Consumentenbond.nl

Gaan apparaten bewust gepland te snel kapot?

Verwijderd

Het topic is gesloten voor reacties

62 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Ik ben helemaal voor duurzaamheid, vervangbaarheid etc. Ik ken ook de 'geruchten' dat sommige leveranciers bewust de levensduur zouden beperken. Maar dat gerucht voelt ook wat als complot-theorie. Er zitten ook veel meer kanten en aspecten aan. Die het dan denk ook lastig maken voor een organisatie als een Consumentenbond om meer te doen dan ze al doen.

Gedachtes die ik zoal heb als ik uw verhaal lees:

Het lijkt mij voor een leverancier nogal een risico om iets te construeren op een manier dat het net na een garantietermijn kapot gaat. De kans is groot dat dat dan eerder kapot gaat, met veel extra werk door garantieclaims, servicecalls, ontevreden gebruikers, imagoschade etc Er zijn denk andere redenen waarom een leverancier eigen aansluitingen etc gebruikt, nl omdat die leverancier de consument aan hem wil binden. Dat gebeurt op allerlei manieren: aparte aansluitingen, software waarvan je de bestanden/data niet (goed) kunt gebruiken met software van een andere leverancier etc. Ondanks aandacht daarvoor, let de meerderheid van de consumenten (incl bedrijven) daar bij de daadwerkelijke aankoop telkens niet of nauwelijks op, en koopt wat mooier/beter etc lijkt, waardoor men zich vrolijk laat binden aan die leverancier Een populair vb (niet om deze leverancier te 'bashen'): Apple gebruikt eigen aanslutingen/stekkers ipv micro/mini-USB. En (net als vele anderen) niet vervangbare batterijen. Dat is bekend, maar het merendeel van de iPhone-gebruikers koopt vrolijk weer een iPhone, en er zijn genoeg mensen die bij verschijnen van een nieuwe iPhone vrolijk ook hun 1ste iPhone kopen. Ik denk niet dat dat gaat veranderen als een organisatie als de Consumentenbond ineens aandacht gaat besteden aan de afwijkende stekkers/niet vervangbare delen We willen als consument steeds meer, kleiner, lichter en voor minder geld. Als 'we' in de winkel staan, gaan we vaak voor het goedkoopste. Ook al weten we dat de eieren uit de legbatterij komen. Als ons op de straat wordt gevraagd of we voor dierenwelzijn zijn, zijn we dat meestal wel, maar als we geld moeten uitgeven... Idem met dat we allemaal een goed rendement willen op ons pensioen, spaarrekening, goedkope kleren willen kunnen kopen etc. Ik heb het idee dat er steeds meer mensen zijn die inzien dat dat zo niet kan, maar het schip is nog niet gekeerd en vaart nog richting de wal... Een leverancier die iets maakt dat nooit kapot gaat, en daardoor dan denk duurdere materialen etc moet gebruiken, zal denk niet lang bestaan (te weinig verkoop). Denk aan Miele, die een naam hoog te houden heeft op gebied van levensduur en service: veel mensen kopen liever een goedkoper apparaat dat de helft van de verwachtte levensduur heeft, voor de helft van de prijs...
In het kort: zolang 'de' consument duurzaamheid onvoldoende laat meewegen in de aankoopbeslissen (zoals nu het geval), helpt extra informatie mi niet.

Mij lijkt het dan effectiever dat door de politiek dingen worden afgedwongen, zoals de universele telefoonladers: http://tweakers.net/nieuws/93279/fabrikanten-moeten-vanaf-2017-verplicht-universele-telefoonoplader-meeleveren.html. Volgens mij wordt er door velen druk gelobbied voor een duurzamer wereld & productie, en ik vermoed dat de ConsumentenBond daar ook een rol in heeft.
Reputatie 5
Badge +6

Bedankt ...

En u bedankt voor het starten van dit topic, want het is uiteraard een boeiend vraagstuk. Mbt uw voorbeeld van de ketel: waar je als organisatie a la een Consumentenbond op dat punt mee zit, is dat je vaak dingen als ze net op de markt zijn/komen wil testen (want veel consumenten/je leden/achterban willen liefst zsm weten wat een organisatie als een bond er van vindt), wel genoeg tijd moet hebben om een goede test te organiseren, en dan uiteraard niet alles kunt voorzien, bv dat een model na periode X kwetsbaarheid Z heeft.

