Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon
Beantwoord

Gebruik SD kaart voor audio in de auto

• 28 november 2017
  • 9 reacties
  • 5589 Bekeken

Heb in mijn auto mogelijkheid om SD kaart te gebruiken voor audio, welke is hiervoor het best geschikt? Betreft inbouw kaartlezer MMI (Audi)
icon

Beste antwoord door Fred B. 29 november 2017, 19:09

Om een voorbeeld te geven, ik heb recent een Sandisk Ultra UHC-1 kaart gekocht voor 20 euro (64 GB). Daar kun je maanden muziek in mp3 formaat op kwijt. Dat is een goed merk maar je kunt ze ook voor de helft kopen. Class-10 is goed genoeg en lager vind je ze toch vrijwel niet.
Bekijk origineel

9 reacties

De verschillen zijn vaak op het vlak van snelheid. En dat maakt dus voor de toepassing van audio afspelen niet heel erg veel uit, de meeste SD kaarten kunnen dat prima af omdat audio lezen nou eenmaal niet heel erg veeleisend is. Dus geef vooral voor dit doel niet teveel geld uit.
Reputatie 1
Badge
@Fred B. heeft m.i. gelijk. De snelheid is niet zo belangrijk. Dan is de enige vraag hoeveel muziek je er op wilt zetten, om te bepalen hoeveel GB je koopt.

In ons koopadvies ligt de nadruk op foto en - het meest veeleisend - video: https://www.consumentenbond.nl/sd-kaart/kopen.
Om een voorbeeld te geven, ik heb recent een Sandisk Ultra UHC-1 kaart gekocht voor 20 euro (64 GB). Daar kun je maanden muziek in mp3 formaat op kwijt. Dat is een goed merk maar je kunt ze ook voor de helft kopen. Class-10 is goed genoeg en lager vind je ze toch vrijwel niet.
Badge
@Fred B. heeft m.i. gelijk. De snelheid is niet zo belangrijk. Dan is de enige vraag hoeveel muziek je er op wilt zetten, om te bepalen hoeveel GB je koopt.

In ons koopadvies ligt de nadruk op foto en - het meest veeleisend - video: https://www.consumentenbond.nl/sd-kaart/kopen.

Snelheid ois juist wel de key factor bij SD kaartjes en met name in de fotografie en videografie. De koopadvies geeft m.i. dan ook een totaal verkeerde info. Vooral item 4 is mijn inziens juist net niet het advies die je wilt geven aan mensen die bezig zijn met film/foto omdat de info die daar staat gewoon niet klopt of geschreven is door iemand die geen of weinig verstand heeft van fotografie/videografie. Juist wil je voor film en fotografie een SD kaart met een zo hoog mogelijke snelheid die jouw camera aankan, omdat bij film en fotografie de schrijfsnelheid juist van bovengeschikt belang is. Digitale foto's (en het maakt echt niet uit of 1 is of meer) bereiken al gauw groottes van 10 tot 25 Mb en zelfs meer als je in RAW formaat schiet. Dan wil je juist een SD kaart die hoge snelheden heeft om de tijd te verkorten die jouw toestel nodig heeft om de foto op te slaan. Voor Videografie is dit evengoed van een nog groter belang. Niks is vervelender dan dat jouw camera constant staat te bufferen omdat de schrijfsnelheid van de SD kaart het allemaal niet kan verwerken.

Terugkomend op de vraagsteller, in jouw geval is leessnelheid meer van belang. Echter voor het afspelen van mp3 bestanden zijn zeer hoge leessnelheden niet zo van belang. Een goedkope huismerk SD kaart bij de Kruidvat is al snel genoeg voor het afspelen van mp3 bestanden. En voor de grootte van mp3 bestanden hoef je geen zorgen te maken, gemiddeld liggen de meeste mp3 bestanden rond de 5mb. Als je als vuistregel ahnteerd dat 1 minuut muziek ongeveer 1 Mb in beslag neemt, dan weet je ongeveer wel hoeveel Mb een liedje van 3 minuten in beslag neemt. Dus als je een SD kaart neemt met een leessnelheid van 20 Mb/s zit je goed.
Reputatie 1
Badge
@nomko, ik bedoelde dat in dit geval de snelheid niet zo belangrijk is. Beter gezegd: je hoeft er niet echt op te letten. Zoals je zelf aangeeft is een 'goedkope huismerk sd-kaart' al snel genoeg.
Voor een MP3 is een CBR van 320 (constant Bit Rate) al een heel goede kwaliteit. Ik zie niet hoe dat in de buurt van 20 Mb/s komt. Dat is dan dus iets van 0,0003 Mb/s toch ? 🙂
Badge
@nomko, ik bedoelde dat in dit geval de snelheid niet zo belangrijk is. Beter gezegd: je hoeft er niet echt op te letten. Zoals je zelf aangeeft is een 'goedkope huismerk sd-kaart' al snel genoeg.

Ok dan is het duidelijk!
Badge
Voor een MP3 is een CBR van 320 (constant Bit Rate) al een heel goede kwaliteit. Ik zie niet hoe dat in de buurt van 20 Mb/s komt. Dat is dan dus iets van 0,0003 Mb/s toch ? :)

Klopt, maar vind meer eens een SD kaart met die snelheid 😉 Meeste kaarten hebben vandaag de dag een leessnelheid van 20 Mb/s dus snel genoeg.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @J.A. Geertsema, leuk je hier op het forum te zien, welkom! Ben je geholpen door de reacties van andere community leden?
PS een tip: als je een reactie als Beste antwoord aanvinkt, verander je de status van je topic in "Beantwoord" en kunnen andere forumbezoekers met een soortgelijke vraag simpel informatie uit je topic halen.
Tot snel op het forum!

Reageer