Consumentenbond.nl
Oproep

Gezocht: consumenten met een laptop

• 11 november 2020
  • 15 reacties
  • 656 Bekeken
Gezocht: consumenten met een laptop
Reputatie 4
Badge +7

We willen graag weten wat jouw ervaring is op het gebied van het kiezen, aanschaffen en gebruik van een laptop. 
Mogen wij je binnenkort interviewen over jouw ervaringen en behoeften?

Het betreft 2 keer een interview van 30 minuten. De eerste keer in november en de tweede keer begin volgend jaar.
We maken vooraf telefonisch een afspraak met je zodat het voor jou op een gelegen moment komt.

Wil je meewerken aan dit onderzoek? Reageer dan onder dit bericht of stuur een e-mail naar klantinterview@consumentenbond.nl

15 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Na twee keer een HP Laptop gehad te hebben ( die niet mobiel gebruikt werd ) , weer overgestapt naar een Desktop . Redenen : een groter scherm , meestal makkelijker en goedkoper te repareren , bij vervanging doorgaans alleen een systeemkast nodig . Verder hadden beide laptops vrijwel van begin af problemen en moesten rond vier jaar oud afgedankt worden omdat er niet meer fatsoenlijk mee te werken was . Hopelijk meer plezier van onze Desktop die in de winkel precies volgens onze wensen samengesteld is . Dat heeft de prijs ook flink gedrukt doordat er niets in zit wat we niet nodig hebben , terwijl wijzigingen indien nodig eventueel makkelijk te doen zijn .

Reputatie 4
Badge +7

@E.T. Wiersum Hartelijk dank voor het delen van uw ervaring en het delen van de reden om voor een deskop te kiezen. Wat was uw belangrijkste afweging bij het aanschaffen van de desktop?

Ik ben op dit moment bezig er een uit te zoeken, en ben -aangezien ik  de ITer van de familie ben- regelmatig de persoon die voor anderen er een uitzoekt. Overigens kies ik dan wel vaak voor een tweedehands zakelijke laptop. Die zijn robuuster, hebben betere componenten en zijn ook beter (überhaupt) repareerbaar. Op enig moment kwam iemand met dit stuk rommel aanzetten: https://tweakers.net/pricewatch/1270091/lenovo-300e-81fy0015mh.html

Goedkoop? Zeker, maar met eMMC opslag (ontzettend sloom), en totaal niet uitbreidbaar of aanpasbaar: wat je koopt is letterlijk alles wat je kunt krijgen: Geheugen zit gesoldeerd, opslag ook en geen enkele uitbreidingsmogelijkheid. (En het ‘leuke’ is dat de opslag op enig moment te klein is om windows updates door te voeren).

Reputatie 4
Badge +7

@Ronaldvr dank voor uw reactie en wat fijn dat uw familieleden er ook mee helpt. Mogen wij u interviewen hierover?

@Ronaldvr dank voor uw reactie en wat fijn dat uw familieleden er ook mee helpt. Mogen wij u interviewen hierover?

Ja hoor

Reputatie 7
Badge +6

@Kirsten van Loon . Een laptop heeft op de manier zoals wij hem gebruiken geen meerwaarde . Uiteraard is dat geheel afhankelijk van persoonlijke voorkeuren . De belangrijkste reden is dat grotere scherm zonder dat het veel invloed op de prijs heeft . Laptops worden dan veel duurder  terwijl het grootste scherm altijd nog kleiner is dan wat ik nu heb . 

Reputatie 4
Badge +3

Ik koop vrijwel altijd een tweedehands voorheen zakelijke laptop. 

En beslist niet de laatste / nieuwste wat leverbaar is. 

Deels omdat ik geen windows gebruik, deels omdat ik dan feitelijk betere waar voor m’n geld krijg.

Jullie mogen me benaderen . 

Reputatie 4
Badge +7

@Nico2000 en @Ronaldvr wat fijn dat u beide wilt meedoen aan het onderzoek.
Kunt u een e-mail sturen naar klantinterview@consumentenbond.nl met het telefoonnummer waarop wij u kunnen bereiken voor het maken van een afspraak?

Ik heb nu mijn tweede laptop van Acer van de in totaal 5 laptops die ik heb gehad. Ik vind het ontspiegelde scherm erg fijn maar vooral rustig. Je hebt veel minder last van spiegelingen achter je.

