Gezocht: ervaringen met refurbished smartphones, tablets, laptops etc.

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties
Refurbished betekent in goed Nederlands 'opgelapt'. Het gaat om gereviseerde smartphones, tablets en laptops waarvan sommige onderdelen zijn vernieuwd. Er zijn verschillende webwinkels die refurbished producten verkopen, vooral iPhones zijn populair.

Heb jij wel eens overwogen om een refurbished product te kopen? Waarom heb je dit wel/ niet gedaan?

Voor degenen die een refurbished product gekocht hebben: was het product in de staat die je ervan had verwacht? En als dat niet het geval was, kon je makkelijk aanspraak maken op de garantie? Ook andere ervaringen met refurbished producten hoor ik graag!

Update 28 februari 2018
Inmiddels is ons onderzoek naar refurbished iPhones gepubliceerd in de Consumentengids.
Lees ook ons nieuwsbericht 'Refurbished iPhones zijn een flinke gok'

Update 18 maart 2019
De brancheorganisatie Techniek Nederland heeft een keurmerk geïntroduceerd voor bedrijven die refurbished iPhones verkopen. Wij zijn blij met dit initiatief! Lees meer.

62 reacties

Badge +8
@J.J. Tims en @mieppieWie, ik ben zo vrij geweest om jullie berichten te verplaatsen naar dit reeds bestaande topic. Hier verzamelen we alle ervaringen met refurbished smartphones, laptops en tablets.
Reputatie 3
Badge +2
Sinds 2009 koop ik alleen nog refurbished laptops.
Ik had bij de test van laptops al gereageerd obv een andere reactie daarover, dus nu alleen de link daarheen.

Tav refurbished telefoons: Ik koop nooit de nieuwste vd nieuwste smart phone, heb nu de 5S die ik nog net groot genoeg vind, vond de Nokia E72 nog prettiger alleen Symbian OS is dead... ondersteuning oa voor Whatsapp is al >2 jaar gestopt.
Internetten op de 5S doe ik alleen als het echt nodig is, voor een beetje Whatsappen, sms'en en telefoneren heb ik geen mobiel nodig van 1000 euro of meer....
Voor een fractie van dat geld kon ik een mooi laptop erbij kopen waar alles veel efficiënter op gaat. Ben wel een zeer ervaren hardware en software persoon(incl Linux).
Waarom dan toch een 5S nieuw?
Ik heb er nieuwe 240 euro voor betaald en de 16GB refurbished zaten destijds >150 euro... dus dat verschil is simpelweg te klein om een risico te lopen. Het 32 GB type was helaas niet meer aan te komen of peperduur. Er was maar een Android alternatief met een ca 4.5" scherm, die ook nog geupdate was of kon worden naar de laatste Android versie, een Sony , maar die was bijna 2x zo duur als de 5S.... Helaas pindakaas, dat heb ik er niet voor over. Heb de 5S nu bijna 3 jaar en ik houd hem schoon en dan kom ik met die 16GB uit. De rest doe ik gewoon op de laptop en inmiddels kon ik ook een voordelig tablet met 32GB scoren die we thuis voor zaken gebruiken waarbij een groot scherm wel wenselijk is en je de laptop niet voor wilt pakken.
Mijn streven is om zo lang mogelijk met deze zaken te werken totdat de te traag worden om er prettig mee te kunnen werken en een herinstallatie niet meer helpt.

Mijn ervaringen/verwachtingen:
Laptop refurbished (2-3 jaar jong, ca 300 euro): nog ca 6-8 jaar extra gebruik
Iphone S5 nieuw (240 euro): bij voorkeur > 6 jaar gebruiken, tenzij iOS te lang niet meer geupdate kan worden
Tablet nieuw (32GB, ca 200 euro met 64GB extra opslag erbij): bij voorkeur > 6 jaar gebruiken
Zelfbouw desktop: variabel.

