Consumentenbond.nl

Garantievoorwaarden Garmin

• 27 juli 2014
  • 3 reacties
  • 1785 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
HELP! Ik ben in een 'conflict' verzeild geraakt met Garmin! Ik koop voor € 500,00 begin juli een spiksplinter nieuwe Garmin Edge 1000 navigatie systeem voor op de racefiets! Omdat ik een toertocht naar ItaliË ga maken is zo'n systeem ontzettend handig. Vooral ook voor het thuisfront en de volgauto. Er zit een Live tracking systeem op die jou als fietser op de voet kan volgen. Maar goed, helemaal gelukkig met het systeem begin ik hem te installeren. Bijna "plug and play". Er zit een prachtige design stuurbevestiging erbij maar ik ga voor de standaardstuurpen bevestiging. Tegen de fietsenmaker zeg ik al meteen dat ik twijfel aan de degelijkheid van dit bevestigingssysteem. "Als het fout gaat sturen we hem gewoon terug!". Zo gezegd, zo gedaan. De zaterdag erop, hij is een week oud, ga ik fietsen met de fietsclub. Er wordt stevig doorgefietst, over klinker wegen, drempels en kinderkopjes. Na een 35 kilometer wordt het systeem spontaan gelanceerd. Een collega fietser kijkt nog vreemd op. Ik fiets terug en raap het apparaat op. Het venster kapot en omkasting ook beschadigd. Waar ik bang voor was kwam dus uit.

Terug naar de winkel waar ik hem had gekocht. Deze stuurde het systeem op naar de importeur, AGU. Deze neemt vervolgens contact op met Garmin Nederland. En wat zeggen die: "Valschade is niet gedekt!". Men weigert toeschietelijk te zijn. Of ik moest een nieuwe betalen, of zij repareerden hem en ik kreeg de afrekening. De laatste keuze was hem bij hen laten liggen en laten vernietigen! Ik stond met de rug tegen de muur. Mijn fietsenmaker heeft heel veel pogingen ondernomen om Garmin te overtuigen maar niets hielp. Garmin komt vervolgens iedere keer weer met nieuwe argumenten: 1. In de tour rijden ze ook met dat systeem, er zijn geen klachten. 2. Je moet ook het design systeem gebruiken voor de bevestiging! (Ik wil dat ding niet laten uitsteken voor mijn stuur. Ik wil gewoon op mijn stuurpen hebben middels de bijgeleverde bevestigingen) 3. Er zit een bandje bij het systeem geleverd waarmee je het toestel aan je stuur kunt bevestigen. Dan kan hij niet vallen! (Staat niets van in de handleiding) 4. Doe er een elastiekje omheen om toestel en aan het stuur (!?) 5. En dat sloeg werkelijk alles: "Mijnheer moet het maar bij zijn verzekering opgegeven".

Dit slaat werkelijk alles. Ik heb nu gezegd dat ik consumentenorganisaties ga aanschrijven en via (social) media hun gedrag naar buiten zou gaan brengen. Mijn fietsenmaker is er ziek van. Hij heeft mij netjes een nieuwe navigatie gegeven. Maar voor mij is hier de kous nog niet mee af. Hij heeft nu een onkostenpost. Klopt het gedrag van Garmin betreffende valschade in garantievoorwaarden? Zo ja, dan is het voor mij de laatste keer geweest! Na 10 jaar gebruik te hebben gemaakt van dit merk. Ze hebben goed spul maar.................... De oplossing nu met de stuurbevestiging? Onder de bevestiging hebben we een dik stuk rubber geplakt waardoor het syteems nu goed vast zit in de behuizing! Bleek later door medewerkers van AGU ook te zijn gedaan omdat zij twijfel hadden met de degelijkheid van de bevestiging (Is telefonisch gemeld). Daarnaast staat er in het blad Mountainbike Plus een test van dit product en zij twijfelen openlijk aan het bevestigen! Soortgelijke uitspraken heb ik ook aangetroffen bij buitenlandse discussieforums c.q. bloggen.

