Consumentenbond.nl
deel je ervaring

Freedom Internet: deel je ervaring

• 28 september 2020
  • 14 reacties
  • 1661 Bekeken
Freedom Internet: deel je ervaring
Badge

Na een succesvolle proef met 'founding members', is Freedom Internet sinds deze week als provider actief in Nederland. Je kunt vanaf nu overstappen naar deze nieuwe provider. Uit onze Eerste Indruk blijkt dat Freedom Internet vooral mensen aanspreekt die grote waarde hechten aan hun privacy. Tegelijk belooft de provider een uitstekende klantenservice. Of Freedom Internet dit waarmaakt, moet natuurlijk nog blijken.

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen! Ben je overgestapt naar Freedom Internet, overweeg je dit, of juist niet – laat het ons weten!

14 reacties

Ben je misschien iets te vroeg met het plaatsen van dit topic? De link verwijst naar “staging” ( staging.consumentenbond.nl/)

Badge +8

Scherp, @Ronaldvr! We plaatsen zo snel mogelijk de juiste link naar de Eerste Indruk.:relaxed:

Ben 3 maanden geleden overgestapt van xs4all naar freedom. (glasvezel+tv)
De helpdesk is goed en alles werkt zoals verwacht.
Het aantal diensten en mogelijkheden dat ze aanbieden word langzaam opgebouwd.

Reputatie 1
Badge +1

Moeiteloos overgestapt van XS4ALL naar FREEDOM; modempje uitgewisseld en klaar. 

Overstap ging zonder problemen en geen seconde zonder internet geweest. Tot nu toe en dat is nu 3 maanden, geen enkele storing of andere problemen gehad. Verder wordt je dmv. nieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de verdere uitbreidingen van diensten. Zeer tevreden!

Reputatie 4
Badge +3

Moeiteloos overgestapt van XS4ALL naar Freedom.  Diensten werken, help desk is zeer vriendelijk en meewerkend.

Het was een kwestie van een paar zaken in m’n (zelfbouw) router aanpassen aan de nieuwe situatie.  (IP adres etc.) voor zover er kreukels waren zijn die snel gladgestreken.

(reverse lookup in DNS,  zelf mail verzenden werd door hotmail eerst niet gewaardeerd, maar nu wel).

XS4ALL had sneller een retourdoos voor het modem opgestuurd (next day) als de bevestiging dat het abonnement zou eindigen.. Die kwam een dag of 5 later. Terwijl het nog een week of vier zou duren.

5 september nieuwe DSL-modem ontvangen, backup gemaakt, backup van XS4ALL-modem gemaakt, nieuwe modem aangesloten, XS4ALL backup op nieuwe modem geinstalleerd, eerst 1 week met nieuwe Freedom modem op de XS4ALL aansluiting gedraaid.

14 september werd mijn Freedom aansluiting actief, dus met de Fritz!Box wizard "Configuring the Internet Connection" de verbinding geconfigureerd voor “Freedom Founding”, daarna telefoonaansluiting ingesteld op de nieuwe VOIP.

Natuurlijk had ik ook het modem pas op de 14e kunnen aansluiten, want het was al ingesteld voor de Freedom aansluiting, maar nu heb ik ook alle instellingen (Wifi, netwerk, belgeschiedenis, call blocks, . . .) van mijn oude modem.

Ruim 5 weken on-line (ipv4 en ipv6, ↓ 111,1 Mbit/s ↑ 33,0 Mbit/s), geen problemen tot nu toe.

In mei 2020 ben ik als een van de eerste 128 testers aangesloten op Freedom met een glas aansluiting (over KPN netwerk) van 200 Mbit. Mijn upload is steevast veel hoger (350-400 Mbit) en de download is conform het abonnement en stabiel.

Inmiddels na een half jaar heb ik nog nooit een storing gehad. Door een fout in mijn instellingen van mijn wifi-repeaters heb ik wel eens wegvallend wifi gehad. Ik kwam er toen achter dat je zonder wachtrij, een deskundige en behulpzame technicus aan de lijn krijgt die je helpt dat probleem op te lossen (zonder dat het probleem bij Freedom ligt). Wifi repeaters met zijn hulp opnieuw (en nu juist) geconfigureerd en overal razend snel internet.

