Ervaringen veilig VPN

• 14 January 2022
  • 14 reacties
  • 239 Bekeken

Ik ben op zoek naar ervaringen betreft VPN. Ik wil graag een abonnement afsluiten bijvoorbeeld bij ExpressVPN, dus ben ik benieuwd of het geheel veilig is? Ik ben toch altijd voorzichtig met het afsluiten van abonnement bij buitenlandse bedrijven. Is het bijvoorbeeld makkelijk opzegbaar en geheel veilig betreft betalen? Ik hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt! 

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6

In Opera zit een gratis ingebouwde VPN. Ik gebruik die al jaren. Hij bevalt prima, de snelheid is uitstekend. Je IP-adres is dan via ergens anders in Amerika/Europa/Azie. Misschien wil je dat eerst uitproberen.

Als je betaalde VPN neemt dan gebruiken ze de snelheid en het aantal servers als verdienmodel. Ik weet niet hoe je de definitie van “veilig zijn” moet vertalen naar hoe VPN werkt. Er zitten goede bedrijven achter, maar ook de bad cowboys.

Met een VPN in je browser wordt alleen het verkeer van de browser omgeleid maar de overige programma's buiten je browser niet, zoals een bittorrent programma. De betaalde VPN is dan een los programma buiten je browser om en leidt alle verkeer van je computer om inclusief een bittorrent en je browser. 

Reputatie 5
Badge +4

Mijn schoonzoon heeft er ook 1 draaien, maar moet hem soms uitzetten omdat iets niet werkt.

Mocht u lid zijn, de bond heeft een aantal jaren geleden al eens een onderzoek gepubliceerd naar het gebruik van VPN's en ook een lijstje van aanbieders (van toen). Als veiligheid uw belangrijkste criterium is zou ik zeker niet voor gratis opties gaan, die moeten het niet van u verdienen en ra ra waar komt het geld dan vandaan, bij twijfel en als ik verder geen aanbevelingen heb zou ik voor de marktleider, die staat het meest in the spotlight en kan het minst verhullen.

Betalen doe je liefst met een creditcard en dat zou u voldoende controle moeten geven.

Reputatie 5
Badge +5

Veel antivirus programma's hebben vaak ook al VPN aan boord, ook browsers als Firefox en de door Jan al genoemde Opera bieden het aan.
Ik zou op een paar dingen letten, 1e  is de hoeveelheid data die je mag verstouwen per maand, die is vaak beperkt, vooral bij de gratis versies.
Een tweede punt is de vertraging, hoe snel is zo'n VPN dienst, gratis = niet snel.
Een derde punt, waar is de dienst gevestigd, je wilt met VPN onzichtbaar blijven, maar besef wel dat b.v. de Amerikaanse overheid overal toegang toe heeft.
Zit de dienst (hoofdkantoor of vestigingsplaats) in de VS dan kun je anonimiteit wel op je buik schrijven, je bent wel onzichtbaar voor derden, maar niet voor de overheid.
Ik heb zelf ook VPN, maar meestal uit staan, er zijn veel sites die niet  of niet goed werken.
Dat kan ook per VPN dienst verschillen, eventueel wel uit te proberen met een gratis versie.

Die VPN in Opera is zeer bedenkelijk.
Ik gebruik het ook wel eens.
Realiseer je wel, dat het een Chinees product is.

Reputatie 4
Badge +3

Bij beveiliging is de eerste vraag waarvoor heb je de beveiliging nodig… Welke middelen hebben welke eigenschappen, en elke eigenschappen helpen mij verder.

Dus was is het “threat-model” / “threat-landscape”…

Wil je beveiliging tegen meeluistenen (data, Voice, … ?? ) op de telefoon.
Wil je beveiligen tegen praktijken van je ISP.
Wil je beveiligen tegen praktijken van Overheden…

Wat biedt een VPN: 

Een tunnel van een apparaat → ander apparaat  (vanaf dat moment)  is het verkeer weer “openbaar”
Als het goed is biedt de tunnel een sterke encryptie. (AES-192+SHA256 of beter). 

