Consumentenbond.nl
deel je ervaring

Freedom Internet: deel je ervaring

• 28 september 2020
  • 38 reacties
  • 3937 Bekeken
Freedom Internet: deel je ervaring
Badge

Na een succesvolle proef met 'founding members', is Freedom Internet sinds deze week als provider actief in Nederland. Je kunt vanaf nu overstappen naar deze nieuwe provider. Uit onze Eerste Indruk blijkt dat Freedom Internet vooral mensen aanspreekt die grote waarde hechten aan hun privacy. Tegelijk belooft de provider een uitstekende klantenservice. Of Freedom Internet dit waarmaakt, moet natuurlijk nog blijken.

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen! Ben je overgestapt naar Freedom Internet, overweeg je dit, of juist niet – laat het ons weten!

38 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Wij zijn ook als Founding Member gestart. In het begin neem je onvolkomendheden voor lief onder het mom van ‘opstartend’ bedrijf. We kwamen van XS4ALL. Vanaf begin was de kwaliteit van het internet instabiel en de sneheden niet conform contract. Canal Digitaal als tv provider is, denk ik, een keuze die ze hopelijk een volgende keer niet meer maken. Inmiddels is tv-box vervangen maar gebruikersvriendelijk is deze nog steeds niet.

Niet een idee, om mee te doen aan de providermonitor?   van de consumentenbond?  De indruk die ik vooraf heb van Freedom is positief en dan moet het nog aangesloten worden.  Wat kritisch tegengas lijkt me niet verkeerd. Als provider kun je daar m.i alleen maar van leren.  Wij nemen enkel internet af en die ervaring zal ik hier delen. 

Reputatie 3
Badge +1

Ik ben bang dat je een Belgisch IP adres nodig hebt. Je zou een VPN met een eindpunt in Belgie kunnen proberen. 
Bij BBC werkt dat in ieder geval niet want die blokkeren ook alle bekende VPN exit points.

Het werkt  :relaxed: In heel Europa kan ik via het WWW kijken. 

Reputatie 4
Badge +3

Ik ben bang dat je een Belgisch IP adres nodig hebt. Je zou een VPN met een eindpunt in Belgie kunnen proberen. 
Bij BBC werkt dat in ieder geval niet want die blokkeren ook alle bekende VPN exit points.

Reputatie 3
Badge +1

Ter info: een Belgisch telefoonnummer is maar €9 p/j in Nederland.

Top:relaxed: bij welke VOIP aanbieder?  Kan ik het zo in mijn Fritzbox zetten. :sunglasses:

Ik heb het ook heel kort overwogen, tv van Ziggo bij de glasvezel.
Ik kreeg iemand aan de lijn, die vertelde dat ik alleen het minimale analoge pakket kon krijgen.
Of ik moest het hele pakket van hun afnemen.
Ik dacht toen, DOM DOM DOM dat ik ze gebeld heb.
Er zijn zoveel problemen geweest met Ziggo met mij en rond om mij heen.

Ter info: een Belgisch telefoonnummer is maar €9 p/j in Nederland.

Reputatie 3
Badge +1

@tubejack 
Het hele TV systeem is zichzelf aan het vernietigen.

Het wordt overspoelt met reclame en regeltjes voor de bedrijven die het doorgeven.
De jonge generatie kijkt er niet naar.
En als het erger word, doe ik ook de tv ontvanger de deur uit.
TV, is een verschrikkelijk kastje geworden waar reclame uit komt.
Dan neem ik me een abonnement op een streaming dienst en kijk daar naar de series.

Wij kijken erg weinig lineair TV.  Een enkel programma. Ik heb ook gekeken naar IPTV diensten maar ik werd daar  niet veel wijzer van.  Wij hebben nu maar standaard Ziggo digitale TV en Radio genomen.  Daarmee kan ik wél TV één opnemen.  Maar als je interactieve  TV van KPN gewent bent is het net of de klok 20 jaar terug gezet is.  Toen we nog met een video/harddiskrecorder programma’s opnamen.