Wellicht iets duurder dan de reguliere aanbieders. In the end is goedkoop duurkoop. Ik ben zeer content en sta ook volledig achter de visie. Aanrader.

Reputatie 4
Badge +3

Freedom bestaat vandaag dus 1 jaar.

Badge

Ik kon helaas geen founding member geworden, maar toen Freedom voor iedereen beschikbaar kwam heb ik me vrij direct alsnog aangemeld en (met pijn in het hart) afscheid genomen van XS4ALL.

En écht, wat een VERADEMING. Allereerst: als je ze belt, geen maffe keuzemenu's en vrij direct iemand aan de lijn die gewoon weet waarover-ie 't heeft. Verder werkt alles gewoon perfect. Ook leuk is dat ze je als abonnee of ‘lid’ via hun community betrekken bij het hele gebeuren. Zo kunnen we met z'n allen een beetje meedenken.

Leuk weetje: in de nacht wordt je verbinding overgezet. Als je op dat moment je XS4ALL-modem er nog aan hebt hangen, krijg je dus je Freedom-signaal via je XS-Fritz binnen tot je het nieuwe modem eraan hangt ;) 

Badge

Moeiteloos overgestapt van XS4ALL naar Freedom.  Diensten werken, help desk is zeer vriendelijk en meewerkend.

Het was een kwestie van een paar zaken in m’n (zelfbouw) router aanpassen aan de nieuwe situatie.  (IP adres etc.) voor zover er kreukels waren zijn die snel gladgestreken.

(reverse lookup in DNS,  zelf mail verzenden werd door hotmail eerst niet gewaardeerd, maar nu wel).

XS4ALL had sneller een retourdoos voor het modem opgestuurd (next day) als de bevestiging dat het abonnement zou eindigen.. Die kwam een dag of 5 later. Terwijl het nog een week of vier zou duren.

Ik kreeg van XS4ALL de retourdoos ook eerder dan de officiële opzegging. :grinning:

Op de dag dat mijn aansluiting omgezet zou worden, ik maar wachten wanneer ik mijn verbinding zou kwijtraken en mijn nieuwe router kon installeren. Bleek dat ik al een halve dag op het nieuwe aansluiting zat met mijn oude router. :grinning:
Zaakje omgewisseld en alles draaide in een keer vlekkeloos. 

Moet wel zeggen dat ik service van XS4ALL om de mail nog een half jaar door te laten sturen wel netjes vond. Ik kom zo hier en daar nog wel eens een account tegen die nog op mijn oude email stond. 

Ik ben nu 5 maanden klant en tot nu toe heel tevreden. 

. . .

. . .
Moet wel zeggen dat ik service van XS4ALL om de mail nog een half jaar door te laten sturen wel netjes vond. Ik kom zo hier en daar nog wel eens een account tegen die nog op mijn oude email stond.

wel netjes, maar sinds 1 juli ook een afspraak tussen providers:
  https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-economische-zaken-en-klimaat/nieuws/2020/01/23/wetsvoorstel-maakt-overstappen-van-internet--en-telefonieaanbieder-eenvoudiger

( ik dacht wettelijk verplicht, maar dat is het dus niet)

Badge
. . .

. . .

wel netjes, maar sinds 1 juli ook een afspraak tussen providers:
  https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-economische-zaken-en-klimaat/nieuws/2020/01/23/wetsvoorstel-maakt-overstappen-van-internet--en-telefonieaanbieder-eenvoudiger

( ik dacht wettelijk verplicht, maar dat is het dus niet)

Ik was mij bewust van het feit dat dit eraan zat te komen. Maar dit aanbod kreeg ik al voor deze datum.

Overgestapt van Xs4all naar Freedom, vanwege de privacy bij Freedom dat bij Freedom bovenaan staat.

Het meeste werk ging zetten in het voorbereidende werk van het veranderen van ons mailadres bij honderden organisaties en bedrijven. Want de overstap zelf ging probleemloos.
De avond voor de daadwerkelijke overstap het nieuwe modem aangesloten en de instellingen geregeld. De volgende dag werden we wakker en hadden we de internetverbinding van Freedom.

Bij Freedom kregen we een eigen domein, dus mochten we ooit nog eens willen veranderen van provider dan kunnen we dit keer gewoon onze mailadressen handhaven. Echt top.

ik kan het iedereen aanraden.

Reageer