Consumentenbond.nl
deel je ervaring

Freedom Internet: deel je ervaring

  • 28 september 2020
  • 38 reacties
  • 3937 Bekeken
Freedom Internet: deel je ervaring
Badge

Na een succesvolle proef met 'founding members', is Freedom Internet sinds deze week als provider actief in Nederland. Je kunt vanaf nu overstappen naar deze nieuwe provider. Uit onze Eerste Indruk blijkt dat Freedom Internet vooral mensen aanspreekt die grote waarde hechten aan hun privacy. Tegelijk belooft de provider een uitstekende klantenservice. Of Freedom Internet dit waarmaakt, moet natuurlijk nog blijken.

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen! Ben je overgestapt naar Freedom Internet, overweeg je dit, of juist niet – laat het ons weten!


38 reacties

Badge

Ik kon helaas geen founding member geworden, maar toen Freedom voor iedereen beschikbaar kwam heb ik me vrij direct alsnog aangemeld en (met pijn in het hart) afscheid genomen van XS4ALL.

En écht, wat een VERADEMING. Allereerst: als je ze belt, geen maffe keuzemenu's en vrij direct iemand aan de lijn die gewoon weet waarover-ie 't heeft. Verder werkt alles gewoon perfect. Ook leuk is dat ze je als abonnee of ‘lid’ via hun community betrekken bij het hele gebeuren. Zo kunnen we met z'n allen een beetje meedenken.

Leuk weetje: in de nacht wordt je verbinding overgezet. Als je op dat moment je XS4ALL-modem er nog aan hebt hangen, krijg je dus je Freedom-signaal via je XS-Fritz binnen tot je het nieuwe modem eraan hangt ;) 

Ben 3 maanden geleden overgestapt van xs4all naar freedom. (glasvezel+tv)
De helpdesk is goed en alles werkt zoals verwacht.
Het aantal diensten en mogelijkheden dat ze aanbieden word langzaam opgebouwd.
 

Reputatie 1
Badge +1

Moeiteloos overgestapt van XS4ALL naar FREEDOM; modempje uitgewisseld en klaar. 

Badge

Moeiteloos overgestapt van XS4ALL naar Freedom.  Diensten werken, help desk is zeer vriendelijk en meewerkend.

Het was een kwestie van een paar zaken in m’n (zelfbouw) router aanpassen aan de nieuwe situatie.  (IP adres etc.) voor zover er kreukels waren zijn die snel gladgestreken.

(reverse lookup in DNS,  zelf mail verzenden werd door hotmail eerst niet gewaardeerd, maar nu wel).

XS4ALL had sneller een retourdoos voor het modem opgestuurd (next day) als de bevestiging dat het abonnement zou eindigen.. Die kwam een dag of 5 later. Terwijl het nog een week of vier zou duren.

Ik kreeg van XS4ALL de retourdoos ook eerder dan de officiële opzegging. :grinning:

Op de dag dat mijn aansluiting omgezet zou worden, ik maar wachten wanneer ik mijn verbinding zou kwijtraken en mijn nieuwe router kon installeren. Bleek dat ik al een halve dag op het nieuwe aansluiting zat met mijn oude router. :grinning:
Zaakje omgewisseld en alles draaide in een keer vlekkeloos. 

Moet wel zeggen dat ik service van XS4ALL om de mail nog een half jaar door te laten sturen wel netjes vond. Ik kom zo hier en daar nog wel eens een account tegen die nog op mijn oude email stond. 

Ik ben nu 5 maanden klant en tot nu toe heel tevreden. 

Op dit moment nog xs4all gebruiker en nog niet direct van plan om over te stappen naar freedom internet. Ik wacht nog even af wat KPN gaat doen en heb nog wat technische uitdagingen mbt mijn eigen netwerk setup.

Ik proef in bovenstaande wel wat gevoeligheden die zo tekenend zijn voor discussies op het internet. Ieder doet zijn eigen afweging voor mij zijn een eigen vast IP address, degelijke router, de kosten en betrouwbaarheid de belangrijkste.

Internet en privacy is dat niet zoiets als apple en windows, VMS en Unix of hemel en hel, uitspraken die emoties los maken.

Een quote van bovenstaande als voorbeeld 

Freedom is wat duurder, maar dient een zeer goede zaak. Een vrij en meekijkvrij internet is voor iedereen van levensbelang, en daaraan wil Freedom een bijdrage leveren.

Is nogal een uitspraak zeker dat meekijkvrij en levensbelang. Je provider heeft ook maar controle over zijn deel van het netwerk, wil je verder gebruik dan VPN en gebruik TOR.

 Voor de rest iedereen nog veel geluk en gezondheid in 2021.