Het verkeer tussen de eindpunten is als het goed is beveiligd… de aanbieder van VPN kan wel zien wat er het internet opgegooid wordt.  HTTPS is natuurlijk wel encrypted de tunnel in gegaan … Maar kan wel zien waarmee verbinding gezocht wordt en evt. DNS lookups monitoren.

Het kan dus een beveiliging tegen de ISP zijn (Dat is in de USA waar  Capture the Customer flag het standaard spelletje van vrijwel alle ISP’s is. belanrijker dan hier).

Het kan een beveiliging tegen de Overheid zijn maar dan moet er wel buiten de 5-Eyes (of inmiddels 9-eyes)  landen een exit point zijn. 

In NL is VPN meestal handig om  Netflix etc. van een andere locatie op te pakken.  (ontwijking van rechten afspraken).

Een VPN helpt niet tegen het meeluisteren op de telefoon zelf. (Daar is de data gewoon beschikbaar).

Bijkomstigheid kan zijn dat diensten als Apple/Google/Anderen location foute “locaties”  op een IP adres zetten. (Correlatie van IP adres met GPS data). 

Bij overeenkomsten met USA bedrijven is er al snel het gevaar dat data collectie van persoonlijke gemaximaliseerd wordt.

Als het voorgaande echt abra ca dabra is…,  waarom gebruik je dan een VPN… alleen omdat iemand het zegt?…

(Je kan een gelijksoortig model opzetten voor het hebben van een voordeur, met slot etc. etc.  “met een computer”  is niet heel anders dan issues in de wereld “zonder computer” ).

Bedankt voor jullie reacties! Zo heb ik wel wat achtergrond informatie waar een VPN eigenlijk allemaal voor dient. 

Het gaat mij eigenlijk alleen om het feit om bijvoorbeeld Netflix op te pakken vanaf andere locaties hier of tijdens vakanties. En dan vooral de vraag of het veilige websites zijn waar je veilig betalingen kan doen/een abonnement kan afsluiten, geen oplichting. 

Reputatie 7
Badge +6

Als het om beveiligingsdinges gaat zit ik met het volgende. Ik heb voor mijn eigen plezier vanaf 1989 de installatieversie van veel programma's bewaard op mijn data schijf en externe backup schijf. Nu ik bij de aanschaf van een nieuwe computer de hele riedel van installeren opnieuw voorbij zie komen merk ik dat Windows Defender, maar bijvoorbeeld ook Fsecure van Ziggo, op bestanden van een heleboel van die oude programna's false positives geeft en die bestanden gewoon uitveegt en in de quarantaine zet. Dat moet je trouwens ook net gezien hebben, en die quarantaine vinden moet je maar op Google gaan zoeken. Op deze manier regeert Microsoft helemaal welke software je nog mag hebben op je computer. Ik vind dit erg ver gaan.

Ja je kan Defender zeggen om die en die mappen of programma's uit te sluiten. Tijdens een scan slaan ze die dan over. Maar zodra je het programma opstart wordt die wel weer meteen uitgeveegd. Dat schiet dus niet op. Uitslyiten tijdens een scan is weer iets anders dan uitsluiten tijdens het opstarten.

Waar ik het over heb zijn programma's waar de rechten en/of licenties van zijn verlopen, programma's van vroeger op je werk of zo. Of hulpprogramma's om bijvoorbeeld live tv buiten je regio te kunnen kijken, of Netflix. Ik bedoel dus niet illegale software met illegale cracks waarmee je de copyrights overtreedt. 

Bij mij doet die antivirus software eigenlijk alleen deze dingen. Echte virussen hebben ze bij mij voor het laatst in 1992 gevonden. Het gevolg is dat ik die F-secure maar uitgeveegd heb en Windows Defender een hele lijst met te negeren drives, mappen en/of bestanden heb opgegeven. Het spook van virussen en hacks wordt bijna alleen nog maar gebruikt om copyrights schendende software van je computer af te gooien. Straks gaan ze het woord "houtkachel" ook uit je teksten wissen. 

