Consumentenbond.nl

Ervaringen met opslagdiensten in de cloud?

• 9 januari 2018
  • 63 reacties
  • 27296 Bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

Ik gebruik al jaren KPN backup online. En sinds 2 jaar Stack er naast, wat mij prima bevalt. De iOS app van Stack werkt ook heel fijn.
Ik gebruik al jaren een Synology NAS (waarin een harde schijf).
Sinds kort gebruik ik die nieuwe dienst van hun: Synology Cloud C2 back-up. Voor € 30 per jaar 300 GB opslag in de cloud. De data wordt niet in USA maar in Europa (Frankfurt) opgeslagen (geen wetgeving van USA: beter qua privacy). Elke nacht (instelbaar) wordt de gehele NAS (alle data en de NAS-instellingen) gesynchroniseerd naar de cloud via een versleutelde verbinding (end-to-end encryptie; AES-256-gegevenscodering). Het betreft eenweg-synchronisatie (NAS is 'de baas'). Deze clouddienst ondersteund ook de slaapstand van de NAS. Dus als de NAS een tijd niet in gebruik is, dan gaat hij automatisch in slaapstand: energiebesparing.
Bijkomend voordeel: versieverkenner: in een maand tijd worden maximaal zeven versies van een bestand opgeslagen. Dus een oudere versie van een specifiek bestand kun je terughalen. Het werkt betrouwbaar, veilig en stabiel. Dus mocht de NAS thuis gestolen worden of verbranden: m'n data en NAS-instellingen staan in de cloud. Voor extra veiligheid maak ik maandelijks nog een back-up op een externe harde schijf. Deze laat ik niet aan de NAS gekoppeld (USB-aansluiting) maar los op een veilige plek. Dit i.v.m. kans op inductieschade bij (naburige) blikseminslag waardoor zowel NAS als back-up schijf kapot zouden kunnen raken.
Ik snap niet de opmerking van Aardvark "Wel wil ik hier nog even benadrukken dat de standaard diensten als OneDrive, DropBox, etc. GEEN backup zijn. Het zijn handige tools om bestanden te synchroniseren tussen verschillende pc's maar het is - juist vanwege deze live-synchronisatie - niet geschikt als volwaardige backup!" . Onnozel misschien, maar ik heb niet veel te verbergen en niet veel om op te slaan, gebruik dus GDrive en denk dat dat voldoende is. ??
Charles
Reputatie 4
Badge +4
@C.L. Citroen wat Aardvark zegt klopt in principe, als je altijd live sync gebruikt. Stel dat je een crypto-virus krijgt. Dan encrypt die je lokale files. En een paar minuten later is ook je "backup" in de cloud encrypted en kom je er niet meer aan 🙂
Of als je ze lokaal verwijdert, worden ze in principe ook daarna in de cloud verwijderd. Versioning kan soms enige soelaas bieden, maar is eerder een redmiddel dan een echte oplossing.

Synced drives zijn super voor interdevice syncing, maar inderdaad geen volwaardige backup, omdat deze in principe niet is losgekoppeld.
@R.J.T. van Weersch
Ik heb een backup command-scriptje gemaakt dat al mijn data ZIPt en encrypt, splitst, een OneDrive-connectie maakt, de sync laat lopen en daarna de verbinding verbreekt. Op die manier kan ik de 1 TB zakelijke Office365-opslag zinvol én veilig gebruiken.

Dat kan ook (voor mensen die wat minder van de scriptjes zijn) in met Duplicati wat ik boven al linkte: Een backup kun je encrypten in en vervolgens (in chunks van een bepaalde grootte) direct naar een Clouddienst backuppen. Er heeft zelfs iemand een korte handleiding genmaakt om het met STACK te gebruiken.

Het voordeel van Duplicati boven een script is dat het op een slimme manier "incremental backups" maakt. Veel "ouderwetse" incremental backups werken met een zogeheten GFS (Grandfather-Father-Son) systeem, waarbij 1x per periode (maand) een volledige backup wordt gemaakt, iedere week een verschil met de maand backup, en iedere dag een verschil met de weekbackup. Om een systeem dan volledig te herstellen, hen je dus 3 bestanden nodig: eerst de grandfather, dan de father en als laatste de son.

