Consumentenbond.nl
Vraag

Foutmelding bij opstarten en afsluiten

• 16 maart 2020
  • 16 reacties
  • 506 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Sinds de laatste update van een aantal drivers (Geinstalleerd met Driver Booster van IObit.)
krijg ik bij het opstarten de volgende foutmelding:

Set user settings to driver fails. Na wegklikken kan ik gewoon verder werken.

Bij het afsluiten weer een foutmelding:

Error
Deze app voorkomt dat uw pc wordt afgesloten
.

Het is mij een raadsel welke app dit betreft.  Wanneer ik afwacht en niet geforceerd afsluit, start mijn Laptop weer op.

Mijn Laptop: HP Envy 17 inch - 12,0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz WIndows 10 laatste versie

Hans Vijlbrief

16 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Programma Driver Booster van IObit is ook weer van categorie "liever niet zomaar gebruiken”.

Als het goed is heeft het programma een herstelpunt gemaakt, misschien is het een idee daarnaar terug te keren.

Ik gebruik het op zich wel eens, maar daarna meteen verwijderen, het nestelt zich diep in het systeem. En dat hoeft helemaal niet, windows houdt zijn drivers prima bij.

Reputatie 7
Badge +4

leo, je maakt je druk om de verkeerde dingen. windows kan echt geheel zelfstandig optimaal werken. Als je dat als uitgangspunt gebruikt dan is elk verhaal wat voorbijkomt onzin, net als gebeld worden door energieleveranciers, we weten allemaal dat je daar niet in mee moet gaan, net als banken die nooit een mail met een link zullen sturen, allemaal bekende kost. 

Als je windows in hetzelfde rijtje zet, kun je gewoon doorgaan met je tijd zinvol besteden ipv gedoe met allerlei tooltjes, browsers en weetiknietwatnogmeer :wink:

In de IT willen we nog wel eens de volgende kreet gebruiken: ‘If it ain't broken, don’t fix it!’

Reputatie 5
Badge +4

Bij apparaatbeheer kan U de vorige drijver terug zetten, doe dat met alle drijvers. En gooi dat programma er gelijk af dit is een drama programma. Is alles terug gezet start dan opnieuw met U laptop. Krijgt U nog steeds de melding, ga dan terug met systeemherstellen naar zeker 1 dag voor de installatie ervan. 

Reputatie 7
Badge +7

Tja, ik wil niet eenzelfde vraag stellen als bij de Topic van Wijnand70 over dll weggegooid, maar het bevreemdt me, ben er zelfs een beetje kwaad over, dat dit soort programma's kunnen blijven bestaan en verkocht kunnen blijven worden. Ik ken J.H. Vijbrief niet, noch Wijnand70, maar kan me voorstellen dat zij, net als ik, en als zovele anderen, van die aangeboden programma's lezen dat ze enorm goed zijn voor je PC. Het ene (CCleaner) bant alle malware uit, dubbele files, beschermt je computer, het andere, hier vermelde, zorgt voor nieuwe en betere drivers, de PC is sneller, werkt beter enz. enz.

Je bent goedgelovig en koopt dan zo'n programma. Fout en stom, maar je bent ook maar een mens, en zoals bij zovele reclames, je trapt erin. Volop dus je eigen schuld. Dit soort programma's verbieden zou voor vele goedgelovigen en steun zijn, maar dat kan en gebeurt natuurlijk niet.  Wellicht een item voor de Consumentenbond, de gids en digitaalgids melden vaak over softwareprogramma's, vooral als ze gratis zijn en wat ze dan allemaal kunnen en doen.  Maak ook eens een lijst van programma's die meer kwaad dan goed aan je PC doen. Maar ik begrijp dat het volop klachten en processen zal regenen. Ervaring is dan weer de beste leermeester. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb ook de pest aan dit soort programma's.
Gewoon aan Windows over laten.
Bij sommige merken laptop's heb je nog een extra programma van de fabrikant die de afwijkende drivers bij houd. 

@L.J.F. de Ruiter 
Ook CCleaner gaat wel eens te ver.
Een dubbele dll is soms nodig, omdat niet ieder pakket de dll uit de systeem directory leest.
Of het programma, heeft juist een andere variant nodig van die dll.
Dan komt de opruimdienst en 1 programma werkt ineens niet meer.