Zo heb ik zelf een Apple Macbook waarvan Apple na 4 jaar toegeeft dat er iets mis was met het soldeer dat destijds is gebruikt. Dat is ook het lastige van een product (of dienst) ontwikkelen: hoe zorgvuldig je alles ook aanpakt (en vaak staat er uiteraard enorme druk op het proces qua kosten, time-to-market etc), ondanks alles kun je verrast worden later in de tijd. Zeker als je probeert te innoveren, voorop te lopen etc, bv met een nieuwe zuiniger motor etc, loop je risico dat later blijkt dat er toch een zwakheid in ontwerp etc zit.

Maar daarom kijkt de CB ook naar hoe ze gebruikerservaringen kunnen verzamelen, dus van mensen die een product al enige tijd gebruiken. Lastig daarbij is: hoe krijg je mensen zo ver dat te melden, wat zegt een oordeel (er zijn veel factoren die bepalen of een product x jaar overleeft) etc.
Reputatie 5
Badge +6
Dank voor de update. Mooi dat daar in Duitsland onderzoek naar wordt gedaan. Gezien schaarse middelen en Europese samenwerking waar mogelijk, zou mijn keuze dan zijn om de ontwikkelingen in Duitsland te volgen, en de middelen van de CB aan andere dingen te besteden...
Een erg interessant en zeker erg relevant onderwerp! Graag zou ik hier als vakzaak onze ideeËn over geven.

Onze ervaring als elektronica-zaak, is dat het probleem twee-ledig is. Aan de ene kant is de huidige wens van de consument (over het algemeen) om steeds minder te betalen voor producten, hierdoor is de kwaliteit maar ook de ondersteuning achteraf verre van ideaal. Hoe vaak ik niet hoor: "Ik wil een goedkoop apparaat, wat het heel goed doet!" Deze denkwijze strookt natuurlijk niet met de realiteit: 300 euro voor een wasmachine geeft je niet dezelfde kwaliteit als 1000 euro. Veel mensen denken ook dat alleen een merk-sticker garantie is voor een beter apparaat, terwijl je met 500 euro bij Samsung vaak een betere machine hebt, dan wanneer je 500 euro uitgeeft aan Bosch/Siemens of AEG.

Aan de andere kant gaan leveranciers mee in de wensen van de klant, dit heeft tot gevolg dat service gerelateerde diensten helemaal worden afgekalfd. Wij repareren nog zelf producten, maar merken dikwijls dat zelf bij merken als Philips of Samsung nagenoeg geen enkele echte monteur meer werkt. Hun idee van reparatie: gehele onderdelen-sets ineens vervangen, wat iedereen met een schroevendraaier en een beetje uitleg zou kunnen. Alleen witgoed-merken hebben nog steevast echte monteurs in dienst, maar die kunnen natuurlijk ook niet anders. In deze zin is het een gevolg van het kosten/baten-plaatje.

Tuurlijk, het blijft een feit dat je bij een aanschaf als het ware inzet op een bepaalde verwachte levensduur. Soms kun je voor minder geld langer dan verwacht plezier hebben en voor meer geld korter dan verwacht. Maar juist deze verwachtingen spelen een belangrijke rol: verwacht je dat je voor je scheerapparaat van drie tientjes na vijf jaar nog onderdelen kunt krijgen? Verwacht je dat er Überhaupt op een waardige manier iets aan te repareren valt?

In witgoed-land zijn reparaties veel meer aan de orde, omdat deze productgroep in de basis veel minder veranderlijk. Op het gebied van TV is repareren ook moeilijker door de razendsnelle innovaties van de afgelopen vijf jaar: de schermen die toen geproduceerd werden zijn dusdanig inferieur aan de meeste huidige schermen, dat ze gewoon niet op voorraad gehouden worden (daarnaast: ze zijn vaak duurder dan een nieuw toestel nu!). Is dit "normaal"? Misschien niet in onze ogen, maar het is wel een logisch gevolg. Het grote probleem voor consumenten is vaak om bij snelle uitval een goede regeling te treffen voor reparatie/vervanging, iets wat wij voor onze klanten doen als verkopende partij en dat is er in de loop der jaren zeker niet makkelijker op geworden.

