Consumentenbond.nl

Gezocht: ervaringen met refurbished smartphones, tablets, laptops etc.

Reputatie 2
Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 46 reacties
Refurbished betekent in goed Nederlands 'opgelapt'. Het gaat om gereviseerde smartphones, tablets en laptops waarvan sommige onderdelen zijn vernieuwd. Er zijn verschillende webwinkels die refurbished producten verkopen, vooral iPhones zijn populair.

Heb jij wel eens overwogen om een refurbished product te kopen? Waarom heb je dit wel/ niet gedaan? Voor degenen die een refurbished product gekocht hebben: was het product in de staat die je ervan had verwacht? En als dat niet het geval was, kon je makkelijk aanspraak maken op de garantie? Ook andere ervaringen met refurbished producten hoor ik graag!

*** update 28 februari 2018 ***

Inmiddels is ons onderzoek naar refurbished iPhones gepubliceerd in de Consumentengids.

Lees ook ons nieuwsbericht 'Refurbished iPhones zijn een flinke gok'

45 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Mijn Xbox 360 ging kapot. Voor de kenners, hij gaf een rode ring. Toen heb ik via de garantie een refurbished Xbox 360 van Microsoft gekregen, waar ik een splinternieuwe had verwacht. Dat vond ik wel jammer, want de refurbished Xbox had wat krassen. Terwijl mijn originele kapotte Xbox er aan de buitenkant nog prachtig uit zag. Aan de andere kant werkte de refurbished Xbox perfect en hij is daarna nooit meer stuk gegaan.
ik heb vorig jaar bij BCC een refurbishede ereader van Kobo gekocht. Het apparaat was absoluut niet van nieuw te onderscheiden. De garantie en de staat van het apparaat gaven me voldoende zekerheid om het aan te schaffen . De ereader werkt perfect en zeker gezien de verlaagde prijs een aanrader
Ik heb een refurbished HP Desktop, HP ProBook laptop, Apple MacBook en een Apple IPhone 5C, tevens een Beats by Dr. Dre Bloutooth headset, allen tussen 50- en 70% voordeliger dan de catalogusprijs en alle apparaten werken feilloos, ik koop voortaan alleen maar refurbished apparatuur.
Ok duideljk en waar kun je zulke refurbished spullen dan aanschaffen?
Refurbished PC en ook een laptop gekocht bij That's IT in Wateringen.De laptop werd geleverd zonder garantie op de batterij. Maar toen die het binnen enkele dagen liet afweten werd deze zonder problemen omgeruild. De apparaten werken alweer een hele tijd probleemloos.
Ruim een jaar geleden kocht ik een refurbished iPhone 4S met een jaar garantie voor ongeveer de helft van de prijs. Dit op aanraden van vrienden die er zeer tevreden over waren. Hij ziet er als nieuw uit en functioneert prima. Ik ben er blij mee
Als je refurbished artikelen zoekt, gebruik google en type in refurbished ............... (bijvoorbeeld laptop of iPhone, e.d.) en je krijgt een hele lijst met aanbieders zoals Apple, Bol.com, Conrad.nl, computeroutlet.nl, enz., enz.
Ik heb mijn 8 jaar oude desktop laten renoveren door een goeie computerwinkel. CPU, moederbord, geheugen, grafische kaart, van HDD naar SSD en natuurlijk over op Windows 10. Was binnen 2 uur klaar.

Kon de kast, randapparatuur, de DVD, voeding hergebruiken wat toch een aardig bedrag bespaart. Bijkomende voordelen zijn voor mij:

1. eigen keus in onderdelen
  2. makelijk overzetten van bestanden van HDD naar SSD door deze tijdelijk tegelijk te gebruiken in 1 kast, de HDD is daarna verwijderd
  3. géén bloatware op mijn systeem
"Opgelapt" klinkt toch wat minder vriendelijk dan "refurbished". Refurbished producten zijn vaak niet van nieuw te onderscheiden. Bijna altijd zijn het producten die in de garantieperiode zijn teruggebracht. Aan opgelapt denk ik eerder aan afgeschreven producten die met wat houtje-touwtje werk, nog enigzinds bruikbaar zijn.

Driekwart jaar geleden heb ik via de HP Store een gerefurbished laptop gekocht. Deze zag eruit als nieuw en werkte prima! Ik heb deze weliswaar weer verkocht, niet omdat er iets mee was, maar omdat ik maar niet kan wennen aan dat verschrikkelijke Windows...

