Beantwoord

Garantie elektronica

• 2 February 2018
  • 12 reacties
  • 1139 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5
Volgens regels van de EU heb jij wettelijk recht op 2 jaar garantie op elektronica, Maar Apple heeft dat niet? Dus is de vraag; Heb je wel of niet wettelijk recht op 2 jaar garantie.
icon

Beste antwoord door Raoul Teeuwen 2 February 2018, 10:03

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Ha Tijs. Met wat geGoogle vind je b.v. https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie en https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa .
Reputatie 6
Badge +5
Dankuwel!

Deze week ontdekte ik da de selfie camera van mijn iPhone SE 2 het niet deed. Mijn iPhone is van juni vorig jaar. Heb ik dan (nog) garantie?

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij zit er een jaar garantie op een nieuwe iphone, maar kijk even oo de factuur of website, daar staat de waarheid

Je hebt in Nederland 'gewoon' twee jaar garantie, eigenlijk meer als je kunt bewijzen dat het probleem in het product zat en het dus geen schade van de gebruiker is 

Badge +2

In Nederland geldt geen wettelijke garantie van 2 jaar. In de rest van de EU wel. De consuwijzer zegt:

Duur van wettelijke garantie

De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen. Want dat volgt uit de wet. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.

Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat. In onze wet staat namelijk dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat is per product anders. En dat kan korter of langer zijn dan 2 jaar. Het hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Gaat uw product eerder kapot dan u mocht verwachten? En hebt u het normaal gebruikt? Dan hebt u volgens de wet recht op reparatie of vervanging.

De selfie camera van mijn iPhone SE2 van  juni vorig jaar werkt al een paar maanden niet meer. Ik heb de iPhone gekocht bij Telecombinatie hier in Driebergen. De collega’s van hen in Bilthoven hebben m’n mobiel voorzien van een nieuwe display omdat die door een val was gesneuveld. Zij zeggen dat t weigeren van de selfie camera los staat van de vervanging. Dat er bovendien geen garantie meer op de reparatie en dat door die vervanging er ook geen garantie meer zit op de iPh. Ik vind dat raar. Maar mss zie ik iets over t hoofd?

Daarmee geven ze aan, dat ze geen erkend Apple-reparatiebedrijf zijn.
Laat je de telefoon repareren door een niet gecertificeerd bedrijf vervalt de garantie.

Dan lijkt me dat het bedrijf de garantie overneemt, anders ben je aan het noodlot. Of heb je moeten tekenen dan je afstand neemt van al je rechten?
Het lijkt me een leuke case voor Stekeligheden.

De selfie camera van mijn iPhone SE2 van  juni vorig jaar werkt al een paar maanden niet meer. Ik heb de iPhone gekocht bij Telecombinatie hier in Driebergen. De collega’s van hen in Bilthoven hebben m’n mobiel voorzien van een nieuwe display omdat die door een val was gesneuveld. Zij zeggen dat t weigeren van de selfie camera los staat van de vervanging. Dat er bovendien geen garantie meer op de reparatie en dat door die vervanging er ook geen garantie meer zit op de iPh. Ik vind dat raar. Maar mss zie ik iets over t hoofd?

Beetje een ander verhaal dan of u garantie heeft op een (nieuwe) iPhone van juni vorig jaar. Vreemd ook hoe u het eerst nog vorige week ontdekte en nu werkt hij al maanden niet meer. Dit is gewoon heel lastig want vermoedelijk is uw Apple garantie nu vervallen en blijkbaar heeft uw reparateur geen zin zijn verantwoordelijkheid te nemen. Kunt niet naar de geschillencommissie?

Reputatie 7
Badge +5

Ik vind dat raar. Maar mss zie ik iets over t hoofd?

Apple heeft een heel simpel uitgangspunt: als iemand anders de iPhone open gemaakt heeft, kunnen zij natuurlijk niet meer instaan voor fabrieksfouten. Daarom is een Apple certificeerde reparatie noodzakelijk om de garantie te houden. Ik vermoed dat dat wettelijk toegestaan is, want het is al jaren de regel bij Apple. 

Daar is ook niets vreemds aan.  Dat is ook zo als je een auto hebt, die nieuw is.

De winkel had je wel vooraf er op moeten wijzen, wat de gevolgen zijn voor de garantie.
Als de telefoon ernstige schade heeft door de klap op de grond, krijg je ook van Apple te horen dat je geen garantie meer hebt.

Reageer