Consumentenbond.nl

Gebruik jij vaak Wifi onderweg?

• 10 juli 2019
  • 15 reacties
  • 6133 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Als je onderweg bent en bijvoorbeeld liever niet te veel data uit je bundel wilt verbruiken, kan een openbare wifi-hotspot handig zijn. Op steeds meer plekken zoals horeca, treinstations en in veel openbare gebouwen kun je (gratis) wifi gebruiken. Zo'n gratis wifipunt is handig, maar helaas is het gebruik ervan niet helemaal zonder risico's. Omdat we veel vragen kregen over de veiligheid van deze wifinetwerken, hebben we de meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Gebruik jij vaak openbare wifi-hotspots en wat zijn jouw ervaringen hiermee?

15 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik vind het een verslaving , die mensen die ieder moment dat ze wakker zijn , bereikbaar willen zijn en op internet willen kunnen . Sommigen misschien s'nachts ook nog wel . Daarom heb en hou ik een goedkope telefoon waarop ik alleen de belfunctie en SMS gebruik . Ook deze staat alleen aan als ik dat nodig vind en dat is meer niet dan wel. Voor internet vind ik de laptop meer dan voldoende en die staat ook niet de hele dag aan. Zal wel commentaar op komen dat ik niet met mijn tijd meega. Ik vind dat een gezondere manier van leven dan wat ik massaal om me heen zie. Dus nee . Buiten de deur gebruik ik geen Wifi .
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb nooit een abonnement gehad, alleen prepaid. Het bevalt me uitstekend, gemiddeld over 10 jaar gemeten €4,35 per maand plus toestel. Ik kan altijd gebeld worden of sms ontvangen. In Frankrijk kregen de grote supermarkten de laatste jaren ook allemaal wifi naast McDonalds. Als het dringend is ga ik altijd daar naar toe. In vakantie-oorden en langs de grote doorgaande wegen zie ik wel wat meer kans op een hacker. Maar als ik daar niet ben besteed ik er amper aandacht aan. Behalve dat ik de beveiligingen op m'n toestel actief heb.