Dus inderdaad, je hebt een punt. Naar commerciële zenders keken we al nooit meer…. 

Reputatie 3
Badge +1

​​​​@tubejack :   Het wel of niet opnemen van TV uitzendingen wordt bepaald door de aanbieder, net zoals of reclame wel/niet doorgespoeld kan worden, en zo nog wat voorwaarden.  Het zijn dus de aanbieders van content die de voorwaarden opleggen. 

Ik begrijp het. Maar voor ons niet aanvaardbaar. TV één, is de weinige zenders die wij kijken en dan nog maar een half uur per dag.  Ook niet via het internet te volgen,  als je geen Belgisch telefoonnummer hebt.  

KPN heeft inderdaad jarenlang de aanleg van glasvezel tegen gehouden. Omdat je ze hun eigen koper wilde versterken.  Alle wijkkasten zouden hier 3...4 jaar terug opgewaardeerd worden naar VVDSL.  Daar is nooit iets van gekomen. Met gevolg dat wij hier in een ultra moderne stad met moeite en pair-bonding een beetje snelheid kunnen krijgen 40down en 4 up. Bij Freedom moet ik daar maar liefst €57 per maand voor betalen.

Dat ligt niet aan Freedom maar aan KPN die hoge WBA tarieven hanteert .  Per saldo ben ik zo’ n €25 meer kwijt per maand dan bij XS4ALL waar ik €62 betaal voor TV, internet, Spotify en vele andere zaken die Freedom nog niet heeft.  Het gaat mee steeds meer tegenstaan. Net als KPN die 3 dorpen verderop glasvezel aan het aanleggen is. 

Ziggo is geen alternatief omdat ik een vast ip-adres nodig heb en geen zin om me alleen daarvoor bij de KVK te laten inschrijven. 

@tubejack 
Het hele TV systeem is zichzelf aan het vernietigen.

Het wordt overspoelt met reclame en regeltjes voor de bedrijven die het doorgeven.
De jonge generatie kijkt er niet naar.
En als het erger word, doe ik ook de tv ontvanger de deur uit.
TV, is een verschrikkelijk kastje geworden waar reclame uit komt.
Dan neem ik me een abonnement op een streaming dienst en kijk daar naar de series.

Reputatie 4
Badge +3

Ik herken het verhaal van R. ‘t Zand helemaal niet. Maar goed iedereen heeft z’n eigen ervaringen.

Mijn ervaring is dat een mailtje naar de helpdesk wordt vziw binnen redelijke tijd opgepakt wordt. Niet dat ik ze vaak nodig heb, maar er wordt zeker aan gewerkt. (De paar vragen die ik gesteld heb zijn ook niet bepaald aan de telefoon op te lossen en hadden wat netwerk dumps nodig, en zullen ook enkele weken nodig gehad hebben om onderzocht en opgelost te krijgen). 
Telefonisch heb ik weinig pogingen ondernomen en die keer dat ik gebeld heb had ik vrijwel direct verbinding.

Ik kan me voorstellen dat DSL aansluitingen problemen kunnen geven, mogelijk kan het helpen de verbinding iets te knijpen ipv. volledig ongelimiteerd aanbieden.  De telefoonkabel waar m’n huis op is aangesloten kon ook slechts 8/1M verbinding aan, gewoon in een stedelijke woonwijk.  Bij elke snelheidsverhoging had ik effectief geen internet verbinding meer. tot de rem er weer op gezet was door toen XS4ALL. Toen dat niet meer ging omdat het minimum profiel 20/2M geworden was ik blij toen ik kort daarna naar glasvezel over kon stappen). Dit is meer een beperking van de DSL technologie dan van iets anders een indicator hiervoor is Cell-loss op de DSL verbinding.

