, klopt dat?

Zelf gebruik ik een combi van lokaal en cloudopslag. Thuis heb ik een NAS staan voor mijn periodieke back-ups. Ik heb nooit echt gekeken naar het 'grootschalig' opslaan in de cloud (back-ups), maar na het lezen van alle suggesties ga ik dat zeker nader onderzoeken :)

Verder gebruik ik persoonlijk Google drive. Voor nog geen 2 euro per maand 100 gig opslag en ik ben zelf wel gecharmeerd van het ecosysteem (Android en alle applicaties/integraties). Voor werk gebruik ik Onedrive en dat werkt prima i.c.m. Office 365.
@Niels Kamper

Niels, ik vind het erg opvallend dat jij voor het Google ecosysteem gaat, en dat tegelijkertijd op het forum een enorm spektakel wordt gemaakt over de NPO app en privacy (Zie ook https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/ik-vind-het-belangrijk-om-anoniem-te-blijven-op-internet-ja-of-nee-15689 )
Ik begrijp dat je naast consumentenbond ook een privé persoon bent, maar persoonlijk blijf ik ver van Google en Amazon en Apple als het om dergelijke zaken gaat. Dus géén Alexa, géén Nest, géén gmail enzovoort.

In het kader daarvan is er nog een andere clouddienst: Tresorit een Europees bedrijf, dat gegarandeerd veilig en vrij van spiedende dataslurpers opslag biedt.

Our security
Zero-knowledge means we can never read our users' files. End-to-end encryption guarantees that any information, personal data, intellectual property, or confidential business files stay private and secure.
Badge
Voor online backup maak ik gebruik van Backblaze Personal Backup, dit is een betaalde dienst, 50 dollar per computer (onbeperkte opslag) per jaar. Makkelijk in gebruik en naar eigen inzicht in te stellen wanneer je de backup wilt laten maken, elk uur, constant (vertraagd wel je computer), of 1 x per dag/week op een tijdstip dat jou het beste uitkomt. 1e upload kan alleen wel lang duren, maar heb daarna geen problemen meer gehad (gebruik dit na al een jaar of 4-5).
Voor Synchronisatie tussen mijn Mac en Macbook maak ik gebruik van een gratis Stack-account maar omdat de gratis versie door Stack niet wordt gebackupt vind ik dit geen veilige backup plaats. Stack vind ik overigens prima werken. Niet supersnel, maar voor synchronisatie tussen 2 computers voldoet het prima, vind ik.

Voor Microsoft documenten die ik samen met mijn collega gebruik/bewerk maak ik gebruik van OneDrive (maar sla ze daarnaast ook op mijn HDD) en voor sommige apps wordt iCloud (Apple) gebuikt.
Daarnaast heb ik ook nog een gratis Dropbox account, maar die gebruik ik zelden, vind dat niet prettig werken, kan daar niet mee overweg.

Ik vertrouw de Cloudservices overigens niet genoeg om daar alleen al mijn data op te slaan. Ik denk daarbij naast privacy issues ook aan (stroom)storingen of geen wifi of mobiel bereik, in dat geval kun je niet bij je data. Dus ik wil al mijn data ook gewoon op een harde schijf, danwel op mijn computer(s) of externe HD hebben staan.
Sinds een jaar de betaalde versie van Office365 in gebruik. Dat werkt prima op alle besturingssystemen, mobiel en PC. 5 gebruikers ieder 1Tb opslag en daarnaast ook de beschikking over de volledige Office-suite. Kosten 67,- (bij Microsoft 99,- er zijn echter meerdere aanbieders).

Synchroniseren gaat prima, ook met Android en iOS . De mogelijkheden worden steeds uitgebreider zoals de optie die binnenkort beschikbaar komt om bestanden terug te zetten in geval van een ransomware aanval, al lijkt dit eerst alleen voor bedrijfslicenties te zijn .

De bestanden zijn online in te zien en te wijzigen. Van Office-bestanden worden voorgaande versies automatische bewaard. Met de laatste Windows 10 update zijn bestanden naar keuze ook offline beschikbaar te maken zodat je lokale disk niet gelijk volloopt.

De Synology NAS die we ook hebben wordt nu steeds minder gebruikt. Dat blijft toch een risico in geval van brand/diefstal.
De gratis versie van Google Drive ook een tijdje gebruikt maar dat werkte alleen als je internet hebt en dat is - vooral in het buitenland - niet altijd het geval.
Badge
Ik gebruik Dropbox en Google Drive zo veel mogelijk voor de helemaal niet privacy gevoelige zaken.
Die voldoen daarvoor uitstekend en hebben groot gebruiksgemak en veel handige bewerkingstools. Ik gebruik ze ook voor onderwerpgebieden waarover ik beroepsmatig veel moet uitwisselen, hoewel ik daar niet blij om ben vanwege de ontbrekende privacybescherming, maar de beide andere cloudservices die ik gebruik (Stack en Tresorit) hebben voor dat gebruik te grote nadelen. Al met al kom ik voor dit gebruik goed uit met mijn 13 GB van Dropbox en 15 GB van Gdrive

STACK: heerlijk veel ruimte (in de praktijk ongeveer 800 GB), maar heel traag in synchroniseren; dat kan wel meer dan een kwartier duren. Daarom gebruik ik dit voornamelijk voor zaken die ik eenmalig opsla en zelden of nooit bewerk: foto's, video's, digitale lees-, luister- en daisyboeken, geripte cd's en andere muziekbestanden, grote naslagbestanden, van het web geplukt inpiratiemateriaal, grote softwaresetupbestanden, met DaemonTools gemaakte disk images, en soms een momentopname van (van alleen de laatste versie!) van alle bestanden in Dropbox/GDrive/Tresorit. Ik gebruik STACK vanwege de trage sync ook niet voor uitwisseling. Omdat ik zodoende maar sporadisch bestanden op STACK plaats (zeg wekelijks) start ik de desktopapplicatie ook niet automatisch op, dat scheelt weer pc-opstarttijd.

