Consumentenbond.nl

"foutmelding" Outlook.com: "Er is iets fout gegaan. Vernieuw je browser of sluit de browser en meld je opnieuw aan"

• 17 oktober 2015
  • 2 reacties
  • 806 Bekeken

Badge +1
Sinds bijna precies het moment dat Windows 10 beschikbaar kwam (en ik het downloadde, maar niet installeerde), krijg ik in Outlook.com (vroeger: Hotmail) bij het openen van de site bovenin het beeld een balk met een foutmelding: "Er is iets fout gegaan. Vernieuw je browser of sluit de browser en meld je opnieuw aan" - met daarnaast twee knoppen: "Vernieuwen" en "Sluiten". Als ik meerdere keren op "Sluiten" klik, verdwijnt de balk (en de knoppen). Als ik klik op "Vernieuwen", dan komt er een nieuwe balk: "Outlook.com kan dit verzoek niet uitvoeren. Microsoft kan contact opnemen over gerapporteerde problemen." met daarnaast een knop "Sluiten". Nergens een mogelijkheid om Microsoft contact te laten opnemen. Mijn Windows 8.1 is up-to-date. Mijn Firefox is up-to-date. Als ik Internet Explorer gebruik, krijg ik deze "foutmeldingen" niet. Ik heb gezien dat klikken op "Vernieuwen" twee scripts activeert: "Skype" en "atdmt".

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Doet het zich ook voor in andere browsers? Is dit een zeurscherm, om je te dwingen om Microsofts nieuwe browser Edge te gaan gebruiken? Of is dit een serieuze foutmelding en is er iets mis met mijn pc?

2 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Vervelend probleem, ik weet niet wat er aan de hand is en ik ken het probleem verder niet dus ik heb op internet gezocht naar een oplossing.

Via een zoekopdracht in Google kwam ik bij een Microsoft-draadje terecht. Hier had iemand een gelijk probleem en dan enkel met de Firefox-browser, maar dan in combinatie met Windows 7. Zo te lezen was er veel geprobeerd om tot een oplossing te komen. Uiteindelijk heeft die persoon het probleem opgelost door de Firefox-browser te deïnstalleren en later weer te installeren.

Ter informatie: Het Microsoft-draadje

Wil je het laten weten als je probleem hiermee kan worden opgelost?
Badge +1

Ter informatie: Het Microsoft-draadje Wil je het laten weten als je probleem hiermee kan worden opgelost?

Geplaatst door Dennis Pronk op Okt 28, 2015.
Dit draadje was mij nog niet bekend. Ik zie dat iemand namens Microsoft adviezen geeft, vooral gericht op de browser. Zoeken op de Engelse variant van de foutmelding levert nog meer meldingen op, onder andere dat Chrome er ook door getroffen is - alleen Internet Explorer lijkt er geen last van te hebben. Maar ook in het Engels levert niemand een sluitende verklaring, wel tal van mogelijke oplossingen, maar ook die lijken in het duister te tasten over wat er nu precies aan de hand is.

Mijn analyse is: dit wordt veroorzaakt door Outlook.com (Microsoft), niet door Firefox of Chrome. Waarom Microsoft dit doet, is een raadsel, maar misschien is dit hun manier om hun nieuwe browser, Edge, te promoten? Hoe dan ook: wie een website bouwt, weet dat er verschillende browsers zijn en moet zijn site zó bouwen dat die in elke browser functioneert, waarbij validatie door w3.org de eerste stap is. Als een site niet goed werkt, is dat dus niet de schuld van de browser, maar van de site.

Inmiddels lijkt het probleem zichzelf opgelost te hebben: een paar dagen geleden was Outlook.com ineens ingrijpend van uiterlijk gewijzigd, incl. enkele functiewijzigingen. Het heet nu Outlook Mail (url: outlook.live.com) en ik krijg geen vreemde boodschappen meer. Kan het zijn dat MS ingezien heeft dat men zich moet richten naar de browsers, niet andersom? Ik ben benieuwd of we daar ooit achter zullen komen 🙂

Reageer