 

 

In mei 2020 ben ik als een van de eerste 128 testers aangesloten op Freedom met een glas aansluiting (over KPN netwerk) van 200 Mbit. Mijn upload is steevast veel hoger (350-400 Mbit) en de download is conform het abonnement en stabiel.

Inmiddels na een half jaar heb ik nog nooit een storing gehad. Door een fout in mijn instellingen van mijn wifi-repeaters heb ik wel eens wegvallend wifi gehad. Ik kwam er toen achter dat je zonder wachtrij, een deskundige en behulpzame technicus aan de lijn krijgt die je helpt dat probleem op te lossen (zonder dat het probleem bij Freedom ligt). Wifi repeaters met zijn hulp opnieuw (en nu juist) geconfigureerd en overal razend snel internet.

Wellicht iets duurder dan de reguliere aanbieders. In the end is goedkoop duurkoop. Ik ben zeer content en sta ook volledig achter de visie. Aanrader.

Omdat Freedom zelf dus niet het TV signaal verzorgd, zal in het geval van uitsluitend een TV storing al snel naar partner Canal Digitaal worden gewezen.

Dat is in praktijk niet zo, aanspreekpunt is Freedom voor klanten.
Als je een vraag stelt aan CD zeggen ze dat ik geen klant ben van hun.

Maar ik ben er van overtuigd dat de huidige problemen opgelost worden.
In het begin was het bij KPN waren er net zoveel probleempjes.
En met de laatste wijziging mopperen de klanten van KPN ook weer.

Op dit moment ben ik tevreden over de tv van CD.
Freedom luistert naar hun klanten en laat CD dingen aanpassen voor een betere tv beleving.

Reputatie 4
Badge +3

Ik herken het verhaal van R. ‘t Zand helemaal niet. Maar goed iedereen heeft z’n eigen ervaringen.

Mijn ervaring is dat een mailtje naar de helpdesk wordt vziw binnen redelijke tijd opgepakt wordt. Niet dat ik ze vaak nodig heb, maar er wordt zeker aan gewerkt. (De paar vragen die ik gesteld heb zijn ook niet bepaald aan de telefoon op te lossen en hadden wat netwerk dumps nodig, en zullen ook enkele weken nodig gehad hebben om onderzocht en opgelost te krijgen). 
Telefonisch heb ik weinig pogingen ondernomen en die keer dat ik gebeld heb had ik vrijwel direct verbinding.

Ik kan me voorstellen dat DSL aansluitingen problemen kunnen geven, mogelijk kan het helpen de verbinding iets te knijpen ipv. volledig ongelimiteerd aanbieden.  De telefoonkabel waar m’n huis op is aangesloten kon ook slechts 8/1M verbinding aan, gewoon in een stedelijke woonwijk.  Bij elke snelheidsverhoging had ik effectief geen internet verbinding meer. tot de rem er weer op gezet was door toen XS4ALL. Toen dat niet meer ging omdat het minimum profiel 20/2M geworden was ik blij toen ik kort daarna naar glasvezel over kon stappen). Dit is meer een beperking van de DSL technologie dan van iets anders een indicator hiervoor is Cell-loss op de DSL verbinding.

Daarom is het ook raar dat KPN jarenlang de glasvezel uitrol geblokkeerd heeft, en feitelijk nog steeds probeert te frustreren. KPN pas is weer begonnen met uitrol nadat er allerlei andere bedrijven zelf begonnen met aanleg, en dreigden de boot te missen. 

@tubejack :   Het wel of niet opnemen van TV uitzendingen wordt bepaald door de aanbieder, net zoals of reclame wel/niet doorgespoeld kan worden, en zo nog wat voorwaarden.  Het zijn dus de aanbieders van content die de voorwaarden opleggen. 

Er is een trend dat elke aanbieder dit steeds verder terug schroeft.  Dat andere aanbieders (Ziggo, KPN)  dit nog niet hebben is waarschijnlijk door lopende contracten.

Waarom?   Waarom niet, er zijn voor de aanbieders (dat is niet Canal Digitaal maar:  RTL, BBC, NOB, Disney,  BRT, etc.) immers geen klagende klanten. 
BBC laat via Internet ook alleen vanuit engels grondgebied kijken.

@tubejack 
Het hele TV systeem is zichzelf aan het vernietigen.

Het wordt overspoelt met reclame en regeltjes voor de bedrijven die het doorgeven.
De jonge generatie kijkt er niet naar.
En als het erger word, doe ik ook de tv ontvanger de deur uit.
TV, is een verschrikkelijk kastje geworden waar reclame uit komt.
Dan neem ik me een abonnement op een streaming dienst en kijk daar naar de series.
 

