Consumentenbond.nl

Facebook vraagt om automatische gezichtsherkenning. Ga jij akkoord?

Reputatie 7
Badge +7
Sinds vorige week is Facebook begonnen met het vragen om automatische gezichtsherkenning in foto's en video's. Wij vinden dat deze keuze niet op neutrale wijze wordt gepresenteerd. Naast dat de manier om dit te doen erg wazig is, krijg je ook nog een vaag verhaal voor je kiezen:

'Gezichtsherkenningtechnologie kan ons helpen voorkomen dat vreemden je foto gebruiken om zich als jou voor te doen en kan mensen met een visuele beperking via een schermlezer vertellen wie er op een foto staat of in een video voorkomt.'

De kans dat jouw foto wordt misbruikt op bijvoorbeeld een nepprofiel is erg klein. En blinden en slechtzienden die dankzij gezichtsherkenning beter contact kunnen houden met hun vrienden? Wij geloven er nog niet zo in.

Wat denk jij van deze ontwikkeling? Ga jij akkoord met automatische gezichtsherkenning of juist niet?

Meer lezen, of weten hoe je automatische gezichtsherkenning (en geoptimaliseerde reclames) uitschakelt? Check het hier!

12 reacties

Reputatie 7
Mij te vaag maar ik heb mijn account gedeactiveerd. De enige profielfoto die eop heeft gestaan (ik heb hem later verwijderd) was getekend en het was geen zelfportret, knappe jongen, meisje of anders die me zou herkennen. Facebook maakt er een zootje van, van mij mogen ze het hele FB verbieden,. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om je sociale contacten te onderhouden. Misschien zijn er zelfs nog mensen die weten hoe je dat in het echte leven doet.
Reputatie 1
Badge
Monique van de Beek en Mevrouw Jones,
Facebook wil graag zoveel mogelijk van je privacy weten, dus als je er in trapt ook je foto, misschien het liefst in mono-of bikini, want dan verkopen ze dat misschien weer aan bepaalde geïnteresseerde websites.
Ik doe niets met facebook, twitter etc. en wil dat ook zo houden. Heb ook geen tijd om de hele dag al die flauwekul te lezen. Ik vertrouw die massamedia totaal niet.

Mogelijk is die gezichtsherkenning wel weer met een van Facebook geplukte foto van iemand te omzeilen. Dan zie ik nog eerder wat in een vingerafdruk, alhoewel ik ook dat niet zal doen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik krijg steeds meer een hekel aan FB een andere bedrijven wegens de manieren waarop ze met ons denken te kunnen omgaan. Hoog tijd dat er eindelijk eens fors ingegrepen wordt.
Reputatie 1
Badge +1
Vreemd dat er ontzettende ophef is over Facebook terwijl google nog meer van ons weet 🙂.
Zelf heb ik al geen facebook meer.
Ik gebruikte het amper en helaas blijken er heel veel mensen op te zitten die lijden aan pseudologia fantastica.
Zo kreeg ik een foto toe gestuurd van een hond die zijn gezicht verbrand zou zijn na het redden van zijn baasje uit een brandende huis.
Echter zag je duidelijk op de foto een plak ham op zijn gezicht .
Deze bedoel ik.
En dat was voor mij wel de bekende druppel.
Maar ook eiste Facebook kort daarna dat ik een foto moest opsturen anders zouden ze me blokkeren.
Daar heb ik dus niet op gewacht en zelf me account gesloten.
Als ik troep wil zien dan kijk ik wel naar een commercieel zender naar zo programma waar je toekomst voorspeld zou kunnen worden wat eigenlijk cold reading moet zijn daar ze vragen stellen om je antwoord te kunnen geven.
Badge
Het zijn oplichters. Bij elke truc die ze verzinnen om meer over ons te weten re komen bedenken ze weer een sociale smoes.
Wanneer komt er een slimme ondernemer die een betaalde app aanbiedt zonder privacyschendingen en reclame.
Ik heb me laten vertellen dat dat maar een paar euro per maand hoeft te kosten.

