Consumentenbond.nl

Geef je wifi een oppepper!

Reputatie 4
Badge +5
Soms is het een ware kunst om overal in huis een stabiele wifi verbinding te krijgen. Een zwak signaal (ook in de ruimte waar je modem staat) kan aan van alles liggen, niet alleen aan je router of je wifi-modem. Bekijk dus in de video 5 tips hoe je zonder extra kosten, toch je internetsnelheid kan vergroten.

Maar als je wel een apparaat nodig hebt, is het misschien lastig kiezen welke: een wifi repeater, een set powerline adapters, een router, een access-point of mesh (multi-room wifi). In de video leg ik je kort uit wat die apparaten doen en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat heb jij gedaan om je wifi te verbeteren? Als je een apparaat hebt gekocht, hoe ging het installeren en ben je er tevreden mee? Praat mee!

Nog meer tips? Bekijk de pagina Geef wifi een boost!

13 reacties

Reputatie 1
Badge
Beste,
Ik zocht en vond:
Een WiFi analyzer voor Max OS vind je hier.
Een WiFi analyzer voor iOS vind je hier.
Reputatie 1
Badge
Druk op de cmd-toets + spatie.
Daarmee roep je nu Siri op in MacOS
Reputatie 4
Badge +5
Beste,
Ik zocht en vond:

Maar bieden de apps in die lijstjes hetzelfde als Wifi Analyzer? Ik zal er eens naar kijken. Bedankt!
Reputatie 1
Badge

Beste,
Ik zocht en vond:
Maar bieden de apps in die lijstjes hetzelfde als Wifi Analyzer? Ik zal er eens naar kijken. Bedankt!

Heb MacOS net geprobeerd en krijg een goed overzicht. De uitgebreide versie is duur maar betaalbaar als je er behoefte aan hebt.
Badge
Na jaren geklooi met goeie spullen, apple airport extremea, draytek routers enz enz, heb ik nu een fantastisch stabiel en snel netwerk in huis met de mesh points van Unify. Heb een managed switch van ze met Power over ethernet, en kan met de hotspots van unify nu allerlei combi’s aan; sommige zijn bedraad gekoppeld, sommige zijn draadloos als extender aangesloten. Voordeel van de bedrade hotspots os dat ze hun stroom betrekken van de netwerk kabel.

heb in het begin last gehad van slecht gepatchte kabels, dus een kabeltester is superbelangrijk, dat je kan zien op welke afstand welke aders niet goed zijn, daarmee heb ik inmiddels al 6 rotte kabels (cat6 en cat7) weten te achterhalen. Daarna had ik een poosje last dat Power over Ethernet eruit viel, dat bleek te komen doordat de switch te heet werd en dan die power uitzette in een poging de belasting te verlichten. De fan instellen bleek de oplossing

Op dit moment draait alles als een zonnetje; 750 vierkante meter woonoppervlak (drie woonlagen) worden gecoverd door 6 hotspots. Er zitten 6 ipads, 4 apple tv’s, drie laptops en 6 telefoons intensief op het draadloze netwerk, streamen van 4k materiaal, netflix, internet, gamen, alles vloeiend. Heb overal cat7 kabels van switch tot kamer waar bedraad nodig was, en daar zitten dan in een paar gevallen de access points op de draad. Maar de niet bedrade hotspots draaien net Zo makkelijk mee.

Voordeel van unify is ook dat je alle hotspots in een handeling kunt upgraden, van settings kan voorIen. Je kunt dus per hotspot of voor alle hotspot tegelijk ipgrades uitvoeren, instellingen veranderen. De verbindingen van switch naar hotspot is nu allemaal 1 gigabit per seconde, cat7 maakt het klaar voor de 10 giganit toekomst 🙂
Reputatie 1
Badge
Na jaren geklooi met goeie spullen, apple airport extremea, draytek routers enz enz, heb ik nu een fantastisch stabiel en snel netwerk in huis met de mesh points van Unify. Heb een managed switch van ze met Power over ethernet, en kan met de hotspots van unify nu allerlei combi’s aan; sommige zijn bedraad gekoppeld, sommige zijn draadloos als extender aangesloten. Voordeel van de bedrade hotspots os dat ze hun stroom betrekken van de netwerk kabel.

heb in het begin last gehad van slecht gepatchte kabels, dus een kabeltester is superbelangrijk, dat je kan zien op welke afstand welke aders niet goed zijn, daarmee heb ik inmiddels al 6 rotte kabels (cat6 en cat7) weten te achterhalen. Daarna had ik een poosje last dat Power over Ethernet eruit viel, dat bleek te komen doordat de switch te heet werd en dan die power uitzette in een poging de belasting te verlichten. De fan instellen bleek de oplossing

Op dit moment draait alles als een zonnetje; 750 vierkante meter woonoppervlak (drie woonlagen) worden gecoverd door 6 hotspots. Er zitten 6 ipads, 4 apple tv’s, drie laptops en 6 telefoons intensief op het draadloze netwerk, streamen van 4k materiaal, netflix, internet, gamen, alles vloeiend. Heb overal cat7 kabels van switch tot kamer waar bedraad nodig was, en daar zitten dan in een paar gevallen de access points op de draad. Maar de niet bedrade hotspots draaien net Zo makkelijk mee.