Tot op heden hebben wij nog niet ÉÉn merk betrapt op het systematisch verminderen van kwaliteit, waardoor er meer vroege uitval is. Daarentegen zoeken wij onze merken ook uit op de service die (via ons) aan de consument geleverd wordt. Als wij niet correct de kans krijgen om de consument te helpen, dan zullen wij het betreffende merk ook niet meer opstellen. Al het bovengenoemde maakt wel dat het voor ons, maar ook zeker voor de consument er niet leuker op wordt in de consumenten-elektronica (witgoed over het algemeen uitgezonderd).
http://ez.vara.nl/media/313730

In deze aflevering van het TV programma Eocnomische Zaken wordt aangetoond dat apparaten bewust slecht worden ontworpen om na een paar jaar kapot te gaan. Sommige printerfabrikanten hebben een chip ingebouwd om na een bepaalde tijd de printer te laten stoppen.

Ik heb zelf ook de ervaring dat spullen slecht ontworpen zijn en veel te snel stuk gaan.

Een beste koop wasmachine begaf het na ongeveer 5 jaar doordat een plastic oog van de ophanging was doorgescheurd. Op internet heel veel klachten over deze wasmachine. Een deskundige zou toch moeten kunnen zien dat dit geen stevige constructie is en ook heel simpel is op te lossen. Ik heb geprobeerd dit zelf te repareren maar eigenljk niet mogelijk. Zonde van de wasmachine en weer gedoe en duur om een nieuwe te regelen.

Ook een beste koop CV ketel gehad. Een drama in onderhoud.

Een mooie inktjetprinter moeten afdanken vanwege een vage foutcode. Een printer is zo gemaakt dat ie niet zelf te repareren of schoon te maken is.

.
Het gaat mij er niet om om de Consumentenbond of de beste koop of de testmethode aan te klagen. Ik geef het vooral als voorbeeld dat schijnbaar goede producten al dan niet bewuste mankementen kunnen bevatten die na verloop van tijd optreden. Het lijkt me wel goed als de Consumentenbond daar aandacht aan kan geven.

Toen ik voor de wasmachin,e een AEG Lavamat ,eens op internet keek, kwam ik deze discussie tegen:

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=2&t=78702

Toen ik de wasmachine had opengemaakt kon ik niet bergijpen dat een wasmachinefabrikant dit zwakke ke punt niet heeft gezien. Een trommel ophangen aan een plastic oog is niet logisch. Het was simpel op te lossen met een tweede veer of een metalen ringetje oid.

Bij de koop van een nieuwe bij een goede witgoedzaak kon de verkoper me niet garanderen dat een Miele het wel 15 jaar vol houdt.

De ketel was een Atag blauwe engel, berucht bij mijn installateur. Alle onderdelen in het apparaat 2 keer vervangen. Nu een nieuwe ketel van een ander merk met 12 jaar garantie op onderdelen.
U gaat er (volgens mij) van uit dat de fabrikant deze constructie niet bewust heeft gemaakt, maar dat is niet het geval. Fabrikanten komen tegemoet aan de vraag van consumenten en die willen nu eenmaal graag een paar honderd euro minder betalen. Gaan hierdoor de apparaten sneller stuk? Niet per se, als je het apparaat maximaal 3x in de week gebruikt. Gebruik je hem dagelijks of vaker, dan is zo'n "goedkoop" apparaat gewoon niet wat je moet hebben.

In de discussie waar u naar verwijst, wordt met geen enkel woord gerept over het gebruik van deze consument. Ze kunnen wel met termen als ondeugdelijk gaan strooien, maar het feit blijft dat ze een goedkope AEG gekocht hebben en denken dat hij even goed is als eentje van 1000 euro. Dit is gewoon niet reËel. Daarnaast, wie zegt mij dat deze klant niet veel te veel wasgoed in de machine heeft geladen?

Als consument sta je voor een, in feite, simpele keuze: hoeveel geld zet ik in op mijn nieuwe apparaat? En wat voor verwachtingen heb ik er dan bij? Als je een witgoed apparaat een levensduur van ÉÉn jaar per 100 euro geeft (naar boven afgerond) dan heb je een erg voorzichtige schatting van hoe lang het apparaat het vol houdt bij dagelijks gebruik. Gebruik je hem minder, dan kun je er ook langer plezier van hebben.

Om te refereren naar een frequent Beste Koop wasmachine-merk, Whirlpool, hier over kan ik zeggen dat de kwaliteit van die apparaten ook weer samenhangt met de prijs. Het is niet eerlijk om van een AEG of Siemens van 400 euro meer te verwachten, dan van een Whirlpool of Zanussi van dezelfde prijs.

