Consumentenbond.nl

Galaxy S6, krassen op het scherm?

• 26 mei 2015
  • 4 reacties
  • 422 Bekeken

Ik heb recent een upgrade gemaakt van Galaxy S4 naar S6 (gewoon, niet edge). De manier waarop ik de nieuwe telefoon gebruik is niet anders dan de oude. Toch zitten er nu, na een maand in mijn broekzak, allemaal krassen op het scherm.

Ik heb hierover contact gehad met de verkoper, belsimpel.nl, die zegt dat ik een scherm protector had moeten gebruiken en dat dit mijn verantwoordelijkheid is. Zelf vind ik dat het toestel niet aan de verwachtingen voldoet. Mijn verwachting was dat het toestel, een nieuwere versie uit dezelfde serie, beter zou zijn dan de oudere (of anders tenminste even goed). De oude heeft in 2-3 jaar broekzak nooit zulke krassen opgelopen.

Iemand hier met dezelfde ervaringen, of suggesties? Ik vind dat de verkoper mij een nieuw apparaat moet toesturen, maar krijg dit niet klaargespeeld.

4 reacties

Ik ga er van uit dat het toestel krasvrij geleverd is? Dan is het daarna je eigen verantwoordelijkheid om het toestel netjes te houden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje je hoeft maar een keer een sleutel of een muntje in je broekzak te hebben dan bekrast het scherm al, ik spreek uit ervaring.

Je kunt de verkoper hier niet verantwoordelijk voor houden vind ik.
Volgens mij bestaan er normen waarmee de krasbestendigheid wordt beoordeeld.

De gebruiker is natuurlijk verantwoordelijk voor normaal gebruik, maar gelet het veelzijdige en dagelijkse gebruik van deze apparaten vind ik dat er best (hoge) eisen aan de krasbestendigheid mag worden gesteld. Als door middel van een test de norm is behaald, is beschadiging naar mijn mening voor rekening van de gebruiker. Beschermfolie vind ik overigens vaak ondingen. Het verminderd de leesbaarheid van het scherm en is soms lastig goed aan te brengen. Overigens heb ik nog een S3 die na ruim 2,5 jaar normaal gebruik nog nauwelijks een krasje vertoont. Dit terwijl ik het toestel toch dagelijks en zonder folie gebruik. Hopen dat de S7 straks ook zo goed is 😉.
@H.G. van Rheenen

Een kras op een auto lijkt me iets anders, tenzij je de auto te allen tijde op je lichaam draagt. De mogelijke veroorzakers van schade heb bij een auto vaak niet in de hand. Ik zou het eerder vergelijkbaar vinden als de leren autostoel na 4 weken al slijtageplekken begint te tonen.

@M van Waard

Blijkbaar heeft het Corning Gorilla glass 4, dat gebruikt is voor de S6, een hogere breukbestendigheid en een lagere krasbestendigheid. Als dit op enige manier met me was gecommuniceerd, had ik inderdaad zo'n (vreselijk) beschermfolie kunnen nemen.
Beetje vervelend om achteraf vast te stellen, maar inderdaad;

Na gegoogled te hebben blijkt de S6 te zijn uitgevoerd met Gorillaglass 4. Beter bestand tegen breken dan voorheen, maar niet bijzonder krasvast. Er is op dit moment al een opvolger bij Corning in ontwikkeling, bekent onder de projectnaam Phire, en die is later dit jaar beschikbaar. Dit glas combineert beide eigenschappen. Tja, er moet natuurlijk wel een reden zijn om een nieuwe telefoon te blijven kopen 😉. Op naar de S7, of interessant alternatief, dus maar. (En ervaren wat daar weer mis mee is.)

Googlen op dit onderwerp levert overigens leuke en interessante links op. Onder andere een filmpje met de Mythbusters over de ontwikkeling van glas door de eeuwen heen en de meest recente ontwikkelingen.

Overigens dank voor de bijdrage, vervelend dit te moeten ondervinden, maar prettig dat anderen hier kennis van kunnen nemen.

Reageer