Duplicati heeft tegenwoordig overigens een ander systeem, waarbij allen de verschillen als kleine legoblokjes worden verstuurd. Dat wordt uitgelegd in een whitepaper dat heet;

A block-based storage model for remote online backups in a trust-no-one environment).

(Een blok-gebaseerd opslagmodel voor op afstand online backups in een "niemand is te vertrouwen" omgeving)

Maar in beide gevallen is het voordeel dat je niet iedere keer je complete harddisk hoeft te uploaden.
Als beroepsfotograaf maak ik gebruik van een NAS voor dagelijks gebruik.
Ooit was ik een van de eersten bij de KPN-cloud, die na een half jaar en dagenlang uploaden letterlijk in rook opging. Kon met moeite van het contract af.
Omdat vrijwel alles in RAW wordt opgenomen heb ik een grote ruimtevraag.
Zolang we hier geen glasvezel hebben is cloudopslag daarom nog niet aantrekkelijk.
Opnamen, zowel RAW als bewerkt, gaan in triplo op harde schijven, die worden bewaard in een brandkast.
Vroeger stuurde ik klanten een DVD, nu gebruik ik STACK, zodat ze met hun eigen wachtwoord hun bewerkte opnamen kunnen downloaden.
E-boeken voor de vakantie gaan via Dropbox. Als ze die bij de AIVD willen lezen doen ze dat maar.
Ik gebruik CloudMe een Zweeds clouddienst. 25 Gb voor € 4,-. Niet voor back-up alleen voor synchronisatie van mijn eigen bestanden. Op mobiel zijn de bestanden niet goed te openen zonder ook bijv Excel op je mobiele device te installeren.
Inmiddels ook een account bij TransIp - Stack, maar nog geen gebruik van gemaakt.
Ik denk erover om over te gaan naar Google drive, goede uitwisselbaarheid van bestanden en ook goed te delen met anderen indien noodzakelijk.
Foto's synchroniseer ik op Google foto's. Gratis, ook goed te delen met anderen en goed te synchroniseren met je mobiel (ook IPhone).
Muziek, alle eigen CD geript, op een plaatselijke harde schijf als kopie opgeslagen. Luister nu veel naar Spotify.
Nu nog een programma hoe en waar alle bestanden staan , back-up / kopieen staan en wat de laatste versie is... Als iemand nog tips heeft??
Reputatie 4
Badge +4
Dank iedereen voor alle reacties, in het bijzonder @Aardvark voor het tippen van hubiC, die was bij ons nog niet bekend.
Een nadeel van de (gratis versie van) Stack is inderdaad dat er geen oude back-ups bewaard blijven. En inderdaad, al door sommigen genoemd, bij Google, Microsoft (OneDrive) etcetera moet je je ervan bewust zijn dat ze (a) je bestanden kunnen scannen omwille van reclame of 'foute' content, en (b) dat de Amerikaanse inlichtingendiensten er in theorie bij kunnen.
Badge +1
Ik sla niets op in de cloud. Ik gebruik harddisks en USB-sticks als externe opslag.
Ik herinner me nog de tijd dat de meeste bedrijven geen computers hadden en gebruikmaakten van timesharing: het verwerken van je data door andere bedrijven. Zodra computers betaalbaar werden, hield iedereen zijn data in eigen huis. Waarom we nu weer terug zouden moeten naar de oude situatie, begrijp ik niet.
Ik heb ook mijn twijfels bij de veiligheid en betrouwbaarheid van de cloud. Wie garandeert je dat bijv. de Amerikaanse overheid niet door die data heen neust? En hebben al die aanbieders wel een backup, zodat jouw data niet verloren gaan als ze afbranden, of als de stroom uitvalt? En gebeurt er met je data als de aanbieder failliet gaat, of overgenomen wordt door een ander, minder betrouwbaar bedrijf?
Kortom: ik zie geen voordeel, wel problemen.
Er zijn niet alleen nadelen te noemen voor clouddiensten. Een voordeel is dat je je data bijvoorbeeld op meerdere devices ter beschikking kunt hebben, dat is met de meeste traditionele inhouse / locale diensten vaak niet mogelijk. Wel is het zo dat gratis diensten niet bestaan en dat daar dus een keerzijde aan zit. Het prijskaartje is dan vaak privacy. Maar het gros van de consumenten weigert fatsoenlijk te betalen voor IT diensten dus moet het allemaal maar gratis. En vaak zijn clouddiensten relatief goedkoop ten opzichte van zelf doen.