Toen ik voor de wasmachin,e een AEG Lavamat ,eens op internet keek, kwam ik deze discussie tegen:

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=2&t=78702

Toen ik de wasmachine had opengemaakt kon ik niet bergijpen dat een wasmachinefabrikant dit zwakke ke punt niet heeft gezien. Een trommel ophangen aan een plastic oog is niet logisch. Het was simpel op te lossen met een tweede veer of een metalen ringetje oid.

Bij de koop van een nieuwe bij een goede witgoedzaak kon de verkoper me niet garanderen dat een Miele het wel 15 jaar vol houdt.

Met een "configurator" (wenslijstje)was me dit kleine detail wÈl opgevallen.........😉

_________________________________________________________________________________________

VRAAG: Kan de Consumentenbond toekomstig een nieuwe optimale koopGIDS (configuratorhulp) worden?

1-Informatie 2-vragenlijst 3-marktaanbod 4-matchen 5-prijsvergelijken 6-bestellen (collectiviteit) 7-vergoeding

Iedere consument kan meteen van deze moderne diensten gebruik maken en het inkomen voor een groeiende Consumentenbond wordt i.p.v. abo-geld een redelike vergoeding voor het advies! (Denk daarbij aan collectiviteiten.....). Beter voor de klanten, beter voor de Bond en uiteindelijk ook nog betere producten als eindresultaat!

(misschien kan de zeer gewaardeerde redactie a.u.b. deze keer geen censuur toepassen en deze regels als eindconclussie in vette letters laten staan? bedankt!)

Ik snap uw wens heel goed, zoals u deze duidelijk maakt, en ook begrijp waarom u dit graag van uit de Consumentenbond zou willen zien verschijnen. Alleen komt bij mij deze vraag naar boven: "Beseft u dat u de rol van een goede verkoopadviseur beschrijft?"

Uiteraard: ik ben niet onbevooroordeeld! Maar het afstemmen van product op wensen en budget is, mijns inziens, geen taak van de CB. Iedereen die in een retail-zaak werkt zal u iets willen verkopen, maar een goede verkoopadviseur (dus niet gewoon een verkoper!) is geÏnteresseerd in het oplossen van uw probleem en/of vervullen van uw wens: daarvoor doen wij onze kennis en ervaring op.
Sommige apparaten gaan gepland stuk. We hebben ervaring met een Nespresso apparaat van Krups. Na 1,5 jaar gestopt met werken. Garantie voorbij. Volgens de fabrikant is gezien het snel knipperen van de lampjes het niet voorzien om deze te repararen en zal het apparaat vervangen moeten worden. Het apparaat open maken voor verder onderzoek was zeer moeilijk gemaakt. Triest!
Ik snap helemaal niet wat een "bewust geplande verkorting van de levenduur van een product" eigenlijk is? In welk opzicht wijkt dit af van een ondeugdelijk product?
Het zou misschien al heel wat schelen wanneer je als consument enig idee had waaraan je je geld besteedt. In de fabrieksinfo kun je allerlei features tegen de prijs afwegen. Maar of een duurder product beter gebouwd is dan een goedkoper, dat vind je nergens. En daarover kom ik in de regel ook niks tegen bij vergelijkingen van de Consumentenbond. Ik waag het zelfs te betwijfelen of de geteste producten Überhaupt worden opengeschroefd.
Gezien onze ervaring met de Krups Nespressomachine heb ik het vermoeden dat producten niet alleen mechanisch moedwillig een levensduurverkorting kunnen krijgen, maar dat geldt zeker zo hard ook voor producten waar software in zit. Die Krups is volgens mij zo geprogrammeerd. In die richting hebben we ook een ervaring met een Samsung Galaxy Ace smartphone van 2011 o.i.d. Nieuw deed deze het prima. Er werden steeds meer updates gedwongen geinstalleerd van grotendeels applicaties die er van het begin af aan op stonden (en er ook niet af konden: Bloatware). Het geheugen was beperkt en de meeste apps lieten zich niet op een externe SD-kaart zetten. Na 2,5 jaar was het mechanisch prima toestel praktisch niet meer bruikbaar. Op zich niet erg als je bij aankoop daar (wettelijk verplicht) op gewezen wordt. Dan heb je nog een keus. Aan het eind van de levensduur heb je geen keus meer. Daar mag best iets aan de rechtspositie van de consument gedaan worden.
Volgens mij is het juist dat zaken minder lang meegaan en dat dit bewust wordt gedaan. Bij elektronica worden zaken zodanig gemaakt dat ze niet te repareren zijn, of is metaal vervangen door minder stevig kunststof. Er wordt veel gepraat over milieu, uiteindelijk telt de economie (lees: de centen). Als spullen te lang meegaan is dit voor een fabrikant niet interessant.
Herkenbaar onderwerp. Enkele weken na afloop van garantie op mijn nieuwe Audi A3 sportback, begeeft de kachel het, midden in de winter. Kosten: 450 euro. Kort erna begeeft de motor het, oorzaak: defecte EGR-koeler. Volgens de monteur een typisch Audi-probleem, omdat volgens hem de fabriek de motoren kunstmatig manipuleert om aan juridische voorwaarden te kunnen voldoen wat betreft uitstoot van gassen. Kosten: bijna 1000 euro. Bingo voor Audi natuurlijk, maar tegelijk ook einde Audi-klant. Ook de jaarlijkse testen van automankementen van De Consumentenbond laten zien dat auto's van de VAG-groep (Volkswagen en Audi) er technisch slecht voor staan. Heikel punt is ook de garantietermijn bij Audi: slechts twee jaar. Japanse en Zuid Koreaanse merken vertrouwen - terecht - op de degelijkheid van hun merken en geven wel tot zeven jaar garantie. Duitse degelijkheid lijkt mijns inziens ten einde te komen. Want ook Miele bijvoorbeeld, dat decennialang vooropstond qua duurzaamheid, laat het tegenwoordig ook afweten met haar vele technische storingen.
Even een praktijk voorbeeld m.b.t. het bewust handelen van de fabrikanten: Samsung.

