Consumentenbond.nl

ervaringen met reparatiebeleid Belsimpel?

Badge

Ik had bij Belsimpel een iPad besteld. Deze is geleverd met een barst in het scherm. Ik heb hem direct retour gestuurd, in de veronderstelling dat Belsimpel de fout zou herstellen en mij een nieuwe zou sturen. In plaats daarvan hebben ze de iPad naar een reparatie bedrijf gestuurd en moet ik wachten totdat het apparaat gerepareerd is. Belsimpel geeft aan dat er ook kosten aan verbonden zijn. Dit vind ik een vreemde gang van zaken. Zijn er mer mensen met dit soort ervaringen? En hoe heb je het opgelost? Alvast bedankt voor het reageren. 

20 reacties

Daar heb je denk ik toch zelf ook eea onhandig gedaan. Je hebt het apparaat teruggestuurd in de veronderstelling dat ze een nieuwe zouden sturen. Zonder overleg bestaat die optie niet. Je kunt een apparaat retour sturen omdat je gebruik maakt van je recht tot ontbinding. Houdt er dan rekening mee dat je als verzender, met allerlei mitsen en maren, zelf verantwoordelijk bent voor het vervoer dus dat je eerst moet afkaarten dat het apparaat kapot is vóór je hem retour stuurt.

Nadat de leverancier de verantwoordelijkheid voor het geleverde kapotte apparaat genomen heeft moet hij die vervangen of repareren, dat is aan de leverancier en daar moet je aan meewerken. Je hebt dus niet automatisch recht op vervanging. 

In overleg is natuurlijk alles mogelijk maar veronderstellen zou ik niet meer doen. Verder stelt de leverancier zich hier natuurlijk erg onvriendelijk op, zeker geen aanrader, en je zou, afhankelijk van wat er nu werkelijk gaat gebeuren, natuurlijk nog steeds naar de geschillencommissie kunnen.

Badge

Dank je wel voor je reactie. Ik heb er inderdaad van geleerd. Misschien ben ik ‘verwend’ door de goede service van coolblue en bol.com. Voor mij in ieder geval geen Belsimpel meer, ook als ze in hun recht staan. 
Ik heb overigens wel op het retourformulier als reden aangegeven dat het apparaat defect was. Dit was een standaard keuze op het formulier. Ik heb niet bedacht dat ik hier nog meer actie op moest ondernemen om dit volledig af te kaarten. Ik heb nooit eerder problemen of geschil gehad met een bedrijf over iets dat ik terugstuurde en heb er dus -gelukkig- geen ervaring mee. 
nogmaals dank voor je waardevolle reactie.

Badge

Ik lees net op deze site van de Consumentenbond dat je binnen de bedenktijd een (ondeugdelijk) product altijd mag retourneren, zelfs zonder opgaaf van reden. Ik heb de iPad direct terug gestuurd, dus binnen de bedenktijd. Belsimpel had dit dan toch moeten accepteren? 

Reputatie 7
Badge +6

Vandaar de naam Belsimpel . Ze maken het simpel voor zichzelf . De klant zou er simpel van worden ….:thinking::rolling_eyes::drooling_face:

Ik lees net op deze site van de Consumentenbond dat je binnen de bedenktijd een (ondeugdelijk) product altijd mag retourneren, zelfs zonder opgaaf van reden. Ik heb de iPad direct terug gestuurd, dus binnen de bedenktijd. Belsimpel had dit dan toch moeten accepteren? 

Zeker, als je gezegd had dat hij al transportschade had en dat je gebruikt maakt van je retourrecht hadden ze dat moeten accepteren. En nu hebben ze je iPad in reparatie genomen, en gaat Apple melden dat zij niet verantwoordelijk zijn voor transportschade, en dat klopt, en heb jij verzuimd te melden dat je je iPad beschadigd hebt ontvangen.

Misschien kun je anders het beste morgen overdag eens bellen met de afdeling advies wat je nu nog het beste kan doen want in het slechte geval ga je naast je iPad ook nog eens de reparatie betalen.

Badge

Weer bedankt voor je reactie en advies.