Reputatie 4
Badge +3

BTW,  VPN is NIET ANONIEM….

(Politie diensten, justitie kunnen gewoon een rechtshulp verzoek indienen om de account gegevens voor een VPN op te vragen inclusief evt. adressen waar vandaan die gebruikt worden, betaal info etc.)

Daarnaast is het de gewone vraag over betrouwbaarheid, hoe betrouwbaar acht jij je dienstverlener, maar dat is niet specifiek voor VPN.

Voor anonimiteit heb je een dienst als TOR nodig, een een behoorlijk strakke OPSEC voor je eigen digitale handelen.

Omdat je VPN voornamelijk voor rechten ontwijking wil gebruiken (Netflix buiten geografische zone bekijken), moet je ook bedenken dat een exit point door honderden mensen gebruikt wordt, en als Netflix vermoed dat een VPN exitpoint achter een adres zit, dan sluiten ze die vaak af voor toegang tot Netflix (geldt ook voor de andere Streaming diensten overigens).

Een VPN dienst is er niet voor de veiligheid, puur voor het verplaatsen van je verbinding. 
Zakelijk wordt VPN gebruikt om vanaf je thuis locatie te kunnen inloggen op de omgeving van je werk. Zonder deze VPN-verbinding kun je in dit geval niet op de server van je werk komen. 

Wil je bijvoorbeeld vanaf je vakantie adres in het buitenland naar een Nederlandse streamingdienst (Netflix, Videoland, Disney+ enz) kijken, dan kun je ook kijken of je op je internetmodem VPN kan aanmaken, hiermee maak jij dus een VPN-tunnel aan tussen je laptop en je thuis situatie en doe jij je voor alsof je thuis bent. 

Een VPN-verbinding is versleuteld en daarmee ook zeker aan te raden om te gebruiken als je bijvoorbeeld bij een koffietent/Vliegveld zit die gratis wifi aanbieden, pak dan wel de VPN naar je huis toe. 

Tevens advies om je computer altijd te beschermen met Endpoint beveiliging (dus niet die gratis anti-virusscanners). 

Reputatie 4
Badge +5

@Nico2000, kunt u dat eens uitleggen van TOR en OPSEC ?

Reputatie 2
Badge +4

Ik gebruik al 5 jaar Mullvad. Het kost slechts 5 euro per maand en ondersteunt Wireguard die veel sneller en veilige is dan OpenVPN.

Interessant is dat je geen naam, adres, telefoonnummer of email nodig hebt om een account te openen. Je gaat gewoon naar hun website toe en klik op de gele knopje “Aan de slag” download de app en betaal via een van de vele mogelijkheden. Als je volledig anoniem wilt blijven kan je ook geld in een envelop doen samen met je accountnummer naar hun hoofdkantoor sturen.

Mullvad heeft meer dan 170 servers over de hele wereld.

Reputatie 4
Badge +4

Ik gebruik al 5 jaar Mullvad. Het kost slechts 5 euro per maand en ondersteunt Wireguard die veel sneller en veilige is dan OpenVPN.

Interessant is dat je geen naam, adres, telefoonnummer of email nodig hebt om een account te openen. Je gaat gewoon naar hun website toe en klik op de gele knopje “Aan de slag” download de app en betaal via een van de vele mogelijkheden. Als je volledig anoniem wilt blijven kan je ook geld in een envelop doen samen met je accountnummer naar hun hoofdkantoor sturen.

Mullvad heeft meer dan 170 servers over de hele wereld.

Met alle respect maar 170 servers is niet echt veel.

Reputatie 2
Badge +4

Met alle respect maar 170 servers is niet echt veel.

Klopt! Sorry maar ik had daar een vergissing gemaakt. Het werkelijk aantal servers bedraagd 759.

https://mullvad.net/en/servers/

Meer gegevens vind je hier.

Reageer