Samsung kiest ervoor veel modellen te maken (telefoons, laptops) en hiervoor nauwelijks reserve-onderdelen te produceren. Na het ontwikkelen van een nieuw produkt wordt het ontwikkelteam direct ontmanteld en wordt hoogstens nog een firmware-update uitgebracht voor zeer ernstige gebreken. Verwacht geen doorontwikkeling of vernieuwingen dus.

Bij de verkoop wordt uitgegaan van 2 jaar garantie en 2 jaar ondersteuning. Na de garantie-periode zal er niet snel nog een reserve-onderdeel te vinden zijn aangezien de lokale handelaren deze bij de introductie al beperkt toegewezen krijgen. Zelfs binnen de garantie-periode is het heel normaal dat een scherm of iets dergelijks niet meer te vervangen is.

Wat is nu de clou: men geeft in dit laatste geval gewoon liever een nieuwe laptop mee. Al met al voor Samsung goedkoper dan onderdelen produceren en op voorraad houden, personeel geschoold houden etc etc.en zit je buiten de garantie-periode dan heet dat pech.

Tip: Samsung-klanten doen er goed aan hun defect produkt net binnen 2 jaar aan te bieden voor reparatie. Grote kans dat je iets nieuws aangeboden krijgt!

Conclusie: het milieu delft hier helaas het onderspit net als de pechvogel die al 2 jaar probleemloos gebruik heeft kunnen maken van z'n el-cheapo produkt... maar die mag dus eigenlijk niet klagen, de geluksvogel.
Uiteraard hebben fabrikanten van fysieke producten er alle belang bij dat deze binnen afzienbare termijn ongeschikt zijn voor gebruik, zodat ze vervangen moeten worden door nieuwe. Mooie voorbeelden vindt u in de computer industrie. Microsoft laat haar besturingssystemen verouderen door regelmatig nieuwe op de markt te brengen. Na verloop van tijd worden de oude niet meer ondersteund en worden deze, door alle beveiligingslekken, onbetrouwbaar. De nieuwe besturingssystemen eisen steeds meer van de hardware zodat u deze ook moet vervangen. Door vervuiling van de registers e.d. worden de oude apparaten en de oude software vanzelf ook steeds trager.

Aan overschakelen op nieuwe apparatuur en software kleeft echter een groot nadeel: uw oude bestanden zijn soms niet meer leesbaar. Veel documenten die ik begin jaren 90 gemaakt heb zijn volgens de nieuwe computers en programma's beschadigd en vrijwel inbruikbaar geworden. Nergens treedt veroudering zo snel op als in de informatie-industrie. En dat is een ernstige zaak omdat in vrijwel alle moderne producten een grote hoeveelheid IT is ingebouwd.
@ van Rheenen

Ik beschouw het niet als een nieuw topic. Van innovatie is, als het om MS Windows gaat, nauwelijks sprake.

