Consumentenbond.nl

Geen smartphone meer. Is het mogelijk?

• 13 december 2019
  • 32 reacties
  • 1544 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Soms denk ik eraan geen smartphone meer te nemen, maar een ouderwetse mobiel.

En dan bijv. soms een tablet met LTE / 4g functie in mijn tas te stoppen, voor als ik dingen moet uitzoeken.

Is dat nog mogelijk tegenwoordig? Of kun je echt niet meer zonder.

32 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb zelf mijn smartphone ontdaan van FB, WhatsApp, Twitter enz.
Dat zijn aandacht trekkers op je telefoon.
Heb je er dan nog last van, leg dan een plankje op tafel.
Teken er een raar plaatje op.
Pak dan i.p.v. de telefoon dat plankje als je weer zonder reden de telefoon wil pakken.
Kijk naar het plaatje en zie hoe nutteloos het is.

Reputatie 2
Badge +2

@Mazzel  Ik verschil met je van mening. In het tijdperk van de vaste telefoon was er het probleem dat de mensen ook wel eens afwezig waren. De smartphone loste dat probleem op. Je hebt dat ding altijd bij je en dan ben je voortaan altijd bereikbaar. De directe voorganger van de smartphone was het mobieltje, dat heet niet voor niks een mobiel, het is een mobiele telefoon, hij gaat overal met je mee. Daarvoor had je de wandeltelefoon, die kon ook overal mee, maar na circa 150 meter had je geen bereik meer. 

Dus was het probleem van afwezig zijn opgelost. De mensen zijn altijd bereikbaar. De hele samenleving is daar nu zo onderhand op ingesteld. 

Dat mensen wilden kunnen bepalen wanneer ze bereikbaar zijn voor anderen is eerder amper aan de orde geweest. Bij de vaste telefoon moest je de hoorn naast de telefoon leggen, of de stekker uit het stopcontact trekken of de draad doorknippen. Niemand plakte een briefje aan z'n deurbel van Niet Aanbellen of plaatste een bord aan het begin van zijn oprit van Niet Betreden of zo. Pas in het smartphone tijdperk is dat opeens opgekomen dat mensen het recht willen hebben dat ze niet bereikbaar willen zijn. Maar een dergelijk recht is er niet in de wetgeving. Je hebt slechts het recht van zwijgen. 

Natuurlijk, op je werk, in de kerk, in de bioscoop, in de auto, in een vergadering, dan is het logisch dat je telefoon niet moet rinkelen. Dan kan je het geluid uitzetten en heb je altijd de trilmodus nog. Dan kan je altijd nog berichtjes lezen als je even een momentje hebt. Dan voel je nog dat iemand je probeert te bereiken, en dan kan je altijd terug reageren zodra je kan. 

Maar wat ik bedoel is dat mensen dan de telefoon helemaal uitzetten omdat ze “even niet bereikbaar” willen zijn. Dan heb je je helemaal afgesloten van elke communicatie. Zo’n toestand heb je niet elke dag maar incidenteel, bijvoorbeeld als je ziek bent of een naar bericht hebt ontvangen van overlijden of zo. Ik kan daar nog enigszins een beetje inkomen. Maar waar ik dan niet kan inkomen is dat mensen dan vergeten om hun telefoon weer aan te zetten zodra ze weer bereikbaar zijn. Tegen die mensen richt ik mijn opmerking. Je sluit je dan af van de samenleving, mensen kunnen geen beroep meer op je doen als ze in nood zitten of er is een calamiteit. Ik vind dat je die mensen dan met gelijke munt terug moet betalen. Zodra zij dan een keer bellen, dan meteen je telefoon uitzetten en laat ze dan maar eens een etmaal wachten. Even weinig genade tonen. Staan ze met een kapotte auto in de regen op de snelweg, jammer dan, want zo deden zij ook. 

Je telefoon uitzetten en dan vergeten weer aan te zetten zodra het kan, is asociaal. Je neemt dan niet deel aan de samenleving, dan moet je ook niet willen deelnemen aan de samenleving en dus ook niet je moeder of je buuv bellen als je een keer hulp nodig hebt. 

