Consumentenbond.nl

Geen smartphone meer. Is het mogelijk?

  • 13 december 2019
  • 32 reacties
  • 1544 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 2
Badge +2

@Mazzel  Ik verschil met je van mening. In het tijdperk van de vaste telefoon was er het probleem dat de mensen ook wel eens afwezig waren. De smartphone loste dat probleem op. Je hebt dat ding altijd bij je en dan ben je voortaan altijd bereikbaar. De directe voorganger van de smartphone was het mobieltje, dat heet niet voor niks een mobiel, het is een mobiele telefoon, hij gaat overal met je mee. Daarvoor had je de wandeltelefoon, die kon ook overal mee, maar na circa 150 meter had je geen bereik meer. 

Dus was het probleem van afwezig zijn opgelost. De mensen zijn altijd bereikbaar. De hele samenleving is daar nu zo onderhand op ingesteld. 

Dat mensen wilden kunnen bepalen wanneer ze bereikbaar zijn voor anderen is eerder amper aan de orde geweest. Bij de vaste telefoon moest je de hoorn naast de telefoon leggen, of de stekker uit het stopcontact trekken of de draad doorknippen. Niemand plakte een briefje aan z'n deurbel van Niet Aanbellen of plaatste een bord aan het begin van zijn oprit van Niet Betreden of zo. Pas in het smartphone tijdperk is dat opeens opgekomen dat mensen het recht willen hebben dat ze niet bereikbaar willen zijn. Maar een dergelijk recht is er niet in de wetgeving. Je hebt slechts het recht van zwijgen. 

Natuurlijk, op je werk, in de kerk, in de bioscoop, in de auto, in een vergadering, dan is het logisch dat je telefoon niet moet rinkelen. Dan kan je het geluid uitzetten en heb je altijd de trilmodus nog. Dan kan je altijd nog berichtjes lezen als je even een momentje hebt. Dan voel je nog dat iemand je probeert te bereiken, en dan kan je altijd terug reageren zodra je kan. 

Maar wat ik bedoel is dat mensen dan de telefoon helemaal uitzetten omdat ze “even niet bereikbaar” willen zijn. Dan heb je je helemaal afgesloten van elke communicatie. Zo’n toestand heb je niet elke dag maar incidenteel, bijvoorbeeld als je ziek bent of een naar bericht hebt ontvangen van overlijden of zo. Ik kan daar nog enigszins een beetje inkomen. Maar waar ik dan niet kan inkomen is dat mensen dan vergeten om hun telefoon weer aan te zetten zodra ze weer bereikbaar zijn. Tegen die mensen richt ik mijn opmerking. Je sluit je dan af van de samenleving, mensen kunnen geen beroep meer op je doen als ze in nood zitten of er is een calamiteit. Ik vind dat je die mensen dan met gelijke munt terug moet betalen. Zodra zij dan een keer bellen, dan meteen je telefoon uitzetten en laat ze dan maar eens een etmaal wachten. Even weinig genade tonen. Staan ze met een kapotte auto in de regen op de snelweg, jammer dan, want zo deden zij ook. 

Je telefoon uitzetten en dan vergeten weer aan te zetten zodra het kan, is asociaal. Je neemt dan niet deel aan de samenleving, dan moet je ook niet willen deelnemen aan de samenleving en dus ook niet je moeder of je buuv bellen als je een keer hulp nodig hebt. 

Je hebt ook mensen die in een uitgebreid netwerk zitten, Facebook, Twitter, Whatsapp vriendinnengroep, whatever. De hele dag piept die telefoon, berichtjes van die, berichtjes van daar, enz. enz. Dus de telefoon gaat uit, want ze willen hun omgeving niet laten weten dat ze zoveel contactjes hebben. Tijdens visite gaan ze dan even naar de plee om vlug al die berichtjes te kijken en te antwoorden, en buiten de plee zijn ze “helemaal niet druk bezig” met hun smartphone. Die mensen zijn dus ook nooit te bereiken voor anderen die hulp zoeken met iets bij calamiteiten want hun telefoon staat de heel dag uit anders piept hij zo. Maar die mensen bellen wel naar hartelust naar alle andere mensen. Ik zou zeggen, allemaal de telefoon sluiten voor zulke mensen en pas weer open zetten zodra ze normaal bereikbaar zijn. 

 


Wat een ongelooflijke onzin om 1 visie op te leggen aan mensen hoe iets zou moeten.

Het gaat erom dat mensen voor zichzelf zorgen zodat ze er voor anderen kunnen zijn.

Hoe iemand iets doet of omgaat met een situatie, is volledig voor diegene.

Je kunt niet bepalen wat mensen wel en niet moeten doen. Iedereen is vrij en zou moeten bepalen wat hij/zij nodig heeft om goed te zijn voor zichzelf. Daarmee ben je goed voor anderen.

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1542824410 Je vind het toch niet erg dat ik nu ook even niet bereikbaar ben?

Je verhaal gaat mank. Als je niet bereikbaar bent kun je er ook niet voor anderen zijn zoals je stelt.

Je kan niet omgaan met een situatie als mensen je niet op de hoogte kunnen stellen van die situatie.