Feitelijk gaat het om het verdienmodel van bedrijven. Als ze hun geld verdienen met de verkoop van producten, dan benadelen zij zichzelf als ze iets maken dat heel lang meegaat en niet vervangen hoeft te worden. Op den duur raakt de markt verzadigd en kunnen ze het personeel naar huis sturen. Er moet dus steeds iets nieuws komen dat het oude vervangt. Als het nieuwe weinig mÉÉr brengt dan het oude heeft men een probleem. Zo slaagde Microsoft er niet in om gebruikers te verleiden het populaire XP te vervangen door de nieuwere edities (Vista, 7 en 😎. Dus besloot men maar om de support op te heffen.

De mode industrie past weer een andere vorm toe: er voor zorgen dat de kleding van vorig jaar niet past bij die van dit jaar, zodat - met name de dames - zich elk jaar nieuwe outfits moeten aanmeten.

Producenten zouden ook hun geld kunnen verdienen met dienstverlening i.p.v. productverkoop. In de IT branche doet Adobe dat al, en Microsoft gaat waarschijnlijk dezelfde kant op. Je betaalt dan een bedrag per maand. Periodiek wordt oude technologie vervangen door nieuwe, maar het is nu in het belang van de producenten om duurzamere producten te maken. In principe zouden de kosten daarmee omlaag kunnen. In de professionele wereld (B2B) gebeurt dat al veel vaker, ook voor fysieke producten. Zie de copiers en printers van Xerox en Oce.

Ik zou niet willen stellen dat langlevende producten OUT zijn. De consument pikt dat niet langer. De Amerikaanse auto-industrie heeft flinke klappen opgelopen doordat hun auto's veel meer defecten vertonen dan bijvoorbeeld Japanse.
@H.G. van Rheenen

Natuurlijk kun je een extended warranty bijkopen. De kans echter dat een produkt gerepareerd wordt itt vervangen wordt allengs kleiner. Overigens zijn er natuurlijk altijd wel ergens onderdelen te vinden binnen Samsung, alleen verkiest men hiervoor geen registratie-systeem / administratie voor bij te houden waardoor reparatie-afdelingen hoogstens elkaar kunnen gaan bellen om hier achter te komen. Je moet dus maar afwachten of jouw service-center daartoe bereid is.

Samsung:

"If we cannot repair your product, due to a mechanical or electrical breakdown, we will replace it with a comparable model. A replacement product may be new, rebuilt or reconditioned one of similar features and functionality. We may replace your product with a cash settlement or gift card based on the price of the replacement product."

Let wel: men doet hier officieel niets fout. Het is een economische afweging, alleen zeer wss zonder de milieu-aspecten hierbij te betrekken.

On topic: kunnen we ooit aantonen dat er bewust bespaard wordt op onderdelen/soldeersels van electronica met 2 jaar levensduur als absoluut minimum en bijvoorbeeld 2.1 tot 3 jaar als ideaal? Zo ja, wat dan? Is dat niet gewoon het goed recht van deze merken? Het geeft hen de mogelijkheid om meer af te zetten tegen een lagere prijs en ons lagere prijzen en de mogelijkheid iedere 2 a 3 jaar het nieuwste van het nieuwste te kopen. Wil je dit niet dan moet je een ander (vaak duurder) merk nemen.

Belangrijkste hier is waarschijnlijk voorlichting, benchmarks, historische data en reviews (ook na 2 jaar gebruik) naast een goed ingericht recycling-omgeving en wetgeving hieromtrent.

Onze accu's in telefoons en laptops voldoen niet meer aan onze eisen, meestal binnen 2 a 3 jaar. Men wil oude accu's van laptops in Afrika gaan gebruiken voor led-verlichting. Prima, mits het geen excuus is om het afval daar te dumpen natuurlijk. Verplicht electronica-bedrijven om hieraan mee te denken/werken.
Reputatie 2
Badge +5
Het onderwerp repareerbaarheid en levensduur van apparaten leeft, dat is duidelijk. Wij zijn dan ook aan het bekijken bij welke onderzoeken we hier meer aandacht aan kunnen besteden en hoe we dat het beste kunnen doen. In de extra informatiepagina's van dossiers van verschillende producten staan tips voor het gebruik en onderhoud zodat je zo lang mogelijk plezier kunt hebben van je apparaat. Zijn er kleine problemen die je zelf kunt oplossen dan hebben we daar ook tips voor. Komend jaar zullen we die informatie gaan uitbreiden.
Mobiele telefoons van SAMSUNG worden via software updates onbruikbaar volgens verkoper.