Je hebt ook mensen die in een uitgebreid netwerk zitten, Facebook, Twitter, Whatsapp vriendinnengroep, whatever. De hele dag piept die telefoon, berichtjes van die, berichtjes van daar, enz. enz. Dus de telefoon gaat uit, want ze willen hun omgeving niet laten weten dat ze zoveel contactjes hebben. Tijdens visite gaan ze dan even naar de plee om vlug al die berichtjes te kijken en te antwoorden, en buiten de plee zijn ze “helemaal niet druk bezig” met hun smartphone. Die mensen zijn dus ook nooit te bereiken voor anderen die hulp zoeken met iets bij calamiteiten want hun telefoon staat de heel dag uit anders piept hij zo. Maar die mensen bellen wel naar hartelust naar alle andere mensen. Ik zou zeggen, allemaal de telefoon sluiten voor zulke mensen en pas weer open zetten zodra ze normaal bereikbaar zijn. 

Wat een ongelooflijke onzin om 1 visie op te leggen aan mensen hoe iets zou moeten.

Het gaat erom dat mensen voor zichzelf zorgen zodat ze er voor anderen kunnen zijn.

Hoe iemand iets doet of omgaat met een situatie, is volledig voor diegene.

Je kunt niet bepalen wat mensen wel en niet moeten doen. Iedereen is vrij en zou moeten bepalen wat hij/zij nodig heeft om goed te zijn voor zichzelf. Daarmee ben je goed voor anderen.

De oplossing voor mij is: veel lange theepauzes nemen.

En dan luisteren naar muziek, radio of podcasts.

Reputatie 2
Badge +2

Bedankt voor alle reacties.

Ik ben nog maar 34 jaar maar soms worden alle prikkels mij te veel. Ik heb rust momenten nodig om mij te ontprikkelen en op te laden. Anders kom ik niet tot mijzelf.

Ik ben prikkelgevoelig dus ik merk ook al veel om mij heen op dus ik denk dat het een combinatie van factoren is. Vandaag heb ik de telefoon uit gezet en niet meegenomen tijdens het boodschappen doen. Ik merk dan wat een zee aan vrijheid ik heb en hoe ik niet onbewust toch denk aan mogelijkheden in mijn broekzak en aan het please idee dat ik beschikbaar moet zijn voor anderen.

Ik vind de tip om eerst de smartphone helemaal op te gebruiken en dan over te gaan tot een tablet een erg goede. En verder moet ik mijzelf begrenzen door gewoon enkele dagen in de week niet steeds ‘aan te staan’ '. Ik merk dat er een ontwikkeling is waarbij we steeds meer toegang krijgen tot omgevingen die buiten onszelf liggen maar niet fysiek aan te raken zijn. En dat het bezig zijn met de omgeving die je letterlijk kan aanraken eigenlijk daar aan lijdt. Dit is misschien hetgene wat ik bewust door heb en waardoor ik in deze spagaat sta en hier niet aan mee wil doen. En ik krijg soms het idee dat we het ‘gevoel’ worden gegeven dat we steeds meer controle hebben over hoe we iets willen (mijn internet, mijn tele-2, mijn kpn, mijn anwb accounts… etc) , maar dat we eigenlijk gewoon banen aan het creeeren zijn voor onszelf doordat wij bepaalde acties uitvoeren in plaats van medewerkers die dat vroeger gewoon voor ons deden. We doen steeds meer, dan dat we zijn. Terwijl ik toch echt een human being ben en geen human doing. En die gaan, net als eenden en vogels eigenlijk in het ritme van de natuur en zijn niet continu actief.

Reputatie 5
Badge +4

@Jan als mama van schoolgaande kinderen haar mobiel uit heeft staan, is er altijd nog een papa die bereikbaar zal zijn. Dergelijke zaken overleg je namelijk even met je partner. 

Mensen zijn verder niet verplicht altijd bereikbaar te moeten zijn voor het geval ma of pa of een buurman hun hulp nodig heeft. In de tijd voor de mobiel hadden mensen alleen een vaste telefoon, die kon je ook niet meenemen als je ging shoppen of stappen en was je dus ook onbereikbaar voor anderen.