Desktop toelichting :
Voor het "super zware" werk... Ik probeer een jonge 2e hands CPU te scoren, nu een i7 7700K, kast/voeding/muis/keyboard/DVD-brander blijven erin zitten, dus nog een aantrekkelijk moederbord en wat RAM kopen, geen dure videokaart. Gaat een aantal jaren mee en kan het voor een redelijke prijs vaak weer verkopen. Netto bedrag bedrag per 3 jaar ca 300 euro.
Die desktop is ook mijn technische hobby, ik kan er ook test systemen op zetten (eventueel virtueel), ik draai als het nodig is Linux erop of een emulatie van MacOS bijvoorbeeld om data te redden van een Macbook pro die op geen andere wijze te benaderen is. Met deze hobby help ik mensen om mij heen met een kleine portemonnee. De Macbook Pro was van mijn zoon, die nu helemaal genezen is van dat dure spul... dat te vaak stuk ging voor zijn werk onderweg. Die heeft nu een beter betaalbaar Windows laptop met prima spec ca 30% goedkoper dan de Macbook Pro... en nu al veel duurzamer ....
Reputatie 7
Badge +5
mijn gok zou zijn dat de 5S niet meer naar iOS 13 (sep2019) kan. maar dat is altijd koffiedik kijken totdat apple zelf de verlossende woorden brengt (sep2019)
Reputatie 3
Badge +2
Zet dat tegen een afschrijving af van phones van 800-1500 euro is 60 euro p/j een koopje.... die komen wrs per jaar wel wat duurder uit.... 😋en we hebben het nog steeds alleen maar over een smart phone....

De 4 jaar ga ik wel volmaken.... Als ik die oude Android meuk gekocht had was ik veel slechter af geweest dan nu.
Sept'19: ik zou het wel jammer vinden, maar ja... beyond my control... (" tenzij iOS te lang niet meer geupdate kan worden"....)

PS: Ik hoop dus te kiezen voor een OS dat redelijk lang geupdate wordt, maar ja de praktijk is soms weerbarstiger, helaas, de duurzaamheid zitten ze blijkbaar niet zo mee....
Reputatie 1
Badge
Vorig jaar heb ik n.a.v. consumentenbond publicatie de gok gewaagd en bij KPN een "refurbished" iPhone 7 inclusief abonnement gekocht. Hoewel ik niemand aanraad om van een Samsung smartphone naar een iPhone over te stappen ( "alles" ging mis v.w.b. het overzetten van gegevens), bevalt de iPhone prima. Zelfs de batterij houdt het bij normaal gebruik meer dan een dag uit ( en bij weinig gebruik nog langer). Vorig jaar wel de afweging gemaakt of ik een tweede hands iPhone via Marktplaats zou aanschaffen of via KPN. Omdat de prijs niet veel verschilde, heeft het feit dat ik garantie heb op het toestel meegewogen bij de beslissing.
Beste forumleden,

Ik oriënteer mij momenteel op een refurbished iPhone 8, maar zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel aanbieders... Nu zie ik bij botom.nl bijvoorbeeld een aantal varianten van de refurbished iPhone 8 maar ik kan nauwelijks recensies vinden. Iemand enige ervaring met deze site? Ze lijken me goedkoper dan bijvoorbeeld Leapp, maar geen idee wat voor kwaliteit ik daarvoor kan verwachten. Iemand een idee?
Reputatie 7
Badge +5
Reviews van Botom: https://nl.trustpilot.com/review/botom.nl @Frank_BS
Reputatie 3
Badge +2
Kan wel zijn, maar ik vind bijna 500 euro nog erg veel voor een 2e hansje....
Kijk eens bij Tweakers in de Pricewatch voor 100 euro meer alles nieuw, dus heb je er dat voor over? Imho veel minder risico.
Lees dit maar eens : https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2018/refurbished-iphones-zijn-een-flinke-gok

Nog meer artikelen hierover bij de CB.

Daar kun je lezen dat er een keurmerk zou komen, maar vervolgens word je nog steeds doorgestuurd naar de oude refurbished-iphones-zijn-een-flinke-gok weblink...

Uit de test van 2018 blijkt dat veel van die winkels de korting de van-voor prijs baseren op niet reële vaak advies prijzen. Vaak is het echt prijs verschil maar 5-10 % met nieuw.... het was bij een aankoop ca 18 procent.... Tja aan de koper of die dat risico wil nemen....met zo een relatief klein verschil. Heb je het geld nu niet.. dan kun je het verschil eerst beter bij sparen en iemand vragen of je tijdelijk zijn/haar oude toetel mag lenen... die zijn er plenty....
@Bert bedankt! Over het algemeen positief dus. @A. Roelofs groot gelijk, ik twijfel inderdaad ook nog steeds. Vandaar ook dat ik op zoek was naar reviews. De ene refurbish-partij levert totaal andere kwaliteit dan de andere....
Reputatie 3
Badge +2
Dan lijkt de conclusie van het onderzoek nog steed te kloppen: refurbished-iphones-zijn-een-flinke-gok ....
Ik ben absoluut voor 2e hands als er naast de prijs ook een duurzaamheidsvoordeel is. Een refurbished Iphone die En te duur is En ook nog een grote kans op stuk gaan geeft... mist dus eigenlijk alles en wordt terecht een gok genoemd... Dus aan de koper om te kiezen om dit risico te nemen of te mijden.... my 2 cents.. ik heb voor 240 euro een nieuwe Iphone 5S 16 GB gekocht.
Ik zou dan eerder gaan voor een 2e hands Iphone uit je eigen netwerk, vraag rond, iig minder kans op een miskleun.
Badge