Als je geen mobieltje of smartphone hebt en geen telefoon, dan is het geen probleem. Dan weet iedereen dat, en dan kunnen ze zich daarop instellen.

Maar als je die wel hebt, en die dan uitzet en vergeet om weer aan te zetten, dan onttrek je je van deelname aan de samenleving. 

Reputatie 4
Badge +3

…Er zijn allerhande nieuwe apparaten die alles kunnen en daardoor vaak zeer ingewikkeld zijn, zeker voor ouderen of mensen die niet erg geschoold zijn in de techniek, in alle apparaten voor en van de sociale media. Ik vind dat we hier sowieso begrip voor moeten hebben en het moeten respecteren. We zijn nu eenmaal niet allemaal ‘bollebozen',  ik denk dat zulks zeer overschat wordt.

..., maar je zal toch merken dat je ze overal tegenkomt en dat anderen er vanuit gaan dat je ‘ze’ ook hebt en ermee kan . Dat dit soort gedachten van weinig respect toont, is waar, …

Al weet je maar wat het is en wat je ermee kan doen. 

  1. Het gaat niet alleen over of mensen geschoold zijn in techniek… Er is ook nog een categorie mensen die geen uitverkoop van data houden (van zichzelf, of Anderen).  
  1. Inderdaad het is respectloos dat mensen er van uitgaan dat als zij iets doen dat anderen maar mee moeten. Ik denk dat in NL het gros van de mensen in overtreding van de AVG is. (publicatie van persoonlijke data van derden) en met opzet. (Ze hebben immers de voorwaarden van Whatsapp aanvaard, waarin staat dat WA het adres boek van de telefoon mag lichten (wordt minstens maandelijks gedaan),  en dat ze van iedereen die in die lijst toestemming hiervoor hebben gekregen…
    In mijn kennissen/collegas… etc. kring hebben er velen WA, niemand heeft nog mijn toestemming gevraagd, en als het gevraagd zou worden zou ik geweigerd hebben. Dan moeten ze addressen en nummers maar buiten de contact lijst of NIET opslaan.  
    Oh mijn telefoon klaagt enkele malen per dag dat de Contact synchronisatie met Google om de een of andere reden niet werkt en dat rechten herzien moeten worden.   (Ik heb alle google applicaties vrijwel alle rechten ontnomen).. Dus ja ik neem wel maatregelen. En respecteer wel de privacy van de contacten. (Oh ik heb een backup op eigen hardware, ook voor de agenda).
  1. Alle FB applicaties of iets dat daarmee wil associeren wordt verwijderd (ook niet verwijderbare worden uitgeschakeld) ook het harstlag nu applicatie.
    Maar weet iedereen wat er op de telefoon allemaal gebeuren en vast gelegd wordt, ook de zgn. experts van buiten de datacollectie bedrijven?
    Weet iedereen wat er met telemetrie naar Microsoft/Google/Facebook/Apple etc/ verdwijnt?
    Snapchat is eigenlijk een gratis Machine Learning Trainer.. (mensen worden gemonitort op de beslingen die ze nemen in frakties van seconden, een soort van continue uitgevoerde psychologische test).
    Er is een mooie tegenlicht reportage over data collectie. De data collectie gaat dieper dan alleen een oppervlakkige scan van keywords in een stukje tekst.

 

Heb geen smartphone en kom alleen in de verleiding er een aan te schaffen voor de fotografiemogelijkheden. Maar zelfs dan: aan b.v. mijn overleden ouders kan ik zelf een minstens zo helder beeld oproepen en voor de eeuwigheid hoeft dat nou ook niet bewaard te blijven. Heb wel en mobiel en gebruik die alleen op reis. Moet wel soms opgewaardeerd want anders vervalt het nummer. Al die “altijd geldig” beloften blijken geen stand te houden.

In het beroepsleven was ik waarschijnlijk aan de "groeps-app” dwang niet ontkomen, maar aan de tijdstippen van raadpleging zou ik toch heel duidelijk paal en perk hebben gesteld. In mijn werk heb ik (en mijn collega's zonder uitzondering ook) de telefoon vaak als verstoring ervaren. Voldoende reden dus om zoiets niet de hele dag met je mee te dragen. 

Hallo geachte Lisa,

Simyo is de enige mij bekende provider zonder opwaardeerdwang: alleen 1 sms of 1 telefoontje per 6 maanden.

Voor mij daarom: only Simyo.

@Léonz KPN doet het net zo, maar zelfs aan die 1x in 6 maanden kwam ik niet toe. Mijn mobiel ligt nu in het zicht met ruim EUR 50 tegoed om te verkletsen. 

Simyo is bij mijn weten een budgettak van KPN. Toen ik naar Simyo ging, was het nog de enige zonder opwaardeerdwang. Heel goed als KPN zelf nu ook (weer) deze regeling heeft.

Ik schrijf de “6 maanden” in mijn e-mail agenda, maar Simyo stuurt ook nog altijd een e-mail ter herinnering, of zelfs 2 e-mails, als ik mij niet vergis.

Ik vergeet het aldus echt nooit.

Aanvullende opmerking: ik zie nu dat er inmiddels meer providers zijn die alleen “gebruik” eisen. Vooruitgang!

Reageer