Misschien ben ik niet helemaal volledig geweest. De volgorde waarin alles gegaan is:

1. ik ontving de iPad, beschadigd.
  2. ik heb het artikel direct geretourneerd, met aangeven dat de reden was dat hij defect was.
  3. belsimpel stuurde me een mail dat zij de iPad hadden ontvangen en doorgestuurd naar een reparatiebedrijf (zonder overleg)
  4. ik heb gemaild dat ik dat niet wil en dat ik gebruik wil maken van mijn retourrecht.
  5. belsimpel mailt mij dat ik geen gebruik kan maken van retourrecht, omdat dat alleen voor een apparaat in nieuwstaat kan. Dat zij wachten op bericht van het reparatiebedrijf en dat er mogelijk kosten aan verbonden zijn. 
  6. ik heb met de klantenservice gebeld. Gezegd dat hier volgens mij een misverstand is ontstaan omdat ik niet een gerepareerd toestel wil, maar een nieuwe. Zij willen eerst alles uitzoeken, voordat ze met een oplossing komen. Ik heb aangegeven dat ik als oplossing alleen óf een nieuwe óf mijn geld terug accepteer. Dit heb ik daarna per mail nog een keer bevestigd. Zij hebben mij laten weten dat zij uiterlijk aanstaande donderdag terugbellen. Dat wacht ik nu af.

ik ga er nu nog vanuit dat het opgelost wordt. Ik ben alleen niet zo blij met hoe Belsimpel het aanpakt. Misschien heb ik ook niet alles precies in de juiste volgorde gedaan, maar echt klantvriendelijk kan ik het niet noemen. 

echt klantvriendelijk kan ik het niet noemen. 

Dat is het ook niet. Ik neem aan dat je van de week wel wat zult horen en laten we dan maar hopen dat het meevalt.

Badge

Vandaag heb ik onderstaande reactie ontvangen van Belsimpel. Zucht. Nog iemand advies?

Bedankt voor je e-mail aan Belsimpel.

Jammer om te horen dat je je niet kan vinden in ons beleid. Als we een toestel met schade retour ontvangen, willen we eerst achterhalen hoe deze schade ontstaan is. Ik heb gekeken voor de status bij het reparatiebedrijf en helaas is de schade aan de iPad in dit geval ontstaan door valschade. Om deze reden is het niet mogelijk om je een nieuw product te sturen of geld retour te ontvangen.

Valschade kan te herkennen zijn aan bijvoorbeeld een barst in het scherm of deukjes in de behuizing. Dit valt onder gebruikersschade. Bij het reparatiebedrijf is onderzocht of de schade ook door een fabrieksfout ontstaan kan zijn, maar dit is niet het geval. 

Door de aanwezige gebruikersschade vervalt de fabrieksgarantie van je toestel. Daarom kan je toestel niet kosteloos worden gerepareerd, ook als de valschade het defect niet heeft veroorzaakt.

Het reparatiebedrijf heeft aangegeven dat ze het defect niet door middel van een reparatie op kunnen lossen. Dit betekent dat je eigen toestel niet hersteld kan worden. We snappen dat je graag zo snel mogelijk weer een werkend toestel in huis wilt hebben, dus hieronder zetten we je opties op een rij.

Deze opties kunnen we aanbieden:

1. Je laat je toestel omruilen voor een goed werkend exemplaar.
    Dit kost €485,69. Je ontvangt altijd hetzelfde model als je had. Het vervangende toestel is daarnaast zo goed als nieuw.
  2. Je laat je toestel kosteloos recyclen.
    Het reparatiebedrijf houdt je toestel en zorgt ervoor dat de bruikbare delen worden hergebruikt in andere toestellen. De rest wordt milieuvriendelijk verwerkt. Zo draag je jouw steentje bij aan een beter milieu!
  3. Je ontvangt je toestel weer ongerepareerd terug.
    Als je defecte toestel niet ongebruikt in een la terecht komt, kun je het toestel retour ontvangen. Wij betalen de verzend- en onderzoekskosten voor je. Houd er rekening mee dat er in 95% van de gevallen geen gegevens meer op je toestel staan.

Geef je keuze door in een antwoord op deze mail

Toch de afdeling advies dan maar? 

Reputatie 3
Badge +3

Even uit interesse, had je een refurbished iPad besteld of een spiksplinternieuwe?

Badge

Ik had een nieuwe besteld.

Badge

Wat ik nog wil doen is om het onderzoeksrapport van het reparatiebedrijf vragen. Ik vindhet nl nogal raar dat een barst in een scherm niet gerepareerd kan worden. Verder ga ik niet strijden; het kost me nu al te veel stress. Ik beschouw dit dan maar als leergeld en bestel elders wel een andere. In ieder geval nooit meer Belsimpel voor mij. 