Ik heb het ook heel kort overwogen, tv van Ziggo bij de glasvezel.
Ik kreeg iemand aan de lijn, die vertelde dat ik alleen het minimale analoge pakket kon krijgen.
Of ik moest het hele pakket van hun afnemen.
Ik dacht toen, DOM DOM DOM dat ik ze gebeld heb.
Er zijn zoveel problemen geweest met Ziggo met mij en rond om mij heen.

Ter info: een Belgisch telefoonnummer is maar €9 p/j in Nederland.

 

Overstap ging zonder problemen en geen seconde zonder internet geweest. Tot nu toe en dat is nu 3 maanden, geen enkele storing of andere problemen gehad. Verder wordt je dmv. nieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de verdere uitbreidingen van diensten. Zeer tevreden!

Overgestapt van Xs4all naar Freedom, vanwege de privacy bij Freedom dat bij Freedom bovenaan staat.

Het meeste werk ging zetten in het voorbereidende werk van het veranderen van ons mailadres bij honderden organisaties en bedrijven. Want de overstap zelf ging probleemloos.
De avond voor de daadwerkelijke overstap het nieuwe modem aangesloten en de instellingen geregeld. De volgende dag werden we wakker en hadden we de internetverbinding van Freedom.

Bij Freedom kregen we een eigen domein, dus mochten we ooit nog eens willen veranderen van provider dan kunnen we dit keer gewoon onze mailadressen handhaven. Echt top.

ik kan het iedereen aanraden.

Nou, nou, dat kan ook wel wat vriendelijker dacht ik zo

Ben je misschien iets te vroeg met het plaatsen van dit topic? De link verwijst naar “staging” ( staging.consumentenbond.nl/)

Badge +8

Scherp, @Ronaldvr! We plaatsen zo snel mogelijk de juiste link naar de Eerste Indruk.:relaxed:

Ook hier overgestapt van XS4ALL naar Freedom.nl.  monteur heeft modem op KPN glasvezel aangesloten, alles netjes afgewerkt. Ja, ze zijn duurder maar dat heb ik er voor over. Sinds kort ook weer 5x F-secure SAFE pakketten erbij gekregen. binnenkort ook weer 5 mailboxen met aparte Freedom.nl adressen mogelijk.

Ik ben een zeer tevreden klant.

Reputatie 4
Badge +3

Freedom bestaat vandaag dus 1 jaar.

Paar maanden geleden overgestapt van XS4ALL naar Freedom Internet. Overstap ging moeiteloos. Het Freedom installatie pakket met het nieuwe modem was ruim op tijd voor de datum van overzetting binnen. Nog sneller binnen was ook bij mij een retourdoos van KPN/XS4ALL met een brief over dreigende kosten als het oude modem niet geretourneerd zou worden.

In mijn geval ben ik bij Freedom iets goedkoper uit en is mijn verbindingssnelheid iets hoger over de bestaande lijn. Denk dat dit laatste komt door het nieuwere model Fritz!Box dat Freedom Internet levert.

Van mij een thumbs up voor Freedom! Goed, stabiel en service gericht internet met principes! Ga zo door!

Ervaringen met TV

Reputatie 3
Badge +3

(Interactieve) TV van Freedom wordt net zoals dat bij veel andere Internet Access Providers het geval is verzorgd door partner Canal Digitaal met dat verschil dat er tussen deze partijen een overeenkomst is gesloten om de privacy van de abonnee te kunnen waarborgen. Wat op zich heel netjes is.

Bij een TV-abonnement krijg je een interactieve ontvanger in bruikleen. Daarnaast is TV kijken via een app ook mogelijk.

Omdat Freedom zelf dus niet het TV signaal verzorgd, zal in het geval van uitsluitend een TV storing al snel naar partner Canal Digitaal worden gewezen.

Reputatie 3
Badge +3

@Wortelstamper Zo heb ik het niet bedoeld. Natuurlijk worden klanten van Freedom door Freedom zelf te woord gestaan, zoals het hoort. Wat ik bedoel is dat men op Social Media of storing pagina op de site kan laten weten dat er bij Canal Digitaal een storing is en dat er om die reden geen TV beschikbaar is. Die verwijzing naar Canal Digitaal bedoel ik. Ik had iets duidelijker moeten zijn.

Badge

Wij zijn ook als Founding Member gestart. In het begin neem je onvolkomendheden voor lief onder het mom van ‘opstartend’ bedrijf. We kwamen van XS4ALL. Vanaf begin was de kwaliteit van het internet instabiel en de sneheden niet conform contract. Canal Digitaal als tv provider is, denk ik, een keuze die ze hopelijk een volgende keer niet meer maken. Inmiddels is tv-box vervangen maar gebruikersvriendelijk is deze nog steeds niet.

