Geen nl alert op Sony Eperia

Toon eerste bericht

36 reacties

De telefoon staat goed ingesteld. Maar ontvangt geen NL alerts of testberichten. Op welke site kan ik checken of mijn IMEI nummer uit het buitenland komt?
Er staat hier https://blogs.sonymobile.com/nl/2018/06/01/nl-alert-op-je-xperia/ nog een telefoonnummer dat je kunt bellen.
Reputatie 7
Badge +6
@P. van Essen In die link van Sony Experia in m'n vorige post lees ik dat NL-Alert werkt op alle toestellen, want het is een cell broadcast van de zendmasten, oftewel gewoon een radiobericht van de zendmast waar jij op dat moment bij in de buurt bent. Je ontvangt het bericht ook als er een telefoonstoring is zoals gisteren.

Ik werk zelf nooit met berichten als: " . . . ik heb ergens gehoord dat een buitenlands IMEI niet werkt . . ." want je kan niet controleren wie het zegt of waar het geschreven staat. Je kan geen wedervraag stellen, dus dat gaat bij mij altijd terzijde. We typen ons anders suf op dit soort berichten toch.

Op de site van Sony Experia (zie link in vorige post) staat dat toestellen vooraf zijn ingesteld of niet. Dan moet je het zelf instellen en geven ze de instructies. Als het IMEI nummer niet goed zou kunnen zijn, zouden ze dat toch ook zeggen? Als je kan bellen en smsen met je mobiel heb je verbinding met een zendmast dus dan ontvang je ook altijd het radiobericht van NL-Alert. Ik heb geen abonnement maar alleen prepaid, alleen internet via wifi. Ik kreeg het NL-ALert ook!
Dank jullie wel. Net even gebeld met de telefonische helpdesk van Sony: ‎https://tel:+319008998318 en het betreft inderdaad een Duits toestel (Aldi) en daarom werkt het hier niet. En kan het ook niet werkend ingesteld worden. De enige optie is het toestel opsturen en naar de Sony Repair Shop en tegen kosten van +/- € 40,- van nieuwe software/IMEI laten voorzien zodat het een Nederlands toestel wordt. De medewerker gaf ook aan dat ze deze klacht veel, en steeds meer krijgen, omdat meerdere webshops hun toestellen uit het buitenland halen, dus ook andere merken. Dat kan verklaren waarom mijn vorige toestellen het ook niet deden. Ook daarvan had ik de instellingen goed staan maar ontving geen NL Alert. Is dus iets om op te letten bij de volgende aanschaf, als ze al het überhaupt vermelden in de webshop.
Hopelijk wordt het NL-Alert ooit aangepast zodat ook buitenlandse toeristen het meekrijgen als er iets gebeurt...
Ik heb me nog een beetje ingelezen https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cell_Broadcast maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat Sony blijkbaar toestellen brengt die bewust functionaliteit missen. Er is in andere landen geen ander systeem.
Reputatie 7
Badge +6
Ik lees ook in de link hierboven onder Emergency Broadcast System het 3e zwarte bolletje dat 99% van de handsets die vandaag in gebruik zijn bereikt worden met cell broadcast. In de eervorige link staat ook dat sommige buitenlandse toestellen geen alert ontvangen en dat je dat kan checken met het IMEI nummer. Dat heb je dan gedaan. Ik had nog een Wolfgang toestel van de Aldi met Android 4.2, die was ook speciaal voor Aldi gemaakt. Maar dat was voordat er NL-Alert was.
Ik denk eerder dat het probleem bij Sony zit, waarom staat de software die het in de hele EU zou moeten doen er niet op?
Reputatie 6
Badge +5
Ik denk eerder dat het probleem bij Sony zit, waarom staat de software die het in de hele EU zou moeten doen er niet op?

Omdat NL-ALERT ,NL is.
Niet Duits..
@TijsZonderH Dat wil nog niet zeggen dat de software verschilt, lees via de link ook EU-alert. Volgens mij is de software overal hetzelfde en heeft Sony het er niet opgezet.
Reputatie 7
Badge +6
Ik had een Wolfgang Smartphone van de Aldi. Die was speciaal in licentie voor de Aldi gemaakt. Na een jaar of twee stopte Aldi met dat merk en na een jaar of vier was de website van Wolfgang niet meer actief. Aldi ging toen over op een ander merk smartphone.

Ik vermoed daarom dat een versie van de Sony Experia ook speciaal op maat in licentie voor de Aldi is gemaakt waar de cell broadcast is uitgehouden. Dat het dus niet ligt aan een buitenlands model of het IMEI nummer. Mijn LG is toch ook een buitenlands model en het IMEI nummer is toch maar een soort van nummerplaat op je mobiel. Wel kan je aan het IMEI nummer zien of het tot een bepaalde serie behoort die een uitzondering heeft.

Niet dat de Aldi dan slechte toestellen levert, ik was best content met mijn Wolfgang behalve dat die geen Android updates kreeg, De prijs was ook voordeliger.

Op mijn nieuwe Sony Xperia smartphone ontvang ik geen nl alert. Bij nader info. blijkt dat het een buitenlands toestel betreft, en dat kunnen deze toestellen niet ontvangen. Op de site van de firma staat dat niet vermeld. Een slechte zaak vind ik.

Ik heb hetzelfde probleem. Telefoon gekocht bij Belsimpel en van de Engelse markt. Daarom zijn de telefoons goedkoop maar dat wordt niet vermeld op de site. Slechte zaak. Ben hier al maanden over in discussie en de geboden oplossingen van Belsimpel bieden geen positief resultaat. Voor mij geen belsimpel meer. 

Reageer