Overigens is timesharing vaak een proces geweest die ging om kostbare en spaarzaam aanwezige CPU cycles en niet op het gebied van opslag. Nou kun je sommige clouddiensten daar wel onder rekenen maar niet de opslag.

Backups bestaan niet in de (gratis) cloud, wel redundantie van apparatuur. En een nieuwsgierige overheid is er ook wel te vinden, daar heeft de USA geen patent op. Zolang je dat weet kun je er rekening mee houden en zorgen dat alleen data waarbij dat geen probleem is in de cloud te zetten.
Reputatie 5
Badge +5
[quote user="R.J.T." van Weersch]

(...). GEEN backup zijn. Het zijn handige tools om bestanden te synchroniseren tussen verschillende pc's maar het is - juist vanwege deze live-synchronisatie - niet geschikt als volwaardige backup!

Ik heb een backup command-scriptje gemaakt dat al mijn data ZIPt en encrypt, splitst, een OneDrive-connectie maakt, de sync laat lopen en daarna de verbinding verbreekt. Op die manier kan ik de 1 TB zakelijke Office365-opslag zinvol én veilig gebruiken.
----------------------

Prima oplossing, maar de gemiddelde forumbezoeker hier zal dit niet voor elkaar krijgen en denken dat z'n bestanden "veilig" in de cloud staan. Vandaar mijn waarschuwing.
Reputatie 5
Badge +5
[quote]
Ik snap niet de opmerking van Aardvark "Wel wil ik hier nog even benadrukken dat de standaard diensten als OneDrive, DropBox, etc. GEEN backup zijn. Het zijn handige tools om bestanden te synchroniseren tussen verschillende pc's maar het is - juist vanwege deze live-synchronisatie - niet geschikt als volwaardige backup!" . Onnozel misschien, maar ik heb niet veel te verbergen en niet veel om op te slaan, gebruik dus GDrive en denk dat dat voldoende is. ??
Charles

Het punt is dat dit soort diensten automatisch synchroniseren. Dus als je per ongeluk een bestand verwijderd uit je lokale OneDrive-folder en je hebt dit niet in de gaten, dan wordt dit bestand ook automatisch verwijderd van je online OneDrive locatie. En de essentie van een backup is nu juist dat een bestand te allen tijden ergens als veilige kopie opgeslagen wordt, ongeacht wat je met het origineel doet. Dat heeft niets te maken met al dan niet wat te verbergen hebben, het gaat puur om databeveiliging.
@Aardvark

Dus als je per ongeluk een bestand verwijderd uit je lokale OneDrive-folder en je hebt dit niet in de gaten, dan wordt dit bestand ook automatisch verwijderd van je online OneDrive locatie.

Bij Betaalde Stack, en Owncloud/ Nextcloud, Tresorit (en ik denk ook andere, bestaat iets dat "versioning" wordt genoemd: Oudere versies van bestanden (dus óók de verwijderde) worden een x aantal dagen tot maanden bewaard.
Reputatie 5
Badge +5
@Aardvark

Dus als je per ongeluk een bestand verwijderd uit je lokale OneDrive-folder en je hebt dit niet in de gaten, dan wordt dit bestand ook automatisch verwijderd van je online OneDrive locatie.
Bij Betaalde Stack, en Owncloud/ Nextcloud, Tresorit (en ik denk ook andere, bestaat iets dat "versioning" wordt genoemd: Oudere versies van bestanden (dus óók de verwijderde) worden een x aantal dagen tot maanden bewaard.

Zeker. Maar dat maakt het nog geen geschikte backup. Een goede backup dient van het type "fire and forget" te zijn, en dat betekent dat je je dus vooral niet druk moet willen maken wanneer je bestanden automatisch verwijderd worden.

Zeker. Maar dat maakt het nog geen geschikte backup. Een goede backup dient van het type "fire and forget" te zijn, en dat betekent dat je je dus vooral niet druk moet willen maken wanneer je bestanden automatisch verwijderd worden.

Mmmm ik begrijp je idee, maar de IT-Folkore is vergeven van de verhalen (toen er nog met tapes werd gebackupped) over backup tapes die leeg waren, onleesbaar of anderzins: Vandaar ook het daardoor ontstane credo: Of een backup goed is weet je pas als je een goede restore hebt gedaan.