Ik bepaal dan ook zelf wanneer ik bereikbaar ben voor anderen.

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1542824410 Je vind het toch niet erg dat ik nu ook even niet bereikbaar ben?

Je verhaal gaat mank. Als je niet bereikbaar bent kun je er ook niet voor anderen zijn zoals je stelt.

Je kan niet omgaan met een situatie als mensen je niet op de hoogte kunnen stellen van die situatie.

Als je geen mobieltje of smartphone hebt en geen telefoon, dan is het geen probleem. Dan weet iedereen dat, en dan kunnen ze zich daarop instellen.

Maar als je die wel hebt, en die dan uitzet en vergeet om weer aan te zetten, dan onttrek je je van deelname aan de samenleving. 

Reputatie 4
Badge +3

…Er zijn allerhande nieuwe apparaten die alles kunnen en daardoor vaak zeer ingewikkeld zijn, zeker voor ouderen of mensen die niet erg geschoold zijn in de techniek, in alle apparaten voor en van de sociale media. Ik vind dat we hier sowieso begrip voor moeten hebben en het moeten respecteren. We zijn nu eenmaal niet allemaal ‘bollebozen',  ik denk dat zulks zeer overschat wordt.

..., maar je zal toch merken dat je ze overal tegenkomt en dat anderen er vanuit gaan dat je ‘ze’ ook hebt en ermee kan . Dat dit soort gedachten van weinig respect toont, is waar, …

Al weet je maar wat het is en wat je ermee kan doen. 

1. Het gaat niet alleen over of mensen geschoold zijn in techniek… Er is ook nog een categorie mensen die geen uitverkoop van data houden (van zichzelf, of Anderen).  
  1. Inderdaad het is respectloos dat mensen er van uitgaan dat als zij iets doen dat anderen maar mee moeten. Ik denk dat in NL het gros van de mensen in overtreding van de AVG is. (publicatie van persoonlijke data van derden) en met opzet. (Ze hebben immers de voorwaarden van Whatsapp aanvaard, waarin staat dat WA het adres boek van de telefoon mag lichten (wordt minstens maandelijks gedaan),  en dat ze van iedereen die in die lijst toestemming hiervoor hebben gekregen…
    In mijn kennissen/collegas… etc. kring hebben er velen WA, niemand heeft nog mijn toestemming gevraagd, en als het gevraagd zou worden zou ik geweigerd hebben. Dan moeten ze addressen en nummers maar buiten de contact lijst of NIET opslaan.  
    Oh mijn telefoon klaagt enkele malen per dag dat de Contact synchronisatie met Google om de een of andere reden niet werkt en dat rechten herzien moeten worden.   (Ik heb alle google applicaties vrijwel alle rechten ontnomen).. Dus ja ik neem wel maatregelen. En respecteer wel de privacy van de contacten. (Oh ik heb een backup op eigen hardware, ook voor de agenda).
  1. Alle FB applicaties of iets dat daarmee wil associeren wordt verwijderd (ook niet verwijderbare worden uitgeschakeld) ook het harstlag nu applicatie.
    Maar weet iedereen wat er op de telefoon allemaal gebeuren en vast gelegd wordt, ook de zgn. experts van buiten de datacollectie bedrijven?
    Weet iedereen wat er met telemetrie naar Microsoft/Google/Facebook/Apple etc/ verdwijnt?
    Snapchat is eigenlijk een gratis Machine Learning Trainer.. (mensen worden gemonitort op de beslingen die ze nemen in frakties van seconden, een soort van continue uitgevoerde psychologische test).
    Er is een mooie tegenlicht reportage over data collectie. De data collectie gaat dieper dan alleen een oppervlakkige scan van keywords in een stukje tekst.

Reputatie 2
Badge +2

Ik merk dat ik hem heel vaak pak maar ook eigenlijk nutteloze dingen op doe.