Reputatie 7
Badge +7

Door scha en schande ben ik enigszins wijzer geworden. En dan zeg ik nog enigszins omdat de eerste de beste aanbieding die weer langs komt ga je toch weer in geloven. En ook adviezen die je van anderen krijgt of zelfs van gerenommeerde instellingen zijn vaak zeer lovend voor een dergelijk programma. . Maar je leert, ik ga niet overal meer op in. Blijft,  dat zoals je zegt,  je er toch de pest over in hebt dat zulke programma's maar blijven bestaan. Natuurlijk zit er altijd wel een goede kant aan en vinden ze iets wat niet deugt. Maar elders heb ik meegedeeld dat o.a. Hitman Pro Alert….. best heel goede dingen doet…. maar een compleet ander programma eruit gooit. Het was een betaald programma, wellicht ook met fouten maar verder wel officieel en origineel. Het programma was weg ook de sleutels had ik niet meer en heb dus de samensteller  gecontacteerd en uitgelegd. Ik kreeg alles opnieuw en de uitleg was… ja Hitman is een concurrent  en ziet ons aldus liever niet en gooit ons programma eruit. Ik kan het niet bewijzen, maar het moet toch niet gekker worden.Het beste is dus nergens meer op ingaan, maar ik weet uit de discussies dat velen zo'n bijprogramma, welk dan ook, gebruiken.. Ze zijn praktisch bij iedereen bekend. Maar als de ondervinding is dat ze toch niet deugen, dan maar weg ermee. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

binnen het bedrijfsleven worden dergelijke tools bijna niet gebruikt, en daar zitten de pro's :wink:

Het zijn tooltjes die gouden bergen beloven en soms een mooi steentje leveren. Maak het jezelf makkelijk en negeer die dingen, wel eerst netjes de-installeren…. 

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.B.F. Stroeve . Net als bij de gewone (malafide) reclame word je dus ook bij dit soort software door de mooie verhalen belazerd. Voordat André gaat terechtwijzen en het is me in de loop der tijd al vaker verteld: Echter ik ben zoals al eens ergens in een topic gezegd gewoon een mens, een dom mens, en dus geen ezel, want die stoot zich in het algemeen……. Ik dus wel. Die verhalen van die software zaken zoals CCleaner, , KC Cleaner, RegCleaner, Hitman Pro Alert, Winfinder, Keysweeper, Driver  Finder, Driver Booster en al het andere dat de PC op orde houdt, schoon houdt, van allerhande malware, virussen e.d.ontdoet enz. enz…… het is allemaal onzin. De verhalen zijn zo mooi, wat ze allemaal kunnen en allemaal voor je doen…… en vooral omdat ze inspelen dat je zelf als er wat met de PC gebeurt de kennis niet hebt het te verhelpen. Het is gewoon zo dat de PC in de loop van de tijd langzamer wordt…… want is dan simpelere een programmaatje erop los te laten dat je van alles beloofd. Zo kan ik wel doorgaan…. maar het ‘belzaren’ gaat kennelijk ook overal door. Weer wat geleerd. Maar is er dan helemaal geen simpele oplossing, ik ben te oud om nog allerlei  cursussen te volgen, en heb je dat soort boeken wel eens gezien….. dikke pillen, niet doorheen te komen. Nou dank weer en groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.B.F. Stroeve , je weet dat ik wel 10 keer nadenk om ergens tegenin te gaan. Ook nu je hebt helemaal gelijk….. Maar wat je zegt, als het niet kapot is repareer het dan niet. Een waarheid als een koe…. maar, elders in een topic ook Léon gevraagd. Om een gegeven ogenblik word je PC langzamer, gaat soms op zwart maar keert weer terug. geeft allerhande opmerkingen en adviezen, sluit niet meer goed af enz. enz. wat dan….. daar speelt de software reclame op, even een programmaatje en alles is weer in orde.  Onzin weet ik nu wel, maar voor ieder toch storend dingetje naar de PC zaak lopen gaat me te veel geld kosten. Groet Leo.

En wat doe je dan als het geweldige Windows belachelijk traag opstart (bijvoorbeeld)?

Dan ga je toch zoeken.