Van de week een eerste mobieltje gekocht voor mijn dochter vann 11 na het doen van de CITO toets. Inmiddels wat ervaring met toestellen van de rest van de familiie en de discussie in dit topic was mijn animo voor een SAMSUNG mobiel niet meer zo groot. De verkoper van een gerenommeerde telefoonprovider -winkel gaf zelf aan dat SAMSUNG de toestellen via updates van software onbuikbaar maakt. Hij had zelf het updaten van sotware uitgeschakeld om die reden. Blijkbaar een bekend fenomeen. Volgens hem zouden meer merken zo werken omdat het ze anders zo vergaat als Nokia.

Overigens hebben beide zonen nu weer een Nokia in gebruik, een hele oude en een eenvoudige nieuwe nadat hun SAMSUNG en Oneplus one de geest hebben gegeven. Ook mijn vrouw klaagt na over het traag worden van het 1 jaar oude SAMSUNG..

Motorola zou op het toestel geen software meeleveren van de fabrikant waardoor dat vrij zou moeten zijn van ongewenste updates. Dat merk was bij de drie telefoonwinkels in de stad niet te krijgen, alleen bij de mediagigant. Het is overigens een LG geworden omdat die simpelweg mooier was.

Het lijkt me een uitvoerbare test om de veroudering via software updates te testen. Volgens de verkoper in de telefoonwinkel zouder er bugs dus bewuste fouten in de software zitten om de telefoons trager te maken. Kan er geen wettelijk verbod op komen? Steeds meer apparaten hangen aan het internet of moeten worden geupdated met software. Het is een klein kunstje om via software het apparaat geleidelijk onklaar te maken.

De verkoper van een gerenommeerde telefoonprovider -winkel gaf zelf aan dat SAMSUNG de toestellen via updates van software onbuikbaar maakt. Hij had zelf het updaten van sotware uitgeschakeld om die reden. Blijkbaar een bekend fenomeen. Volgens hem zouden meer merken zo werken omdat het ze anders zo vergaat als Nokia.

Ik zou graag te weten willen komen waar deze verkoper van een gerenommeerd bedrijf zijn informatie hierin weg haalt. Ten eerste is de basis van het argument al niet correct. Tot nu toe zijn bijna alle Samsung toestel geleverd met Android van GOOGLE, dus als iemand het onschadelijk zou maken, is het Google en niet Samsung.

Wellicht dat deze meneer bedoelde op het feit dat op een gegeven moment de Android ondersteuning op een toestel vervalt, puur om de reden dat zo'n telefoon niet de rekenkracht heeft voor nieuwere versies. Een telefoon is net een computer, alleen door de beperktere kracht verouderd deze vele malen sneller en afhankelijk van hoe je hem gebruikt, kan dat een issue zijn. Dit is ook een reden waarom een telefoon na 1 jaar "langzamer" lijkt te worden, hij moet wellicht opgechoond worden, net als een computer.

Door uw opmerking over Motorola, denk ik toch dat er ergens iets scheef is gecommuniceerd. Motorola is de fabrikant, het software system is (vaak) Android van Google. Vele fabrikanten leggen een eigen laagje verf over de Android programmering heen, maar Motorola (en soms ook Samsung of LG) produceren soms toestellen waarbij dit laagje niet gebruikt wordt. Dan spreekt men bijvoorbeeld over een "kale" Android-variant. Afhankelijk van hoe u de telefoon gebruikt (pre-paid, abonnement/lease waarbij u het toestel 'krijgt' of sim-only) kan de provider ook nog een duit in het zakje doen wat betreft updates. Heeft u een Vodafone abonnement met toestel, dan bepaalt Vodafone wanneer zij een nieuwe Android update "pushen" en niet Samsung en al helemaal niet Google.
Hallo. In de categorie: 😠 Ergernissen. Ik kocht december 2011 een homecinema set. Panasonic. Tegelijk met een nieuwe Panasonic televisie.

Ik heb niet een hele brede beurs en was heel blij met mijn aankoop.

Bijna drie jaar later, op het randje 2014/2015 doet de bluerayspeler helemaal niets meer!

Is nooit leuk, maar gezien de leeftijd (en het merk vertrouwen) teleurstellend. Naar de Expert winkel gebracht waar de apparatuur gekocht was.

Waar ik tot dan toe al mijn elektronische apparatuur kocht....

Zij konden niets doen, het moet sowieso opgestuurd naar de fabriek voor een diagnose om, eventueel te laten maken.

Nu komt de clou: Ik had op internet al wat aardige bluerayspelers gezien Á 100/200. euro.