Wat jammer is dat sinds november 2020 de klantenservice waardeloos is. Als je al binnen een week reactie krijgt op een email (telefonisch zowieso niet bereikbaar), dan ligt de oorzaak van onze tevredenheid vooral ook bij ons. En dit terwijl wij niets veranderd hebben in de overgang naar Freedom anders dan hun modem en tv-boxen gebruiken. Paar wekekn geleden gaf men toe dat snelheid inderdaad niet conform contract was en dat er inderdaad sprake is van steeds wegvallend internet. Op mijn voorstel om dan het contract te ontbinden (met terugbetaling van resterende maanden van jaarcontract) kwam echter geen reactie. Op mijn mails daarna over wat er nu ging gebeuren, ook geen reactie. Maar wel een nieuwsbrief sturen met positieve berichten over het snel weer op niveau zijn van de klantenservice…. Ook in die nieuwsbrief een melding met uitbreiding van functionaliteit van mijnFreedom. Echter bij ‘doorklikken’ blijkt deze allen maar beperkter te zijn. Op vragen daarover wordt helaas al weer meer dan een week niet gereageerd. Zou toch van fatsoen getuigen als je bereikbaar bent en in gesprek gaat met je ‘members’….. Ik beraad me nu op juridische stappen. Liever niet maar bij Freedom is of sprake van misplaatst hautaine gedrag en/of sprake van eenzijdige techniekgerichtheid en/of onvermogen om een bedrijf te bouwen. Ik raad dus iedereen af om met Freedom in zee te gaan! Volgens mij wil geen enkel bedrijf zo’n klanten. Laat staan ‘Founding members’.

Reputatie 3
Badge +1

Als Founding Member en deelnemer van de crowdfundactie  stappen wij 16 februari over.  TV hebben we niet genomen omdat o.a. Belgische zenders niet opgenomen kunnen worden.  Wie verzint zoiets anno 2021.?  De helpdesk is per mail niet echt bereikbaar.  Ik hou het maar op “groeistuipen”.  Verder wat kan er gebeuren?  We zitten er hooguit een jaar aan vast. :wink:      

Reputatie 3
Badge +1

 

​​​​@tubejack :   Het wel of niet opnemen van TV uitzendingen wordt bepaald door de aanbieder, net zoals of reclame wel/niet doorgespoeld kan worden, en zo nog wat voorwaarden.  Het zijn dus de aanbieders van content die de voorwaarden opleggen. 

Ik begrijp het. Maar voor ons niet aanvaardbaar. TV één, is de weinige zenders die wij kijken en dan nog maar een half uur per dag.  Ook niet via het internet te volgen,  als je geen Belgisch telefoonnummer hebt.  

KPN heeft inderdaad jarenlang de aanleg van glasvezel tegen gehouden. Omdat je ze hun eigen koper wilde versterken.  Alle wijkkasten zouden hier 3...4 jaar terug opgewaardeerd worden naar VVDSL.  Daar is nooit iets van gekomen. Met gevolg dat wij hier in een ultra moderne stad met moeite en pair-bonding een beetje snelheid kunnen krijgen 40down en 4 up. Bij Freedom moet ik daar maar liefst €57 per maand voor betalen.

Dat ligt niet aan Freedom maar aan KPN die hoge WBA tarieven hanteert .  Per saldo ben ik zo’ n €25 meer kwijt per maand dan bij XS4ALL waar ik €62 betaal voor TV, internet, Spotify en vele andere zaken die Freedom nog niet heeft.  Het gaat mee steeds meer tegenstaan. Net als KPN die 3 dorpen verderop glasvezel aan het aanleggen is. 

 

Ziggo is geen alternatief omdat ik een vast ip-adres nodig heb en geen zin om me alleen daarvoor bij de KVK te laten inschrijven. 

 

Reputatie 3
Badge +1

@tubejack 
Het hele TV systeem is zichzelf aan het vernietigen.

Het wordt overspoelt met reclame en regeltjes voor de bedrijven die het doorgeven.
De jonge generatie kijkt er niet naar.
En als het erger word, doe ik ook de tv ontvanger de deur uit.
TV, is een verschrikkelijk kastje geworden waar reclame uit komt.
Dan neem ik me een abonnement op een streaming dienst en kijk daar naar de series.
 

Wij kijken erg weinig lineair TV.  Een enkel programma. Ik heb ook gekeken naar IPTV diensten maar ik werd daar  niet veel wijzer van.  Wij hebben nu maar standaard Ziggo digitale TV en Radio genomen.  Daarmee kan ik wél TV één opnemen.  Maar als je interactieve  TV van KPN gewent bent is het net of de klok 20 jaar terug gezet is.  Toen we nog met een video/harddiskrecorder programma’s opnamen.

Dus inderdaad, je hebt een punt. Naar commerciële zenders keken we al nooit meer…. 

Reageer