Daarom is het ook raar dat KPN jarenlang de glasvezel uitrol geblokkeerd heeft, en feitelijk nog steeds probeert te frustreren. KPN pas is weer begonnen met uitrol nadat er allerlei andere bedrijven zelf begonnen met aanleg, en dreigden de boot te missen. 

@tubejack :   Het wel of niet opnemen van TV uitzendingen wordt bepaald door de aanbieder, net zoals of reclame wel/niet doorgespoeld kan worden, en zo nog wat voorwaarden.  Het zijn dus de aanbieders van content die de voorwaarden opleggen. 

Er is een trend dat elke aanbieder dit steeds verder terug schroeft.  Dat andere aanbieders (Ziggo, KPN)  dit nog niet hebben is waarschijnlijk door lopende contracten.

Waarom?   Waarom niet, er zijn voor de aanbieders (dat is niet Canal Digitaal maar:  RTL, BBC, NOB, Disney,  BRT, etc.) immers geen klagende klanten. 
BBC laat via Internet ook alleen vanuit engels grondgebied kijken.

Reputatie 3
Badge +1

Als Founding Member en deelnemer van de crowdfundactie  stappen wij 16 februari over.  TV hebben we niet genomen omdat o.a. Belgische zenders niet opgenomen kunnen worden.  Wie verzint zoiets anno 2021.?  De helpdesk is per mail niet echt bereikbaar.  Ik hou het maar op “groeistuipen”.  Verder wat kan er gebeuren?  We zitten er hooguit een jaar aan vast. :wink:      

Badge

Wij zijn ook als Founding Member gestart. In het begin neem je onvolkomendheden voor lief onder het mom van ‘opstartend’ bedrijf. We kwamen van XS4ALL. Vanaf begin was de kwaliteit van het internet instabiel en de sneheden niet conform contract. Canal Digitaal als tv provider is, denk ik, een keuze die ze hopelijk een volgende keer niet meer maken. Inmiddels is tv-box vervangen maar gebruikersvriendelijk is deze nog steeds niet.

Wat jammer is dat sinds november 2020 de klantenservice waardeloos is. Als je al binnen een week reactie krijgt op een email (telefonisch zowieso niet bereikbaar), dan ligt de oorzaak van onze tevredenheid vooral ook bij ons. En dit terwijl wij niets veranderd hebben in de overgang naar Freedom anders dan hun modem en tv-boxen gebruiken. Paar wekekn geleden gaf men toe dat snelheid inderdaad niet conform contract was en dat er inderdaad sprake is van steeds wegvallend internet. Op mijn voorstel om dan het contract te ontbinden (met terugbetaling van resterende maanden van jaarcontract) kwam echter geen reactie. Op mijn mails daarna over wat er nu ging gebeuren, ook geen reactie. Maar wel een nieuwsbrief sturen met positieve berichten over het snel weer op niveau zijn van de klantenservice…. Ook in die nieuwsbrief een melding met uitbreiding van functionaliteit van mijnFreedom. Echter bij ‘doorklikken’ blijkt deze allen maar beperkter te zijn. Op vragen daarover wordt helaas al weer meer dan een week niet gereageerd. Zou toch van fatsoen getuigen als je bereikbaar bent en in gesprek gaat met je ‘members’….. Ik beraad me nu op juridische stappen. Liever niet maar bij Freedom is of sprake van misplaatst hautaine gedrag en/of sprake van eenzijdige techniekgerichtheid en/of onvermogen om een bedrijf te bouwen. Ik raad dus iedereen af om met Freedom in zee te gaan! Volgens mij wil geen enkel bedrijf zo’n klanten. Laat staan ‘Founding members’.

Reputatie 3
Badge +3

@Wortelstamper Zo heb ik het niet bedoeld. Natuurlijk worden klanten van Freedom door Freedom zelf te woord gestaan, zoals het hoort. Wat ik bedoel is dat men op Social Media of storing pagina op de site kan laten weten dat er bij Canal Digitaal een storing is en dat er om die reden geen TV beschikbaar is. Die verwijzing naar Canal Digitaal bedoel ik. Ik had iets duidelijker moeten zijn.

