Consumentenbond.nl

Glasvezel beschikbaarheid

• 27 augustus 2014
  • 15 reacties
  • 974 Bekeken

Ik wil graag over van ADSL naar glasvezel. Mijn buurman is al jaren over gegaan en het bevalt hem goed.

Maar als ik mijn adresgegevens invoer bij de verschillende glasvezel - leveranciers, wordt elke keer aangegeven. "Er is bij U nog geen glasvezel mogelijk"

Terwijl mijn buurman het heeft en het ook tot mijn voordeur ligt. (Rijtjeshuis)

Bij wie moet ik me melden om dat te bespoedigen?

(Ik wil geen kabel!)

15 reacties

@B. Honhoff: Allereerst sorry voor de late reactie, ik zag uw bericht nu pas. Heeft u al contact opgenomen met glasvezellegger Reggefiber? Zij beheren het netwerk. Op hun website www.eindelijkglasvezel.nl kunt u een postcodecheck doen om te zien welke providers hun diensten aanbieden. Hopelijk helpt dit u verder!

Ik woon in Cayway gebied en heb al glasvezel tot mijn meterkast, maar ik heb nog steeds geen keus in provider. Ik heb al vele jaren alleen toegang tot Cayway. Wanneer gaan jullie als Consumentenbond deze monopolie nu eens doorbreken?

Reputatie 4
Badge +3

Infrastructuur hoeft pas opengesteld te worden als een telecom provider minimaal 25% markt aandeel heeft(landelijk)… Dus dat zal nog wel even duren… Mijn ervaringen met Caiway zijn prima. 

Reputatie 3
Badge +5

@B. Dijkman Dank voor je vraag. Caiway is van ‘origine’ een kabelaar en die zijn niet landelijk (zoals dsl providers als KPN), maar regionaal actief. Caiway heeft haar (hele) kabel(coax)netwerk verglaasd en daarom kun je nu daar glasvezel afnemen. Maar het netwerk is niet open, dat betekent dat andere providers er geen diensten op aan kunnen bieden. Het zou wel zo kunnen zijn dat er ook dsl (met een redelijke snelheid) in uw buurt ligt en/of een ander glasvezelproject. Heeft u al eens een postcodecheck gedaan in een vergelijker?

Ik heb al zoveel keer gekeken via een postcode check. Maar een monopolie schijnt soms toch normaal te zijn. Vreemd. (Hetzelfde met stadsverwarming.)

Reputatie 6
Badge +3

Ik woon in Cayway gebied en heb al glasvezel tot mijn meterkast, maar ik heb nog steeds geen keus in provider. Ik heb al vele jaren alleen toegang tot Cayway. Wanneer gaan jullie als Consumentenbond deze monopolie nu eens doorbreken?

Met elektriciteit is dat relatief simpel. De elektriciteit die je aangeleverd krijgt, is altijd dezelfde, de manier waarop die opgewekt wordt heeft geen invloed op wat er door de leidingen gaat.

Bij kabel of glasvezel is dat veel ingewikkelder. Alle signalen, Tv-kanalen, radio zenders, internet, telefoon, om demand etc. worden via een complex proces zodanig gecodeerd dat je modem, mediabox of ontvanger deze weer kan decoderen en er de informatie uithaalt die je op dat moment wil ontvangen. En dat allemaal via één draad. Als daar dan ook nog meerdere providers op zitten wordt het nog complexer.

Ik vraag me zelfs af of dat wel zinvol is en de kosten zowel organisatorisch als technisch opwegen tegen de voordelen van meer concurrentie.

Ik woon in appartementencomplex op driehoog. Volgens de vergelijken is op mijn adres en nummer glasvezel beschikbaar/aanwezig. Maar in mijn meterkast zit geen glasvezel aansluiting. De aanbieders zijn onduidelijk hoe ze dit oplossen en vooral wie voor de kosten opdraait.

Ook niet hoe ik vanuit het modem/router in de meterkast het Tv signaal naar mijn woonkamer krijg, er ligt nu alleen een coaxkabel (netjes in de muur).

Henk Hopman

Reputatie 1
Badge

Ik woon in appartementencomplex op driehoog. Volgens de vergelijken is op mijn adres en nummer glasvezel beschikbaar/aanwezig. Maar in mijn meterkast zit geen glasvezel aansluiting. De aanbieders zijn onduidelijk hoe ze dit oplossen en vooral wie voor de kosten opdraait.