Waarom hebben andere laptops dat niet. Je koopt ook geen tv meer zoals ze vroeger hadden, met glas er voor of spiegelend scherm. Dit heeft men ook veranderd omdat het beter voor de ogen is en je veel beter kunt zien.

Ik heb nu mijn tweede laptop van Acer van de in totaal 5 laptops die ik heb gehad. Ik vind het ontspiegelde scherm erg fijn maar vooral rustig. Je hebt veel minder last van spiegelingen achter je.

Waarom hebben andere laptops dat niet. Je koopt ook geen tv meer zoals ze vroeger hadden, met glas er voor of spiegelend scherm. Dit heeft men ook veranderd omdat het beter voor de ogen is en je veel beter kunt zien.

Nou dat ligt er aan dat men ‘gewend’ is om voor een TV een behoorlijke berg geld uit te geven. Schermen zijn ook in je laptop een duur onderdeel, en naast de processor en geheugen dé onderdelen waarop wordt geknepen om de prijs onder een bepaald bedrag te houden.

Badge +1

Voor een nieuw aanschaf - dus ook voor een laptop - trek ik rustig een week uit. Merken vergelijken, specificaties, processoren, opslag, schermgrootte, aantal aansluitingen, geheugen…

De HP probook 440 g5 is mijn beste aankoop van het vijftal dat ik ooit heb gekocht. Deze is bijna 3 jaar oud, heeft nog geen enkel probleem gehad en start altijd in 15 seconden op.

De techniek is de laatste jaren natuurlijk flink vooruit gegaan. En ik heb bij geleerd.

Alhoewel ieder zijn eigen eisen gebruiksgewoonten heeft heb ik - in aanvulling op het hier voor genoemde - speciaal gelet op: gewicht (rond 1,5 kilo), afmetingen, schermgrootte (14 inch als ideale tussenmaat tussen 13 en 15 :)) en ontspiegeld glas. Verder een ssd schijf van tenminste 250 gb, uitbreidbaar geheugen, een goede videokaart, de processor (ik laat al jaren alle laptops met celeron-processor staan omdat die verreweg het traagst zijn - de mijne is een intel 5 van de nieuwste generatie). Daarnaast het aantal aansluitingen (waaronder 3 usb2 en 3 - plus een echte ‘oude’ hdmi aansluiting voor een beamer. Die is al verschillende malen gebruikt. Ook heb ik een micro sd ingang voor 30 gb extra.

Tot slot de prijs en de (mogelijke) service. HP deed tijdens BFriday 2017 een prijsvoorstel van 870 euro. Die prijs is nergens ooit nog zo laag geweest. Inmiddels wordt dit type niet meer verkocht. HP biedt trouwens een garantie van maximaal een jaar. Dat heb ik toen voor lief genomen.

Badge

Ik werk al sinds 2009 met een MacBook Pro. Vier jaar geleden een nieuwe aangeschaft, omdat de oude niet verder te upgraden was, en sloom werd. Ik gebruik mijn laptop naast mijn desktop (iMac) vooral om tijdens het reizen te kunnen werken, voor het opnemen van interviews, en om geluidsbestanden af te spelen bij presentaties. Het apparaat werkt perfect en is snel. Ik heb mijn overstap van Windows-computers naar Apple geen moment betreurd, ook al liggen de aanschafprijzen van de laatste aanzienlijk hoger.

Overigens: ik zit nu naar die stockfoto (neem ik aan) te kijken, en waarom staat daar in hemelsnaam een basilicumplantje? Laptop Caprese???

Badge +8

Welkom in de wondere wereld van de stockfoto's, @Ronaldvr :wink:

Badge +2

Ik heb in mei 2019 mijn eerste laptop gekocht en ook nog nooit met Windows gewerkt dus geen ervaring met PC. Ik heb een  HP 250 met Windows 10 van €399,99. Ik heb geen klachten en werkt prima en alleen op Wiffi. Ik gebruik hem alleen weinig omdat ik niet weet hoe alles werkt. Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over mijn HP laptop. Ik doe alles weer op mijn mobiel wat ik al jaren deed. Ik ben al jaren lid van Seniorweb. Ik ben alleenstaande vrouw van 56 jaar oud geen kinderen. Daarom zoek ik eenvoudige gebruiksaanwijzing voor een HP laptop en ik eindelijk alles met plezier kan gebruiken.

Reageer