En zoals meer zaken rond computers: Mensen dichten die appaaten soms bijna magische eigenschappen toe terwijl het gewoon eigenlijk hele stomme apparaten zijn. Software probeert rekening te houden met veel voorkomende vergissingen en fouten die mensen maken, met als gevolg dat mensen er op gaan rekenen dat software voor hén denkt... Maar software 'denkt' niet, het volgt een vastgestelde route van veelgemaakte aannames.

Jouw eis dat al je bestanden tot in de eeuwigheid worden bewaard óók als je ze (al dan niet opzettelijk) hebt verwijderd betekent hooguit dat je steeds meer schijfruimte met steeds meer dubbele en verouderde bestanden komt te zitten. Ik denk dat dat niet reëel is. De enige oplossing daarvoor is gewoon zelf geen bestanden meer verwijderen.
Reputatie 5
Badge +5
We raken misschien wat off-topic, maar ik kan een kleine reactie niet laten. De professionele essentie van een backup is natuurlijk disaster-recovery. Dat je daarmee tegelijkertijd ook een onhandige gebruiker kan helpen bij het restoren van zijn zojuist per ongeluk verwijderde bestandje, is dan een leuke bijvangst.
En bij het opstellen van een disaster-recovery plan kies je zelf de gewenste retentie-tijd, gebaseerd op de behoefte van je bedrijf. Een deel van de bestanden zullen voor altijd bewaard moeten blijven (omdat ze belangrijk zijn voor het bedrijf of omdat wetgeving dit vereist). Vervolgens bereken je bij benadering hoeveel schijfruimte je hiervoor nodig denkt te hebben, en wanneer deze vol dreigt te raken ga je opschonen.

Conclusie: bij een echte backup hou je alles zelf in de hand en is het niet een of andere clouddienst die na een x tijd je bestanden zomaar verwijderd.

Terug on-topic: ik vraag me af - als we het dan toch over simpele backup-oplossingen hebben - hoeveel mensen de in Windows ingebakken Volume Shadow-Copy aan hebben staan... Zelfs in bedrijfsomgevingen is hier al veel ellende mee bespaard, zonder dat de centrale backup/restore hiervoor aangezwengeld hoeft te worden.
Badge
Dropbox en Google Drive zijn handig om af en toe eens wat te delen, en voor sommigen voor het synchroniseren van files tussen devices, maar zeker niet geschikt voor (een echte) backup.
Stacks werkt goed als background backup via de NAS (Synology met WebDAV) om een off-site backup te hebben voor flink wat bestanden, en is handig om dingen te kunnen delen.

Welke ik hier nog niet gezien heb is JottaCloud. Dat is 5GB vrij, maar als je een account opent op een uitnodiging dan krijg je 10GB, en de uitnodigende partij 5GB extra.
Zij hebben een heel goede applicatie voor op bijvoorbeeld de Windows PC om ook automatisch van bepaalde folders een backup te maken. Die backup zit niet in de folder die je met andere devices kunt delen om bestanden op al die devices te synchroniseren.
En de betaalde versie, met flink wat opslagruimte is een heel nette prijs.
Daarbij binnen Europa in tegenstelling tot Dropbox, tegen een lagere prijs als ik mij de bedragen goed herinner voor Dropbox.

Maar, de echte backups...
Onze desktops en netbook synchroniseren met/via de Synology NAS voor al onze belangrijke bestanden (foto's en video's is te groot, dat gaat anders) en die copy op de NAS wordt middels Hyper Backup opgeslagen in een encrypted backup direct in het Strato HiDrive account voor de meest belangrijke documenten. Daarnaast worden alle bestanden middels Hyper Backup opgeslagen in een encrypted backup op een 2e Synology NAS en van daar wordt die backup middels WebDAV ook naar het HiDrive account gesynchroniseerd (in een andere folder).

