Consumentenbond.nl

Geluid soundbar valt weg

• 28 maart 2021
  • 21 reacties
  • 159 Bekeken

Badge

Ik ben de wanhoop nabij. 

Ik heb eindelijk een soundbar die ik aan mijn tv kan aansluiten, deze heeft namelijk helaas géén optical of aux ingang. 

Het moest dus via HDMI ARC.

Klinkt prima, alleen valt het geluid ongeveer elk half uur helemaal weg en het lampje van de soundbar gaat knipperen,  wat betekent dat de verbinding is verbroken. Na ca. 30 sec hoor ik weer een domp geluid (alleen tv?) en na nogmaals 15 seconden herstelt de verbinding (wit lampje soundbar brandt continu) en klinkt het weer prima. 

Volgens internet ligt het aan de hdmi kabel maar ik heb er al drie verschillende geprobeerd. 

Ik stream veel vanaf mijn telefoon, dus de HDMI kabel via het tv kastje aansluiten, is geen optie. 

Iemand die de oplossing voor me heeft? Ik zou heel dankbaar zijn. 

21 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Het zou ons waarschijnlijk helpen als we weten welke tv en soundbar het betreft.

En dan niet “een Samsung”, maar het precieze type.

En hoe zit die telefoon in het verhaal, stream je die via bluetooth met de tv of via de soundbar?

Badge

Oké, komt ie!

Ik stream via de chromecast want op mijn Hyundai smart tv hy5572 kan ik noch videoland noch Pathé installeren -_-

Soundbar is Dutch Originals type DO-SV-BTSB6-B.

Wellicht handig om te weten: ook als ik tv kijk (Experia box van kpn) valt het geluid weg. 

Zou de gebruikte poort op televisie kapot kunnen zijn? 

Badge

Het is een nieuwe tv en er is maar 1 hdmi arc poort... er is ook geen andere optie :(

En als je spotify speelt of YouTube, valt het geluid dan ook weg?

Badge

Ja, het maakt niet uit wat ik kijk of stream.

Dus die TV is nieuw? Kun je die soundbar niet even een paar uur ergens anders aan hangen en kijken of dat ook/geen problemen geeft?

Badge

Op mijn oude tv deed ie het prima, maar toen was die via een optical kabel aangesloten...

Badge

Weet iemand of het wat uitmaakt of die hdmi kabel goedkoop of duur is?

Ik zag bij de Makro highspeed ethernet kabels van €27, de mijne kostte €6.

Ik heb dus 3 goedkope kabels geprobeerd en ben bang, dat ik voor niets een dure koop. 

De verkoper daar zei dat het niet uitmaakt. 

Op mijn oude tv deed ie het prima, maar toen was die via een optical kabel aangesloten...

Dus toch de HDMi ingang van de soundbar of de HDMI uit van de TV. Neem je soundbar mee en sluit hem bij iemand anders ook aan met de HDMI, dan zou je met een uur een goede gok moeten kunnen doen of het de TV of de soundbar is.

Ik heb dus 3 goedkope kabels geprobeerd en ben bang, dat ik voor niets een dure koop. 

Je gebruikt toch geen ethernet via HDMI? Behoudens ontzettende pech mag je met drie verschillende kabels wel even uitsluiten dat het de kabel is.

Badge

Je gebruikt toch geen ethernet via HDMI? Behoudens ontzettende pech mag je met drie verschillende kabels wel even uitsluiten dat het de kabel is.

Een highspeed  Ethernet kabel wordt aangeraden voor het gebruik van een soundbar. Ik weet niet waarom. 

Reputatie 5
Badge +4

Bij mijn zusje viel ook het geluid weg van de soundbar, daar lag het aan de kabel van Ziggo. Daar zat bij de TV een verdeler tussen, om ook een tweede digitale recorder te voorzien van kabel tv. Nadat ik de kabel van Ziggo alleen in de TV deed, werkte het geluid perfect. Toen de kabel die van de verdeler naar de tv ging  tussen de hoofdkabel gezet. Toen viel het geluid weer weg na een 10 min, dus die kabel vervangen voor een nieuwe kabel. En bingo alles werkte weer 100%.

Badge

Bij mijn zusje viel ook het geluid weg van de soundbar, daar lag het aan de kabel van Ziggo. Daar zat bij de TV een verdeler tussen, om ook een tweede digitale recorder te voorzien van kabel tv. Nadat ik de kabel van Ziggo alleen in de TV deed, werkte het geluid perfect. Toen de kabel die van de verdeler naar de tv ging  tussen de hoofdkabel gezet. Toen viel het geluid weer weg na een 10 min, dus die kabel vervangen voor een nieuwe kabel. En bingo alles werkte weer 100%.

Fijn Ik wou dat het hier ook werkte. Dit is zeer frustrerend. Bij mij is er geen sprake van verdelers, de kabel loopt van de tv rechtstreeks naar de soundbar. 

Reputatie 5
Badge +4

Fijn Ik wou dat het hier ook werkte. Dit is zeer frustrerend. Bij mij is er geen sprake van verdelers, de kabel loopt van de tv rechtstreeks naar de soundbar. 

Ik heb het hier over de Ziggo Coax kabel omdat zij via een CI+ module werkt op de tv en een digitale recorder om op te nemen en de HDMI kabel loopt via de tv naar de soundbar.

Bij haar lag het dus aan de Coax kabel die naar haar tv ging

Badge

Ik heb het hier over de Ziggo Coax kabel omdat zij via een CI+ module werkt op de tv en een digitale recorder om op te nemen en de HDMI kabel loopt via de tv naar de soundbar.

Bij haar lag het dus aan de Coax kabel die naar haar tv ging

Ik maak geen gebruik van een Coax kabel...

Reputatie 5
Badge +4

Leg even uit van wie u tv hebt bv ziggo of ??? en hoe dat zit aangesloten iets moet de tv voeden.

En als u de soundbar los koppel en dan via de gsm koppelt werkt het dan wel goed.

Misschien de TV even updaten?? of is hij 100% bijgewerkt??

Misschien de Soundbar even updaten ??

Badge

Zonder soundbar heb ik ononderbroken maar waardeloos geluid. Tv heeft slechte speakers. 

Tv is geüpdate. 

Hoe update ik een soundbar? Ik heb nix meer van dat ding 😁

En Dutch originals is niet bereikbaar, geen klantenservice, nix. 

Je hebt maar drie componenten de TV, de kabel en de soundbar en op één of andere manier moet je er, door dingen telkens om te ruilen, achter zien te komen welke component de storing veroorzaakt. Leen een kabel, sleep sluit de sounbar ergens anders aan, net zolang dat je weet waar het probleem zit.

Goedkoop of duur maakt niet zoveel uit, bij een korte kabel.
Een High speed kabel, 1,5m lang is er al vanaf €2,50
De norm van de kabel maakt wel uit.
Vanaf versie 1.4 spreken we over high speed.
Je kunt in onderstaande tabel o.a. zien dat ARC dus op een simpele kabel niet werkt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface#Vergelijking_van_de_versies

Reputatie 2
Badge +1

Ik kan je niet helpen maar heb ook zo'n ervaring met hdmi-arc.

Het werkt soms wel en soms niet, het lijkt op een haat-liefde verhouding tussen de tv en de soundbar.

Een andere snoertje heeft bij mij niet geholpen en toen heb ik het opgegeven.

Gelukkig heeft mijne ook een optical en daar gaat het prima mee, alleen een extra afstandbediening nodig.

Reageer