Consumentenbond.nl

Gigabyte moederborden met bewust onjuiste specs

  • 12 januari 2015
  • 4 reacties
  • 498 Bekeken

  • Bondsbeginner
  • 1 reactie
Ik heb enige tijd geleden een Gigabyte moederbord aangeschaft (B85M-D2V) en ik kwam er dankzij een artikel van Hardware.info achter dat net als veel andere Gigabyte moederborden kopers ik ook ben belazerd.

In het kort:

Gigabyte brengt moederborden op de markt, vrij snel er na komt er een nieuwe revisie uit met minder goede specs en soms minder functies zoals bijvoorbeeld van een dubbele terug naar een enkele bios. De eerste versie krijgt de reviews en worden op websites aangeboden. Vervolgens gebruiken ze voor de nieuwe revisie geen nieuw artikelnummer of ean code en laten het ook niet weten aan de winkels. Er staat dus bij vrijwel alle webwinkels nog de afbeelding van de eerste revisie en er word geen revisie nummer aangegeven.

Volgens de test van Hardware.info presteren de nieuwe revisies aanzienlijk minder dan de oude versies, zie hier onder een afbeelding van de verschillen tussen 2 moederborden met de zelfde naam.

Ik weet dat ik mijn geld terug kan krijgen bij de zaak waar ik het heb aangeschaft, maar is hier meer aan te doen voor andere gebruikers? Mensen die weinig verstand van computers hebbenworden flink benadeeld, ook omdat door de kwalitatief mindere componenten het mij niet vreemd lijkt als de levensduur ook aanzienlijk korter is. Naar mijn mening kan deze manier van handel drijven niet door de beugel.

Dit is de link naar het artikel: http://nl.hardware.info/reviews/5834/zoek-de-verschillen-gigabyte-moederbord-revisies-presteren-merkbaar-verschillend



Foto: http://content.hwigroup.net/images/articles/gigabyte-b85m-hd3-rev1-and-rev2-animated.gif

4 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Beste Piet,

Dank voor je melding. Ik heb inmiddels contact gehad met Hardware.info, en het ziet er inderdaad naar uit dat deze praktijk, hoewel juridisch misschien in de haak, in elk geval niet klantvriendelijk is. We zijn nog aan het uitzoeken hoe het zit en hoe we dit gaan aankaarten.
Hallo Vincent,



Bedankt voor de reactie, ik ben zeer benieuwd wat u hier mee kan doen. Ik ben al jaren lid van de consumentenbond en ik ben blij dat jullie hier aandacht aan willen besteden. Ik heb mijn moederbord ondertussen terug gestuurd en mijn geld terug gekregen. Ik kan mij goed voorstellen dat er veel mensen zijn die niet op de hoogte zijn van deze praktijken en dat zonder jullie hulp ook nooit zullen worden.



Ik las vandaag op zowel Hardware.info als Tweakers.net het bericht dat Gigabyte geen thuis geeft en het probleem probeert te verbergen door de modellen die slecht in de publiciteit zijn gekomen te wijzigen en verder de kaken stijf op elkaar lijkt te houden.



Ik hoop dat jullie dit bij het grote publiek onder de aandacht kunnen brengen aangezien het niet zo moet zijn dat fabrikanten van producten welke ook maar enigszins geavanceerd zijn weg kunnen komen met dit soort acties omdat consumenten geen idee hebben van wat ze precies kopen.





Onderstaand de artikelen:

http://nl.hardware.info/reviews/5936/gigabyte-revisies-geen-officiele-reactie-wel-nieuwe-ontwikkelingen

http://tweakers.net/nieuws/101541/gigabyte-past-stilletjes-moederbordnaam-aan-na-kritiek-revisiebeleid.html
Reputatie 4
Badge +4
Dag Piet,

Dank voor je bericht. We hebben contact met Hardware.info en zijn in gesprek met de firma Gigabyte over deze kwestie. Ik kom er op terug!



groet

Vincent
Reputatie 4
Badge +4
Beste Piet,

We hebben resultaat geboekt! Gigabyte gaat zijn naamgeving aanpassen voor deze Én toekomstige moederborden, zodat een dergelijke verwarring niet meer kan ontstaan. Uiteraard houden we vinger aan de pols.

Zie ons bericht: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2015/gigabyte-belooft-duidelijker-te-zijn-over-specificaties/

Nogmaals dank voor uw melding, want die heeft uiteindelijk de zaak in beweging gebracht.

Reageer