Omdat Freedom zelf dus niet het TV signaal verzorgd, zal in het geval van uitsluitend een TV storing al snel naar partner Canal Digitaal worden gewezen.

Dat is in praktijk niet zo, aanspreekpunt is Freedom voor klanten.
Als je een vraag stelt aan CD zeggen ze dat ik geen klant ben van hun.

Maar ik ben er van overtuigd dat de huidige problemen opgelost worden.
In het begin was het bij KPN waren er net zoveel probleempjes.
En met de laatste wijziging mopperen de klanten van KPN ook weer.

Op dit moment ben ik tevreden over de tv van CD.
Freedom luistert naar hun klanten en laat CD dingen aanpassen voor een betere tv beleving.

Reputatie 3
Badge +3

(Interactieve) TV van Freedom wordt net zoals dat bij veel andere Internet Access Providers het geval is verzorgd door partner Canal Digitaal met dat verschil dat er tussen deze partijen een overeenkomst is gesloten om de privacy van de abonnee te kunnen waarborgen. Wat op zich heel netjes is.

Bij een TV-abonnement krijg je een interactieve ontvanger in bruikleen. Daarnaast is TV kijken via een app ook mogelijk.

Omdat Freedom zelf dus niet het TV signaal verzorgd, zal in het geval van uitsluitend een TV storing al snel naar partner Canal Digitaal worden gewezen.

Ervaringen met TV

Op dit moment nog xs4all gebruiker en nog niet direct van plan om over te stappen naar freedom internet. Ik wacht nog even af wat KPN gaat doen en heb nog wat technische uitdagingen mbt mijn eigen netwerk setup.

Ik proef in bovenstaande wel wat gevoeligheden die zo tekenend zijn voor discussies op het internet. Ieder doet zijn eigen afweging voor mij zijn een eigen vast IP address, degelijke router, de kosten en betrouwbaarheid de belangrijkste.

Internet en privacy is dat niet zoiets als apple en windows, VMS en Unix of hemel en hel, uitspraken die emoties los maken.

Een quote van bovenstaande als voorbeeld 

Freedom is wat duurder, maar dient een zeer goede zaak. Een vrij en meekijkvrij internet is voor iedereen van levensbelang, en daaraan wil Freedom een bijdrage leveren.

Is nogal een uitspraak zeker dat meekijkvrij en levensbelang. Je provider heeft ook maar controle over zijn deel van het netwerk, wil je verder gebruik dan VPN en gebruik TOR.

Voor de rest iedereen nog veel geluk en gezondheid in 2021.

Nou, nou, dat kan ook wel wat vriendelijker dacht ik zo

Reputatie 3
Badge +3

Mooi dat je zo tevreden bent. Dat is erg belangrijk dan niet het belangrijkste.

Laat ik beginnen om te zeggen dat ik XS4ALL en de daaruit voortvloeiende Freedom ken.

Zelf ben ik ook jaren klant geweest bij XS4ALL en was qua diensten die destijds werden aangeboden was ik erg tevreden. Echter qua snelheid niet, omdat ze in die tijd op mijn woonadres niet de snelheid konden bieden die hoorde bij het abonnement. De afstand tot de wijkcentrale was destijds te groot en de afhankelijkheid van het KPN netwerk bleek een beperkende factor. Qua prijs vond ik XS4ALL altijd wel aan de stevige kant, namelijk de duurste Internet Access Provider die je maar op mijn huisadres kon hebben en dat is overigens nog steeds zo.

