Consumentenbond.nl

Gaan apparaten bewust gepland te snel kapot?

Toon eerste bericht
Het topic is gesloten voor reacties

62 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Het is mij inmiddels (door consumentenprogramma's op de Duitse tv) wel duidelijk geworden, dat door gebruik van betere (en duurdere) onderdelen de levensduur van apparaten verlengd kan worden en dat dit uiteraard ook bekend is bij de fabrikant. Ik moet toch steeds weer denken aan het "goedkoop is duurkoop" principe. Duur biedt weliswaar geen garantie voor een lang leven, maar goedkoop met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel voor een korter.

Bij de Test inbouwvaatwassers van de CB valt mij op, dat de verwachte gebruiksduur niet is vermeld. Wel wordt een kostenindicatie over 8 jaar (van het hoofdwasprogramma) vermeld, maar of het betreffende apparaat het ook 8 jaar volhoudt is niet duidelijk. Dat geldt ook voor de Test televisies 40-43 inch (in de laatste Consumentengids).

Tenslotte ben ik ook warm voorstander van het beoordelen op milieubelasting van alle spullen die wij menen nodig te hebben. De kleine bijdrage van MilieuCentraal aan de laatste vaatwassertest is een goed teken, maar op dit gebied zou veel en veel meer informatie moeten komen. Zo vroeg ik me direct af waar het mineraal zeoliet "dat vocht absorbeert en warmte afgeeft" vandaan komt. Toch hopelijk niet uit een Afrikaans land dat geen middelen heeft om zich tegen uitbuiting te verdedigen en daarom zijn grondstoffen uitverkoopt om de ergste armoede te bestrijden.
Reputatie 2
Badge +3
Ik volg deze topic al tijden met grote belangstelling. Het geeft heel duidelijk de dilemma’s en vraagstukken aan.

Zo zie ik kwesties voorbij komen over levensduur, duurzaamheid, garantieperiode, eerder kapot dan verwacht, relatie met prijs/kwaliteit van het product, geplande veroudering, onderdelen, service vanuit de fabrikant, (zelf) repareren of vervangen, enzovoorts.. Volgens mij hangt het allemaal met elkaar samen en is er helaas niet zomaar één eenduidige oplossing.

Als je al die gerelateerde kwesties in acht neemt, waar ligt dan wat u betreft met name het grootste ‘pijnpunt’?

Op dit moment zijn we bezig om de topics te concretiseren voor stofzuigers. Een geschikt product om als voorbeeld te nemen. Bovendien zijn, zoals dhr van Rheenen benoemt, voor stofzuigers energie-eisen gesteld door Europa met de introductie van een energielabel in 2014. In 2017 zullen deze eisen nog strenger worden en zullen er ook levensduur-eisen worden gesteld. Hier zijn wij dan ook bij betrokken.

Kritiek: Is niet ÓÓk de CB-consument zÈlf het probleem om niet CB-geteste stofzuigers vanwegen een verleidelijke actie-prijs te kopen en daarmee inferieure stofzuigers op de markt toch een (kort) leven gunt? Stofzuigers moesten daarbij echter ook op hun uithoudingsvermogen getest worden.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Nov 17, 2016.

Dit klopt volledig, dat heet dan ook de marktwerking. Stel nu dat aan alle minimale eisen voldaan wordt en de goedkoopste stofzuiger dan €200,- kost? Want die lage prijzen komen uiteraard ergens vandaan (wederom vraag en aanbod; marktwerking) en dat is een mindere kwaliteit, nagenoeg geen ondersteuning qua onderdelen (soms zelfs al bijna geen stofzakken).

Stel nu dat door deze eisen de goedkoopste wasautomaat €1000,- kost? Dan moet onze minder bedeelde medemens maar gaan lenen voor zo'n apparaat? Of zullen er tegen die tijd ook gewoon wasautomaten zijn van €300,- waarbij de garantie voor 2 jaar gebruiksduur blijft bestaan? Ik denk het laatste, wederom vanwege de marktwerking. Er is vraag naar een dergelijk product, dus zal het product ook gewoon blijven bestaan.
Reputatie 5
Badge +1