Een artikel wat mij aan het denken zette was:

https://deidioot.nl/rust-geen-smartphone-nokia-3310/

Hallo Gebruiker1542824410,

Als u nu een smartphone heeft, en dat is zo, begrijp ik uit uw verhaal, gebruik hem dan tot hij de geest geeft.

Als hij vervangen moet worden, ga dan over op de tablet.

Ik bezit zelf noch een smartphone, noch een tablet, maar ben wel al jaren van plan om een tablet aan te schaffen met de vele cadeaubonnen die ik nog heb liggen.

Reputatie 7
Badge +6

Voor velen is het een vorm van verslaving geworden en weinigen zien dat in of weten het eigenlijk wel zonder het te willen toegeven. TS ziet het wel in . Dat is de reden van de vraag. Alle partijen waar we mee maken hebben in het dagelijks leven gaan er ook steeds meer van uit dat iedereen zo'n ding heeft . Dat zal het in de toekomst steeds lastiger maken om hem niet te hebben . De  voordelen en nadelen ga ik niet opnieuw opnoemen  Dat zal iedereen toch wel weten zo zoetjesaan. :wink:

Reputatie 7
Badge +6

Ook een tablet , laptop of  PC  kan verslavend zijn . Ik kwam zelf ook in de gevarenzone volgens mijn familie en beperk het nu tot enkele uren per dag . Heb ook vele forums vaarwel gezegd . Er zijn zo veel andere bezigheden die ook leuk zijn en door dit gedrag in het gedrang zijn gekomen. Moeten we natuurlijk wel willen en kunnen…….

Dat “die dingen” zoveel kunnen, lijkt mij niet het probleem. Het gaat er om wat je nodig hebt.

Je gaat toch ook niet alle websites bezoeken die er mogelijk zijn?

Je beslist zelf wat je gebruikt.

Heb geen smartphone en kom alleen in de verleiding er een aan te schaffen voor de fotografiemogelijkheden. Maar zelfs dan: aan b.v. mijn overleden ouders kan ik zelf een minstens zo helder beeld oproepen en voor de eeuwigheid hoeft dat nou ook niet bewaard te blijven. Heb wel en mobiel en gebruik die alleen op reis. Moet wel soms opgewaardeerd want anders vervalt het nummer. Al die “altijd geldig” beloften blijken geen stand te houden.

In het beroepsleven was ik waarschijnlijk aan de "groeps-app” dwang niet ontkomen, maar aan de tijdstippen van raadpleging zou ik toch heel duidelijk paal en perk hebben gesteld. In mijn werk heb ik (en mijn collega's zonder uitzondering ook) de telefoon vaak als verstoring ervaren. Voldoende reden dus om zoiets niet de hele dag met je mee te dragen. 

Hallo geachte Lisa,

Simyo is de enige mij bekende provider zonder opwaardeerdwang: alleen 1 sms of 1 telefoontje per 6 maanden.

Voor mij daarom: only Simyo.

@Léonz KPN doet het net zo, maar zelfs aan die 1x in 6 maanden kwam ik niet toe. Mijn mobiel ligt nu in het zicht met ruim EUR 50 tegoed om te verkletsen. 

Simyo is bij mijn weten een budgettak van KPN. Toen ik naar Simyo ging, was het nog de enige zonder opwaardeerdwang. Heel goed als KPN zelf nu ook (weer) deze regeling heeft.

Ik schrijf de “6 maanden” in mijn e-mail agenda, maar Simyo stuurt ook nog altijd een e-mail ter herinnering, of zelfs 2 e-mails, als ik mij niet vergis.

Ik vergeet het aldus echt nooit.

Aanvullende opmerking: ik zie nu dat er inmiddels meer providers zijn die alleen “gebruik” eisen. Vooruitgang!

Reputatie 7
Badge +6

Ligt eraan wat je wil. Heb een smartphone gehad en wil hem niet meer tenzij het echt lastig wordt . Wat je  lastig vindt zonder dat ding is voor iedereen een persoonlijke kwestie. Ik kan prima zonder . Internet gebruik ik thuis op de laptop . Mijn buurvrouw heeft nog nooit een mobiel , smartphone of computer gehad en redt zich nog steeds prima met alleen een vaste telefoon . Zelfs dat kan dus nog al wordt het wel steeds moeilijker gemaakt. 

