Consumentenbond.nl
deel je ervaring

Freedom Internet: deel je ervaring

  • 28 september 2020
  • 38 reacties
  • 3944 Bekeken
Freedom Internet: deel je ervaring
Badge

Na een succesvolle proef met 'founding members', is Freedom Internet sinds deze week als provider actief in Nederland. Je kunt vanaf nu overstappen naar deze nieuwe provider. Uit onze Eerste Indruk blijkt dat Freedom Internet vooral mensen aanspreekt die grote waarde hechten aan hun privacy. Tegelijk belooft de provider een uitstekende klantenservice. Of Freedom Internet dit waarmaakt, moet natuurlijk nog blijken.

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen! Ben je overgestapt naar Freedom Internet, overweeg je dit, of juist niet – laat het ons weten!


38 reacties

Ben je misschien iets te vroeg met het plaatsen van dit topic? De link verwijst naar “staging” ( staging.consumentenbond.nl/)

Badge +8

Scherp, @Ronaldvr! We plaatsen zo snel mogelijk de juiste link naar de Eerste Indruk.:relaxed:

Ben 3 maanden geleden overgestapt van xs4all naar freedom. (glasvezel+tv)
De helpdesk is goed en alles werkt zoals verwacht.
Het aantal diensten en mogelijkheden dat ze aanbieden word langzaam opgebouwd.
 

Reputatie 1
Badge +1

Moeiteloos overgestapt van XS4ALL naar FREEDOM; modempje uitgewisseld en klaar. 

Overstap ging zonder problemen en geen seconde zonder internet geweest. Tot nu toe en dat is nu 3 maanden, geen enkele storing of andere problemen gehad. Verder wordt je dmv. nieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de verdere uitbreidingen van diensten. Zeer tevreden!

Reputatie 4
Badge +3

Moeiteloos overgestapt van XS4ALL naar Freedom.  Diensten werken, help desk is zeer vriendelijk en meewerkend.

Het was een kwestie van een paar zaken in m’n (zelfbouw) router aanpassen aan de nieuwe situatie.  (IP adres etc.) voor zover er kreukels waren zijn die snel gladgestreken.

(reverse lookup in DNS,  zelf mail verzenden werd door hotmail eerst niet gewaardeerd, maar nu wel).

XS4ALL had sneller een retourdoos voor het modem opgestuurd (next day) als de bevestiging dat het abonnement zou eindigen.. Die kwam een dag of 5 later. Terwijl het nog een week of vier zou duren.

5 september nieuwe DSL-modem ontvangen, backup gemaakt, backup van XS4ALL-modem gemaakt, nieuwe modem aangesloten, XS4ALL backup op nieuwe modem geinstalleerd, eerst 1 week met nieuwe Freedom modem op de XS4ALL aansluiting gedraaid.

14 september werd mijn Freedom aansluiting actief, dus met de Fritz!Box wizard "Configuring the Internet Connection" de verbinding geconfigureerd voor “Freedom Founding”, daarna telefoonaansluiting ingesteld op de nieuwe VOIP.

Natuurlijk had ik ook het modem pas op de 14e kunnen aansluiten, want het was al ingesteld voor de Freedom aansluiting, maar nu heb ik ook alle instellingen (Wifi, netwerk, belgeschiedenis, call blocks, . . .) van mijn oude modem.

Ruim 5 weken on-line (ipv4 en ipv6, ↓ 111,1 Mbit/s ↑ 33,0 Mbit/s), geen problemen tot nu toe.

 

In mei 2020 ben ik als een van de eerste 128 testers aangesloten op Freedom met een glas aansluiting (over KPN netwerk) van 200 Mbit. Mijn upload is steevast veel hoger (350-400 Mbit) en de download is conform het abonnement en stabiel.

Inmiddels na een half jaar heb ik nog nooit een storing gehad. Door een fout in mijn instellingen van mijn wifi-repeaters heb ik wel eens wegvallend wifi gehad. Ik kwam er toen achter dat je zonder wachtrij, een deskundige en behulpzame technicus aan de lijn krijgt die je helpt dat probleem op te lossen (zonder dat het probleem bij Freedom ligt). Wifi repeaters met zijn hulp opnieuw (en nu juist) geconfigureerd en overal razend snel internet.

Wellicht iets duurder dan de reguliere aanbieders. In the end is goedkoop duurkoop. Ik ben zeer content en sta ook volledig achter de visie. Aanrader.

Reputatie 4
Badge +3

Freedom bestaat vandaag dus 1 jaar.

Badge

Ik kon helaas geen founding member geworden, maar toen Freedom voor iedereen beschikbaar kwam heb ik me vrij direct alsnog aangemeld en (met pijn in het hart) afscheid genomen van XS4ALL.