TRESORIT: gebruik ik voor de overige persoonlijke informatie in de ruimste zin. Ik heb het geluk dat ik als vroege gebruiker 7 GB heb gekregen (standaard is 2 GB), en daar kom ik goed mee uit. Tresorit encrypt alles op de pc voordat het naar de clouddienst gaat, dus alles is supergoed afgeschermd. Vergeet dus nooit je accountgegevens want dan ben je alles in je cloudopslag kwijt. Je hebt dan natuurlijk nog wel de laatste stand op je eigen pc, maar dat is dan mogelijk niet meer in sync met andere pc's, en je hebt geen toegang tot eerdere bestandsversies. Tresorit heeft wel een paar storende BEPERKINGEN en NADELEN: (1) het kan geen snelkoppelingen synchroniseren; (2) het wil wel eens misgaan met synchroniseren - bepaalde bestanden worden dan om een of andere reden gewoon genegeerd en ik zelfs ooit de desktopapplicatie op een pc helemaal opnieuw moeten installeren om alles weer goed te late werken; (3) ook bij hernoemen van mappen gaat Tresorit soms echt de mist in, vooral als de hernoemde map dicht bij de root staat - als het misgaat ontstaan er twee uitvoeringen van dezelfde 'tak' en een deel van de bestanden is dan gedubbeld (dus in beide takken aanwezig) en een deel zit alleen in de ene of in de andere tak. Ondanks deze storende beperkingen en incidenten blijf ik Tresorit gebruiken vanwege de troeven: uitwisselbaarheid en 100% privacy gecombineerd met snelle sync.

Tenslotte: Ik maak geen backups, omdat ik alles in de cloud én op tenminste 2 pc's heb staan. Ik probeer daarbij te zorgen dat altijd één pc uitstaat, zodat die als backup kan dienen in geval van een encryptie-aanval.
Stack was inderdaad niet vooruit te branden maar lijkt nu toch weer wat beter te zijn. Microsoft producten gebruik ik niet vrijwillig, ik ben die brakke troep van deze firma al vele jaren meer dan zat. En het wordt iedere update alleen maar heel veel slechter, dus nee bedankt. Google gebruik ik met mate, wel met een verder niet gebruikt account, vooral ook omdat je anders veel beperkingen hebt met je Android systeem. Dus elk device krijgt een nieuw Google account dat ik verder niet gebruik.
En backups maak ik voor de rest wel op mijn private cloud 🙂
Voor ca 50 GB foto’s en video gebruik ik Mega en iCloud en externe HD. Voorkomen is beter dan genezen. Apple iCloud 5 GB vrij 200 GB € 9,99 p/mnd.
Nog ter aan vulling beiden zijn razend snel en op alle apparaten een prima syngronisatie. Bij Dropbox heb ik 30 GB gratis. Opgebouwd door aanmeldingen van vrienden en kennissen.
Ik heb 3 clouddiensten, maar gebruik er 2. Ik ben een gebruiker van Office 365 en heb daarom (5x) 1 Tb. Nadat ik in een computerblad gelezen had dat het met de beveiliging van Onedrive niet zo goed kan zijn (de Amerikaanse overheid kan er in snuffelen als ze zouden willen) heb ik een betaalde clouddienst genomen en OneDrive weer leeg gehaald. Voor 6 Euro/maand heb ik 1 Tb bij HiDrive van Strato. Later heb ik ook nog het gratis Stack genomen van 1 Tb. Beide diensten bevallen me goed.
Badge +1
@ Towersight :
> Apple iCloud 5 GB vrij 200 GB € 9,99 p/mnd.

iCloud is 2TB voor € 9,99 per maand
Wat is het nou, 2 TB of 0,2 TB ?
Hr. Dolk dat is juist iCloud is 200 GB.
Badge +1
iCloud is € 9,99 per maand voor 2TB, niet 200GB.
Ik gebruik dropbox, mega, stack, icloud en
Pcloud.

Pcloud heb ik recent aangeschaft 250 euro voor 2T levenslang. Het werkt prima. Voor iets meer dan 100 euro extra kun kun je ook een deel encrypte schijf hebben.

https://www.pcloud.com/cloud-storage-pricing-plans.html
Reputatie 4
Badge +4
(...). GEEN backup zijn. Het zijn handige tools om bestanden te synchroniseren tussen verschillende pc's maar het is - juist vanwege deze live-synchronisatie - niet geschikt als volwaardige backup!

Ik heb een backup command-scriptje gemaakt dat al mijn data ZIPt en encrypt, splitst, een OneDrive-connectie maakt, de sync laat lopen en daarna de verbinding verbreekt. Op die manier kan ik de 1 TB zakelijke Office365-opslag zinvol én veilig gebruiken.

Reageer