NEE!!! die passen niet op de geluidsboxen van de home cinema set.

Dus ik heb prima geluidsboxen, prima televisie. maar geen bluerayspeler!

Óf ik laat hem maken (heb ik gedaan, 135.- euro) Óf ik moet een heel nieuw setje kopen! (De expert medewerker vond deze trouwens al "oud".)

Conclusie!? : Drie jaar in verhouding met het bedrag is niet oud! En dat iedereen (ik!) het maar normaal moet vinden dat vervanging vaak de enige optie is. Belachelijk!!! 👎
Zelf hebben wij ook een recente situatie gehad met onze AEG wasdroger. Terwijl de vorige AEG wasdroger het vele jaren heeft volghouden begaf de printplaat het net na het einde van de garantieperiode. De tussenoplossing die werd geboden was dat de printplaat kosteloos werd vervangen en alleen voorrijkosten en arbeidsloon werd gerekend. Hiermee zijn wij acoord gegaan. Overigens onze wasmachine (ook AEG) loopt ondertussen al 10 jaar probleemloos. Ik krijg toch het gevoel dat de levensduur van apparten in zijn algemeenheid aan het teruglopen is. Het maakt daarbij niet uit of het een afwasmachine,droger, stofzuiger enz is. Of dit het gevolg is van het gebruik van steeds meer electronica kan ik niet beoordelen..
Reputatie 1
Badge
Las een eerder bericht over home-cinema sets die er voortijdig mee ophouden. Heb nu een Sony home-cinema DVD set gehad die er na iets meer dan twee jaar mee ophield om discs te accepteren. Jammer maar helaas net buiten de garantie. Nieuwe home-cinema BluRay set gekocht omdat Bluray discs een betere kijk- en luisterervaring bieden. Na anderhalf jaar accepteerde de speler al geen blurays meer. Via keurige bemiddeling van Wehkamp onder garantie opgestuurd naar de reparateur en in afwachting van die reparatie intussen een andere home-cinema bluray set aangeschaft van Panasonic. Onze ervaring met dat merk was altijd dat het heel lang mee ging en ik was eigenlijk wel klaar met Sony.

Deze Panasonic set hield er echter na een half jaar al mee op! Ook naar de reparatiedienst gestuurd en weken later teruggekregen met een nieuwe laser. Intussen had ik de Sony al weer thuis gekregen (ook met een nieuwe laser) en deze deed het weer helemaal goed. Ik besloot de Sony weer in te zetten en de Panasonic, als deze weer retour was gekomen, te bewaren als achtervang.

Onlangs, nu buiten de garantieperiode, begon de Sony speler weer te haperen (leest geen disc). Omdat er toch geen garantie meer op zat besloot ik het apparaat te openen en zelf te kijken wat er aan de hand was. Zelf het lensje van de laser voorzichtig schoongemaakt en alles weer in elkaar gezet. De speler doet het nu alweer een tijdje. Gaat ie weer stuk dan heb ik de Panasonic op zolder klaar staan als vervanging.

Het gaat hier om relatief eenvoudige setjes van rond de 200/280 euro maar ik vind het wel bizar dat ze er zo snel mee ophouden (en dat het een enorm werk is om zelf een lensje te reinigen). Andere apparatuur (hi-fi (ook de cd-spelers, eentje komt uit 1989), tv's, witgoed, computers) gaan bij ons altijd lang mee, we zijn redelijk voorzichtige gebruikers denk ik.
Reputatie 1
Badge
Nog even een reactie op wasmachines, drogers en koelkasten die niet lang meegaan. Gezien de snelle ontwikkelingen op de witgoed markt is het misschien helemaal niet zo raar dat machines na een jaar of vijf/zeven vervangen moeten worden. Sommige mensen zijn er trots op dat hun wasmachine (of droger of koelkast) het al meer dan vijftien jaar uithoudt. Intussen hebben ze dan wel apparatuur in huis die enorm veel meer stroom (en water) gebruiken dan de nieuwste machines. Een Miele wasmachine van 1300 euro vervangen na vijf jaar is een dure grap. Is het echter een Bosch van 500 euro dan klinkt het alweer anders. Wij kopen alleen nog maar de middenmoot op dat gebied (Bosch, Siemens et cetera) zodat de schade na vijf tot zeven jaar gebruik relatief meevalt. Vooral omdat een nieuw apparaat qua gebruikskosten vaak weer veel goedkoper is. Ook voor het milieu is het veel beter mits het oude apparaat wel zoveel mogelijk recyclebaar is!