Consumentenbond.nl

‘Gebruik de nachtmodus op je apparaat, dan slaap je beter’ – Waar of niet waar?


Reputatie 2
Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 47 reacties
Val jij moeilijk in slaap? Veel Nederlanders hebben er last van. Even appen, Facebook checken of iets lezen op je e-reader in de late uurtjes helpt bepaald niet mee.
Het blauwe licht van je beeldscherm vermindert de aanmaak van melatonine, het stofje dat je slaperig maakt.
Maar daar hebben de fabrikanten iets op gevonden: de nachtmodus. Verander het licht op je smartphone in een warme rode tint en klaar ben je. Maar helpt dat echt om beter in slaap te vallen?

Lees hier meer over de nachtmodus op je smartphone.

Lees hier meer over de nachtmodus op een reader.

*Poll resultaten zichtbaar na stemmen*

Gebruik de nachtmodus op je apparaat dan slaap je beter - Waar of niet waar?


9 reacties

Veel beter is om ´s nachts de vliegtuigmodus aan te zetten.
Dat reduceert de straling in de slaapkamer vele malen beter dan de nachtmodus.
Goed om te weten maar dan kan je toch je telefoon meteen ergens anders laten liggen dan in de slaapkamer ´s nachts? Zo doe ik dat meestal 😉
Er zijn ook apps welke in de vliegtuigmodus gebruikt kunnen worden als dit nodig is!
Zonder radiostraling en updates van apps.
Reputatie 3
Badge +3
Svp dit ook even lezen voor een vollediger beeld van slaapstoornissen door straling van mobiele telefonie. Dat het blauwe licht van je scherm slaapstoornissen veroorzaakt, is nl. slechts een deel van het verhaal. Slaapverstoring is overigens een toenemend verschijnsel, zoals blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting:

https://tweakers.net/nieuws/51400/straling-van-mobiele-telefoon-beinvloedt-nachtrust-negatief.html

https://www.bluekachina.nl/slapeloosheid-straling-als-oorzaak/

https://www.mmv.nl/nieuws/geen-slaaptekort-en-toch-slecht-slapen
Ik stel altijd de vliegtuigmodus in voor ik ga slapen. Dat kan alleen niet wanneer je per se telefonisch bereikbaar zou moeten zijn, omdat er geen telefoon, bericht, Whatsapp etc doorkomt in de vliegtuigstand.
Reputatie 6
Badge +6
@MSM @W.P Van harte welkom op de Community!

Zelf probeer een aantal van jullie tips te combineren. Direct voor het slapen zo min mogelijk met m'n mobiel/tablet bezig zijn (hoewel dit niet altijd lukt 😖 ). Als ik toch bezig ben, dan zet ik de 'night-modus' vaak aan. Dit voelt iets rustiger aan m'n ogen. Direct voor het slapen gaan leg ik mijn mobiel verder weg. Het voordeel is dat ik dan niet in de verleiding raak om 'eventjes' mijn mobiel te pakken. Verder is een bijkomstig voordeel dat s'ochtends -als de wekker gaat op m'n mobiel- ik daadwerkelijk mijn bed uit moet komen om de wekker uit te zetten. Snoozen is dus geen optie 😉.
Reputatie 7
Ik geloof niet in de gevaren van wifi straling en ik heb best twijfels of zo'n blauwfilter nou wat doet maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt mijn telefoon op mijn nachtkastje te leggen. Dat lijkt mij nou de manier om je nachtrust om zeep te helpen.
Reputatie 3
Badge +3
Er is een heel eenvoudige manier om er achter te komen of WiFi-straling je nachtrust verstoort. Leg je telefoon op je nachtkastje, extra WiFi-versterker in je slaapkamer, en kijk hoe goed/slecht je slaapt. Doe het een paar nachten zo. Daarna leg je je telefoon weg, zet de WiFi helemaal uit, en probeer of je dan beter slaapt. Wie durft deze simpele test aan?

10 schokkende feiten over gebruik van Wi-Fi

Wifi is handig, maar heel veel mensen twijfelen aan de veiligheid van deze onzichtbare stralingen, die door alles heen gaan. Sinds de invoering van Wifi in 1997 hebben onderzoekers tientallen studies uitgevoerd om deze techniek beter te leren kennen.

Uit deze onderzoeken zijn de resultaten duidelijk: Wifi kan een negatieve invloed hebben op de algehele gezondheid en de gezondheid van de hersenen, en dan vooral bij kinderen.

Misschien is wel het meest schokkend, dat deze informatie niet nieuw is, maar zelfs al een hele tijd bekend is. In 2008 is namelijk in het gerenommeerde tijdschrift Scientific American al het artikel “Mind Control door Cell Phone” gepubliceerd, waarin het gevaar van Wifi voor het menselijk brein werd uitgelegd.

Uitkomst nr. 1: #1 Wifi draagt bij aan de ontwikkeling van slapeloosheid
De deelnemers werden blootgesteld aan de elektromagnetische signalen van echte telefoons of ze hadden helemaal geen signaal, omdat er gebruik gemaakt werd van nep telefoons. Die personen, die blootgesteld werden aan de elektromagnetische straling hadden niet alleen significant meer problemen om in slaap te vallen, maar er werden ook veranderingen in de hersengolfpatronen waargenomen.

Zie verder:
http://www.wellnessbusiness.nu/10-schokkende-feiten-de-gezondheidsgevaren-van-wi-fi/
Reputatie 3
Badge +3
Normale wifi-routers voor draadloos internet zenden 24 uur per dag gepulste straling uit. Als we het geluid hiervan zouden kunnen horen zou het klinken als iemand die non-stop met een mitrailleur aan het schieten is: takketakketakketak . Je kunt het horen in deze video. Hoewel wij het niet kunnen horen, nemen ons zenuwstelsel en lichaam deze prikkels wel waar. Luister:

https://www.youtube.com/watch?v=QKeSGmp4F4c

Het is bevorderlijk voor de nachtrust en gezondheid van kinderen om draadloos internet (wifi) s’nachts uit te zetten. Dit is namelijk het moment dat het lichaam in de ‘regeneratiestand’ staat en het meest ontvankelijk is voor de effecten van straling.

Bron:
http://www.kinderenenstraling.nl/bewust-omgaan-met-straling-wat-kan-ik-doen/straling-verminderen/draadloos-internet/

De beste tip komt van Mien en Henk, zie afbeelding:

Reageer