Ik heb nu een gerefurshed MacBook. Niks mis mee. Een stuk voordeliger dan de winkelprijs, maar met garantie en zie eruit als nieuw. Mijn advies: doen!
Vanuit milieuperspectief is refurbished natuurlijk ook verkiezen boven nieuw. 100% recycled!
Maar we hebben het hier over "refurbished" complete apparatuur en niet over onderdelen, dat laat ik liever over aan doorgedraaide, fanatieke, megalomane en onverbeterlijke elektronica-selfkickers.

Ongeveer een maand geleden heb ik een Toestel van Renewd in gebruik genomen. Helemaal tevreden en zoals ze zeggen volledig origineel. Het prijs verschil is niet een verschil tussen dag en nacht maar waarom meer betalen dan nodig? Voor mijn vrouw wordt het binnenkort ook een Renewd 5s! Een aanrader dus. Mvg. Peter
Een aantal weken geleden heb ik een refurbished iPhone 6 besteld bij Forza Refurbished. De volgende dag werd deze al bezorgd. Ik heb deze nu dus een aantal weken in gebruik en kan zeggen dat ik erg tevreden ben. Het toestel ziet er keurig uit en verder werkt alles prima. De 2 jaar garantie die je erbij krijgt geeft je toch een fijn gevoel. Ik kan het dus zeker aanraden!

[link verwijderd door beheerder]
Hoe weet je nou dat Marloes het toestel niet kent, ze heeft hiervoor waarschijnlijk een iPhone uit de series 5 gehad, nou dan weet je wel of zo'n "refurbished" iPhone 6 mankementen vertoont of niet na een aantal weken, en twee jaar garantie zegt toch ook genoeg. Je komt ook online regelmatig nieuwe puntgave apparatuur tegen die nooit is gebruikt maar vervangen is door een nieuw ontwerp met hier en daar kleine verbeteringen en deze "verouderde" apparaten worden met kortingen tot 75% aangeboden.

Zo heb ik bij iBood.nl een nooit gebruikte JBL Bluetooth Synchros headset voor 35% van de nieuwprijs en een Beats by Dr. Dre Bluetooth Beatbox (ook ongebruikt, maar "verouderd") 25% van de nieuwprijs gekocht, gewoon nieuwe en ongebruikte exemplaren zonder enige vorm van slijtage.

[opmaak aangepast door beheerder ivm leesbaarheid]
Ik vertel mijn ervaring met het toestel tot nu toe en tot nu toe is bijvoorbeeld de snelheid van het toestel prima. Hiervoor heb ik een (nieuwe) iPhone 5S gehad en ik heb een iPad en een MacBook in mijn bezit. Ik heb dus redelijk wat ervaring met Apple. Maar mag ik dan niet reageren op dit forum omdat ik het toestel slechts enkele weken in gebruik heb? Een nieuw toestel kan het na een jaar ook nog steeds begeven. Gelukkig heb ik 24 maanden garantie op mijn refurbished iPhone!
Ik ben op zoek naar een ' nieuwe' I phone. Heb nu de 4. Welk type ( refurbished) Iphone is aan te raden en waar vind ik deze. Graag tips.
Peter kijk eens op Groupon.nl, ik zou minimaal voor de iPhone 5S met 32GB. gaan, over het algemeen heeft Groupon.nl de betere "refurbished" apparaten, er zijn kwaliteit-verschillen in "refurbished" apparatuur, zo heeft Apple de "duurste refurbished" artikelen.
Een opmerking in de kantlijn: bij defect onder garantie hoeft de klant geen genoegen te nemen met een refurbished thuiskomertje (zie http://www.nu.nl/tech/4292076/apple-moet-nieuwe-iphone-aanbieden-defect-garantie.html)
Hoi Anette/andere gebruikers,

Als je nu de 4 hebt zou ik voor de Iphone 6 gaan. Ik heb zelf onlangs een Iphone 6 refurbished aangeschaft ik ben zeer tevreden alles werkt soepel en snel en de aanbieders die ik bekeken heb geven allemaal garantie.

Dat gaf mij wel een goed gevoel dus ik denk dat je dan een aanbieder moet nemen die minimaal wel 1 jaar garantie aanbied. Dan is het in mijn ogen wel wel "slim" om te doen. Hier heb ik mijn iphone 6 gekocht: smartphoneoccasions.nl *

Ik heb 345 euro betaald voor betaald wat super cheap is!! Maar dat hangt ook af van het aanbod en ik hoevere jij wilt dat er een krasje op zit of dat de iphone er echt uit moet zien als nieuw. Die heb je ook maar die kosten dan meer.

