Consumentenbond.nl

garantie op software wel of niet

• 10 mei 2015
  • 1 reactie
  • 575 Bekeken

ik lees wel eens, en laatst meen ik zelfs bij stekeligheden van de CB-gids, dat een consument garantie zou moeten hebben op de software van een laptop/pc/tablet

ik weet niet hoe ver dit gaat , maar als ondernemer in de ict brance merk ik dat veel consumten binnen een paar dagen heel makkelijk hun windows op zijn kop kunnen zetten. het verwijderen van virussen en malware kost ons als ondernemers tijd. je mag best eens wat doen voor een consument maar het kan toch niet zo zijn dat je als verkoper verantwoordelijk bent voor het gedrag van een consumten dat deze de software om zeep helpt van zijn laptop of pc.

als er spraken is van een hardware probleem begrijp ik het, dan moet je gewoon zorgen dat alles weer netjes terug staat maar ook hier zijn grenzen in. het kan niet zo zijn dat een verkoper bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor de vervolgschade. denk hierbij aan de dat die kwijt is

hoe en wat denkt de CB hier over, waar ligt de grens ?

1 reactie

Iemand die zich meldt met een storing op zijn pc die terug te voeren valt op onoordeelkundig gebruik, en wat mij betreft valt installatie van malware daaronder kan geen beroep doen op garantie maar zal zelf de kosten van herstel moeten betalen. Coulance mag natuurlijk altijd.

Gevolgschade kunt u niet zomaar uitsluiten, maar is dit niet meer iets voor het zakelijkverkeer dan voor particulieren?

Reageer