In principe, ja. Je moet alleen even goed kijken of je geen specifieke dingen doet die per se op een telefoon zouden moeten. Mijn moeder vindt zo'n smartphone een gepriegel, heeft hem ingeleverd, en doet alles op een iPad. Zij is er heel tevreden mee.

Reputatie 7
Badge +4

wat is je probleem met smartphones? natuurlijk kun je zonder, maar waarom een tablet en een mobiel?

Reputatie 7
Badge +7

Ieder moet zelf weten wat hij/.zij doet, wat ie gebruikt, wat ie wel wil of niet, wat ie aanschaft en mee (gaat) werk (en) enz. Dat is toch de vrijheid van het individu. Wij kunnen hier toch niet bepalen wat iemand moet gebruiken. Er zijn allerhande nieuwe apparaten die alles kunnen en daardoor vaak zeer ingewikkeld zijn, zeker voor ouderen of mensen die niet erg geschoold zijn in de techniek, in alle apparaten voor en van de sociale media. Ik vind dat we hier sowieso begrip voor moeten hebben en het moeten respecteren. We zijn nu eenmaal niet allemaal ‘bollebozen',  ik denk dat zulks zeer overschat wordt.

Het is waar zoals sommige leden stellen dat je zonder heel wat van die apparaten kan, maar je zal toch merken dat je ze overal tegenkomt en dat anderen er vanuit gaan dat je ‘ze’ ook hebt en ermee kan . Dat dit soort gedachten van weinig respect toont, is waar, maar anderzijds een beetje kennis en verstand van de nieuwe artikelen kan geen kwaad. Al weet je maar wat het is en wat je ermee kan doen. Zo blijf je toch een beetje bij de tijd.  Wie denkt dat je nog in een  ‘zak’  kan leven, is wel van heel ver terug. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +2

wat is je probleem met smartphones? natuurlijk kun je zonder, maar waarom een tablet en een mobiel?

Ik merk dat ik verslavingsgevoelig ben en impulsief. En dat ik vaak de mobiel pak omdat ik de keuze heb en weet dat hij er is. Als ik het aantal momenten bij elkaar optel dat het echt noodzakelijk was, dan ligt dat laag. En het feit dat ik in mijn hoofd de keuze maak of ik hem wel of niet wil pakken (bewust of onbewust), kost energie. Veelal pak ik hem op uit verveling als ik echt kijk. Of heb ik het gevoel dat ik wat mis als ik hem niet bij me heb (angst).

Een tablet is wat lomper, groter en minder aantrekkelijk. Je denkt wel 3 keer na voordat je hem erbij pakt. Zo wordt je min of meer gedwongen om eerst te denken: wil ik dit echt? i.p.v. hem automatisch al in je hand te hebben.

Reputatie 7
Badge +6

Vroeger las ik elke dag de krant, de zaterdagkrant was altijd lekker dik. Soms ging ik naar de bieb, lekker andere kranten en tijdschriften lezen. Ik kocht wel eens een tijdschrift en zat die helemaal uit te lezen. Elke week een pakket kranten naar de vuilnis brengen. Als ik geld moest overmaken schreef ik giro's uit en bracht die naar de post. Wilde ik babbelen met vrienden, dan ging ik naar ze toe. Een telegram sturen, jeetje dan zat ik te poetsen op de woorden, 25 cent per woord. Voor foto's moest ik naar de fotozaak m'n rolletje afgeven en later weer ophalen, telkens parkeren met de auto. Dan de foto's in een envelop doen, postzegel erop en naar de brievenbus brengen om naar iemand te sturen. Die postzegels had ik dan eerder moeten kopen. Mens, we hadden gewoon een dagtaak aan die boodschapjes dien, en allemaal briefjes bijhouden want je wil niets vergeten.

Die dingen doe ik nu allemaal op m'n smartphone, en ik bespaar een zee aan tijd die ik anders kwijt was aan al die boodschappen doen buitenshuis. Het maakt mij dan niet uit welk medium het is, een grote papieren krant voor m'n neus of een klein schermpje in de hand.