Mijn iphone 6 zitten bijvoorbeeld een paar kleine krassen (die zou ik er zelf anders wel op maken 🙂 haha) Maar het prijs verschil is echt lekker in mijn geval ongeveer 200 euro.

*[commerciele link door beheerder verwijderd]
Ik heb sinds 18e omgeruilde Iphone 6(dus refurbished Iphone 6) en tot nu toe gaat de batt ong 38 uur mee dus is ok. Tot nu toe he? Hopelijk blijft zo.

Ik vertel mijn ervaring met het toestel tot nu toe en tot nu toe is bijvoorbeeld de snelheid van het toestel prima. Hiervoor heb ik een (nieuwe) iPhone 5S gehad en ik heb een iPad en een MacBook in mijn bezit. Ik heb dus redelijk wat ervaring met Apple. Maar mag ik dan niet reageren op dit forum omdat ik het toestel slechts enkele weken in gebruik heb? Een nieuw toestel kan het na een jaar ook nog steeds begeven. Gelukkig heb ik 24 maanden garantie op mijn refurbished iPhone!

Geplaatst door Marloes90 op Jul 4, 2016.

Gelukkig Marloes dat de tel tot nu toe ok is.

Mijn eigen Iphone6(vanaf juli 2015) was ineens uit vanaf eind okt,nooit problemen gehad. Zomaar ineens uit. Heb toen naar reparatie gedaan maar ze konden nog niet maken en toen hebben ze mij 18e omgeruilde(dus refurbished) Iphone 6 gestuurd. Is nu 10 dagen geleden en tot nu toe mag ik niet klagen,en hopelijk blijft zo. Moest wel ff wennen hoor,haha.
ik heb slechte ervaringen met een kobo refurnished tablet. Maar het is wel zo dat ik daarna een andere kreeg.
Ik heb 2 refurbished iPhone 6 gekocht bij Groupon en ze kwamen 3 weken na betaling. Ik kwam er snel achter dat 1 iphone niet goed werkt wegens ATT en providers instellingen van het bedrijf Rhinotec waar de telefoons vandaan komen. Dit bedrijf is gevestigd in UK. Ik heb dit bedrijf zeker al 5x gemaild en bij het laatste mailtje had ik gezegd dat ik juridische stappen ga zetten als ik geen reactie krijg. Ik kreeg meteen een bericht en ik moest de telefoon op mijn eigen kosten (terwijl ik een niet goed functioneerde product van hun kreeg) terugsturen naar UK. Het is al meer dan een week bij hun aangekomen en ik heb ze 2x gemaild hierover.. nog steeds geen reactie en ik word hier heel erg gefrustreerd om omdat het wel om een bedrag gaat van 400 euro nog wat. In de tussentijd was ik ook met Groupon aan het mailen maar ze sturen hele algemene mailtjes maar helpen eigenlijk niet want ze nemen geen concrete acties. Ik vind dit een zeer kwalijke zaak want ik heb wel aan hun betaald om van Rhinotec te spullen te krijgen.. Geen telefoon, geen geld terug gewoon niks.. Ik heb aangekaart dat ik juridische stappen ga zetten en rond ga verspreiden dat je liever geen spullen kan kopen via Groupon als het buiten Nederland om gaat.!!
Goedemiddag,

Heeft iemand ervaringen met forza refurbished? Ik ben opzoek naar een goede refurbished iphone, het liefste deze Iphone 5s en zij zijn behoorlijk goedkoper dan de andere refurbished aanbieders. Maar het is evengoed een hoop geld, dus ik wil wel zeker weten dan het een goede shop is.
Eind 2e week december 2016 een iphone 5C 32 Gb gekocht bij Forza Refurbished. Eind 1e week januari 2017 leek de telefoon wel "dood". Opgestuurd en zou de accu vervangen zijn. Hij deed het weer! Gelukkig garantie (2 jaar) en is dit kosteloos gebeurt (wel verzendkosten). Is wel vervelend want ik was de telefoon 4 dagen kwijt (inclusief weekend).

Helaas pindakaas doet zich nu (30-4-2017) weer hetzelfde voor. Telefoon reageert nergens op, ook niet aan de oplader. Dus nu voor de 2e keer opsturen. Echt vervelend allemaal en begint mijn vertrouwen af te nemen. Ik wacht af.

Reageer