Beantwoord

Glas van T-mobile sluit KPN uit?

• 6 July 2022
  • 8 reacties
  • 318 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 1 reactie

T-mobile wil binnenkort in mijn laagbouwbuurt glas aanleggen. KPN heeft eerder te kennen gegeven dat we, net als de rest van Amsterdam, ook aan de beurt komen. Maar er is geen bericht van planning.
Nu stelt T- mobile dat de huisaansluiting alleen wordt uitgevoerd bij abonnees. Ik zou dus als tevreden klant van KPN Compleet, als klant moeten wisselen. T-mobile lijkt geen verplichting te hebben om andere providers op zijn net toe te laten en het is sterk de vraag of KPN een tweede glas-aanluitnet aan kan/mag leggen, gelet op het te verrichten grondwerk.

Het ziet er naar uit dat hier een nieuw monopolie groeit. Kan de Consumentenbond mij geruststellen of anders een campagne opzetten? Ik ben dus niet uit op een forumdiscussie, maar actie voor mijn lidmaatschap.
MWP

icon

Beste antwoord door Arjen Oving 2 August 2022, 17:41

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@MWP T-Mobile heeft inderdaad geen verplichting om andere providers toe te staan op het glasvezelnetwerk dat ze aanleggen. Maar op (delen) van haar glasvezelnetwerk laat T-Mobile weldegelijk ook andere glasvezelproviders toe, zoals Tweak en Youfone. De kans dat ook KPN toegang tot dit T-Mobile netwerk zou willen, lijkt ons echter vrij klein aangezien KPN haar eigen glasvezelnetwerk aanlegt. En het staat KPN weldegelijk vrij om een 2e glasvezelnetwerk aan te leggen naast dat van T-Mobile, wel in overleg met de betreffende gemeenten natuurlijk. Overigens staat ook KPN andere providers toe op haar netwerken.

De ACM is de toezichthouder op de provider- en glasvezelmarkt, maar reguleert deze niet. Al kan dat in de toekomst veranderen. Zie bijvoorbeeld dit artikel op Tweakers.net uit 2021 over de glasvezeluitrol in Nederland en de visie van de ACM daarop. De ACM zou graag zien dat de aanleggers van glasvezel beter samenwerken – bijvoorbeeld om ‘dubbele glasvezelnetwerken’ te voorkomen - en daarbij kiezen voor een open toegang tot dat netwerk. Al kan de ACM dit dus niet afdwingen.

De mening van de Consumentenbond over glasvezelaanleg sluit aan op deze visie van de ACM. Het is niet wenselijk dat er dubbele glasvezelnetwerken worden aangelegd, plus dat we graag zien dat alle providers - die dat willen - toegelaten worden op elk glasvezelnetwerk dat er is. Wellicht ten overvloede, dit willen we ook graag voor bijvoorbeeld de (vaak gesloten) kabelnetwerken zoals van Ziggo.

Reputatie 6
Badge +3

Ook KPN is niet meer verplicht om lijntjes te delen. Dat ze nog wel klanten op hun lijntjes hebben is iets uit het verleden. Velen zijn trouwens overgenomen door KPN.

Waarschijnlijk ligt er al een COAX en ADSL verbinding, dus dan denk ik niet dat als T-Mobile glasvezel aanligt er een monopolie is. Aangezien je als consument dus meerdere keuzes hebt.

Vooralsnog is T-Mobile niet verplicht (zoals KPN) zijn lijntje te delen. Het zou me niet verbazen als dit wel gaat gebeuren als zij een steeds groter aandeel van de glasvezelkabels beheren.

Reputatie 4
Badge +4

@MWP Mijn collega's van juridisch advies kunnen je hier eventueel ook mee helpen. Indien je een lidmaatschap heb van de Consumentenbond, kun je altijd bellen naar de juridische ledenlijn via 070-4454545.  Zij zijn op werkdagen geopend tussen 8.30 -18.00 uur.  Mocht je geen lid zijn dan kan je hierover meer vinden op onze site.

Groetjes Shana

Als je het over overlast hebt. 😀
https://www.totaaltv.nl/nieuws/glasvezelterreur-poepende-werklui-en-agressieve-verkooptactieken/

Reputatie 2
Badge +1

Glasvezelboeren zijn zeker niet verplicht hun netwerk open te stellen. KPN had als enige deze verplichting maar die is 2/3 jaar geleden teniet gedaan door een uitspraak tegen de ACM. KPN heeft er voor gekozen die toegang toch gewoon in stand te houden, ze verdienen tenslotte met de lijnhuur ook gewoon geld.

T-Mobile legt niet zelf een netwerk aan maar dit gebeurd door Open Dutch Fiber, T-Mobile is 1ste huurder en heeft het 1ste jaar in principe alleenrecht en ze mogen mooi met hun vlaggetjes en hesjes wapperen om te pochen dat ‘hun’ het komen aanleggen, maar naar het 1ste jaar zijn ze gewoon 1 van de vele partijen die er mogelijk een vezel op huren om een klant van diensten te voorzien. 

KPN levert bijna overal alleen via hun eigen aangelegde of overgenomen netwerken. Deels kwaliteitswaarborging. KPN wil bijvoorbeeld dat hun eigen monteurs ook altijd direct naar een centrale kunnen om de meest voorkomende storingen op te lossen, en wil hierin niet afhankelijk zijn van derden die soms wachttijden van meerdere werkdagen hanteren. Deels is het uiteraard ook een geld kwestie. Daarmee speelt ook mee dat KPN via KPN Wholesale en zo groot mogelijke landelijke dekking wil bieden aan hun afnemers (Online, Freedom, Budget etc), dus uit dat oogpunt is er altijd een voorkeur om ook op plekken waar al een glasvezelboer actief is, alsnog het eigen netwerk uit te rollen.

Er zijn al best wat gebieden waar er 2 netwerken liggen van verschillende partijen. Gemeenten kunnen vanuit de telecomwet de aanleg van meerdere netwerken ook niet verbieden, hoogstens vragen dit tot max 1 jaar uit te stellen als ze een grondige reden hebben en bepaalde eisen aan de afwerking en plaatsing van glasvezel centrales stellen.

Als KPN heeft aangekondigd jou buurt in Amsterdam van glasvezel te gaan voorzien dan kun je er gerust van uit gaat dat dit ook gaat gebeuren, maar mogelijk op een ander tijdschema dan T-Mobile. De straten zijn tijdens de aanleg in de regel maar 1 dag open, dus die overlast waar men vaak tegen aan kijkt valt reuze mee.

Volgens mij zijn glasvezel boeren verplicht andere aanbieders toe te laten op hun netwerk als die daarom vragen. KPN speelt echter strategische spelletjes en doet dat niet in de hoop meer eigen infrastructuur uit te kunnen rollen. Dat is ze oa gelukt in delen van Den Haag waar de gemeente blijkbaar heeft zitten pitten en wijken nu voorzien zijn van dubbel glasvezel. Mocht de gemeente Amsterdam hier niet in meegaan dan kan KPN TS best Internet aanbieden maar misschien hebben ze daar voorlopig geen zin in. 

Ik hoop toch dat de gemeente niet mee doet aan de verspilling, door een 2e netwerk door de grond te graven. Of er meer aanbieders komen op de T-Mobile glasvezel, kom je pas later achter.
Het komt ook voor, dat je geen van beide krijgt omdat KPN en T-Mobile elkaar dwars zitten.
2 netwerken is namelijk voor beide niet rendabel. Dan stoppen ze ineens met de aanleg.
Vraag de gemeente, wat de afspraken zijn over de glasvezel.

Reageer