Dus wat overblijft is wat de topicstarter misschien bedoelt, dat je steeds berichtjes krijgt, chatten op social media (dat moet dan Facebook en Twitter zijn want ik zit daar niet op en zie weinig ander chatten voorbij komen dan Whatsapp en een paar forums, Instagram is geen lol aan voor chatten), en je verder zit te gamen of zo en dan niet genoeg tot iets anders komt.

Ik ben misschien die tegenpool, juist eruit halen wat erin zit. Ik noem maar een dwarsstraat, de eerste stoomboot die de Atlantische Oceaan overstak was niet die Amerikani of die Englander maar die Hollander op de s.s. Curaçao naar Suriname! (De s.s. Suriname ging later naar Curaçao, het was de passagier- en de postboot). Die boot staat later in 1831 voor Fort Lillo bij Antwerpen in de Belfische afscheidingsoorlog). Google heeft al die oude boeken op internet gezet en Delpher.nl heeft er nog veel meer, en daar staat het in. Alles ouder dan 100 jaar is public domain en kan je gratis downloaden.

Dit is maar een dwarsstraat hoor, maar ik had anders naar de bieb of het archief gemoeten, en misschien nog niet de helft gevonden. Ja hallo, je gaat toch niet van 30 kilometer archief alle pagina's lezen? Mijn smartphone kan dat wel, zoeken op trefwoorden "s.s. Curaçao" periode 1827-1848 in de originele tekst van 12 miljoen krantenpagina's of 80 miljoen pagina's tijdschriften en boeken op Delper.nl. Voor dit soort dwarsstraten laat ik mijn smartphone niet liggen hoor, lekker genieten.

Reputatie 7
Badge +7

Het verhaal van Jan bestaat duidelijk uit twee delen. Het deel met handelingen en gegevens uit de oude tijd en dan de nieuwe tijd met de PC, Smartphone, Tablet enz. 

Die oude tijd heb ik wel aardig onder de knie maar met de nieuwe tijd, vooral met de nieuwe apparaten heb ik moeite. Al die apparaten kunnen teveel. En ondanks dat ik echt geen Alzheimer heb, kan ik al die mogelijkheden die de nieuwe apparaten hebben, niet onthouden. Het is zoveel.   En denk even niet aan smartphone, tablet e.d. maar aan de radio die in nieuwe, beetje duurdere, auto's is ingebouwd. Radio en Navigatie heet het. Er is van alles mogelijk, maar als je uit het tijdperk van alleen muziek uit dat ding bent, ben je al blij dat zulks bij het nieuwe ding ook gelukt is. Maar al die andere mogelijkheden ???? Ik weet ze absoluut niet allemaal en hoe ze werken weet ik al helemaal niet.  Nou hetzelfde kan ik ophangen voor de smartphone, tablet enz. de simpele handelingen gaan me goed af maar er is zoveel mogelijk .Er staan icoontjes van Google en Playstore op. Ik heb er zelden op geklikt. Wel op instellingen, maar daar staat me ook teveel. Ik heb het geprobeerd maar kreeg allerhande zaken die ik niet wilde. Tijd en agenda bediening, ook een raadsel. En er staan nog veel meer ikoontjes op. Het beveiligingssyteem, kan je elders zien wat er thuis gebeurd. Het valt nog mee wat ik erop kan, maar al het andere is me te ingewikkeld .

In mijn berichten boven, dus enkele berichten terug meld ik ook dat je niet in de oude tijd moet blijven zitten en alle nieuwe apparatuur moet verwelkomen en  bekijken en er mogelijk ook iets van op te steken. Maar het is echt heel veel  , en dat is toch een probleem. En de gebruiksaanwijzing is al veel te lang en de boeken over de gebruiken te dik.. En ik denk ook dat oudere mensen, dus nog ouder dan ik, geen moeite hebben met alle nieuwe apparaten, dus dat ze er zijn, ook geen tegenstander, maar wat je er allemaal mee kan doen, dat is het probleem voor hen.                          Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

Een tablet is wat lomper, groter en minder aantrekkelijk. Je denkt wel 3 keer na voordat je hem erbij pakt. Zo wordt je min of meer gedwongen om eerst te denken: wil ik dit echt? i.p.v. hem automatisch al in je hand te hebben.