Wie-o-wie kan mij melden waar ik recht op heb en wat ik nog kan doen!!

3 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Hallo Bas,

Garmin zwijgt in alle talen. Het frustrerende in deze situatie is is dat Garmin volhoudt dat het goed is. Het bevestigingssyteem. Het is David tegen Goliath.

De verkoper heeft uiteindelijk via de importeur een vervangend toestel gekregen. Maar de leverancier van dit product komt er weer mee weg. Als je niet je tanden erin zet word je gewoon ondergesneeuwd. Bij mij is het vertrouwen weg in het merk. Ze leveren goede navigatiesystemen maar op het gebied van bevestigen...... De verkoper heeft er een wrange nasmaak aan overgehouden en beraad zich op het voortzetten van de verkoop van dit merk.

Mochten jullie inderdaad testen gaan doen met fietscomputers, dan is bevestiging en garantievoorwaarden zeker een belangrijk issue om mee te nemen! Ik ben niet de enige die problemen heeft gehad, echter ik ben wel een van de weinigen die zich niet heeft laten afschepen met een paar 'nutteloze' argumenten.Dit kon ik niet alleen doen, dankzij mijn fietsenmaker (verkoper) zijn wij samen ten strijde getrokken.

Ernst-Jan

nb Ik ben net terug van een 2000 km lange fietstocht vanuit Nederland naar ItaliË. Doordat mijn fietsmaker het bevestigingsplaatje aan de onderzijde een verdikking heeft aangebracht is het toestel goed vast blijven zitten. Hebben zeer slecht wegdek gehad, veel stuiteren. Ik meen te mogen constateren dat een kleine aanpassing aan het bevestigingsmodel voldoende is om een betrouwbaar systeem te kunnen aanbieden. Designbevestiging is mooi maar ik wil gewoon op mijn stuurpen hem ook kunnen bevestigen middels bijgeleverde systeem.
Badge +2
Beste E. van Loenen,

Als de valschade het gevolg is van een fout in het product, kan Garmin niet zeggen dat ze daar niet verantwoordelijk voor zijn. Juridisch gezien heb je als klant alleen niet veel te beginnen tegen de fabrikant, omdat je de overeenkomst hebt gesloten met de verkoper. Die is verantwoordelijk om het probleem op te lossen. Dat heeft de fietsenmaker in dit geval keurig gedaan! We horen wel vaker dat kleinere verkopers in zulke gevallen "klem" komen te zitten tussen de consument en een weigerachtige fabrikant / importeur.

Zoals ik het lees, is het probleem financieel (en juridisch) gezien opgelost (ook voor de fietsenmaker) en gaat het nu vooral nog om de manier waarop Garmin met zijn klanten omgaat? Heeft Garmin inmiddels al geantwoord?

Ik geeft dit verhaal in elk geval door aan onze onderzoekers. Als we fietscomputers onderzoeken, komt het vast van pas.

Bas
Reputatie 1
Badge +1
Update op mijn bericht.

Garmin geeft nog steeds niet thuis. Mijn verkooppunt heeft mij een nieuw model gegeven en is zelf ten strijde getrokken. Importeur AGU heeft nu uit coulance hem een nieuw toestel toegestuurd. Echter de 'rekening van Garmin' blijft staan. Ook AGU geeft toe dat het argument om het meegeleverde bandje als extra stuurbevestiging te gebruiken totale onzin is. Het bijgeleverde bandje is een polsbandje en GEEN stuurbandje. Nergens in de beschrijving van het toestel staat dat het een stuurbestingsbandje is! Ik heb ondertussen van meerdere wielrenners gesproken die, weliswaar met andere modelen, ook problemen hebben gehad met het losschieten van navigatiesystemen van het stuur.

Reageer