En écht, wat een VERADEMING. Allereerst: als je ze belt, geen maffe keuzemenu's en vrij direct iemand aan de lijn die gewoon weet waarover-ie 't heeft. Verder werkt alles gewoon perfect. Ook leuk is dat ze je als abonnee of ‘lid’ via hun community betrekken bij het hele gebeuren. Zo kunnen we met z'n allen een beetje meedenken.

Leuk weetje: in de nacht wordt je verbinding overgezet. Als je op dat moment je XS4ALL-modem er nog aan hebt hangen, krijg je dus je Freedom-signaal via je XS-Fritz binnen tot je het nieuwe modem eraan hangt ;) 

Badge

Moeiteloos overgestapt van XS4ALL naar Freedom.  Diensten werken, help desk is zeer vriendelijk en meewerkend.

Het was een kwestie van een paar zaken in m’n (zelfbouw) router aanpassen aan de nieuwe situatie.  (IP adres etc.) voor zover er kreukels waren zijn die snel gladgestreken.

(reverse lookup in DNS,  zelf mail verzenden werd door hotmail eerst niet gewaardeerd, maar nu wel).

XS4ALL had sneller een retourdoos voor het modem opgestuurd (next day) als de bevestiging dat het abonnement zou eindigen.. Die kwam een dag of 5 later. Terwijl het nog een week of vier zou duren.

Ik kreeg van XS4ALL de retourdoos ook eerder dan de officiële opzegging. :grinning:

Op de dag dat mijn aansluiting omgezet zou worden, ik maar wachten wanneer ik mijn verbinding zou kwijtraken en mijn nieuwe router kon installeren. Bleek dat ik al een halve dag op het nieuwe aansluiting zat met mijn oude router. :grinning:
Zaakje omgewisseld en alles draaide in een keer vlekkeloos. 

Moet wel zeggen dat ik service van XS4ALL om de mail nog een half jaar door te laten sturen wel netjes vond. Ik kom zo hier en daar nog wel eens een account tegen die nog op mijn oude email stond. 

Ik ben nu 5 maanden klant en tot nu toe heel tevreden. 

. . .

. . .
Moet wel zeggen dat ik service van XS4ALL om de mail nog een half jaar door te laten sturen wel netjes vond. Ik kom zo hier en daar nog wel eens een account tegen die nog op mijn oude email stond.


wel netjes, maar sinds 1 juli ook een afspraak tussen providers:
  https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-economische-zaken-en-klimaat/nieuws/2020/01/23/wetsvoorstel-maakt-overstappen-van-internet--en-telefonieaanbieder-eenvoudiger

( ik dacht wettelijk verplicht, maar dat is het dus niet)

Badge
. . .

. . .
Moet wel zeggen dat ik service van XS4ALL om de mail nog een half jaar door te laten sturen wel netjes vond. Ik kom zo hier en daar nog wel eens een account tegen die nog op mijn oude email stond.


wel netjes, maar sinds 1 juli ook een afspraak tussen providers:
  https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-economische-zaken-en-klimaat/nieuws/2020/01/23/wetsvoorstel-maakt-overstappen-van-internet--en-telefonieaanbieder-eenvoudiger

( ik dacht wettelijk verplicht, maar dat is het dus niet)

Ik was mij bewust van het feit dat dit eraan zat te komen. Maar dit aanbod kreeg ik al voor deze datum.

Overgestapt van Xs4all naar Freedom, vanwege de privacy bij Freedom dat bij Freedom bovenaan staat.

Het meeste werk ging zetten in het voorbereidende werk van het veranderen van ons mailadres bij honderden organisaties en bedrijven. Want de overstap zelf ging probleemloos.
De avond voor de daadwerkelijke overstap het nieuwe modem aangesloten en de instellingen geregeld. De volgende dag werden we wakker en hadden we de internetverbinding van Freedom.

Bij Freedom kregen we een eigen domein, dus mochten we ooit nog eens willen veranderen van provider dan kunnen we dit keer gewoon onze mailadressen handhaven. Echt top.

ik kan het iedereen aanraden.

Ook hier overgestapt van XS4ALL naar Freedom.nl.  monteur heeft modem op KPN glasvezel aangesloten, alles netjes afgewerkt. Ja, ze zijn duurder maar dat heb ik er voor over. Sinds kort ook weer 5x F-secure SAFE pakketten erbij gekregen. binnenkort ook weer 5 mailboxen met aparte Freedom.nl adressen mogelijk.

Ik ben een zeer tevreden klant.

Paar maanden geleden overgestapt van XS4ALL naar Freedom Internet. Overstap ging moeiteloos. Het Freedom installatie pakket met het nieuwe modem was ruim op tijd voor de datum van overzetting binnen. Nog sneller binnen was ook bij mij een retourdoos van KPN/XS4ALL met een brief over dreigende kosten als het oude modem niet geretourneerd zou worden.