Ook niet hoe ik vanuit het modem/router in de meterkast het Tv signaal naar mijn woonkamer krijg, er ligt nu alleen een coaxkabel (netjes in de muur).

Henk Hopman

Als de postcode check aangeeft dat er glasvezel ligt is het ooit naar binnen gebracht en in de postcode check opgenomen. De aansluiting kan ook op een andere locatie dan de meterkast zitten. Maar kan ook vakkundig zijn gesloopt door een vorige bewoner. In principe kun je gewoon een glasvezel abonnement bestellen. Indien achteraf blijkt dat de administratie niet klopt of het aansluitpunt defect is kun je de bestelling annuleren. Als er ergens kosten voor zijn, voor reparatie aansluitpunt of het alsnog binnen laten brengen van de kabel wordt er altijd vooraf een offerte opgesteld waar u mee akkoord moet gaan. De provider zal deze kosten in de regel niet voor eigen rekening nemen.

Wat bekabeling betreft, binnenshuis is altijd klantdomein. Dat moet je zelf regelen of tegen meerwerk door een installatiemonteur laten verzorgen. Bij alle providers, dsl of glas, moet de ontvanger bedraad worden aangesloten. Soms gaat dat met behulp van een powerline set (via stroomnet) of via wifi versterkers in een mesh setup, maar ook hier geldt: zelf regelen of tegen extra kosten laten doen.

https://www.kpn. com/service/monteur.htm

https://thuisservice. t-mobile.nl/bestelling/installatie-door-monteur/

https://www.solcon. nl/particulier/voorwaarden-solcon-opleverservice/

Heb er even 3 bij gepakt zodat je een idee krijgt van wat ze wel en niet doen, bij de meeste providers hoef je alleen maar ‘monteur’ of ‘installatie’ in de zoek functie in te typen en kom je al snel op de juiste pagina terecht. Succes!

KPN gaat de koperlijnen uitzetten per 2023 of eerder, in de straten waar glasvezel ligt.

Reputatie 2
Badge +3

Henk Hopman ; woonde u al in dit huis toen er glasvezel werd aangelegd ?
Heeft een vorige bewoner of u zelf niet de aanleg (tot meterkast )  aan u voorbij laten gaan ?

Meest simpele is, de netwerkkabel er aan vast maken en terug trekken.
Gebruik het stugge type, omdat dit beter door de buis gaat.

In de gids van dec ‘19 staat dat de KPN Nederland wil ‘verglazen’. Dat stond ook in een persbericht in landelijke dagbladen. HaHa. In Hillegom (misschien ook een gedeelte in Haarlem en Lisse)  ligt een glasvezelnet. Ooit aangelegd door Lijbrandt. Werkte perfect en supersnel. KPN heeft Lijbrandt uitgekocht en sindsdien zitten we weer op een rood en blauw koperdraadje. T glasvezelnet ligt er werkloos bij.   

Is voormalig prijsvechter NLE ook overgenomen door KPN? Heet nu ‘Budget-alles- in-een’?  Die tarieven zijn nl. ook opgetrokken tot KPN niveau, dwz: je betaalt t meeste voor t minste.

KPN wordt steeds meer monopolist met alle gevolgen vandien

@F.C.J. Molenaar
Dat het glasvezelnet buiten werking is gezet, vind ik raar. 
Er is een lichtje aan de horizon. Een provider die op alle netwerken wil gaan leveren.
https://freedom.nl/nieuws

Reputatie 1
Badge

...

Is voormalig prijsvechter NLE ook overgenomen door KPN? Heet nu ‘Budget-alles- in-een’?  Die tarieven zijn nl. ook opgetrokken tot KPN niveau, dwz: je betaalt t meeste voor t minste.

KPN wordt steeds meer monopolist met alle gevolgen vandien

NLE is overgenomen door de Nuts groep, is dus geen onderdeel van KPN. Ze kopen wel hun diensten in bij KPN Wholesale, met een ‘budget’ service level contract natuurlijk.

...

KPN wordt steeds meer monopolist met alle gevolgen vandien mcdvoice

NLE is overgenomen door de Nuts groep, is dus geen onderdeel van KPN. Ze kopen wel hun diensten in bij KPN Wholesale, met een ‘budget’ service level contract natuurlijk.

Caiway is originally a cable operator and they are not nationally (such as dsl providers such as KPN), but regionally active. Caiway has vitrified its (entire) cable (coax) network, which is why you can now purchase fiber optics there. But the network is not open, which means that other providers cannot offer services on it.

Reageer