Consumentenbond.nl
Vraag

glasvezel breuk in kabel

  • 1 juli 2020
  • 9 reacties
  • 341 Bekeken

Wij hebben glasvezel in de nieuwe woonplaats en dat ook bij KPN aangevraagd. Het blijkt (na 4 afspraken werd dat duidelijk) dat er een breuk in de kabel ergens is (op straat). Daar is nu 2x (via KPN) een ploeg gaan graven. Ze hebben het probleem niet kunnen oplossen. Nu gaan we verhuizen en willen we een noodpakket (zonder internet kunnen we niet thuiswerken b.v.). Dat weigert KPN want het is het probleem van de gemeente. Zij zouden het moeten oplossen. Dat er al 2x is gegraven wordt inmiddels genegeerd (bewust?). Wie is nu verantwoordelijk hiervoor? Heel de wijk heeft glasvezel behalve ons huis omdat er ergens iets niet goed is met de kabel. Wat in de tussentijd te doen? Andere provider via de kabel met een veel lagere internetsnelheid?


9 reacties

Je hebt KPN glasvezel en dat wordt niet geleverd, ik ga er vanuit dat je dus ook niets betaalt maar daar schiet je verder niet zoveel mee op. Het is onwaarschijnlijk dat je ook schade kunt claimen dus veel druk krijg je er niet op. Als de kabel er nog steeds ligt lost dat met inachtname van de aansluittijd het wel op maar dan zit je daar ook weer een jaar aan vast. Geen idee hoe je meer druk op KPN kunt zetten om het op te lossen.

Is adsl dan al afgeschakeld? Wat is u aangeboden?

Reputatie 7
Badge +4

alternatief is een modem met een sim op 4G. 

 

Maar KPN is natuurlijk als enige aanspreekbaar, u heeft niks met de gemeente te maken maar alleen met KPN, dat is uw contractpartner. 

Het is misschien een beetje onconventioneel en je buur moet er wel zin in hebben maar glasvezel levert over het algemeen zoveel bandbreedte dat je eventueel een ethernet kabel naar de buren zou kunnen trekken en in theorie kun je de segmenten ook scheiden zodat je elkaar niet ziet. En dan maar even televisie over internet gebruiken.

Reputatie 3
Badge +2

@AvS Je hebt helaas geen recht op internet van KPN op een adres... Je kan dus niets anders doen dan blijven bellen/smeken en tot die tijd een alternatief zoeken. Het is heel duur om dit op te lossen voor een enkele glasvezel… Als er wegen of straten moeten worden opgebroken lopen de kosten in de duizenden euro's voor een enkele glasvezel … dat verdienen ze de eerste 10 jaar niet meer terug.. (winst op een aansluiting is niet meer dan een 5-10 euro per maand).

In veel gemeente is  Reggefiber of gerelateerde ondernemingen eigenaar van het glas.. maar soms zijn dat ook andere lokale partijen. Welke plaats betreft het?

Het gaat om de gemeente Etten Leur. KPN heeft ons niets aangeboden. Wat ik van de 2x die gegraven is (door KPN!) begreep, is dat kabels vaker worden doorgebeten of anderszins kapot gaan. Het bedrijf dat namens KPN aan het graven is geweest heeft het zo druk dat in de weekende door wordt gewerkt. Wij zijn niet de enige aansluiting waar er iets aan de hand is. Glasvezel aanleggen en aanbieden maar niets oplossen als er met de kabel iets fout gaat is toch ook vreemd? Temeer daar volgens de gravers het probleem is veroorzaakt door een bypass die later is gemaakt ergens in de straat voor iemand anders.  

Reputatie 7
Badge +7

Uit de Stem van 20-6: Eerder probeerde de relatief kleine exploitant E-Fiber de handen op elkaar te krijgen voor glasvezel in heel Etten-Leur. Dat lukte niet, dus haakte dat bedrijf af. Nu heeft KPN bij de gemeente aangegeven dat zij wel glasvezel aan wil leggen in een deel van de stad: binnen de bebouwde kom. 

Het lijkt mij duidelijk dat KPN hier de hoofdspeler is. U kunt natuurlijk altijd de gemeente trachten in te schakelen, maar in feite moet u bij KPN zijn. Probeer zoveel mogelijk waar dat nut heeft te klagen. Dien een klacht in bij Klachtenkompas, zoek het zo hoog mogelijk op bij KPN, dus blijven mailen, bellen, smeken enz. Indien u gaat verhuizen blijft u dan binnen het glasvezelgebied en binnen KPN gebied, of zijn er aldaar anderen.

Reputatie 7
Badge +7

Als aanvulling is het wellicht raadzaam uw rechtsbijstandverzekering te informeren, indien u uiteraard zo'n verzekering heeft. Die breuken in kabels en de oplossingen liggen vooral in het juridische vlak. Er is een wet voor de WION. Het doel van deze regeling is het voorkomen van kabel- en leidingschade bij graafwerkzaamheden. Om dit te bewerkstelligen zijn onder meer de verplichtingen van de betrokken partijen, te weten de Dienst, de netbeheerder, de grondroerder en de opdrachtgever nader in deze regeling vastgelegd, waarbij de wetgever heeft getracht om de verantwoordelijkheidsverdeling evenwichtiger vast te leggen.

U ziet er zijn al een 4-tal verantwoordelijken. Zie ook https://www.dorhout.nl/2014/01/07/kabel-en-leidingschade-wie-is-aansprakelijk/

Reputatie 5
Badge +4

Als ik het verhaal goed begrijp heeft u nu kpn als Provider, als u gaat verhuizen en u kan KPN mee nemen dan moet dat ook gedaan worden. Maar kan KPN op dat nieuwe adres niet het zelfde leveren, dan mag u KPN opzeggen en naar een andere provider gaan kosteloos.

Nu wil ik hier graag antwoord op hebben van de consumentenbond zelf en dan weet u gelijk wat u rechten zijn. En KPN is de verantwoordelijke voor u en niet de gemeente, KPN moet het dus oplossen voor u.

Reageer