De tijd dat ik vroeger de krant las doe ik nu met de smartphone. Als ik vroeger b.v. een nieuwe band nodig had dan moest je bellen of rijden naar bedrijven voor informatie en prijzen. Die tijd besteed ik nu aan surfen op internet met de smartphone om de beste keus te vinden. Vroeger kon je alleen met vrienden praten als je ze belde of er naar toe ging. Nu kan je veel meer praten via social media. Dat vergroot toch je sociale vaardigheid en het dagelijks meedoen met wat er in de maatschappij gebeurt.
Reputatie 7
Badge +6
Smartphone heeft zeker onderweg ook voordelen . Dat zal ik nooit ontkennen . Als die voordelen de doorslag gaan geven doe ik het wel . Hopelijk wordt ik dan niet zo , dat ik op een verjaardag of andere gelegenheid meer met mijn smartphone bezig ben dan met het gezelschap waarin ik me bevind..........
Ik gebruik het regelmatig, als ik boodschappen doe of op een terras of op sportverenigingen en zeker in het buitenland grijp ik de kans m'n bundel te sparen. Werkt over het algemeen prima maar ik gebruik het niet om mee te bankieren.
Reputatie 6
Badge +4
openbare wifi netwerken zijn best bruikbaar als je maar niet allerlei zaken accepteert die in popups voorbij komen, dat is het risico.
Ik gebruik altijd 4G buiten de deur. Thuis wel WiFi, maar op een andere plek liever niet. Je hebt totaal geen idee wat er achter zit, ik ga er van uit dat ik data lek als ik WiFi buiten de deur gebruik. En als je geen filmpjes bekijkt of andere data verslindende zaken is dat ook prima te doen, ook met een beperkte bundel. Maar WiFi buiten een bekende omgeving zal ik nooit doen. En ik kan toe met een bundel van 500 MB dus dat kost ook niet de hoofdprijs.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb altijd VPN in mijn standaard webbrowser Opera aan staan, maar als ik bij wifi van McDonalds en Carrefour ben in Frankrijk kan ik alleen connecten als ik VPN even uit zet. Je krijgt dan altijd eerst een schermpje dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Dat schermpje komt dan niet als VPN aan staat. Ben benieuwd of mensen dit elders ook meemaken.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @E.T. Wiersum ,
Helemaal eens met uw stelling. Ik maak gebruik van precies dezelfde faciliteiten
Misschien toch even een flauwe opmerking: Klopt het dat u toch vaak gebruik maakt van het internet?
Ik bedoel hiermee dat uw "teller" t.a.v. reacties bijna op 1800 staat 😉.
Daarentegen heb ik wel een "oude" tablet.
Deze is aangemeld aan dezelfde provider met een wachtwoord van mijn desktopcomputer.
Hierbij wel geconstateerd dat indien er geen directe wifi verbinding met deze provider mogelijk is, er een scanner gaat lopen.
Hierbij wordt er een "openbare" optie geboden.
Na het accepteren blijkt dat er b.v. geen e-mails ge-update worden en niet te benaderen zijn.
Meestal wacht ik dan even af en na verloop van tijd werkt alles weer na het opnieuw aanzetten van dit tablet.
Reputatie 7
Badge +6
Geen flauwe opmerking en niet iets wat geheim is , @GdR . Ik gebruik uitsluitend de laptop voor internet . Hier op dit forum ben ik meestal kortstondig een paar keer per dag . Ik reageer alleen als ik iets van een onderwerp weet en het mijn interesse heeft . Ik plaats zelden zelf een item omdat ik ook ruimschoots tijd voor andere zaken dan internet wil hebben en houden. Daarom ook vrijwel niet actief meer op andere forums.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @E.T. Wiersum ,
Dus toch elke dag 😉.
Hopelijk geen flauwe opmerking.
Reputatie 7
Badge +6
Gewoon geen zin en geen tijd om langer dan een paar uur per dag online te zijn . Meestal inderdaad wel elke dag . Kranten lezen , mails lezen en beantwoorden , bankieren , soms iets opzoeken en actief in een besloten praatgroep .... en dan dit uiteraard. Al met al wil ik niet dat het meer wordt zodat het op een verslaving gaat lijken...... 🙄 😋
Reputatie 7
Ik gebruik bij voorkeur geen openbare wifi en niet openbare wifi gebruik ik alleen als ik geen melding krijg dat het onveilige verbinding is.
Reputatie 3
Badge +3
Wij hebben thuis zelf Ziggo (telefoon tv en wifi) en dan kun je een beperkt aantal, maximaal 5 geloof ik, apparaten aanmelden om gebruik te kunnen maken van andere Ziggo hotspots als je zelf je eigen modem ook openstelt. Dat is afgeschermd van je eigen netwerk dus anderen kunnen niet bij jouw gegevens.
Heel veel mensen hebben Ziggo dus die hotspots zijn op de meeste plekken waar ik wifi nodig heb wel te vinden.
En daarnaast hebben bijvoorbeeld ziekenhuizen, openbaar vervoer e.d. ook altijd een gasten-account. Je moet dan wel even een akkoord geven op hun voorwaarden.

Ook wij doen nog steeds alles prepaid en dat is op deze manier prima te doen. Bijkomend voordeel: onderweg heb je dus geen wifi en word je ook niet afgeleid door appjes e.d. 😉
Badge
Heb zelf prepaid voor mijn smartphone, waarmee ik nagenoeg altijd die openbare wifi pak, en heb nog niet de behoefte gevoeld om permanent online te zijn. Een mobiel internet verbinding 2/3/4G pak ik alleen als het echt moet. Is wifi niet beschikbaar? Dan zijn er genoeg andere dingen te doen. Waar pak ik wifi? In het treinverkeer, in restaurants en hotels.

Wat ik dan prive met die wifi doe? Pak ik prive met een laptop wifi dan ben ik nagenoeg alleen aan het browsen. Een bedrijfslaptop connecteert natuurlijk alleen via VPN, maar echt nog vaak via hotel wifinetwerken. Prive doe ik in ieder geval geen bankzaken, gelukkig doet de situatie zich ook niet voor dat dit zo ad hoc nodig is. Als het dan echt moet, dan pak ik even mobiel internet. In het buitenland heb ik met prepaid dan wel een issue, want vaak geen netwerk. Gevoelsmatig zit ik voor bankzaken nog altijd liever achter een bekabelde desktop. Al wordt een webbrowser als onveiliger beschouwd als een telefoonapp.