In mijn geval ben ik bij Freedom iets goedkoper uit en is mijn verbindingssnelheid iets hoger over de bestaande lijn. Denk dat dit laatste komt door het nieuwere model Fritz!Box dat Freedom Internet levert.

Van mij een thumbs up voor Freedom! Goed, stabiel en service gericht internet met principes! Ga zo door!

Reputatie 3
Badge +3

Ik vind Freedom vooral wat prijzig.
Zij bieden op ons huisadres 1 GBit glasvezel Internet aan op het netwerk van e-fiber aan voor € 49,- per maand incl. FRITZ!Box 5490.

Op diezelfde glasvezel van e-fiber biedt Internet Access Provider Tweak dit ook aan voor slechts € 41,- per maand, eveneens met een FRITZ!Box 5490.
Betaal je bij Tweak 1 maal jaarlijks dan is de prijs omgerekend zelfs €36,- per maand. Bij Freedom kom je in dat geval omgerekend uit op zo'n € 45,- per maand.
Het lijken kleine prijsverschillen maar voor nagenoeg dezelfde dienst en dezelfde apparatuur heb je over een X aantal jaar toch heel wat teveel betaald.

Ik vind dat Privacy verhaal van Freedom een leuk marketingpraatje voor mensen die daar gevoelig voor zijn.
De glasvezelkabel is hetzelfde en je kunt in de FRITZ!Box 5490 zelf je privacy respecterende DNS-servers selecteren als je de DNS-servers van Tweak niet wilt gebruiken.
Bovendien is wat je aan privégegevens vrijgeeft ook voor een groot deel afhankelijk van jouw gedrag op het Internet.

Ik vind Freedom vooral wat prijzig. […] Het lijken kleine prijsverschillen maar voor nagenoeg dezelfde dienst en dezelfde apparatuur heb je over een X aantal jaar toch heel wat teveel betaald.

Freedom is wat duurder, maar dient een zeer goede zaak. Een vrij en meekijkvrij internet is voor iedereen van levensbelang, en daaraan wil Freedom een bijdrage leveren.

Ik vind dat Privacy verhaal van Freedom een leuk marketingpraatje voor mensen die daar gevoelig voor zijn.

Misschien toch eerst even je in deze materie verdiepen in plaats van direct een hautain standpunt in te nemen. Daar wordt je standpunt genuanceerder van, en dat staat beslist intelligenter.

Reputatie 3
Badge +3

@Timotheus Als ICTer & Internetondernemer verdiep ik mijzelf voortdurend in de materie. Wat maakt u denken dat ik dat niet doe?

Ik denk dat je blijkbaar het ontstaan van Freedom gemist hebt. Daar zit het hele verhaal van Xs4all achter. Om een van de speerpunten van Freedom dan als marketingpraatje af te doen is naar mijn mening dan  onwetendheid of   flauwe kifterij van een internetondernemer. Overigens, je kunt iedere eigenschap van een onderneming / product waarmee het zich profileert, wel als marketingpraatje af doen. De vraag is of het praatje steekhoudend is. In jouw  praatje mis ik wat dat betreft de onderbouwing.

 

Overigens deze zomer als founding member naar alle tevredenheid overgestapt. Ik heb vaste telefoon en tv uit het pakket gehaald. Mijn snelheid op dsl is verdubbeld. Kortom ik ben van een gemiddeld €75/maand bij Xs4all naar €43 bij Freedom gegaan. Wel heb ik een abonnement op Spotify genomen, wat bij Xs4all in mijn abonnement zat. Aangevuld met Netflix en NPO-plus, wat ik bij XS4all ook al had.
Ik ben dus helemaal blij met Freedom en ja ik sta achter de filosofie van Freedom, wat jij als marketingpraatje afdoet. 

Reputatie 3
Badge +3

Mooi dat je zo tevreden bent. Dat is erg belangrijk dan niet het belangrijkste.

Laat ik beginnen om te zeggen dat ik XS4ALL en de daaruit voortvloeiende Freedom ken.

Zelf ben ik ook jaren klant geweest bij XS4ALL en was qua diensten die destijds werden aangeboden was ik erg tevreden. Echter qua snelheid niet, omdat ze in die tijd op mijn woonadres niet de snelheid konden bieden die hoorde bij het abonnement. De afstand tot de wijkcentrale was destijds te groot en de afhankelijkheid van het KPN netwerk bleek een beperkende factor. Qua prijs vond ik XS4ALL altijd wel aan de stevige kant, namelijk de duurste Internet Access Provider die je maar op mijn huisadres kon hebben en dat is overigens nog steeds zo.

