Consumentenbond.nl

Gebeld door onbekend nummer

• 14 oktober 2019
  • 9 reacties
  • 626 Bekeken

Badge

Ben vandaag 2x gebeld met een mij onbekend en een raar nummer  222 31 38 23 68, ook weer zo een die 2x overgaat en dan stopt. Heb NIET teruggebeld, maar mijn vraag is gaat dit telefoonterreur emt onndoge hoge kosten nog steeds door. En zijn er meer ensen die dit ervaren.

9 reacties

Reputatie 6
Badge +5

+222 is Mauritanië
Ik vermoed dat ze je proberen te verleiden terug te bellen.
Dan gaat het geld kosten.

Reputatie 7
Badge +6

Ja hoor . Is een bekend iets en kennelijk weinig tegen te doen . Vermoedelijk doordat er nog steeds genoeg mensen intrappen waardoor het lucratief blijft voor het gespuis…. 

Reputatie 6
Badge +4

ook gehad afgelopen zondag. 

Reputatie 1
Badge

Ik word ook regelmatig gebeld. Ik heb een telefoon zonder display dus ik weet nooit wie het is.

Zo'n oude T65 met een echte bel.

Reputatie 7
Badge +6

Vandaag ook hetzelfde op m'n mobiel. Gaat 2x over en dan stopt het. 

Om 16:13u 222 3511 5370

Om 17:47u 233 3900 5053

Reputatie 6
Badge +5

Voor de vaste lijn, heb ik Mauritanië in en uitgaand nu geblokeert.
Handig zo'n telefoon met meer toeters en bellen. :wink:

Ik werd hier al voor gewaarschuwd door mijn mobiele provider.  Ze noemen dit verschijnsel Wangiri-fraude.

Dit dus:

Als je het slachtoffer bent van een poging tot wangiri-fraude word je vanaf een onbekend, buitenlands nummer gebeld. Na een enkele keer overgaan wordt er aan de andere kant weer opgehangen. De fraudeurs hopen dat je het nummer terugbelt en proberen je vervolgens zo lang mogelijk aan de lijn te houden. Dit doen ze door je bijvoorbeeld een bandje van een beltoon, een ingesprekstoon of helemaal niets te laten horen. Zonder dat je het weet, bel je dan naar een duur betaalnummer en loopt je telefoonrekening snel op.

Badge +8

Klopt helemaal wat @Kattenkop schrijft. Op deze pagina van onze website kun je hier meer over lezen.

Badge

Ook ik werd deze week een paar keer gebeld, uiteraard heb ik niet opgenomen , ze bellen met verschillende nummers en die heb ik dan ook steeds in mijn telefoon geblokkeerd. Ik begrijp niet dat hier niets tegen te doen is. Het is fraude maar er wordt door de providers volgens mij niets aan gedaan om hier een einde aan te maken. Uiteraard heb je zelf verantwoordelijkheden maar ouderen en mensen die niet zo digitaal onderlegd zijn zullen hier ongetwijfeld veel nadeel van ondervinden. 

Reageer