Daar ik omwille van dezelfde veiligheid mijn mail nog steeds bij een Nederlandse provider heb (onhandig ja, wanneer ik van provider wil wisselen, maar zoveel is er toch niet te wisselen in Nederland met KPN<>Ziggo) en niet bij Google of Microsoft, kan ik niet mailen met een wifi verbinding, alleen ontvangen.

Afgezien van wat rondbrowsen op wat (Nederlandse) informatiesites en het reageren in een enkel forum doe ik met die smartphone niet zoveel spannends. Het enkele whatsapp bericht is ook al encrypted. Of we met whatsapp als Facebookdochter tegenwoordig blij moeten zijn is een tweede. Heb ook geen Facebook account, Facebook is een brandend huis. Maak mij inmiddels ook zorgen over mijn LinkedIn account, die ik wel heb. LinkedIn vertoond meer en meer Facebook trekjes.

Mijn veiligheidsemotie richt zich eigenlijk meer op bekabeld versus draadloos internet (ongeacht de vorm).

Ook maak ik mij druk over hoe informatienetwerken informatie van ons kunnen verkrijgen, of we er nu lid van zijn of niet. Het triangulaten wie wij precies zijn is al in volle gang. Wat voor verbinding we dan precies hebben maakt dan ook niet zoveel meer uit.

En ook maak ik mij druk over de op handen zijnde gegevensexodus die de Europese PSD2 regeling voor ons tot gevolg gaat hebben. Gewoon omdat we het zelf zo makkelijk vinden om met Apple Pay of Garmin Pay via ons kekke horloge de betaling bij de pin automaat in de winkel te kunnen doen, zooo makkelijk. Onze betalingsgegevens zijn ons hele hebben en houden. We kunnen dit weigeren, maar onze was komt toch via onze tegenrekeninghouders, als die zo'n kek Apple horloge willen gebruiken, buiten te hangen.

Of ik mij zorgen maak over openbare wifi? Een beetje, maar lang niet zoveel als dat ik mij zorgen maak over wat legale instituties kunnen doen en ook daadwerkelijk doen. En lang niet zoveel als dat ik mij zorgen maak over het gebrek aan benul bij onze Nationale en Europese overheden. AVG en PSD2 zijn volledig met elkaar op ramkoers, en onze overheden staan er bij te kijken.

Mijn reactie is met een woord af te doen, whataboutism. En dat is dan nog waar ook. Maar met de wijze waarop legale instituties al kunnen ingrijpen in ons digitale profiel, kan ik mij eigenlijk nog nauwelijks druk maken over een incidenteel en ongericht risico in wifi netwerken. Mijn vermoeden is ook dat de angst voor wifinetwerken wordt gecultiveerd door de mobiele netwerk providers die hun veel te dure netwerkabonnementen moeten slijten. Indirect is de hoge prijs van de abonnementen een direct gevolg van de frequentieveilingen van onze nationale overheid. Mijn hoop is dat de Consumentenbond zich niet voor een karretje laat spannen.
Ik neem het zekere voor het onzekere: ik log niet in op openbare netwerken.
In het rijtje locaties mis ik nog de vakantie-/bungalowparken. Twee wachtwoorden per bungalow is wel het minimum; je hebt hebt al gauw drie of vier apparaten bij je. We maakten mee dat van de twee toegewezen wachtwoorden op het park er één al in gebruik was. Iemand die van een vorig verblijf zijn wachtwoord had onthouden? Tip aan de verhuurder: wijzig per jaar de wachtwoorden.
In binnen- en buitenland blijkt bij gebruik van WiFi elk jaar weer dat je wel email kunt ontvangen maar niet verzenden. Daarvoor gebruik ik dan een hotmailadres. Dit gebeurt bij verschillende providers en bij verschillende apparaten. De providers weten van niks... Kan iemand mij de oplossing aanreiken?

Reageer