Mijn ervaring met de aankoop van een Refurbished iPhone bij Telefoondiscounter.nl

De ervaringen dateren van september 2019

Eerst had ik een iPhone SE gekocht voor iemand anders. Deze werd niet geleverd. Toen ik ging bellen (wat lastig gaat, daar kom ik later op terug) werd mij verteld dat dit komt omdat het toestel niet leverbaar is. Geld is netjes teruggestort, wel apart dat ik zelf erachteraan moet gaan en dit niet automatisch ging o.i.d. 

Later ging mijn eigen 3,5 jaar oude iPhone kapot en besloot ik telefoondiscounter.nl een tweede kans te geven. Ik bestelde een iPhone 8 die wel keurig werd geleverd. Hier heb ik gekozen voor de hoogste kwaliteitsklasse. 

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo’n slechte telefoon gehad. Dit komt omdat er een “nep” scherm in zat dat niet goed reageerde op aanrakingen, met name in de hoeken achterin. Dit is geverifieerd door in de winkel mijn toestel te vergelijken met demotoestellen waar het formaat van het scherm duidelijk afwijkt. Ook de achterkant week af, er ontbraken “zinnen”. En als ik met de lightingconnector mijn “oortjes” aansloot hoorde ik eerst niets, dan een piep en dan werkten de oortjes. (nadat ik eerst via de instellingen iets moest doen om de iPhone uberhaupt de oortjes te herkennen)

Bellen ging niet want dan werd de verbinding van telefoondiscounter.nl verbroken en via de mail kreeg ik, gelukkig nog binnen de 2 weken termijn, “toestemming” om mijn iphone, op eigen kosten, terug te sturen en het geld terug te boeken.

Maar vervolgens moest ik twee weken later meerdere mails sturen en meerdere belletjes (die alleen bepaalde keren werden opgenomen door telefoondiscounter) doen voordat ik mijn geld terug kreeg

Absolute afrader dus, alhoewel ik het eerst nog wel netjes vond dat het geld van die iPhone SE meteen teruggestort was. Bij de iPhone 8 moest er meerdere keren achteraan gebeld worden.

Ik heb telefoondiscounter ook per mail gevraagd de retourkosten te betalen, maar daar geen reactie op gehad en het maar laten zitten. Ik ben al blij dat ik het bedrag van de iPhone terug kreeg.

Badge

Mijn ervaring met Telsite

Ik wilde graag een NIEUWE iPhone 8 en Telsite schrijft op de site dat ze die aanbieden. Dus ik dacht voor 100 euro minder dan bij bekende aanbieders een nieuwe iPhone 8 te kopen.

De iPhone is netjes de vorige dag geleverd en werkte helemaal prima, totdat de camera vlekjes ging vertonen. Het toestel moet voor reparatie VERZEKERD (dus voor bijna 9 euro) worden opgestuurd. En vervolgens duurt het gemiddeld 5-7 werkdagen totdat je weet of je toestel omgeruild of gerepareerd wordt.

Ik heb nog gevraagd of ik langs kan komen met het toestel op afspraak, maar dat kan niet. 

Voordat ik mijn iPhone ter reparatie aanbood (waar ik nog wacht op wat daar het resultaat van is) ben ik eerst naar een Apple Servicepunt gegaan. De camera vertoont geen vlekjes omdat die vies is maar door een defect (aan de camera of het moederbord. Daarnaast is het volgende geconstateerd:

• accu is niet origineel
  • scherm is niet origineel
  • camera is niet origineel

Ik heb de website van Telsite nog eens bestudeerd en nieuw betekent voor hen: 

Toestellen in deze categorie hebben geen enkel gebruiksspoor en zijn dus absoluut niet van nieuw te onderscheiden. In sommige gevallen zijn het letterlijk nieuwe toestellen.

Naast de standaard accessoires worden deze toestellen altijd met originele Apple doos geleverd.” 

Dit is dus helemaal niet waar, een iPhone met gereviseerde onderdelen heeft WEL gebruikssporen en is zeker niet niet van nieuw te onderscheiden. 

Geen goede ervaringen met Telsite dus, al is het nog niet mijn slechtste ervaring met refurbished iPhone aanbieders. 

Reageer