Voordeel van unify is ook dat je alle hotspots in een handeling kunt upgraden, van settings kan voorIen. Je kunt dus per hotspot of voor alle hotspot tegelijk ipgrades uitvoeren, instellingen veranderen. De verbindingen van switch naar hotspot is nu allemaal 1 gigabit per seconde, cat7 maakt het klaar voor de 10 giganit toekomst :-)

Ik reageer met:
Heb je het goed voor elkaar Eelco. Unify is mij bekend en functioneert als Mash perfect.
Echter,
mijn Sonos accepteert geen accespoints, hotspots, repeaters enz.. Das dan wel weer jammer. Hopen dat meerdere leveranciers van dergelijke producten toekomstig ook rekening gaan houden hiermee.
Badge

Ik reageer met:
Heb je het goed voor elkaar Eelco. Unify is mij bekend en functioneert als Mash perfect.
Echter,
mijn Sonos accepteert geen accespoints, hotspots, repeaters enz.. Das dan wel weer jammer. Hopen dat meerdere leveranciers van dergelijke producten toekomstig ook rekening gaan houden hiermee.

Dat is gek. Ik heb sonos gewoon volle bak draaien op dit netwerk, sonos play in 4 kamers en sonos connect met dynaudio speakers in twee kamers, en dat draait altijd al zonder enig probleem.
Reputatie 3
Badge +3
Samsung komt binnenkort met indoor 5G routers. Dan kun je binnenshuis internetten via 5G. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken... Hou me beslist op de hoogte.

https://venturebeat.com/2018/05/01/samsung-5g-home-router-wins-fcc-approval-ahead-of-verizons-2018-launch/
Reputatie 1
Badge

Ik reageer met:Heb je het goed voor elkaar Eelco. Unify is mij bekend en functioneert als Mash perfect.
Echter,
Dat is gek. Ik heb sonos gewoon volle bak draaien op dit netwerk, sonos play in 4 kamers en sonos connect met dynaudio speakers in twee kamers, en dat draait altijd al zonder enig probleem.

Ik reageer met:
Contact gehad met Sonos, zij gaven toe dat combinatie Fritzbox - Fritz repeater niet wordt ondersteund. Daardoor wat conflicten gehad maar opgelost door gehele Sonos enkel via Fritzbox te laten lopen. Nu accepteert de App wel groepen welke separaat bedient kunnen worden en alle geluidsdragers in 1 groep. Heb (slechts) 1 playbar, 2 maal Sonos1 en een Sonos2.
J.A. Koershuis schreef:

Welke WiFi analyse (Stumbler) app (a la NetSpot WiFi voor macOS) voor iOS om te installeren is daar dan te vinden? Naar mijn weten staat Apple Stumbler apps toe voor iOS. Het enige wat ik op de gelinkte pagina zie is een aantal 'algehele' netwerk-analyse apps (die het LAN/WLAN netwerk waarop je bent ingelogd in kaart brengt), zoals bv Fing. NetSpot WiFi voor macOS toont all WiFi-basisstations (2.4Ghz & 5 Ghz, en de kanalen waar die op actief zijn) binnen het bereik van de Mac, en dat is echt iets heel anders.
Correctie: Dat moet natuurlijk 'Naar mijn weten staat Apple Stumbler apps 'NIET' toe voor iOS.
Sorry.
Reputatie 5
Badge +7
In de nieuwste Digitaalgids hebben we 7 tips voor je hoe je thuis zelf wifiproblemen kunt oplossen. Bekijk de gratis tips hier. Heb jij problemen met je wifi verbinding? Of wil je juist delen hoe jij je wifi probleem hebt verholpen? Ik ben benieuwd naar je ervaring, deel hem hieronder!
Reputatie 7
Badge +5
Veel voorkomende problemen met Wifi kunnen op de volgende manier voorkomen worden:

Geef 2,4 en 5 GHz verschillende SSID namen.
Niet alle apparatuur waar je Wifi verbinding mee maakt kan ertegen dat alles dezelfde SSID naam heeft.
Hier heeft alles wel dezelfde naam alle 3 de Wifizenders op 2,4 en 5 GHz.
Maar de apparatuur die hier gebruikt wordt kan er wel tegen dat alles dezelfde naam heeft en kiest de beste zender en de snelste Wifiband.
Dit heeft te maken welke hardware erin je apparaten zit en welke systeemsoftware gebruikt wordt.

Zet het kanaal van verschillende Wifi zendapparaten in je huis vast op een ander kanaal, 1 of 6 of 11, als ze op hetzelfde kanaal zitten dan kunnen ze elkaar storen.
Kijk ook of de buren niet op hetzelfde kanaal zitten, dat stoort elkaar ook.

Als je een Connect box of een Ubee EVW321 van Ziggo hebt, zet dan voor Android toestellen op Statefull of 'Disable Stateless Dhcpv6': Problemen met trage/slechte verbinding op Android?

Reageer