Ik heb niets tegen Freedom en draag hun een warm hart toe. Ik hoop dan ook dat ze succes zullen hebben, want het is een partij die zich wil onderscheiden van de eenheidsworsten en dat doen ze door de nadruk op privacy te leggen. Dat is goed, zeker in deze tijd, maar dat wil niet zeggen dat andere Internet Access Providers die Privacy van hun klanten niet respecteren. Om te beginnen heeft iedere Internet Access Provider een privacyverklaring in het kader van de AVG. Zij hebben zich daar aan te houden. In die privacyverklaring wordt al veel duidelijk over hoe de provider met jouw persoonsgegevens omgaat en het is aan de klant of hij of zij zich daarin kan vinden. Zo is bijvoorbeeld daarin vastgelegd of informatie al dan niet wordt verstrekt aan derden en zo ja aan wie en waarom. Ook een Internet Access Provider die privacy respecteert zal minimale consessies moeten doen om dienstverlening überhaupt mogelijk te maken. En dat gebeurd al snel als een relatief kleine speler met partners voor domeinregistratie, webhosting, telefonie en TV informatie moet uitwisselen. Zo worden er bevoordeeld in het geval van domeinregistratie en webhosting die door een partner van Freedom wordt verzorgd persoonsgegevens uitgewisseld omdat een dienst zoals een eigen domeinnaam nu eenmaal herleidbaar moet zijn tot een organisatie of persoon. Bovendien zal Freedom als een overheidsorgaan als Justitie daarom vraagt ook met de billen bloot moeten in het geval er persoonsgegevens worden opgevraagd. Net als iedere andere Internet Access Provider.

Het is fantastisch dat een partij als Freedom bij het verlenen van hun diensten de privacy van hun klanten respecteert. Zo zal Internetgedrag van klanten niet worden vermarkt om maar een voorbeeld te noemen. Maar ook vele andere partijen doen dat niet.

Graag wil ik ook nog nog kwijt dat men wel voor een keurige privacy respecterende partij als Freedom kan kiezen, maar veel mensen die gebruik maken van het Internet weten zelf vaak niet waar ze mee bezig zijn en geven daarom in de meeste gevallen dan ook zo de meeste persoonlijke informatie van zichzelf prijs.

En als dan op je huisadres glasvezel tot in de meterkast wordt aangelegd, waarbij ik moet kiezen tussen Freedom en een provider die qua dienstverlening, apparatuur en specificaties van de geleverde dienst hetzelfde biedt, is het dan zo gek om te zeggen: Freedom ik ben blij dat jullie ook op mijn adres aanbieden, maar jullie zijn wel wat prijzig? Ik weet het dan wel, toch? En dan heb ik het nog niet over wat je bijv. in de Fritz!Box kunt configureren om privacy te verbeteren. Denk daarbij aan aan DNS-servers opnemen waarbij data wordt versleuteld of het werken via VPN.

Mensen vergeten wel eens dat ze zelf ook veel in de hand hebben.

Ik denk dat je blijkbaar het ontstaan van Freedom gemist hebt. Daar zit het hele verhaal van Xs4all achter. Om een van de speerpunten van Freedom dan als marketingpraatje af te doen is naar mijn mening dan  onwetendheid of   flauwe kifterij van een internetondernemer. Overigens, je kunt iedere eigenschap van een onderneming / product waarmee het zich profileert, wel als marketingpraatje af doen. De vraag is of het praatje steekhoudend is. In jouw  praatje mis ik wat dat betreft de onderbouwing.

Overigens deze zomer als founding member naar alle tevredenheid overgestapt. Ik heb vaste telefoon en tv uit het pakket gehaald. Mijn snelheid op dsl is verdubbeld. Kortom ik ben van een gemiddeld €75/maand bij Xs4all naar €43 bij Freedom gegaan. Wel heb ik een abonnement op Spotify genomen, wat bij Xs4all in mijn abonnement zat. Aangevuld met Netflix en NPO-plus, wat ik bij XS4all ook al had.
Ik ben dus helemaal blij met Freedom en ja ik sta achter de filosofie van Freedom, wat jij als marketingpraatje afdoet. 

Reputatie 3
Badge +3

@Timotheus Als ICTer & Internetondernemer verdiep ik mijzelf voortdurend in de materie. Wat maakt u denken dat ik dat niet doe?

