Beantwoord

Gedoe met garantie op telefoon reparatie

• 8 November 2022
  • 11 reacties
  • 151 Bekeken

Badge

Goedemiddag,

Mijn vriendin heeft haar Samsung A52 geüpdatet. Sinds toen is er een storing met vliegtuigstand als er een SIM-kaart is geïnstalleerd. Vlak voordat we de telefoon ter reparatie hebben opgestuurd, heeft ze echter de telefoon laten vallen en zit er een kleine barst in de hoek van het scherm.

Nu wil Samsung en haar reparatiepartner Dynafix het toestel alleen volledig repareren. Nu verwacht je het al: het scherm valt niet onder garantie en we mogen incl. btw maar liefst € 159,87 afrekenen.

Is het toegestaan wat Samsung doet? Of heeft mijn vriendin gewoon recht op reparatie van de software onder de garantie? We willen het scherm namelijk helemaal niet laten vervangen.

icon

Beste antwoord door Chris L 8 November 2022, 23:55

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5

lijkt me logisch, ze gaan dat toestel uit elkaar halen met een gebroken scherm. dat lijkt me lastig repareren en er dan ook nog garantie op geven is niet realistisch

Ze gaan alleen repareren onder garantie als ze alles repareren. Daar kun je lang en breed over discussieren en er zit deels ook zeker een verdienmodel achter maar ze doen geen deel-reparaties. Het is zo.

Kon je het probleem niet oplossen door het toestel naar fabrieksinstellingen terug te zetten.
Dat is ook het eerste wat je bij de reparatie afdeling doen.

Reputatie 6
Badge +4

Ze vervangen alle stukken/beschadigde onderdelen omdat anders iedere klant roept dat zijn achterkant heel was toen het toestel ingeleverd werd. Daarom, en om aan de specificaties te blijven voldoen worden alle onderdelen vervangen.

Reputatie 5
Badge +3

Goedemiddag,

Is het toegestaan wat Samsung doet? Of heeft mijn vriendin gewoon recht op reparatie van de software onder de garantie? We willen het scherm namelijk helemaal niet laten vervangen.

Reparatie van de software zal via een nieuw patch worden aangeboden. Geen zin om daarvoor een toestel op te sturen. Dus toestel retour vragen en wachten tot er een nieuwe patch komt. 

Badge

Hallo allemaal,

lijkt me logisch, ze gaan dat toestel uit elkaar halen met een gebroken scherm. dat lijkt me lastig repareren en er dan ook nog garantie op geven is niet realistisch

Dat is dus de hele essentie van het onderwerp. Het probleem is softwarematig, dus het toestel hoeft waarschijnlijk niet uit elkaar.

Kon je het probleem niet oplossen door het toestel naar fabrieksinstellingen terug te zetten.
Dat is ook het eerste wat je bij de reparatie afdeling doen.

Dat is ook zeker wel één van de eerste dingen die we gedaan hebben.

Ze vervangen alle stukken/beschadigde onderdelen omdat anders iedere klant roept dat zijn achterkant heel was toen het toestel ingeleverd werd. Daarom, en om aan de specificaties te blijven voldoen worden alle onderdelen vervangen.

Dit was voor lange tijd een grote issue. Bij veel kleinere reparateurs nog steeds. Echter, MediaMarkt maakt bij inlevering van het toestel foto's van de huidige staat van het toestel (aan de balie zodat de klant het kan zien). Vervolgens wordt dit in een formulier opgenomen en krijg je een kopie van de ‘reparatieopdracht’. Frauderen op de door jou genoemde manier is dus niet mogelijk.

Het laatste wat je zegt over het ‘te blijven voldoen aan de originele specificaties’ is tot nu toe het beste argument voor de reparateur, maar slechts een half antwoord op mijn originele vraag.

En fin, gisteren is het groen licht gegeven voor reparatie. Mijn vriendin heeft haar telefoon snel nodig dus dan maar flink betalen. Toch bedankt voor alle reacties.

Reputatie 7
Badge +5

Hallo allemaal,

Dat is dus de hele essentie van het onderwerp. Het probleem is softwarematig, dus het toestel hoeft waarschijnlijk niet uit elkaar.

En fin, gisteren is het groen licht gegeven voor reparatie. Mijn vriendin heeft haar telefoon snel nodig dus dan maar flink betalen. Toch bedankt voor alle reacties.

die essentie haal ik niet uit je openingsverhaal. software updates doe je altijd zelf dus waarom dan toch laten repareren?

@GlennJ Sorry maar wat je daar hebt aangegeven als het juiste antwoord is gewoon onzin. Je biedt dat toestel toch aan ter reparatie en dat is niet omdat het nog functioneert. Dus wachten op de volgende patch gaat niets oplossen, die wordt immers niet geïnstalleerd. Dat ze bij reparaties, ook onder garantie eisen dat ze alles repareren, is wat ik je al zeg inderdaad deels een verdienmodel maar deels ook logisch en er is tot op heden ook geen wet of rechter die het heeft verboden. En ik voorspel je, geheel op eigen titel, dat dit ook niet gaat gebeuren. Soms is de werkelijkheid hard, ter waarde van €160, maar de suggestie dat er een simpele manier was geweest om daar onderuit te komen klopt niet.

Badge

@A. Deen Welk antwoord was naar jouw mening dan het beste antwoord? Hoewel jouw eerdere reactie klopt, maak je een statement. Je bied geen oplossing. Chris doet dat wel.

@A. Deen Welk antwoord was naar jouw mening dan het beste antwoord? Hoewel jouw eerdere reactie klopt, maak je een statement. Je bied geen oplossing. Chris doet dat wel.

Wat heb je aan een oplossing die niet bestaat? Naar mijn beste weten, en dat van anderen blijkbaar ook, is het kiezen of kabelen en hang je aan de pan voor die €160 als je de zaak gerepareerd wil hebben. Hoe vervelend ook, in die zin is er geen oplossing en daarom reageer ik ook want nu lijkt het alsof die er wel is.

Badge

Prima, dan is er geen oplossing.
Ik kan hem nu alleen niet meer verwijderen.

Groetjes.

Reageer