Ik heb niets tegen Freedom en draag hun een warm hart toe. Ik hoop dan ook dat ze succes zullen hebben, want het is een partij die zich wil onderscheiden van de eenheidsworsten en dat doen ze door de nadruk op privacy te leggen. Dat is goed, zeker in deze tijd, maar dat wil niet zeggen dat andere Internet Access Providers die Privacy van hun klanten niet respecteren. Om te beginnen heeft iedere Internet Access Provider een privacyverklaring in het kader van de AVG. Zij hebben zich daar aan te houden. In die privacyverklaring wordt al veel duidelijk over hoe de provider met jouw persoonsgegevens omgaat en het is aan de klant of hij of zij zich daarin kan vinden. Zo is bijvoorbeeld daarin vastgelegd of informatie al dan niet wordt verstrekt aan derden en zo ja aan wie en waarom. Ook een Internet Access Provider die privacy respecteert zal minimale consessies moeten doen om dienstverlening überhaupt mogelijk te maken. En dat gebeurd al snel als een relatief kleine speler met partners voor domeinregistratie, webhosting, telefonie en TV informatie moet uitwisselen. Zo worden er bevoordeeld in het geval van domeinregistratie en webhosting die door een partner van Freedom wordt verzorgd persoonsgegevens uitgewisseld omdat een dienst zoals een eigen domeinnaam nu eenmaal herleidbaar moet zijn tot een organisatie of persoon. Bovendien zal Freedom als een overheidsorgaan als Justitie daarom vraagt ook met de billen bloot moeten in het geval er persoonsgegevens worden opgevraagd. Net als iedere andere Internet Access Provider.

Het is fantastisch dat een partij als Freedom bij het verlenen van hun diensten de privacy van hun klanten respecteert. Zo zal Internetgedrag van klanten niet worden vermarkt om maar een voorbeeld te noemen. Maar ook vele andere partijen doen dat niet.

Graag wil ik ook nog nog kwijt dat men wel voor een keurige privacy respecterende partij als Freedom kan kiezen, maar veel mensen die gebruik maken van het Internet weten zelf vaak niet waar ze mee bezig zijn en geven daarom in de meeste gevallen dan ook zo de meeste persoonlijke informatie van zichzelf prijs.

En als dan op je huisadres glasvezel tot in de meterkast wordt aangelegd, waarbij ik moet kiezen tussen Freedom en een provider die qua dienstverlening, apparatuur en specificaties van de geleverde dienst hetzelfde biedt, is het dan zo gek om te zeggen: Freedom ik ben blij dat jullie ook op mijn adres aanbieden, maar jullie zijn wel wat prijzig? Ik weet het dan wel, toch? En dan heb ik het nog niet over wat je bijv. in de Fritz!Box kunt configureren om privacy te verbeteren. Denk daarbij aan aan DNS-servers opnemen waarbij data wordt versleuteld of het werken via VPN.

Mensen vergeten wel eens dat ze zelf ook veel in de hand hebben.

Nou, nou, dat kan ook wel wat vriendelijker dacht ik zo

Op dit moment nog xs4all gebruiker en nog niet direct van plan om over te stappen naar freedom internet. Ik wacht nog even af wat KPN gaat doen en heb nog wat technische uitdagingen mbt mijn eigen netwerk setup.

Ik proef in bovenstaande wel wat gevoeligheden die zo tekenend zijn voor discussies op het internet. Ieder doet zijn eigen afweging voor mij zijn een eigen vast IP address, degelijke router, de kosten en betrouwbaarheid de belangrijkste.

Internet en privacy is dat niet zoiets als apple en windows, VMS en Unix of hemel en hel, uitspraken die emoties los maken.

Een quote van bovenstaande als voorbeeld 

Freedom is wat duurder, maar dient een zeer goede zaak. Een vrij en meekijkvrij internet is voor iedereen van levensbelang, en daaraan wil Freedom een bijdrage leveren.

Is nogal een uitspraak zeker dat meekijkvrij en levensbelang. Je provider heeft ook maar controle over zijn deel van het netwerk, wil je verder gebruik dan VPN en gebruik TOR.

 Voor de rest iedereen nog veel geluk en gezondheid in 2021.

 

 

Ervaringen met TV

Reputatie 3
Badge +3

(Interactieve) TV van Freedom wordt net zoals dat bij veel andere Internet Access Providers het geval is verzorgd door partner Canal Digitaal met dat verschil dat er tussen deze partijen een overeenkomst is gesloten om de privacy van de abonnee te kunnen waarborgen. Wat op zich heel netjes is.

Bij een TV-abonnement krijg je een interactieve ontvanger in bruikleen. Daarnaast is TV kijken via een app ook mogelijk.

Omdat Freedom zelf dus niet het TV signaal verzorgd, zal in het geval van uitsluitend een TV storing al snel naar partner Canal Digitaal worden gewezen.

Reageer