Reputatie 7
Badge +6

@Leonz de mijne ook, oud beestje. Na het opstarten is het feest. Ik zet 'm voortaan eerst aan voordat ik koffie zet of naar de plee moet.

Reputatie 7
Badge +7

Er zijn aan de PC altijd wel eens vreemde, dus eigenaardige dingen. Ik heb al genoemd bij valt hij onder het typen of anderszins even op zwart, duurt een minuut en dan is hij er weer. Maar een heel enkele keer niet. Ook loopt hij wel eens vast, zal wel niet de goede uitdrukking zijn, maar ik heb dan geen cursor meer, die beweegt niet meer.  En zo kunnen er meer kleine dinegtjes zijn endan….. weet ik het gewoon niet, ik ben geen IT-er, geen PC monteur…… dus het enige wat tot je komt is (reclame mail)….. neem dit programmaatje dat maakt alles in orde.  Start de PC traag op, het is dus een Acer Aspire een i7, kostte over de 12 mille, traag opstarten ben ik gewend met die goedkope dingen, maar hier mag dat toch niet. Er zit een zg. Acer Care Center bij deze PC. Dat klik ik dan aan en komt er een schema met o.a. Mijn systeem, updaten, optimaliseren. Op dat laatste klikken dat optimaliseert  hij de PC, alle opstart zaken die niet nodig zijn worden uitgeschakeld, of op een laag pitje. Dan is ie weer bijzonder snel. Dat is het enige wat werkt, al die cleanprogramma's doen ook wel wat, maar ook vele zaken erbij waar je niet om vraagt. De PC staat bij Acer geregistreerd maar kan nergens vinden hoe oud hij nou is. Ik verwacht een 5 jaar, mocht het echt een oud beestje zijn dan zal ik moeten sparen voor een nieuwe, valt niet mee nu met die nieuwe crisis. Maar is ie oud en op, ik ben geen monteur, dus ….. Maar dat kan volgens mij allemaal nog niet, hij doet het nog naar tevredenheid,maar je wil hem graag in tact houden, schoon houden rommel weg, weer een goede snelle PV C. Nou verder kan ik het niet uitleggen. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

En wat doe je dan als het geweldige Windows belachelijk traag opstart (bijvoorbeeld)?

Dan ga je toch zoeken.

Dat zoeken, doe ik zelf met de hand.
Soms duurt het best een tijdje, voordat ik de rotte appel vind.
Ik heb wel eens bij mensen Linux op de pc gezet.
Dat gaat veel langer goed, maar op een gegeven moment ligt dat ook in de prak.
Ze zijn wel blij dat hun favoriete Windows 3 programma het nog doet in Wine.

Dan ga je toch zoeken.

Zeker, daar leg je precies de vinger op de zere plek. Als je computer problemen heeft is natuurlijk alle reden om het ding spreekwoordelijk open te schroeven. Maar wat er veelal gebeurt is dat mensen met het idee opgezadeld worden dat zij op een of andere manier zelf “onderhoud” aan het computer moeten plegen, om deze in “goede conditite” te houden en zo allerlei rommelprogramma's maar ook gewoon goede programma's die ongeschikt zijn voor huis tuin en keuken gebruikt op hun computer loslaten.

Reputatie 7
Badge +7

Zo zit het wel een beetje in elkaar @A. Deen . Maar ga er vanuit dat niet iedereen, ik durf zonder meer stellen heel velen, niet weten hoe een PC open te schroeven….. En dan, wat zie je als leek dan…. Géén idee. Dan komt de grote boosdoener, de reclame met een software hulpmiddeltje dat, zeggen ze, alles in orde maakt  Ervaring, dat is de som die we aan onze fouten geven, en die leert dan uiteindelijk dat het zó allemaal niet werkt. Maar morgen komt er wel weer een 'betrouwbaar iemand', die een fantastisch programmaatje heeft. In elk geval los schroeven en repareren hoef ik niet aan te beginnen. Groet Leo.

PS aan programmaatjes begin ik ook niet meer, helaas heb ik nog voor enkele betaald, maar daarna is het schluss.

Daarom gebruik ik altijd alleen maar gratis programma’s: je hebt er geen relatie mee, dus “hup weg” is snel en gemakkelijk gezegd en gedaan.

Reageer