Ik denk dat je een prima afweging maakt gegeven je verhaal. En je kunt dus prima zonder en mocht je wel het gemak van online willen dan is de tablet natuurlijk prima. 

Er zijn overigens ook andere opties om je internetgebruik te beperken. Zo kun je het aantal websites beperken en/of tijd per dag. 

Reputatie 7
Badge +6

@L.J.F. de Ruiter ja leuk dat je de twee delen in m'n verhaal ziet. En wat je zegt, dat er allemaal icoontjes op je smartphone staan maar dat je niet weet hoe alles werkt, dus gebruik je maar een paar. Nou, hier hetzelfde hoor. Ik gebruik ook maar een paar apps op dagelijkse basis en de rest maar af en toe. Ik ga met Opera browser op internet met de gratis VPN aan, dan tracken ze een ip-adres in timboektoe en niet Midden-Brabant. Whatsapp vind ik prachtig, je kan er alles mee versturen, ook grote bestanden, je kan een gesproken bericht versturen, je kan andere whatsappers gratis bellen. Daily Mail heeft ingebroken in de Adblockers en bevriest de website als je die aan hebt staan. De adblocker die dat tegenhoudt kan je wel installeren in Firefox en niet in Opera. Dus zit ik sinds vorige week op Firefox Daily Mail te lezen op m'n smartphone. Het is je reinste roddelkrant, maar ze hebben veel meer foto's en nieuws dan de NOS ooit heeft. En wat de NOS niet laat zien hebben zij wel. Verder gebruik ik de bankapp's en het overige alleen als het nodig is. 

Ik ben het met @Gebruiker1542824410 eens dat als je op een gegeven moment niets anders meer doet dan alleen met je smartphone bezig zijn, dat is ongezond en moet je er wat meer van loskomen. Ik moet m'n werk nog doen waardoor ik maar een paar uur per dag de tijd heb voor een apparaat om internet op te gaan. 

Wat ik wel jammer vind als mensen hun smartphone uitzetten, is dat ze dan niet meer bereikbaar zijn voor mensen die hun nodig hebben. Soms heeft iemand nabij hulp nodig, auto start niet, van de fiets gevallen, huisleutel binnen laten liggen, platte band, enz. enz. en dan wil je die naaste bellen en dat lukt dan niet want diens telefoon staat uit of ze hebben hem thuis laten liggen. Die mensen sluiten zich dan uit voor de eerstelijnshulp aan anderen. Ik vind dat al die mensen die hun smartphone uitzetten, dat die toch iets moeten creëren dat ze te allen tijde bereikbaar zijn voor calamiteiten van hun naasten. Bijvoorbeeld ook een vaste telefoon hebben. Iedereen heeft toch oudere familie en buurtgenoten die misschien een beroep op je willen doen. Misschien is iemand overleden, of een ernstig ongeluk, daar sluit je je dan van af want ze kunnen je niet bereiken. Ja, en dan later heel geschrokken opdraven "dat je het "heel druk" had gehad". 

Ik klaag hierover want het is erg, het kan wel een dag duren eerdat ik m'n kinderen of schoonkinderen kan bereiken. Ja, ze hadden hun telefoon "even" uit staan want ze konden "even" niet gestoord worden. Dat "even" is dan de hele dag want ze vergeten hem weer aan te zetten. Als de mensen nog een vaste telefoon hadden kon je ze nog daar bellen, maar veel mensen hebben die niet meer.

Ik hoop dat mensen die hun smartphone uitzetten hier ook eens aan denken. Je sluit je dan af voor deelname aan de samenleving. Prima, op je werk staat die uit. Dat is geen probleem want men kan dan altijd nog je werk bellen. Kind is ziek op school of kinderopvang maar mana's telefoon staat uit. Hoe moet de school het dan oplossen?

Reageer