Verwijderd

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Mrt 1, 2015.
De kostprijs is alles bepalend. Als je als fabrikant geen product hebt dat prijs concurrerend is en bovendien naast de BTW de verkoper een aantrekkelijke marge kan bieden wordt je uit de markt geconcurreerd. Fabrikanten doen uitgebreide levensduur testen en zoeken de grens op om de kostprijs zo laag mogelijk te krijgen.Producten service vriendelijke maken, reserve onderdelen leveren, service instructies maken en een service organisatie opzetten kost veel geld. Je hebt opgeleide technici nodig die bovendien ook nog nageschoold moeten worden. Veel service organisaties zijn de afgelopen 30 jaar verdwenen omdat het niet lonend is, de consument er weinig gebruik van maakt en eerder een nieuw product koopt.Ik zie niet hoe dat kan veranderen.
Reputatie 5
Badge +1
Ik zie alleen een tegenovergestelde beweging; steeds meer vakhandel verdwijnt en Internet winkels komen op. Zelfs fietsenwinkels, traditioneel toch een product dat goed te repareren is, hebben er last van.Dat los je niet op met vrijwilligers.
Reputatie 5
Badge +6

Het onderwerp repareerbaarheid en levensduur van apparaten leeft, dat is duidelijk. Wij zijn dan ook aan het bekijken bij welke onderzoeken we hier meer aandacht aan kunnen besteden en hoe we dat het beste kunnen doen. In de extra informatiepagina's van dossiers van verschillende producten staan tips voor het gebruik en onderhoud zodat je zo lang mogelijk plezier kunt hebben van je apparaat. Zijn er kleine problemen die je zelf kunt oplossen dan hebben we daar ook tips voor. Komend jaar zullen we die informatie gaan uitbreiden.

Geplaatst door Lauri ten Grotenhuis op Mrt 31, 2015.
Wat is hier de status van? Iemand sprak me aan op de slechte repareerbaarheid van veel nieuwe apparaten, en vroeg zich af of de Consumentenbond dat mee kon nemen als 'score-criterium' bij tests. Ik vond behalve dit bericht op dit forum ook Foodlog.nl en ben benieuwd wat de inzichten zijn. Is dit (b.v.) te lastig om mee te nemen in tests?
Reputatie 5
Badge +6

Voor een niet-CB-lid is de informatie op het internet van de Consumentenbond over een apparaat, zoals een stofzuiger, actueel in het volgende bericht samengevat: Hoe wij testen

Ik zie daar geen info over/aandacht voor repareerbaarheid, of las ik er over heen?

Ik kan me echter niet voorstellen, dat niet repareerbare onderdelen, bij voorbeeld omdat ze verlijmd zijn, NIET tot aftrek bij het eindoordeel leiden. Uit mijn hoofd heb ik bij de Stiftung Warentest wel eens 10% puntaftrek gezien. Geplaatst door H.G. van Rheenen op Dec 30, 2016.

Dit zou dus betekenen dat een erkend monteur alle geteste apparaten ook daadwerkelijk open moet gaan schroeven om te kijken hoe reparabel ze zijn? Dat dit gaat gebeuren lijkt mij erg onwaarschijnlijk, al dan niet onhaalbaar.

Vergeet voor het gemak ook niet dat een goed opgeleide monteur met gemak € 60,- of meer per uur kan kosten. Die ga je dus niet laten werken aan je printertje van € 59,95 en ook al niet aan je LED TVtje van € 200,- (als daar überhaupt al iets aan te repareren is...)

Ik vrees, net als dhr. Jan H., dat deze topic nog lang voort zal kunnen leven.
Reputatie 2
Badge +3
Dit topic is goed bruikbaar voor onderzoeken naar repareerbaarheid en levensduurissues. Zoals eerder aangegeven zijn wij achter de schermen zeker druk bezig met dergelijke onderwerpen. U kunt wellicht begrijpen dat tests, analyse en publicatie zo hun tijd nodig hebben. In ieder geval staat hierover binnenkort informatie bij de stofzuigers.
Reputatie 2
Badge +3
Vandaag is een artikel over de test naar repareerbaarheid en levensduur van stofzuigers in de Consumentengids en op onze website verschenen.

Naar aanleiding hiervan zijn ook een aantal informatiepagina's gemaakt over onderhoud, problemen oplossen en repareren.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Reputatie 2
Badge +3
En laten we tips over het (zelf) repareren van apparaten hier met elkaar delen! 🙂