Consumentenbond.nl

Ga jij digitaal ontgiften op vakantie?

• 23 juli 2015
  • 6 reacties
  • 124 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Digitale detox.

Een heuse trend. Bij je gemiddelde welnesscentrum kun je er zelfs speciale arrangementen voor boeken. Kost wel zo’n €1000.

Dat gaat mij te ver, maar het idee spreekt me wel aan.

Volgende week ga ik naar Frankrijk. Kamperen. Met de bedoeling daar uitgebreid te relaxen: zon, boek, eten, wijn, kinderen die de hele dag hun eigen gang gaan.

Daar heb ik geen smartphone of tablet voor nodig. Toch?

Vroeger niet in ieder geval.

Toen wist ik niet precies hoe laat het 's middags zou gaan regenen. Prima, hoefde ik me er ook niet druk om te maken.

Ik kon ook niet even snel het leukste eettentje binnen een straal van 500 meter zoeken. Niet erg, zo kon ik mijn Frans nog eens oefenen met de locals (en ik kwam nog eens ergens…)

Elke dag even contact met het thuisfront was er toen ook nog niet bij. Maar we hadden elkaar altijd heel veel te vertellen na de vakantie.

Back to basic dus. Ik vind het wel de moeite waard. (Was dat ook niet het hele idee van kamperen?)

Wat doe jij als je op vakantie bent? Ben jij ook het type detoxer? Of heb je je smartphone en tablet liever altijd binnen handbereik?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

6 reacties

Leuk artikel! Zelf ga ik ook lekker kamperen in Frankrijk met mijn gezin. Maar of ik helemaal zonder smartphone en tablet kan weet ik zo net nog niet: de krant van vandaag lezen, de kortste route opzoeken (zonder door Franse boeren geblokkeerde wegen ☺), een hotelletje boeken voor op de terugweg, een leuk muziekje, misschien toch even werken... Maar inderdaad, wat minderen zou wel goed zijn voor de ontspanning. Een digitaal dieet, dat spreekt me dan meer aan.
Reputatie 5
Badge +6
Wanneer is iets een "trend"? Iedereen moet lekker doen waar ze zich prettig bij voelen, en ik kan zonder, maar ben liever online. Zoals @D. de Jong al opmerkt oa vanwege de vele functies. Ook omdat ik liever geen mailberg aantref na vakantie waar je dan 1st doorheen moet (ik houd de mail liever bij tijdens mijn vakantie). En vind het ook fijn om op de hoogte te blijven van het nieuws (mijn apparaat als krant).
Tijdens de vakantie speelt tablet of smartphone geen grote rol. Ik heb het hooguit bij me om in contact te blijven met vrienden en familie. Als er gratis wi-fi is dan is het een leuk voordeeltje en biedt mij de mogelijkheid vroeg de krant te lezen als ik er zin in heb. Ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die telefoon bij de hand houden om dat het werkzaam leven niet stopt en je toch nodig kan zijn misschien niet echt een vakantie dan meer maar zo gaan we langzaam over op een amerikaans bedrijfscultuur.
Badge +1
Het is als met elke verslaving: als je zo slim bent om er nooit aan te beginnen, dan hoef je er ook nooit mee te stoppen. Ik heb geen smartphone, geen tablet, zelfs geen mobieltje. Bevalt me prima en ik mis niks wat ik niet zou willen missen.
Reputatie 6
Badge +5
In reactie op:

Het is als met elke verslaving: als je zo slim bent om er nooit aan te beginnen, dan hoef je er ook nooit mee te stoppen. Ik heb geen smartphone, geen tablet, zelfs geen mobieltje. Bevalt me prima en ik mis niks wat ik niet zou willen missen.

Ben het geheel met u eens. Maar hoe doet u dat nou met die verplichte sms bij de zorgverzekeraar?
Badge +1

In reactie op:

Ik heb geen smartphone, geen tablet, zelfs geen mobieltje.

Ben het geheel met u eens. Maar hoe doet u dat nou met die verplichte sms bij de zorgverzekeraar?

Geplaatst door Lisa Boele op {0}, {1}.
Simpel: niet - er zijn ook nog normale zorgverzekeraars. Net zoals ik geen spaarrekening heb bij die bank waar je bevestigings-SMS'jes krijgt. Een bedrijf dat zó graag klanten wil hebben, verdient geen klanten.

Reageer