Reputatie 7
Badge +4

het gaat er niet om of het scherm gerepareerd kan worden, dat kan iedereen doen. het gaat belsimpel erom wie er voor die kosten opdraait. en als hun standpunt is dat schermbreuk altijd komt door valschade, dan zou ik er geen seconde energie meer instippen want een kleine voorspelling mijnerzijds: dat zal in het rapport staan van het reparatiebedrijf. zij zullen geen millimeter ruimte laten in due discussie anders zijn ze failliet, want dan gaat iedereen aangeven dat van valschade geen sprake is, of dit nou waar is of niet

Badge

Iedereen bedankt voor het reageren. Ik leg me er inderdaad maar bij neer. Uithuilen en weer door...

Reputatie 4
Badge +3

Vandaar de naam Belsimpel . Ze maken het simpel voor zichzelf . De klant zou er simpel van worden ….:thinking::rolling_eyes::drooling_face:

Belsimpel is inmiddels wel een van de grotere leveranciers van telefoons, tablets accesoires. Ik heb eerder met hun service te maken gehad en kan niet anders zeggen dat dat perfect was.

Kreeg een telefoon geleverd die een storing in het led scherm had. Gebeld, situatie uitgelegd, retour gestuurd en binnen 3 dagen een nieuwe telefoon in huis, dag erna een reep chocolade ontvangen met excuses voor het ongemak.

Dus Belsimpel kan qua naam voor u wat cynisch klinken maar dat is onterecht. Ze scoren ook erg goed op reviews.

Nu de zaak zoals hierboven, als je welke telefoon of tablet of ander product dan ook ontvangt met een beschadigde verpakking, direct bellen of mailen en niet open maken.

Als uw verpakking geen schade vertoonde dan ds het raar dat het scherm is gebroken. Als uw verpakking al.schade had, tja dan wordt het zoals u merkt heel moeilijk om uw gelijk te halen.

Heeft u de iPad met credit card betaald dan heeft u meestal een aankoop verzekering en heeft u slechts een klein eigen risico. Dat zou u ook nog kunnen proberen.

Badge

Ondertussen heb ik de iPad ongerepareerd terug ontvangen. Ik heb hem naar een bedrijf gebracht waar ik in het verleden ervaring mee heb opgedaan voor schermreparatie. Zij hebben de iPad met een loep bekeken en er is geen enkel schrammetje of deukje aan de buitenkant. Zij geven aan dat het onmogelijk is dat dit valschade is. Ook zij vinden het een vreemde opstelling van Belsimpel, omdat zo’n bedrijf daar verzekerd voor is. Behalve als ze een refurbished hebben geleverd en als nieuw verkocht. Of dat gebeurd is weet ik niet. Ik wil niet speculeren. Het handelen van Belsimpel blijft echter heel raar in mijn ogen. Belsimpel krijgt goede reviews en ik ben oprecht blij voor de mensen die goede ervaringen hebben. Overal worden fouten gemaakt. Het is jammer dat zij dat -in dit geval- niet erkennen en klantvriendelijk oplossen. 

Reputatie 4
Badge +3

@A Muraczewski 

Dit is inderdaad wel heel zuur als een andere reparateur zegt dat het geen valschade is. Heeft u dit nog aan Belsimpel laten weten?

Het zou ze sieren om bijvoorbeeld het scherm tegen kostprijs te vervangen of 50/50. 

Ik snap dat u er wel klaar mee bent maar jammer blijft het wel.

Badge

Belsimpel heeft het uiteindelijk toch naar tevredenheid opgelost. Ik heb ze laten weten wat de andere reparateur constateerde en dat ik erg teleurgesteld was. Nu heeft Belsimpel een goedkopere reparatie aangeboden en betalen zij 50 %. Het is een heel gedoe geweest, maar uiteindelijk heb ik er toch wel een positief gevoel aan over gehouden. Dit in tegenstelling tot het begin. Dat wilde  ik hier toch even melden, want ik wil ook recht doen aan de positieve kant. 

@A Muraczewski Ik snap niet hoe je een positief gevoel overhoudt aan het idee dat je 50% van een gebroken scherm van een nieuwe iPad betaalt? 50% is beter dan 100% maar je zou helemaal niets behoren te betalen..

Badge

Bedankt voor je vraag. Het probleem is dat ik niet  direct foto’s heb gemaakt en contact heb gezocht, maar de ipad zonder overleg heb teruggestuurd, zoals u eerder terecht opmerkte. Dat is mijn aandeel. Ik kan daardoor ook niet bewijzen dat het apparaat met barst ontvangen is. Dat blijft dus een twistpunt. Ik had eerder het gevoel dat Belsimpel totaal niet geïnteresseerd was in het probleem, maar dat blijkt niet zo te zijn en zij zijn toch bereid een deel tegemoet te komen. Daar komt mijn positieve gevoel vandaan. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd en ben ook blij dat ik het af kan sluiten. 

Reageer