Ik vind Freedom vooral wat prijzig. […] Het lijken kleine prijsverschillen maar voor nagenoeg dezelfde dienst en dezelfde apparatuur heb je over een X aantal jaar toch heel wat teveel betaald.

Freedom is wat duurder, maar dient een zeer goede zaak. Een vrij en meekijkvrij internet is voor iedereen van levensbelang, en daaraan wil Freedom een bijdrage leveren.

Ik vind dat Privacy verhaal van Freedom een leuk marketingpraatje voor mensen die daar gevoelig voor zijn.

Misschien toch eerst even je in deze materie verdiepen in plaats van direct een hautain standpunt in te nemen. Daar wordt je standpunt genuanceerder van, en dat staat beslist intelligenter.

Reputatie 3
Badge +3

Ik vind Freedom vooral wat prijzig.
Zij bieden op ons huisadres 1 GBit glasvezel Internet aan op het netwerk van e-fiber aan voor € 49,- per maand incl. FRITZ!Box 5490.

Op diezelfde glasvezel van e-fiber biedt Internet Access Provider Tweak dit ook aan voor slechts € 41,- per maand, eveneens met een FRITZ!Box 5490.
Betaal je bij Tweak 1 maal jaarlijks dan is de prijs omgerekend zelfs €36,- per maand. Bij Freedom kom je in dat geval omgerekend uit op zo'n € 45,- per maand.
Het lijken kleine prijsverschillen maar voor nagenoeg dezelfde dienst en dezelfde apparatuur heb je over een X aantal jaar toch heel wat teveel betaald.

Ik vind dat Privacy verhaal van Freedom een leuk marketingpraatje voor mensen die daar gevoelig voor zijn.
De glasvezelkabel is hetzelfde en je kunt in de FRITZ!Box 5490 zelf je privacy respecterende DNS-servers selecteren als je de DNS-servers van Tweak niet wilt gebruiken.
Bovendien is wat je aan privégegevens vrijgeeft ook voor een groot deel afhankelijk van jouw gedrag op het Internet.

Paar maanden geleden overgestapt van XS4ALL naar Freedom Internet. Overstap ging moeiteloos. Het Freedom installatie pakket met het nieuwe modem was ruim op tijd voor de datum van overzetting binnen. Nog sneller binnen was ook bij mij een retourdoos van KPN/XS4ALL met een brief over dreigende kosten als het oude modem niet geretourneerd zou worden.

In mijn geval ben ik bij Freedom iets goedkoper uit en is mijn verbindingssnelheid iets hoger over de bestaande lijn. Denk dat dit laatste komt door het nieuwere model Fritz!Box dat Freedom Internet levert.

Van mij een thumbs up voor Freedom! Goed, stabiel en service gericht internet met principes! Ga zo door!

Ook hier overgestapt van XS4ALL naar Freedom.nl.  monteur heeft modem op KPN glasvezel aangesloten, alles netjes afgewerkt. Ja, ze zijn duurder maar dat heb ik er voor over. Sinds kort ook weer 5x F-secure SAFE pakketten erbij gekregen. binnenkort ook weer 5 mailboxen met aparte Freedom.nl adressen mogelijk.

Ik ben een zeer tevreden klant.

Overgestapt van Xs4all naar Freedom, vanwege de privacy bij Freedom dat bij Freedom bovenaan staat.

Het meeste werk ging zetten in het voorbereidende werk van het veranderen van ons mailadres bij honderden organisaties en bedrijven. Want de overstap zelf ging probleemloos.
De avond voor de daadwerkelijke overstap het nieuwe modem aangesloten en de instellingen geregeld. De volgende dag werden we wakker en hadden we de internetverbinding van Freedom.

Bij Freedom kregen we een eigen domein, dus mochten we ooit nog eens willen veranderen van provider dan kunnen we dit keer gewoon onze mailadressen handhaven. Echt top.

ik kan het iedereen aanraden.

Reageer