Consumentenbond.nl

Gepakt door ransomware! Losgeld betalen of niet?

Ronald K.
Rank
Reputatie 1
Badge+1

Een mail van PostNL over de bezorging van een pakketje kan nep zijn en gijzelsoftware bevatten.
In de video legt Kathelijne van Dongen uit hoe al haar bestanden versleuteld werden nadat ze onoplettend op een link in de nepmail had geklikt.

De makers van deze malware vragen je losgeld te betalen om je bestanden weer te herstellen. Voordat je overstag gaat, kun je eerst deze ransomware-tips proberen om zelf je bestanden te redden. Maar stel dat zelf herstellen niet lukt en je geen back-up hebt van belangrijke documenten en foto’s die versleuteld zijn, wat doe je dan?

Stem of plaats je reactie!

Zou je losgeld betalen, ja of nee?

2 Reacties
L. Roessingh
Ik ben ongeveer een jaar geleden gegijzeld (op link in een e-mail van een mij onbekend persoon geklikt - 's avonds heel laat!).Alles versleuteld en ook hulp van mijn in de ICT-branche werkzame zoon en schoonzoon baatte niet. Gelukkig had ik nog mijn (onbesmette) externe harde schijf die eens per week alles opslaat. Schoonzoon heeft alles gewist en de inhoud van de externe schijf herplaatst. Je mist dan een paar dagen, en bent wat kwijt, maar ja... Nee, betalen? Je weet niet of de chanteurs echt over de brug komen en daarmee beloon je ze voor hun rotgedrag.
Roman
Reputatie 1
Badge+1
Het is een dilemma, dus daar is helaas geen goed antwoord op behalve preventief handelen.

Vorig jaar waren mijn bestanden ook versleuteld en kreeg ik de melding van ransomware. Gelukkig had ik meerdere backups, waaronder in de cloud en kon ik alles opschonen en terugzetten. Het is altijd makkelijk om te zeggen dat je niet zou betalen, maar als je erachter komt dat je hele fotocollectie is versleuteld en niet goed is gebackuped, zijn er maar weinig mensen die niet betalen.

Moraal van het verhaal; altijd een ontkoppelde schijf of cloud oplossing gebruiken. Cloud oplossing als Stack, Google Drive, OneDrive of Dropbox zorgen ervoor dat zelfs als je huis afbrandt, alles nog veilig en beschikbaar is en is ransomware een veel minder schadelijk kwaad.

Reageer