[opmaak door beheerder aangepast]
Nee ik zet ook nooit privé foto,s op Facebook mijn profiel foto is er een van mijn hond .,ik deel ook geen privé gegevens .
als je dat niet doet valt er weinig te delen met derde .🤔hoop ik 😉
Goede bijdrage van de CB.
Zelf gebruik ik al jaren geen Facebook (en LinkedIn, Google+ en Whatsapp e.d.) niet meer vanwege het verkopen door hen van gebruikersgegevens aan commerciële bedrijven. Maar ook het oncontroleerbaar door allerlei overheidsdiensten kunnen gebruiken van hun data stuit mij tegen de borst. Dat geldt overigens ook voor WIndows en Apple computers. Het wordt tijd dat Europa een gebruikersgericht niet commercieel computersysteem (chips en software) gaat ontwikkelen. Voor mijn part samen met Russen, die immers ook bij Europa horen. De Amerikaanse cultuur dat alles te koop is, zie ik naar mijn smaak al teveel binnen de EU binnengeslopen.
Reputatie 1
Kijk naar de film 'anon' om een indruk te krijgen hoe de wereld er uit kan zien als je facebook zijn gang laten gaan.
Dingen zijn nooit zo maar gratis, dat moet iedereen zich ten eerste beseffen!
Wat ook belangrijk is, is dat je instelt dat je bericht krijgt als iemand anders jou "tagt" op een foto (waar je wellicht niet eens het bestaan van weet). Je moet dan accorderen of jouw naam aan de persoon op die foto gekoppeld wordt. Daar begint de voorzichtigheid. Voorts, plaats geen fotoos waar personen herkenbaar opstaan zonder hun toestemming te vragen. Af en toe je foto-mappen op Facebook schonen, lijkt me ook wel handig. En neem een profielfoto waar je niet duidelijk als persoon op bent te herkennen.
Uiteraard ga ik niet accoord met automatische gezichtsherkenning en daarmee ben ik terug bij mijn eerste zin!
Sinds dat Dhr. Lubach er een tv. uitzending eraan geweid heeft, hoe je dat afschuwelijke Facebook voorgoed moest afmelden, ben ik naarstig opzoek geweest, hoe je dat moest doen en toevallig vond ik op Google een site, waarop je alleen maar op enkele links hoefde te klikken en ik werd helemaal op mijn wenken gediend en het werd toen een fluitje van een cent voor mij, terwijl ik er alweer over dacht om "Student aan huis" in de arm te nemen en voila, dat was niet meer nodig en over 2 weken (27-5-2018) ben ik definitief ervan verlost. Tenminste, als ik daarbij ondertussen niet meer inlog. Ik geloof dat je ook niets iets moet "liken" door op een opgestoken duim te clicken. Ik hou maar het zekere voor het onzekere, want dat Facebook vertrouw ik voor geen meter meer. Ik hou de door mij genoemde datum wel in de gaten en als die voorbij is, trakteer ik mezelf op gebak! 😂 Groetjes, Anita.
Hallo allemaal. Ik doe niet mee aan de gezichts herkenning. Het digitale tijdperk is al een tijd aanwezig. Door de huidige technieken word het bij elke site waar je komt normaal om te weten wie jij bent. Iedereen die surft heeft om te beginnen al een webadres. Facebook is koploper met het vergaren van informatie. Nu willen ze bij die informatie ook nog een gezicht plakken. De enige die daar mijns inziens toe gemachtigd is, is onze eigen overheid. (Paspoort, rijbewijs). Facebook is al jaren niet meer datgene als wat het in het begin was. Vandaar dat ik mijn pagina voor nu gedeactiveerd heb. Als ik tijd overhoudt dan wil ik hem verwijderen. Ik ga wel lekker bellen. Veel leuker dandie stomme smiley's.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor al jullie reacties en toelichting! Ik merk dat er tot nu toe weinig animo is voor automatische gezichtsherkenning. Blijf vooral reacties delen, ik ben benieuwd of er ook community-leden zijn die juist wél akkoord gaan.

Reageer