Consumentenbond.nl

Geblokkeerde poort 445 door KPN

• 20 november 2020
  • 5 reacties
  • 188 Bekeken

Om thuis online op het boekhoudpakket van mijn werkgever te werken zou ik uitgaand via poort 445 aan informatie moeten kunnen. Echter de KPN blokkeert poort 445 voor zowel alle in- als uitgaande communicatie. Wie kan mij helpen hoe dit op te lossen? OF: welke internetprovider blokkeert deze poort 445 niet, zodat ik kan omschakelen naar een andere internetprovider?

5 reacties

Thuiswerken doe je normaal via de VPN van je werkgever.
Dan heb je geen last van de blokkade.

Ik denk eerder dat jouw router, die poort dicht houdt.
Open zetten zonder beveiliging en kennis van zaken is onverstandig.
Vraag iemand van systeembeheer op jouw werk, dit op te lossen.

Poort 445 hoort ook geblokkeerd te zijn en dat doen alle providers direct dus niet op de router. Bij XS4ALL kunt u hem eventueel wel open krijgen maar dan ga je naar iets dat ze beveiligingsniveau 0 noemen en dat is gewoon niet voor u. Uw werkgever moet een betere oplossing verzinnen.

Ik heb het nagezien, klopt KPN blokkeert ook nog eens.

Dat je het aan en uit kunt zetten, is een stukje luxe van XS4ALL
Het is de vraag, hoe lang dit blijft.

Maar ik denk, als je de juiste medewerker bij KPN aan de lijn hebt.
Ze het het gevoel hebben, dat je er verstand van hebt.
Ze dan het poortje voor je open kunnen zetten.

Even wat extra informatie: Poort 445 is voor Microsoft Netwerk map toegang (in technische taal SMB shares) dat hoort inderdaad helemaal niet over het internet te gaan, omdat je op die manier direct bestanden kan benaderen op de fileserver van je werkgever (denk virussen ransomware en wat dies meer zij).

Dus hoe jou werkgever dat op die manier heeft kunnen/willen configureren is een raadsel en een groot beveiligings-gevaar. Gewoon niet doen. De oplossing is dus contact opnemen met de IT afdeling en hen vertellen dat er iets niet goed gaat.

(En wat @Wortelstamper  zegt: dit soort acties doe je normaliter via een VPN dienst, waarbij je éérst op de VPN inlogt bij je werkgever, en dán eventueel wel bij je bestanden kan.

Dank allen voor de informatie. Ik zal het met mijn werkgever op moeten nemen denk ik. Ik dacht het te omzeilen door een andere internetprovider te zoeken.

Reageer