Het foto en video archief is een beetje te groot voor een betaalbare backup in de cloud, dus die staat op twee verschillende NAS systemen (op verschillende plaatsen in huis) en op twee externe disks welke de kluis in gaan.
Maar, een externe disk kun je uiteraard ook bij familie of vrienden laten bewaren.
Badge
[quote]
Charles
Het punt is dat dit soort diensten automatisch synchroniseren. Dus als je per ongeluk een bestand verwijderd uit je lokale OneDrive-folder en je hebt dit niet in de gaten, dan wordt dit bestand ook automatisch verwijderd van je online OneDrive locatie. En de essentie van een backup is nu juist dat een bestand te allen tijden ergens als veilige kopie opgeslagen wordt, ongeacht wat je met het origineel doet. Dat heeft niets te maken met al dan niet wat te verbergen hebben, het gaat puur om databeveiliging.

In ieder geval met Dropbox is het bestand dan via het Webinterface dan nog in de verwijderde items terug te vinden.
Dat blijft ook best lang terug te vinden als je het daar zelf niet hard aangeeft dat het verwijderd moet worden (en dan is het daarna nog steeds redundant aanwezig).
Ik heb net een heel slechte ervaring met de iCloud drive. Ik heb geen behoefte aan het op meerdere apparaten gebruiken van dezelfde documenten, dus ik heb de iCloud drive niet bewust geactiveerd. Ik veronderstel dat Apple dit bij een upgrade gedaan heeft. In ieder geval bleek gisteren dat de iCloud drive actief is en alle boeken van mijn iPhone in de cloud gedeponeerd heeft. Ofwel, ik kon offline geen boek meer lezen, terwijl ik dit al jaren deed. Ik kan nu de boeken alleen maar 'tijdelijk' downloaden en kan ze niet meer permanent op mijn iPhone terugzetten.
Ik vind dit de arrogantie ten top: alleen de voordelen van iCloud worden belicht, maar ik lees nergens dat je heel goed moet beseffen dat het gebruik van de iCloud drive een onomkeerbare actie is.
Nadeel van bedrijven als Apple, Microsoft en Google is dat ze voor je denken. Dus zij bepalen hoe jij moet werken. Dat is niet altijd in lijn met hoe de consument zelf denkt dat het zou moeten. En dus kun je ineens worden geconfronteerd met zaken waarbij de boel niet meer zo is als je dat je dacht dat het zou zijn. Wil je dat niet moet je zelf zaken regelen en vaak ook nog investeren. Ik heb al jaren geleden mijn enige Apple avontuur beëindigd vanwege het beleid van deze firma. En als ik dat met Microsoft en Google zou kunnen stop ik ook daar gelijk mee.
De praktijk van het maken en bewaren van backups laat zien dat er met generaties / versies van backup wordt gewerkt. Dus dag / week / maand / jaar backups. En bij voorkeur offline bewaren. Synchronisatie, wat de meeste clouddiensten doen is dus geen goede alternatief voor een backup omdat de wijziging vrijwel direct ook doorgevoerd wordt in de cloud.
Badge
Nadeel van bedrijven als Apple, Microsoft en Google is dat ze voor je denken. Dus zij bepalen hoe jij moet werken. Dat is niet altijd in lijn met hoe de consument zelf denkt dat het zou moeten. En dus kun je ineens worden geconfronteerd met zaken waarbij de boel niet meer zo is als je dat je dacht dat het zou zijn. Wil je dat niet moet je zelf zaken regelen en vaak ook nog investeren. Ik heb al jaren geleden mijn enige Apple avontuur beëindigd vanwege het beleid van deze firma. En als ik dat met Microsoft en Google zou kunnen stop ik ook daar gelijk mee.
zoek een leuke linux distributie zoals ubuntu en gebruik ixquik of duckduckgo.
Ik gebruik al sinds 2000 niks anders op mijn privé desktop dan een Linux distributie. Op dit moment is dat wel zo volwassen dat voor veel mensen dit een prima alternatief is 🙂
Ik gebruik Dropbox en ik heb 99,- voor een jaar betaald voor TB. Ik vind het makkelijk in gebruik en heb er al veel foto's en filmpjes op gezet.
Maar ik lees nu hier dat het goedkoper/ zelfs gratis kan.
Ik ga als het jaar bijna voorbij is me er maar goed in verdiepen.
Ik heb zag ik net ook nog Google foto'/drive, gratis versie. En one drive, gratis versie heb ik ook nog, maar die gebruik ik niet.
Maar strack zou dus een goede gratis optie zijn? Maar werkt wel langzaam.

Reageer